Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fleste elektrikere har sikkert fått støt et titalls ganger i sin karriere.

 

Det skal vere sikkert og visst. Har sjølv berre praktisert i 4 år, og fått straumgjennomgang rundt 5 gongar. Aldri fått gjennom hjartet, men kun frå finger til finger. Alt over 50V kjenner du godt, og 230V kjenner du meget godt som oftast. Har sjølv fått 440V, og unner det ingen.

 

Slike støyt kan skape ubalanse i hjarterytma, og det er sterkt anbefalt at ein oppsøkjer lege og blir sjekka med EKG i 24 timar etter støytet. (Er kun i løpet av det første døgeret faren er signifikant.)

 

Som sagt tidlegare, så er det straumstyrken (ampere) som har noko å seie, og grensa ligg på 30mA for kva som blir betrakta som farleg.

 

 

en på utplasseringa megga meg med 500V dette er da like strøm og aldrig over 25mA men satan og ille det var

Lenke til kommentar
Apropos elektrikere som får støt, finnes det noen som bruker latexhansker eller tilsvarende for å ikke få støt?

Det er kun pålagt ved AUS, altså Arbeid Under Spenning. Dvs hvis du jobber på spenningsførende ledere eller i nærheten av ubeskyttede spenningsførende ledere, spesiellt i tavler og lignende hvor en kortslutning kan utløse såpass mye energi at man blir forbrent ved en kortslutning. Da står man med hjelm, visir, 1000 volts hansker og bruker kun isolert verktøy.

 

Ellers så er det ingen som gidder å gå rundt med det for hver stikkontakt man kobler i tilfelle det skulle være spenning der. Da måler man heller først.

 

Når man først får strøm så er det pga uforsiktighet somregel :).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Kom akk på dette... Mener jeg leste/hørte at i fly, er "sikkerhetsposijonen" ved crash og diverse for å ta liv? Husker jeg riktig? Man bøyer altså fram nakken mot setet foran. Det er jo *knekk* med en gang, ikke akkurat mye sikkert.

Nei, det er feil. Mythbusters testet også ut den myten hvis jeg husker rett, for en stund tilbake :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Å si at strømmen, ikke spenningen, er det som dreper, gir ikke mye mening i mine ører, siden strømstyrken avhenger av spenningen.

 

Ifølge denne siden er motstanden mellom hendene på et menneske omtrent en million ohm. 230 volt gir deg da en strøm på 0,23 milliampere, som ifølge samme side er mye mindre enn det som trengs for å drepe deg.

 

Ja, det der har jeg lurt på også, har sett påstanden mange ganger, men er det virkelig slik at mye strøm er verre enn mye spenning om man har en kilde med konstant effekt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor får fysikere tak i enkeltatomer? Tar de dem fra hårstrå, kjekssmuler, støv, eller fra barrer med 100% rene grunnstoffer?

Som vanlig: Det kommer an på. Hvis det er snakk om manipulering av enkeltatomer for å danne mønstre så skjer det ofte fra glattpolerte små stykker med veldig rene metaller. (Metaller er lette å jobbe med i den forbindelse)

 

(Er selv 22år gammel gardsgutt med 0 antydning til hull i tennene foreløpig.. Liker å skylde det på mye melk og ikke bare flaks ;-)

Det er nok både flaks (gener) og godt tannstell.

 

Er det farlig og få strøm fra stikk-kontakt? Fikk det netopp her. Fikk meg litt av en støkk for og si det slik.

Det kan være dødelig om man blir sittende fast med strøm gjennom seg eller f.eks står i dusjen. Det er fare forbundet med korte støt i tørre omgivelser også, men faren er mye mindre. Man kan blant annet forstyrre hjerterytmen og få innvendige forbrenninger som produserer stoffer som får leveren til å svikte og dermed dødelig utgang. Selv har jeg fått støt ganske mange ganger uten varige men. De fleste elektrikere har sikkert fått støt et titalls ganger i sin karriere.

 

Fikk bare strøm i ca 1 sekund. Hoppte ganske fort og da slapp eg :p

Fikk i fingrene på høyre handa.

