Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Unnskyldinger er alltid så simple.

 

Hvorfor ?

 

 

kanskje om det er noe man bare må finne på der og da kan det bli ganske teit, eller om man ikke klarer å finne på en god løgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor ikjke bare måle str'en på ferdig pakket poser, nå husker jeg ikke hvor mange som var i en "bunt", men hvis det er 1000 poser som tar en plass på 50(h)x30(b)x20(d)cm (f.eks.). Så tar du og måler en pose som er åpen. og så legger du matemtisk inn så mange bunter som det er plass til. Det er nesten umulig å regne seg fram til dette ved å bruke en og en pose da tykkelsen på posen er utrolig liten slik at du får høy feil-målings prosent.

Lenke til kommentar
Å måle hvor stort volum en pose opptar er kanskje litt vanskelig.

Legg noen poser i et litersmål og fyll opp med vann til 1 liter. Posene behøver ikke være pent lagt sammen, bare sørg for å fjerne alle luftbobler. Ta så ut posene uten å søle vann utenfor litersmålet. Les av hvor mye volum posene utgjorde. Da har du volum per pose.

 

Tøm deretter et antall litersmål med vann opp i den posen du vil fylle opp med plastposer for å finne volumet av posen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

alkohol og sterke piller forsterker effekten av hverandre. er det da lettere å være uheldig ta overdose på piller om man har drukket? eller skal det ca like mye til uansett, litt avhengig av dagsform.

Lenke til kommentar
Hvem forvalter strekkoder brukt på matvareemballasje, sånn at en ny smoothie fra Tine ikke tilfeldigvis har samme strekkode som en tjuepakning Marlboro?

Kan Norvegia-osten sin strekkode være identisk med strekkoden til et tyrkisk sigarettmerke? Det ville jo ikke gjort så mye, ettersom disse varene neppe er å finne i en og samme butikk...

Det er et system på det - de første sifrene sier noe om opphavslandet, de neste om hvilken varegruppe det er snakk om osv. Så nei, Norvegia og tyrkiske sigaretter har ikke samme kode. Les mer på norsk wiki og den engelske har (selvsagt) også en fyldig artikkel.

 

Slo det deg aldri å søke litt før du spurte?

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

 

Hvordan laget man den første datamaskinen? Kan ikke skjønne hvordan dette kan gå uten noe utgangspunkt, hvis dere skjønner.

I motsetning til de andre svarene hevder jeg at verdens første datamaskin var rent mekanisk, bygd på 1820-tallet av ca 25000 deler. Konstruktøren var briten Charles Babbage, og konstruksjonen kalte han en differensieringsmaskin. Senere konstruerte han en forbedret utgave, differensieringsmaskin nr 2. På den tiden den ble tenkt ut, så var ikke material- og produksjonsteknologien god nok til å bygge maskinen nøyaktig nok, men fordi man visste hvordan den virket var det også mulig å skrive program til den, og det ble da også gjort.

 

Mot slutten av sitt liv konstruerte Babbage en ny mekanisk maskin som han kalte Den analytiske maskinen. Denne kunne programmeres ved hjelp av hullkort, den kunne bl.a loope deler av programmet og regnes som den første skikkelige Touring-maskinen.

 

Det var ei dame som skrev verdens første dataprogram til Babbages analytiske maskin, dette skjedde i 1842/1843 og damens navn var Ada Lovelace. På grunn av dette regnes hun faktisk som verdens første datamaskinprogrammerer, altså datamaskinprogrammenes mor.

 

Analyser viser at Babbages mekaniske datamaskiner faktisk ville fungert hvis de den gangen hadde hatt tilgang på dagens material- og produksjonsteknologi. I 1989-1991 ble Babbages differensieringsmaskin nr 2 bygd opp med moderne produksjonteknologi og denne maskinen er nå utstilt på Science Museum i London. Den er testet og kan bl.a regne ut Bernoulli-tallene med en nøyaktighet på opptil 31 siffer.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Babbage (1791-1871)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace (1815-1852)

http://en.wikipedia.org/wiki/Turing-complete

http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli_numbers

 

050114_2529_difference.jpg

Babbage differensieringsmaskin nr 2.

