Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når en baby fødes følger det jo med navlestreng som klippes et par centimeter fra barnets mage. Hva gjøres med resten av strengen som henger ut av muttern? Klippes den lenger inne? (går ut ifra at å vandre rundt med en halvmeter navlestreng mellom beina ikkje er noe særlig) Vil den også råtne (som barnets eventuelle rest) og komme ut av vaginaen? :o

 

den kommer ut etter at barnet er ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanskelig/annerledes er det å kjøre i andre land? F.eks. USA, Israel, N.- og S.-Korea, Japan...

Kan jeg leie bil i disse landene, eller kjøre min norskregistrerte bil der, uten å ta noe kurs? Er det samme skilt og alt i hele verden?

Ja jeg vet at engelskmenn kjører på feil side, og noen har vel fartsgrense i miles..?

Og jeg har hørt at Høyreregelen er særnorsk. Hvorfor? Og hvordan er det andre steder?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
vanskelig/annerledes er det å kjøre i andre land? F.eks. USA, Israel, N.- og S.-Korea, Japan...

Kan jeg leie bil i disse landene, eller kjøre min norskregistrerte bil der, uten å ta noe kurs? Er det samme skilt og alt i hele verden?

Ja jeg vet at engelskmenn kjører på feil side, og noen har vel fartsgrense i miles..?

Og jeg har hørt at Høyreregelen er særnorsk. Hvorfor? Og hvordan er det andre steder?

For det første, det er ikke bare britene som kjører på venstre side av veien, i ett av de andre landene du nevnte kjører de også på den andre siden av veien. I alt benyttes denne skikken i 75 land i verden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_traffic

 

I USA og noen andre land er det lov å svinge til høyre rundt gatehjørnet selv om det er rødt, dette for å vanskeliggjøre ran. Jepp faktisk, man kan altså kjøre rundt kvartalet og sjekke om det grønt lys neste gang man kommer til krysset, for å slippe å bli stående på rødt lys og der risikere å bli ranet. I USA låser man dørene når man sitter i bilen av samme grunn, men det er uvanlig å låse bilen når man parkerer. Ingen gidder nemlig å stjele en bil, alle har jo bil fra før.

 

I Spania er det derimot ikke tillatt å svinge til høyre i et kryss selv ikke om det er grønt rett fram. For fotgjengerne har også grønt. Derfor venter man i krysset til det blir grønt lys for bilene i den retningen man ønsker å forlate krysset.

 

I Roma var det vanlig tidligere å følge på i samme retning til det var tomt for biler, selv om det hadde blitt rødt i denne retningen forlengst. Først når krysset ble tomt kunne de andre kjøre, hvis de fortsatt hadde grønt. Med stadig flere turister har de nå droppet denne sedvanen, den ble for farlig når en stor andel av trafikkantene ikke skjønte bæret.

 

I Japan står selvsagt alle veianvisninger og underskilt på japansk (i tillegg til at de kjører på "gal" side av veien). For å finne veien til f.eks Tokyo må du altså se etter skilt til 東京. Det er ingen hjelpetekster på engelsk. Og når du først er i Tokyo, så oppdager du at ingen gater har egne gatenavn. Man finner fram ved å telle antall kvartaler unna kjente bygninger. Å spørre etter veien i Tokyo kan derfor være et sant mareritt for utlendinger, det beste er å få en hyggelig japaner til å følge deg til døra.

 

I de fleste land i verden er dessuten piggdekk forbudt, selv dager da snøen laver ned. I Tyskland får man ikke kjøre videre før man enten har skaffet andre dekk eller i det minste har revet ut alle piggene av dekkene.

 

Å inneha et internasjonalt førerkort betyr dermed ikke at du kan alle trafikkregler overalt, du får nok som oftest lov å kjøre og leie bil der, men det kan være lurt å kontakte ambassaden for dette landet før du drar for å forhøre deg om lokale spesialregler.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Så lenge du holder deg unna (stor)byer, så er kjøring i vest-Europa og USA stort sett greit. Som oftest store og fine veier med god og forståelig skilting (men bilkart er likevel et must). Som turist i byene klarer du deg stort sett med det kollektive tilbudet som er der. Dermed kan du parkere i utkanten av byen og ta buss/trikk/tog/T-bane inn til sentrum og rave rundt der med alle de andre turistene.

Betaling på motorveien rundt om kring kan være ymse, og blir kontrollert av myndighetere der. Noen plasser er det bomstasjon med en pengekurv eller betjening, andre plasser er det forhåndsbetaling. Det er greit å sjekke opp før du raser av gårde og eventuelt blir stoppet av en morsk italiensk polizia.

Og ved mye trafikk på de store motorveiene gjelder det å konsentrere seg. Lokalbefolkningen er vant til slike bilmengder, men vi nordmenn har ikke så store veier eller så mye trafikk, så det er fort gjort å miste oversikten.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
I USA og noen andre land er det lov å svinge til høyre rundt gatehjørnet selv om det er rødt, dette for å vanskeliggjøre ran. Jepp faktisk, man kan altså kjøre rundt kvartalet og sjekke om det grønt lys neste gang man kommer til krysset, for å slippe å bli stående på rødt lys og der risikere å bli ranet. I USA låser man dørene når man sitter i bilen av samme grunn, men det er uvanlig å låse bilen når man parkerer. Ingen gidder nemlig å stjele en bil, alle har jo bil fra før.

 

Er du sikker på at det er for å vanskeliggjøre ran? Det høres mer sannsynlig ut at det er for å lette trafikkavviklingen, nåe det faktisk gjør (om folk som kjører vet hva de driver med)

 

AtW

Lenke til kommentar
I USA og noen andre land er det lov å svinge til høyre rundt gatehjørnet selv om det er rødt,

Ja. Unntaket er hvis det er en enveis gate som går mot venstre, da har man lov til å svinge mot venstre. Det er heller ikke tillatt i alle stater i USA, i en del stater som for eksempel New York må man se etter et slikt skilt om man vil svinge til høyre på rødt lys:

 

post-51689-1249208508_thumb.jpg

 

dette for å vanskeliggjøre ran.

Jeg trodde det hadde mer å gjøre med at man ikke vil nekte folk å svinge til høyre om det vitterlig er klar vei. Eller trafikkavvikling som ATW nevner om man ser det fra et større perspektiv.

 

Er det ikke togstasjon i Tromsø?

Siden det ikke er jernbane kan det umulig være en faktisk togstasjon i Tromsø.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...