Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
alkohol og sterke piller forsterker effekten av hverandre. er det da lettere å være uheldig ta overdose på piller om man har drukket? eller skal det ca like mye til uansett, litt avhengig av dagsform.

Risikoen for pilleoverdose vil nok øke i takt med virkningen som alkoholen har på stoffene i pillen.

 

om temperaturen stiger 5 C, stiger den da 5 F? eller er det slik som med km og miles? at 2km ikke er 2 miles.

Gang stigningen i °C med 9/5 så får du stigningen i antall °F.

 

Omregningsformel fra °C til °F:

 

°F = °C * 9/5 + 32

 

Og omvendt:

 

°C = (°F-32) * 5/9

Lenke til kommentar
Skivebremser ruster om de ikke blir brukt nok, det ser man jo tydelig på selve skivene. Men hvordan er det da med trommelbremser? Mister disse også effekt når de står ubrukt?

 

Jepp, vi har en tilhenger på jobben som jeg av og til må bruke slegge for og slå løs bremsene med :p

Lenke til kommentar
Men får man i det heltatt merkbart redusert effekt av rustene skive/trommelbremser?

Jeg har aldri merket noe slikt i hvertfall.

På skivebremser merker man bittelit skraping den første meteren man bremser. Da blir rusten stort sett slitt helt vekk. Hvis bilen derimot står veldig lenge i ro i et veldig fuktig miljø, så kan skivene bli så rustne at det etter hvert er best å bytte dem. Eventuelt at ventilerte skiver ruster så langt fra midten og utover at de blir svekket. Derfor får man feil på skiver med mye rust på EU-kontroll.

Trommelbremser er litt mer beskyttet mot fuktighet pga. utformingen, men de ruster hvis de står lenge de også. I tillegg er ikke kreftene i trommebremser så direkte som på skivene, og derfor blir ikke rusten bremset like fort vekk. Dermed opplever du gjerne at trommelbremser ruster mer enn skivebremser når de først har satt i gang å ruste (jf. hengeren nevnt lenger oppe). Tromlene blir vel heller ikke demontert og sjekket på EU-kontroll såvidt jeg vet (alvorlige feil blir uansett avdekket på bremserullen).

Rust på utsiden av bremsetromlene er vel en hyppigere årsak til svekkelse enn rust fra innsiden.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Vel, det står jo i artikkelen at det er for å minke luftmotstanden.

 

Jeg tipper designet fører til at turbulensen fra vingetuppene minimeres (den du ofte ser på jagerfly, en hvit stripe fra hver vinge). Mange fly har en knekk opp ytterst på vingen for å blant annet minimere dette.

 

Mulig det blir mindre drag av slike vinger også, eventuellt at det fører til at noe av drag kreftene blir mer vridd oppover.

Lenke til kommentar

Applebee: Jeg tror det er snakk om et norsk ordspill og ikke en type vinger. Vingene er riktignok redesignet, optimalisert og svinger oppover.

 

Zeke: De ville neppe forsøkt å lande dersom de viste at det ville bli så risikabelt. Men de har jo ikke mye valg når det først skjer. Er det for sent å avbryte så må de jo bare gjøre det beste ut av det. Noen av flyene i videoen klarer også å avbryte landingsforsøket.

Lenke til kommentar
Applebee: Jeg tror det er snakk om et norsk ordspill og ikke en type vinger. Vingene er riktignok redesignet, optimalisert og svinger oppover.

 

Den ordspill greia skjønte jeg etterhvert, tok det ikke heeeelt først ;)

 

Men, hvis vingene er bøyd opp, vil ikke det skape et mindre løft = mer motorkraft for å holde flyet oppe?

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Buede vinger gjør vel samme jobben som normale vinger + winglets, men bedre. Winglets er bare en lettvint oppgradering av gammeldagse vinger. De skaper mindre lekkasje av luft fra høytrykksiden (under) til lavtrykksiden (over) via vingetuppen, enn tradisjonelle vinger.

 

De nye vingene ser ut til å være designet fra bunnen av og dermed mer optimalisert langs hele vingen. Ikke bare ytterste del.

Lenke til kommentar
Buede vinger gjør vel samme jobben som normale vinger + winglets, men bedre. Winglets er bare en lettvint oppgradering av gammeldagse vinger. De skaper mindre lekkasje av luft fra høytrykksiden (under) til lavtrykksiden (over) via vingetuppen, enn tradisjonelle vinger.

 

De nye vingene ser ut til å være designet fra bunnen av og dermed mer optimalisert langs hele vingen. Ikke bare ytterste del.

 

Aha, så bøyen fungerer som winglets, bare bedre? Fungerer det som winglets på hele vingen (Som ville vært rart å ha), siden hele vingen er bøy på, istedefor Winglets, som er helt ytterst?

Lenke til kommentar

Jeg tror det gir en mykere og bedre overgang mellom vinge og vinglet. På en måte har de to tingene smeltet sammen og blitt til en samlet enhet.

 

Det ville vært veldig vanskelig å lage en sånn overgang på eksisterende vinger siden man da måtte bygget om innmaten i vingene grundig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...