Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Varer du kjøper på taxfree'en er uten mva.

Varer du kjøper på f.eks systembolaget er inkludert moms. Når du skal tilbake til Norge kan du ta med varene+kvittering innom Tax Refund brakka og få igjen momsen du har betalt i Sverige.

Og så lenge det er under kvota di, så slipper du å momse de inn i Norge. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at jeg, som privatperson på harryhandel, har tapt penger på å ikke stikke innom TAXREFUND-brakka?

Du bruker Systembolaget som eksempel, men de selger bare alkohol. Gjelder dette også ostepop, sjokolade og alt mulig annet man kjøper i Sverige? Elektronikk?

 

Nordmenn drar til svenskene for å handle. Svenskene drar til danskene.

Burde jeg dra til Danmark for å harryhandle? Hvor mye billigere er de enn Sverige?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mer spesifikkt, er du grei. Hva slags produkter?

Og må jeg da betale moms til Norge i stedet?

I praksis tjener jeg intet?

Såvidt jeg vet får man refundert på varer som man har kjøpt og har kvittering for. Er sikkert en del begrensninger på hvilke varer osv, men de har jeg ikke klart for meg her og nå. Man skal ikke betale norsk moms på varer kjøpt i utlandet, dermed vil man tjene på å få refundert moms.

 

Og finnes det tollfrie tobakkskvoiter eller øl-kvoter den andre veien, eller er det ingen som er så dumme at de kommer fras Sverige til Norge for å kjøpe øl?

Sverige har også kvoter for import av tobakk og øl, men det er EU-kvoter som er en god del større enn de norske kvotene. Innad i EU mener jeg det er fri kvote så lenge det er til privat bruk.

 

Å kjøpe øl i Norge for å ta med til Sverige er ikke lurt økonomisk, men det er på ingen måte forbudt. :)

Lenke til kommentar
Mener du at jeg, som privatperson på harryhandel, har tapt penger på å ikke stikke innom TAXREFUND-brakka?

Du bruker Systembolaget som eksempel, men de selger bare alkohol. Gjelder dette også ostepop, sjokolade og alt mulig annet man kjøper i Sverige? Elektronikk?

 

Det gjelder alt du kjøper i Sverige ja.

Hvordan det er med varer som skal fortolles, og om det er noe forbindelse med det Norske tollvesenet vet jeg ikke.

Har aldri vært innom der selv, da harry-turene stort sett har vært med strømstad-jolla.

Lenke til kommentar
Å kjøpe øl i Norge for å ta med til Sverige er ikke lurt økonomisk, men det er på ingen måte forbudt. smile.gif

 

Kan en rik og dum svenske kjøpe så mye øl han vil i Norge, og ta det inn i Sverige?

Eller er bare kvoten noe større?

Får han også bruke TAXREFUND-brakka?

 

Hva med bensin som jeg fyller i Sverige?

Med 80% skatt som vi har her i Norge, burde jeg kunne få den nærmest gratis ved å vise fram kvitteringa fra bensinstasjonen?

Lenke til kommentar
Kan en rik og dum svenske kjøpe så mye øl han vil i Norge, og ta det inn i Sverige?

Eller er bare kvoten noe større?

Innførsel fra Norge teller som innførsel fra utenfor EU, så da slår EU-kvoten pluss eventuelle nasjonale særbestemmelser inn. Men fra for eksempel Danmark er det ingen kvote for privat forbruk. Men man må kunne sannsynliggjøre at det er til privat forbruk. Så hvis man setter igjen kone og barn i utlandet og fyller VW Caravellen til randen med ølbokser er det ikke sikkert tollerne vil tro en når en påstår det er bare til privat forbruk.

Lenke til kommentar
Mener du at jeg, som privatperson på harryhandel, har tapt penger på å ikke stikke innom TAXREFUND-brakka?

Du bruker Systembolaget som eksempel, men de selger bare alkohol. Gjelder dette også ostepop, sjokolade og alt mulig annet man kjøper i Sverige? Elektronikk?

Hvis du ser på TaxFree-klistrelapp på døren/vinduet/whatever på butikken, så kan de gi deg noen skjemaer for å få tilbakebetalt momsen.
Lenke til kommentar

Ah. Jeg trodde de brukte noen briller med flytende krystaller, som ved hjelp av IR-lys stenger av øynenes sikt vekselvis, så du ser lerretet fra to ulike vinkler.

Jeg trodde det var slik dagens 3D-teknologi fungerte.

 

Hva vet vel jeg... Jeg så filmen i ei lita bygd der de ikke hadde hørt om 3D.

Dritbra film, men jeg er nødt til å se den igjen for å oppleve 3D.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
jeg trodde de brukte svindyre elektriske briller. hvis du fikk ta den med deg hjem, hvordan ser brilla ut?

Var på Saga kino i Oslo, brillene ser ut som kjipe billige solbriller og glasset er slightly mørkt. Innfatningen er svart plastikk

 

det er forskjellige polariseringsfiltere i hvert glass.

det kreves 2 forskjellige prosjektorer med hvert sitt polariseringsfilter for at det skal være noe effekt.

det er ingen svindyr elektronikk i brillene, jeg har en del 3d-briller jeg fikk i en demo av 3d film med polariserings-filtere en gang, Avatar har faktisk fortsatt en del å hente på 3d-biten :)

 

edit: vet jeg blir rettet på det med filterene, så jeg får bare skrive det selv med en gang.

de forskjellige filterene bare at det ene er vridd 90 grader, det vil da slippe inn forskjellig lys fra prosjektorene. hvis du f.eks setter begge filterene på brillen samme vei vil du ikke få 3d-effekt i det hele tatt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...