Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Ja. Hvs jeg ikke tar feil kan hjulopphengene vinkles uavhengig av hverandre.

Vanligvis består hjulopphengene på passasjertog av én boggi i hver ende av hver vogn. En slik boggi består av to aksler (altså fire hjul), og hver boggi er svingbar som en samlet enhet i forhold til vognkassen. Hver aksling er avfjæret i forhold til boggien, men akslene er stive for å opprettholde konstant sporvidde (1435 mm). Og akslene er som oftest ikke svingbare i forhold til hverandre innenfor boggien.

 

I krengetog sitter det en mekanisme som kan legge vognkassen ytterligere innover i kurver for å kunne opprettholde litt større kurvehastighet uten at det går utover passasjerkomforten. Mekanismen sitter mellom boggien og vognkassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror de kaller det 'blodsvar'. Dvs, når de har stukket inn sprøyta trekker de 'stempelet' ut et lite stykke for å se om blod kommer inn i sprøyta.

 

Edit:skriveleif

 

 

 

når jeg har tatt blodprøve så har de ingen "stempel". De setter in en sprøytespiss med en plastikkting på som festes på en liten beholder og når beholderen festes på flyter blodet fritt inn i beholderen.

Det er da heller ikke hva jeg forbinder med 'vanlige' sprøyter. ;)

 

Det er vakuum i plastikktingen som trekker blodet ut av åra. Jeg er blodgiver selv så jeg har sett det der noen ganger, forundret meg alltid at det var så mye trykk i meg til jeg skjønte at det var vakuum i beholderen. At de første dråpene med blod later til å koke er et ganske godt hint. :)

Lenke til kommentar

"De fleste friske mennesker mellom 18 og 60 år kan bli blodgiver, de kan fortsette å gi blod til de er 70 år. Å gi blod tar en halv time - og foregår under nøye overvåking."

 

Googlet: alder blodgivning

Endret av SoapyAsHell
Lenke til kommentar

18 tror jeg, skal være en blodgivertråd et sted på forumet..

 

 

Når jeg leser innlegget ditt en gang til så ser jeg at du ikke sier noe om at du var blodgiver, kanske utstyret som brukes til blodprøver er annerledes ved blodbanken enn hos andre (blodbanken tar alltid flere prøver av hver blodgiver)

Lenke til kommentar

heisann :)

Jeg og en kompis sitter her å har en diskusjon om tempratur,

 

Han påstar at differansen melleom -25 til +25 celcius er 51celcius, jeg påstår at differansen er 50.

Hvem har rett?

 

Hannes logikk.

0 er ikke et tall når det gjelder matte fordi 0 * X = 0

 

Min logikk.

-25 + 50 = 25.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde blitt skyti av en partikkel i 99.9999999999% av lysets hastighet fra LHC partikkel akselleratoren. Hva hadde skjedd da? Hadde du merket det?

Interessant. Regnet kjapt gjennom det og kom fram til at en blykjerne i den farten vil ha en kinetisk energi på ca 11J. Med tanke på hvor liten en blykjerne er vil det være tilsvarende ca 1.1*10^20 J/m^2, hvis jeg regnet omtrent riktig. Jeg er på tynn is nå, men på meg virker det som om den sannsynligvis vil gå rett i gjennom deg. Men der kommer poenget med LHC inn, og den ville før eller siden kollidert med et annet atom i kroppen din og så hadde de ødelagt hverandre, noe du nok ikke hadde merket.

 

Edit til posten over:

Differanse er gitt ved høyeste minus laveste, altså 15-5=10, derfor 25-(-25)=50.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar
Men ville partikkelen vært stor nok til å kunne gjøre noe skade? En sprøytespiss kan gå gjennom armen uten å gjøre vesentlig skade. Kan en liten partikkel (proton) da gå rett gjennom bein eller vesentlige organer (lunge eller tarmer) uten å gjøre skade?

Hadde partikkelen gått rett gjennom deg ville den selvsagt ikke gjordt noen skade. Derimot hadde den kollidert kunne det potensielt oppstått en mutasjon i et gen som kanskje kunne ført til kreft el. Men dette er selvsagt latterlig usannsynlig siden kroppen har mange mekanismer som reparerer den slags feil og en enkelt partikkel ville ikke kunne gjøre slik skade.

Lenke til kommentar
Men ville partikkelen vært stor nok til å kunne gjøre noe skade? En sprøytespiss kan gå gjennom armen uten å gjøre vesentlig skade. Kan en liten partikkel (proton) da gå rett gjennom bein eller vesentlige organer (lunge eller tarmer) uten å gjøre skade?

Hadde partikkelen gått rett gjennom deg ville den selvsagt ikke gjordt noen skade. Derimot hadde den kollidert kunne det potensielt oppstått en mutasjon i et gen som kanskje kunne ført til kreft el. Men dette er selvsagt latterlig usannsynlig siden kroppen har mange mekanismer som reparerer den slags feil og en enkelt partikkel ville ikke kunne gjøre slik skade.

Det er ikke særlig sannsynlig her nede på bakken hvor vi er godt beskyttet mot denslags men oppe i verdensrommet kan enkelte typer kosmisk stråling stelle i stand mye ugreie. En partikkel med ekstrem hastighet kan i prinsippet gå tvers gjennom et menneske og kutte opp alt DNA den treffer på veien. Det skal ikke så mange sånne til før kroppens evne til å reparere DNA overbelastes.

Lenke til kommentar
Han påstar at differansen melleom -25 til +25 celcius er 51celcius, jeg påstår at differansen er 50.

Hvem har rett?

 

Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres lett ? Tegn opp streker for hver grad og man vil finne at det er 50 gr fra - 25 til + 25. Fra - 1 til + 1 er det to grader.

Lenke til kommentar
heisann :)

Jeg og en kompis sitter her å har en diskusjon om tempratur,

 

Han påstar at differansen melleom -25 til +25 celcius er 51celcius, jeg påstår at differansen er 50.

Hvem har rett?

 

Hannes logikk.

0 er ikke et tall når det gjelder matte fordi 0 * X = 0

 

Min logikk.

-25 + 50 = 25.

Du kan jo sette det opp som Kelvin, så kan dere se ganske enkelt at det er 50 grader. Eller du kan spørre han om hva han mener forskjellen mellom 0 grader C og 1 grader C er

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke helt hva du mente her. Det er jo en forskjell mellom de to, for eksempel er 0 grader C = 273,15K, og 1 grader C = 274,15K.

Er da fullt klar over det, men dersom han mener at det er 51 imellom -25 og 25, er jeg interessert i å se hva han svarer på forskjellen mellom 0 og 1, eller -1 og 0, og på samme måte som -1 og 1.

Ved omgjøring til Kelvin, forandres skalaen, og dermed lettere å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...