Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Sammenligner meterologene været de meldte med det faktiske været det ble - for å så bruke disse data i fremtidige værmeldinger?

 

Jeg tenker at dersom de gjør det kan de hele tiden få mer og mer nøyaktige spådommer/prognoser på hvordan været kommer til å bli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror de kaller det 'blodsvar'. Dvs, når de har stukket inn sprøyta trekker de 'stempelet' ut et lite stykke for å se om blod kommer inn i sprøyta.

 

Edit:skriveleif

 

 

 

når jeg har tatt blodprøve så har de ingen "stempel". De setter in en sprøytespiss med en plastikkting på som festes på en liten beholder og når beholderen festes på flyter blodet fritt inn i beholderen.

Lenke til kommentar
Hvor mange grader må gjennomsnittstemperaturen på jorda stige for at det skal være mulig å bo på sørpolen?

Ca 6 grader, likevel vil det ta noen hundre år før all isen i Antarktis smelter. Da vil verdenshavene ha steget nesten 70 meter, så resten av verden vil ha blitt mindre.

Lenke til kommentar
Hvor skarpe svinger kan togskinner maksimalt ha før det går ille?

Det vet jeg ikke svaret på, men jeg vet at maksimalhastigheten har mye å si. Jo saktere tog, desto skarpere svinger kan man ha. Det er derfor togene i Norge ikke er raskere enn det de er, banekurvaturen tillater ikke høyere hastighet.

 

Hovedbegrensningen for hvor skarpe svinger skinner kan ha er ikke faren for at togene kan spore av, men komforten til passasjerene. Altså man kunne hatt en god del skarpere svinger (eller raskere tog) men da ville passasjerene blitt reisesyke og det ville ikke vært noe særlig bra. :p

Lenke til kommentar
Hvis du hadde blitt skyti av en partikkel i 99.9999999999% av lysets hastighet fra LHC partikkel akselleratoren. Hva hadde skjedd da? Hadde du merket det?

Knapt, energien i enkeltkollisjonene i LHC sammenlignes ofte som to mygg som kolliderer i lufta. Sammenligningen er ikke helt nøyaktig, men ikke så veldig langt unna virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...