Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

kan jeg med bare øynene se noen galakser om natten?

Ja, både vår egen galakse Melkeveien, dens to naboer Megellanskyene og den nærmeste spiralgalaksen Andromeda er synlige med det blotte øyet. Sistnevnte ligger i stjernebildet Andromeda og er synlig som en diffus liten flekk. Avstanden fra oss er 2,5 millioner lysår, noe som gjør Andromedagallaksen til det fjerneste objektet man kan se med det blotte øyet.

 

Dessverre for oss i Norge må man være på den den sydlige halvkula av Jorda for å kunne se både Andromedagalaksen og de to magellanske skyene. For oss er det kun Melkeveien vi kan se og den ser vi naturlig nok fra innsiden. Melkeveien er synlig som et svakt lyst ujevnt bånd over himmelen. Man må være ganske langt unna lysforurensingen fra tettbygde strøk for å se alle disse objektene, også Melkeveien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

er det jeg som har missforstått eller er det ikke den lysinnstilningen med en "P" som er park?

 

stemmer det at folk som er ekstremt allergiske mot for eksempel bier får adrenalin på sprøyter? virker den adrenalinen som adrenalin som kroppen lager?

 

og når jeg tenker på sprøyter, hvordan klarer man å lage sprøytespisser?

 

når man får svineinfluensavaksinen eller andre sprøyter, er det samme faen hvor på overarmen den stikkes inn?

 

når man tar blodprøver, finner de blodåren inni armen? hvordan gjør de det? må narkomaner også finne blodårer?

Lenke til kommentar
er det jeg som har missforstått eller er det ikke den lysinnstilningen med en "P" som er park?

 

stemmer det at folk som er ekstremt allergiske mot for eksempel bier får adrenalin på sprøyter? virker den adrenalinen som adrenalin som kroppen lager?

 

og når jeg tenker på sprøyter, hvordan klarer man å lage sprøytespisser?

 

når man får svineinfluensavaksinen eller andre sprøyter, er det samme faen hvor på overarmen den stikkes inn?

 

når man tar blodprøver, finner de blodåren inni armen? hvordan gjør de det? må narkomaner også finne blodårer?

 

 

Sprøytespisser lages ved å ta et tynt rør av ønsket materiale og skråskjere det. På den måten vil den være sylskarp uten å spisse den på noen måte, du kan jo spørre om du får se på sprøyta når du er hos legen så ser du hvordan den ser ut.

 

ja de finner blodårer inni kroppen når de tar blodprøve, og narkomane må også finne blodårer

Lenke til kommentar
stemmer det at folk som er ekstremt allergiske mot for eksempel bier får adrenalin på sprøyter? virker den adrenalinen som adrenalin som kroppen lager?
Det er ikke sprøyter i vanlig forstand. EpiPen er en autoinjektor som du klasker i en stor muskel så gjør den resten av jobben. Da får du vanlig adrenalin i deg, og du får adrenalin-reaksjoner som bivirkninger (skjelving, osv.).

Allergikere med kraftig allergi får visstnok EpiPen på blå resept, altså gratis (eller bare billig?).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
hvordan finner du blodårene da? jeg har prøvd å observere når de gjør det på meg, men jeg kan ikke fatte hvordan.

man ser da blodårene svakt gjennom huden, spesiellt hvis man har på sånn bånd og strammer hånda.

jeg gjør det greit på meg ihvertfall...

ikke at legen som tok den siste blodprøven på meg gjorde det, ble vel drøyt 20 stikk før hun traff noe

Lenke til kommentar
Busser, ihvertfall på sørlandet, bytter til P-lys automatisk når farten er 0 km/t.

 

Usikker på denne, på alle bussene eg har kjørt så slåes P-lys på når håndbrekket aktiveres eller dørene åpnes (som fører til at dørbrems aktiveres). Man står f.eks ikke i kø med parklys på. Er jo ikke lov det.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Dessverre for oss i Norge må man være på den den sydlige halvkula av Jorda for å kunne se både Andromedagalaksen og de to magellanske skyene.

Her er det 33% feil.

Andromedagalaksen (Messier objekt nr 31) er sirkumpolær i Norge. Det betyr at denne kan vi se hele døgnet, hele året.

Forøvrig kan man se samtlige Messier objekt fra den nordlige halvkule, nærmere bestemt Paris, hvor vår ærede Charles Messier bodde og observerte himmelen fra.

 

M31 - Andromeda-galaksen fotografert av meg med 200mm objektiv i Skibotn, nære finskegrensa i Troms.

post-116083-1262687756_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...