Og lever enda så gjikk vell bra.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Kan dyr la seg fenge av musikk?

Ja, det finnes en rekke videoer på youtube der hunder synger til musikken av egen vilje (ikke fordi de er trent til det). Undulater kan vugge og synge til musikk. Katter kan hyle/jamre til musikk. Aper kan bli giret av oppstemt musikk og bli sløv av søvndyssende musikk. Rundt år 2001 var en bestemt ringetone fra Nokia så mye brukt at spurver i en park i Danmark droppet sin originale sang og sang på ringetonen i stedet for. Folk ble selvsagt forvirret når telefonen "ringte" i ett sett i den parken.

 

Ja, det der har jeg lurt på også, har sett påstanden mange ganger, men er det virkelig slik at mye strøm er verre enn mye spenning om man har en kilde med konstant effekt?

Så vidt jeg husker fra diverse sikkerhetskurs så er det to typer skader som kan oppstå:

1. Forstyrring av hjerterytmen. Der øker visstnok faren med antall mA gjennom hjertet.

2. Indre forbrenninger som følge av strømgjennomgang i kroppen. F.eks mellom to fingre. Jeg vet ikke hvor høy temperatur kjøttet tåler før det dør men tipper rundt 50 °C. Her er det nok effekt (watt) per volum som avgjør det lokale skadeomfanget. Akkurat som med alvorlige brannskader kan store mengder døde celler og forbrenningsrester føres med blodet og skape trøbbel andre steder i kroppen. F.eks leversvikt. Som igjen kan være dødelig.

 

Hvis man kjenner at hjerterytmen blir forstyrret (hopper over slag osv) så bør man på sykehus til observasjon så snart som mulig. Blir man sterkt forbrent så skal man i hvert fall ikke legge seg om man blir trøtt de nærmeste timene. Trøtthet er et tegn på leversvikt.

Lenke til kommentar

Når jeg har på headsettvolumet på fullt så hører jeg en slags støy fra PC-en o.l, men i dag merket jeg noe helt annet.

 

Når TV-en står på standby med dekoder koblet inn og på en kanal, så hører jeg lyden fra den kanalen (så vidt) på headsettet som er koblet til pc-en. Hvordan fungerer dette? Hvordan klarer den å plukke opp signalet fra dekoderen/tv-en som ikke er koblet til headsettet? Når jeg skrur på TV-en (fra standby) så blir lyden helt klar i ètt sekund før den forsvinner totalt (frem til jeg setter tv-en i standby igjen).

 

Ble ganske overrasket når jeg begynte å høre tv shop-reklamer for "abtronic som stimulerer magemusklene dine uten at du trenger å gjøre noe som helst" mens jeg browset.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Når jeg har på headsettvolumet på fullt så hører jeg en slags støy fra PC-en o.l, men i dag merket jeg noe helt annet.

 

Når TV-en står på standby med dekoder koblet inn og på en kanal, så hører jeg lyden fra den kanalen (så vidt) på headsettet som er koblet til pc-en. Hvordan fungerer dette? Hvordan klarer den å plukke opp signalet fra dekoderen/tv-en som ikke er koblet til headsettet? Når jeg skrur på TV-en (fra standby) så blir lyden helt klar i ètt sekund før den forsvinner totalt (frem til jeg setter tv-en i standby igjen).

 

Ble ganske overrasket når jeg begynte å høre tv shop-reklamer for "abtronic som stimulerer magemusklene dine uten at du trenger å gjøre noe som helst" mens jeg browset.

Når TV-en står på standby, så går det alltid litt strøm gjennom den (derfor er det anbefalt å slå TV-en helt av, evt trekke ut kontakten hvis man reiser bort, for mange branner starter i TV-en). I ditt tilfelle er det tydeligvis spenning på TV/decoder som fungerer som en slags radiosender med kort rekkevidde (jeg tipper at fenomenet kun oppstår når du har datamaskinen i samme rom). Deler av datamaskinen din og antagelig kombinert med ledningen på hodesettet fungerer som en mottager for akkurat denne frekvensen.

