Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg snakker om de 2 hakka isåfall...

 

Falle ut av fart gjør du ansett om du ikke passer på... har sitti på med en bil hvor låsen ikke fungerte, måtte bruke ganske stor kraft for å holde døren igjen mens vi kjørte, noe som egentlig er litt rart når jeg tenker meg om... luftmotstanden burde jo presse døren mot bilen.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

På bakgrunn av "posetråden", lurer jeg på om det finnes en matematisk løsning på hvor mange poser en får plass i en rema-pose.

 

Om dette blir for komplisert å finne svaret på. Hvilken hensyn må en her ta med i regnestykket (eks: volum, plasttykkelse etc)?

 

Edit:

Research etter mulig data, fant jeg ut via her, her og her at bæreposene benytter seg av polyetylen, som er vissnok er grunnlaget for plastikkposen. I tilfellet for disse posene er det, polytylen HDPE (Høydensitets-polyetylen) som brukes. I følge Snl, er dette en hard type med litt høyere densitet, 0,940–0,965 g/cm3. Ifølge det som kan være produsentens hjemmeside, brukes (polyethylene (LLD/LD and HD) and polypropylene.

 

Har ikke satt meg inn i dette, så dette kan være feilbruk av data. Trøtt.

Endret av HalogenpæreUtenLys
Lenke til kommentar

liker signaturen din, lyspæra som ikke funker uten gass.

 

Det er nok en mattematisk løsning på det og da må du nok ha med posens volum og tykkelse men du må også tenke på at når du setter i en ny pose så er den litt for stor så det blir en liten brett som skaper ekstra tykkelse.

For å få plass til flest poser må du plassere de systematisk, da tenker jeg på at en ny brett på posen starter der den forrige bretten sluttet slik at det går i en sirkel rundt posen med bretter som møter hverandre.

Jo flere lag med poser jo større blir brettene og jo mer plass tar de...

Setter du deg inn i det burde det være mulig å lage en ligning for dette.

Lenke til kommentar

For å sette en øvre grense trenger du bare å finne ut hvor stort volum en pose opptar, altså hvor mye plast den består av, og hvor mye volum en pose kan omslutte, for så å dele det første tallet på det andre. Da ser man riktignok bort fra praktiske begrensninger som dem myrdan nevner.

Lenke til kommentar
For å sette en øvre grense trenger du bare å finne ut hvor stort volum en pose opptar, altså hvor mye plast den består av, og hvor mye volum en pose kan omslutte, for så å dele det første tallet på det andre. Da ser man riktignok bort fra praktiske begrensninger som dem myrdan nevner.

 

Så lett hadde det vært om du smeltet alle posene oppi en...

Lenke til kommentar

Å måle hvor stort volum en pose opptar er kanskje litt vanskelig. Jeg vil anta at det er lettere å veie pose på en god vekt og bruke massetettheten på plasten som er brukt. Plastposene er mest sannsynlig laget av en veldig vanlig plast som det sikkert finnes dokumentasjon på på internett.

Lenke til kommentar

Finnes det en formel for å regne ut maksimalvolum til en firkantet pose med mål X*Y, hvis en antar det er åpning i ene enden og den strekker seg ikke? Det blir jo nesten sylinderform, så eneste problemet er vel ene enden, der den går fra sylinderform til flat.

Lenke til kommentar

ånei :p

 

Hvorfor skjønte du ikke det i den forrige posten ?

 

Hadde tenkt å skrive det til deg, men gadd ikke siden jeg regnet med at de fleste skjønner det... og jammen så skjønte du det også :p

Men hvorfor gjøre det så innviklet i den forrige posten ?

 

Teste teste teste :p

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Det letteste er å fylle den med vann og måle hvor mye vann du fikk plass til før det var fullt. Ihvertfall så lenge håndtaket ikke ryker pga. vekten.

Ja, det vet jeg, men nå tenkte jeg mer på en generell ligning som kunne brukes uavhengig av mål, så jeg slipper å gjøre det hver gang jeg lurer på volumet. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...