Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmm. Alle anmelderne sier at Avatar er den ultimate 3D filmen...

En eller annen plass leste jeg at denslags briller til bruk med Blu-Ray hjemme i stua ville koste 1500 kroner.

Krever de så mye for polariserte briller?

 

den slags teknologi funker ikke hjemme i stua med mindre du har en veldig spesiell skjerm som klarer å sende 2 bilder med forskjellig polaritet(riktig?).

hjemme i stua må du nok foreløpig ha elektroniske briller regner jeg med, derfor blir de veldig dyre.

 

de du har på kino`n koster veldig lite

Lenke til kommentar

Til din edit:

 

Jeg har polariserte solbriller merke POLICE i hanskerommet på Peugeoten min.

 

Hvis jeg løsnet det ene brilleglasset, og snudde det 90 grader, ville det da virke på en kino hvis de viste Avatar i 3D?

 

Bortsett fra at solbrillene mine er mørke, selvsagt. Det er vel neppe kinobrillene.

 

Edit:

Der lærte jeg noe nytt. De bruker altså en annen teknologi for TV og kino.

 

 

En tante fortalte meg om en TV de kjøpte på 80- eller 90-tallet.

På den tiden hadde de valget mellom tekst-TV eller 3D, og de valgte (desverre) 3D, noe de aldri fikk bruk for.

 

Hva slags teknologi var dette?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Til din edit:

 

Jeg har polariserte solbriller merke POLICE i hanskerommet på Peugeoten min.

 

Hvis jeg løsnet det ene brilleglasset, og snudde det 90 grader, ville det da virke på en kino hvis de viste Avatar i 3D?

 

Bortsett fra at solbrillene mine er mørke, selvsagt. Det er vel neppe kinobrillene.

i teorien ska det funke bra ja.

bare du snur riktig glass så går det fint, bildet blir bare merkelig om du snur feil glass...

kino-brillene er nesten ikke mørke i det hele tatt, det er jo ett filter, ikke sol-biller :)

 

edit: en ting du kan teste ut, om du legger det ene glasset 90 grader oppe det andre, så skal du ikke klare å se gjennom brillene(minimalt ihvertfall), legger du de rett oppå hverandre ser du greit mye bedre gjennom de, men så lenge du har solbriller så er det sikkert ganske dårlig nå du legger de oppå hverandre uansett.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Edit:

Der lærte jeg noe nytt. De bruker altså en annen teknologi for TV og kino.

 

 

En tante fortalte meg om en TV de kjøpte på 80- eller 90-tallet.

På den tiden hadde de valget mellom tekst-TV eller 3D, og de valgte (desverre) 3D, noe de aldri fikk bruk for.

 

Hva slags teknologi var dette?

 

Det jobbes med utvikling av tv'r med "dobble bilder" for visning av 3D på samme måte som på kino.

Men tror ikke dette er i salg enda, og det vil nok uansett bli veldig dyrt til å begynne med.

Vet ikke helt om det er mulig å vise normalt bilde på disse skjermene heller.

 

 

Og jeg ville ikke ødelagt et par polariserte solbriller kun for å teste på kino, da de er gull verdt når man kjører bil etter regnvær :)

Lenke til kommentar
Dette med å se gjennom to par polariserte solbriller, ogt deretter snu det ene, er et triks jeg kjenner til. Og det funker på mine?

skal funke det ja.

kjenner en kar som har polarisert filter på sterio-anlegget i bilen og har polariserte briller, han ser ikke displayet på sterio-anlegget når han har brillene på :å

 

Det jobbes med utvikling av tv'r med "dobble bilder" for visning av 3D på samme måte som på kino.

Men tror ikke dette er i salg enda, og det vil nok uansett bli veldig dyrt til å begynne med.

Vet ikke helt om det er mulig å vise normalt bilde på disse skjermene heller.

er jo bare å ikke ha bilde på den ene "skjermen", alternativt ha samme bilde på begge, så kan man ha vanlig skjerm.

det er jo to bilder som ligger helt oppå hverandre, så det skal jo funke med vanlig visning.

forresten, så finnes det skjermer med 3d-visning uten behov for 3d briller.

dette er 2 "skjermer" med veldig avgrenset innsynsvinkel på hver skjerm, så du får ett bilde på hver skjerm. den store bakdelen er jo at du må sitte midtforran skjermen for å få noe effekt. det kommer nok aldri ut for salg, ikke i større skala ihvertfall

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det var en skrivefeil. Det var aldri meningen å inkludere et spørsmålstegn i innlegget du siterte.

Testet det nemlig selv i butikken da jeg kjøpte dem, og det VIRKET.

Ikke at jeg tvilte på det, Brilleland er jo til å stole på.

 

Men nå blir jeg nysgjerrig:

Hva slags polarisert filter kan man bruke i et stereoanlegg? Forklar i detalj, er du snill.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hva slags polarisert filter kan man bruke i et stereoanlegg? Forklar i detalj, er du snill.

aner ikke hvorfor han hadde det, var slik fra fabrikk.

dette var i en fabrikk-ny mercedes, sikkert noe de følte var lurt...

har ikke hørt om det verken før eller siden, så jeg aner hva de har gjort/tenk/ment/funnet ut av.

kan ikke forklare noe mer desverre, jeg aner nemlig ikke :p

 

edit: kan ha vært for å forhindre gjenskinn fra utsiden eller noe slikt, men vet ikke

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Da måtte du ha betalt norske skatter og avgifter av det.

 

Først 25% moms, så kommer alkoholavgiftene etc.

 

Til slutt er det vel så lite å tjene på det at mannen i gata ikke gidder. Da er det bedre å bestille alt fra et bryggeri tror jeg.

Hva med kvotene? Eller gjelder det kun hvis man ikke betaler moms og alkoholavgifter?

 

Kvotene er kvoter for hvor mye du har lov å ta med deg tollfritt inn i landet, ja.

Hva om jeg kjører 10 turer over svenskegrensen hver dag, der jeg tar med den maksimale kvoten hver gang? Er dette lov?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da måtte du ha betalt norske skatter og avgifter av det.

 

Først 25% moms, så kommer alkoholavgiftene etc.

 

Til slutt er det vel så lite å tjene på det at mannen i gata ikke gidder. Da er det bedre å bestille alt fra et bryggeri tror jeg.

Hva med kvotene? Eller gjelder det kun hvis man ikke betaler moms og alkoholavgifter?

 

Kvotene er kvoter for hvor mye du har lov å ta med deg tollfritt inn i landet, ja.

Hva om jeg kjører 10 turer over svenskegrensen hver dag, der jeg tar med den maksimale kvoten hver gang? Er dette lov?

 

må du ikke være i sverige i minst 24 timer før du kan ta med en kvota over da?

Lenke til kommentar
Superkrikkert kan sikkert linke til noe, men såvidt jeg har forstått. kan du kun frakte kvoten hver 24. time.

 

Nei, du må ikke være der i 24 timer.

Men det må gå 24 timer mellom hver gang du drar til Sverige for å harryhandle.

 

Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

 

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

 

Du KAN ta med deg alkohol og tobakk, uten at det går fram av ditt innlegg.

Max en kartong sigg og en viss grense for øl, vin eller sprit.

Mulig jeg er for trøtt, men inlegget ditt får det til å høres ut som om man må overnatte i Sverige. Det har ikke jeg gjort siden september 2001, men jeg har harryhandlet flere ganger.

 

Betyr alt dette at jeg egentlig burde tatt vare på disse kvitteringene når jeg kjører hjem over grensa?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...