 

Slike utilsiktede mottagere finnes det mange av, en fyr i Stjørdal fikk inn samtaler fra tårnet på Værnes i sitt elektroniske orgel, og mine foreldres Tandberg spolebåndspiller tok inn den såkalte Kiev-senderen (en støysender fra den kalde krigens dager) når jeg koblet til mikrofoner. Av og til tok samme oppsett også inn samtaler fra en radioamatør borte i veien som hadde ei diger oppheisbar antenne. Kievsenderen var borte i visse værtyper, og radioamatøren var ikke alltid aktiv, kun i disse vinduene av elektronisk stillhet kunne jeg ta opp akkustisk lyd på denne spolebåndspilleren.

Lenke til kommentar
Ja, det der har jeg lurt på også, har sett påstanden mange ganger, men er det virkelig slik at mye strøm er verre enn mye spenning om man har en kilde med konstant effekt?

 

AtW

Uten at jeg har prøvd eller noe sånt ville jeg tippet på følgende: Med en konstant-effekt kilde med svært høy spenning og lav strøm ville strømgjennomgang medført en del brann/varmeskader. Med høy nok spenning ville du klart å laste ut hele den tilgjengelige effekten over resistansen du har (kroppen). Strømmen vil bli svært lav og har ingen betydning for hjerterytme og sånt noe. Jeg tror derfor at det er fare for oppvarming av kroppen som er det farlige da, alt etter hvor stor effekt du har på. Energien tilført kroppen vil være tidsintegralet av effekten, så da er det bare å sette seg ned og regne på hvor høy temperaturøkning det er snakk om....

 

Med lavere spenning og høyere strøm, samme effekt, er det fare for å tulle med hjertet og risiko for arytmi osv. Men, med en lavere spenning er det en viss sjanse for at du ikke klarer å laste ut samme effekten som i det første tilfellet. Strømmen du får til å gå gjennom kroppen er avhengig av spenningen og motstanden, Ohms lov gjelder fremdeles (selv om resistansen i kroppen nok vil variere en hel del, også etter at spenningen er satt på).

Lenke til kommentar
Slike utilsiktede mottagere finnes det mange av

Denne er litt artig, men en ganske seriøs defekt, fra 2004

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/artic...-2004Oct18.html

An Oregon man discovered this month that his one-year-old Toshiba flat-screen television was emitting an international distress signal picked up by a satellite, leading a search-and-rescue operation to his apartment in Corvallis, 70 miles south of Portland.
Lenke til kommentar
Rundt år 2001 var en bestemt ringetone fra Nokia så mye brukt at spurver i en park i Danmark droppet sin originale sang og sang på ringetonen i stedet for. Folk ble selvsagt forvirret når telefonen "ringte" i ett sett i den parken.

Syns det var ganske spesielt å lese dette, så jeg fant en artikkel om akkurat dette. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

på forsiden av førerkortet mitt står det kategorier med info. navn, fødselsdato og annet. og på baksiden er det står det hva nr er ti. slik står det:

 

1-etternavn

2-fornavn

3-født dato og land(står bare når jeg er født)

4a-utstedt

4b-gyldig til

4c-utstedt av

4d-referansenummer

5-førerkortnummer

7-

 

det står info på alle bortest fra 4b, og på baksiden er detingen beskrivelse for hva 7 er for. 6 og 8 mangler helt. hva er disse tingene?

Lenke til kommentar

3 Født dato og land er f.eks 1980-12-31 N, der N betyr Norge

 

4b Dato oppgis bare for folk som må fornye førerkortet jevnlig f.eks på grunn av dårlig helse eller fordi enkelte kjøretøyklasser krever det. Hvis det ikke står noe så er førerkortet i utgangspunktet gyldig til du fyller 100 år. (Det står på baksiden)

 

Førerkortet er utformet etter EU-direktivet 91/439/EØF. En utvidet forklaring står her. Blant annet:

 

6a. Bilde av førerkorteieren

7. Signatur

8. Fast adresse (valgfritt felt)

 

Felt 13 og 14 har jeg ikke funnet noen forklaring på, men 14 er i hvert fall personnummer og nasjonalitet på et kopisikkert felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...