Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

På sivile skipsuniformer kan man se noe lignende på skuldrene som det man ser på militære uniformer, altså gradsbetegnelser. Men er det det det er? Man bruker vel ikke grader på sivile fartøy?

Mener du for eksempel hurtigruten nå? Der er det jo forskjellige grader innenfor systemet, kaptein, sikkerhetsoffiser også videre også videre. Man bruker grader på sivile fartøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke bare i USA, 1435 mm sporvidde (som er det samme) brukes også på jernbanenettet i nesten hele Europa, inkludert i Norge, inkludert trikkespor og t-banesporene i Oslo.

Men i Trondheim ønsket man å være moderne da de bygde ut trikk på slutten av 1800-tallet, man valgt det nye og moderne målet: 1 meter.

Trondheimstrikken er faktisk unik med tanke på målene. Det er mange trikkesystemer i Tyskland og Østerrike som har 1 meter sporvidde, men det er ingen jeg vet om som samtidig har 2,6 meter brede vogner. Derfor må trikker som skal brukes i Trondheim spesiallages, man kan ikke bruke trikker bygd for andre byer.

Lenke til kommentar
Hvem er det som ligger rett over/under politiet på mengde autoritet i Norge, og hvilken gruppe sitter med mest autoritet av de alle?

er vel militæret som sitter med mest autoritet i norge, under riktige forutsetninger så klart.

en militær person har i utgangspunktet ikke så mye makt, men på oppdrag så kan man ha veldig mye mer enn politiet.

 

militæret er vel også de som er rett over politiet.

det er så vidt jeg vet ingenting mellom politiet og vanlige personer

 

altså.

militæret

politiet

sivile

Lenke til kommentar
På sivile skipsuniformer kan man se noe lignende på skuldrene som det man ser på militære uniformer, altså gradsbetegnelser. Men er det det det er? Man bruker vel ikke grader på sivile fartøy?

Jo, det gjør man. :) Man bruker grader som kaptein, overstyrmann, 1. styrmann, 2. styrmann og 3. styrmann på navigatørsiden, og maskinsjef og 1. - 3. maskinist på motorsiden ombord i et sivilt fartøy(forsåvidt i millitære fartøy også). Alle nevnt grader omtales som offiserer. Under offiserene finner vi matroser, motormenn og trikker, pluss diverse andre stillinger avhenging av type fartøy (et cruiseskip har f.eks også hotellpersonell osv).

 

Er jeg kaptein når jeg er ute i robåten min, eller er det bare større skip som har kaptein?

MÅ det være en person som kaller seg kaptein om bord i alle båter/skip?

Du står fritt til å utnevne deg selv til kaptein ombord i din egen båt, men om andre vil annerkjenne deg som kaptein er en annen sak.

Lenke til kommentar
Har ikke vektere gjerne litt mer makt enn en vanlig sivil?

 

Ikke på papiret, nei.

den eneste forskjellen på vektere og sivile er makten de er gitt av de som eier stedet, samt at de oftest kan regler litt bedre enn folk ellers og vet hvordan man bruker dem.

f.eks kan de kaste ut folk fra stedet.

 

men ut over slike ting har de ikke noe mer makt enn vanlige nei...

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig å minske en Blueray film ned til 4-5GB å allikevell beholde kvaliteten mye bedre enn dvd?

Ved hjelp av noe som kalles for kompresjon. Det er ulike teknikker for å redusere plassbruken slik at man får samme filmen på mindre plass. Det er en enorm utvikling på dette området nå så man oppdager stadig bedre måter å komprimere på.

 

Grunnen til at kodekene i Bluray-standarden ikke komprimerer så effektivt som det vi kunne ha gjort i dag er blant annet fordi utviklingen kompresjon kan medføre dårligere bildekvalitet og at bedre kompresjon krever mer prosesseringskraft ved avspilling. Det ville ikke vært noe særlig med en standard som krever helt splitter ny super-PC med åtte-kjerners 10GHz prosessor ved avspilling. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvem er det som ligger rett over/under politiet på mengde autoritet i Norge, og hvilken gruppe sitter med mest autoritet av de alle?

er vel militæret som sitter med mest autoritet i norge, under riktige forutsetninger så klart.

en militær person har i utgangspunktet ikke så mye makt, men på oppdrag så kan man ha veldig mye mer enn politiet.

 

militæret er vel også de som er rett over politiet.

det er så vidt jeg vet ingenting mellom politiet og vanlige personer

 

altså.

militæret

politiet

sivile

 

Det er nok ikke fullt så enkelt som det. Her er hvordan maktfordelingen i Norge er:

 

Den norske statsforfatningen bygger på det såkalte maktfordelingsprinsippet, at makten er delt mellom den lovgivende, den utøvende og den dømmende makt. Det vil si Stortinget, Regjeringen med sine departementer og etater, og domstolene med Høyesterett, lagmannsrettene og tingrettene.

 

Justissektoren omfatter politiet, påtalemyndigheten og domstolene - og dermed både den utøvende og dømmende makt.

 

Politimyndigheten til politi- og lensmannstaten er underlagt Justis- og politidepartementet og Politidirrektoratet. Politiets påtalemyndighet er underlagt statsadvokatene under ledelse av riksadvokaten, som er uavhengig av politiet. Domstolene er også uavhengige organer.

Lenke til kommentar
Hvem er det som ligger rett over/under politiet på mengde autoritet i Norge, og hvilken gruppe sitter med mest autoritet av de alle?

er vel militæret som sitter med mest autoritet i norge, under riktige forutsetninger så klart.

en militær person har i utgangspunktet ikke så mye makt, men på oppdrag så kan man ha veldig mye mer enn politiet.

 

militæret er vel også de som er rett over politiet.

det er så vidt jeg vet ingenting mellom politiet og vanlige personer

 

altså.

militæret

politiet

sivile

 

Det er nok ikke fullt så enkelt som det. Her er hvordan maktfordelingen i Norge er:

 

Den norske statsforfatningen bygger på det såkalte maktfordelingsprinsippet, at makten er delt mellom den lovgivende, den utøvende og den dømmende makt. Det vil si Stortinget, Regjeringen med sine departementer og etater, og domstolene med Høyesterett, lagmannsrettene og tingrettene.

 

Justissektoren omfatter politiet, påtalemyndigheten og domstolene - og dermed både den utøvende og dømmende makt.

 

Politimyndigheten til politi- og lensmannstaten er underlagt Justis- og politidepartementet og Politidirrektoratet. Politiets påtalemyndighet er underlagt statsadvokatene under ledelse av riksadvokaten, som er uavhengig av politiet. Domstolene er også uavhengige organer.

det var ikke helt slik jeg tolket spørsmålet, dermed ble mitt svar litt simplere.

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig å minske en Blueray film ned til 4-5GB å allikevell beholde kvaliteten mye bedre enn dvd?

Såvidt meg bekjent ikke mulig lossless, og kjenner ikke til noen BR HD filmer på den størrelsen der.

Du får 720p filmer på den størrelsen, men med 1080p er det laveste jeg har sett ca 7gb.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

er det jeg som har missforstått eller er det ikke den lysinnstilningen med en "P" som er park?

 

kan jeg med bare øynene se noen galakser om natten? ikke at jeg kikker opp å ser dette http://cdn-write.demandstudios.com/upload/.../50/6/58656.jpg men at jeg ser det som en planet eller en stjerne? bare en liten lysende prikk.

 

edit: hvordan kan jeg få linken til å vises som et bilde her?

 

når man spiller på nett får man opp ping, men hva er det? hva er bra hva er dårlig?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...