 

Skal ikke helt glemme Wilhelm Schickard sin automatiske kalkulator, oppfunnet i 1623.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Schic...ulating_machine

Lenke til kommentar

Det henger vel etter den tiden vi hadde faktisk behov for hår på kroppen av mangel på klær og beskyttelse av dyr. Kroppen har flere "komponenter" som hadde en gang hadde en spesiell funksjon, som halebenet og enkelte har flere brystvorter.

Endret av Goliath
Lenke til kommentar

Syns også det er merkelig at noen er helt hårløse på bryst og rygg, mens andre ser ut som de kommer rett fra trærne i afrika.. En sånn kar på jobb fikk beskjed av kona om å barbere magen, fy faen som han så ut etterpå. Og enda værre ble det når det vokste ut igjen. Hehe.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er vel genetisk anlagt. Det er svært få mennesker fra Afrika med større hårvekst på bryst og rygg.

At man får mer hår eller at det gror fortere om man barberer seg, er en myte som er feil. Det kan virke som at man får mer hår av å barbere seg fordi håret er tynnere på tuppen enn ved roten og når man barberer seg, får håret en gjevnere tykkelse fra rot til tupp og da virker det som at man har mer hår :)

Endret av Goliath
Lenke til kommentar

En ting som skjedde med meg som jeg har lurt litt på hva var, prøvd å finne det ut selv, men finner det ikke ut, snakket med en psykolog og hun vet heller ikke hva som skjedde.

 

Lå i sengen og plutselig begynte hode å jobbe av seg selv, hentet frem gamle og nye minner helt ned til barndommen, Hodet begynte automatisk å sette sammen minner og ting som jeg har opplevd og oppfattet igjennom et 19 år langt liv.

Etter å ha satt sammen ting fra hele mitt liv på en logisk måte (virket det som)

Så satt jeg med et svar som på en måte ga svar på ALT, det var som om jeg viste alle mulig spørsmål, og satt med svar på spm som hva skjer i livet etter dette? og maange andre..

Det hele skjedde utrolig fort og tankene skøyt frem og tilbake i en hastighet jeg aldri før har opplevd og jeg syns nesten det var rart at jeg klarte å oppfatte noe som helst siden tankene gikk så fort.

I ca 5 min så føltes det ut som om jeg kunne få svar på alt jeg ville ha svar på og jeg satt med gåsehud i 3-4 minutter.

 

Jeg husker jeg tenkte "hvis dette stemmer, så glemmer jeg det"

Så jeg måtte skrive det ned...

Tok meg en rask sigg for å slappe av litt før begynte å skrive.

Når jeg begynte å skrive var det som om noen visket ut tankene mine og jeg det meste var glemt.

 

Så, hva Skjedde??

Det nærmeste jeg har kommet er søvnparralyse, men det stemmer ikke på flere faktorer.

Det var en merkelig opplevelse. Jeg har hatt noen merkelige opplevelser i samme kategori selv. Noen få så sterke som den du beskriver, andre mye svakere. Jeg har ikke noe navn på fenomenet, men det stiller vel litt i samme klasse som når folk får sterkt religiøse mentale opplevelser. Slike er det faktisk forsket på og det er funnet ut at de kan fremprovoseres ved å stimulere elektromagnetisk et område av høyre frontallapp av hjernen. Det har også vært observert ekstrem hjerneaktivitet i det området. Folk opplever og beskriver det som "en åpenbaring" og "et møte med gud/jesus" og lignende. Det jeg tror du opplevde er noe lignende, bare at det er andre områder av hjernen som får midlertidig ekstrem aktivitet. Hva det skyldes aner jeg ikke, men jeg vil spekulere i at hjernekjemien kan gå litt løpsk under spesielle forhold og skape slike opplevelser.

 

10^6 = 6 000 000

I tillegg til at du brukte feil tallsystem er regnestykket ditt feil.

Lenke til kommentar

Finnes det en kobling man kan bruke på vannslanger slik at man kan koble en slange i fra uten å miste vann? Lurer på om det blir kalt "hansenkobling" men klarte ikke finne noe.

 

EDIT: Etter jeg har vist mine masterskills i google har jeg kommet fram til at det heter "lynkobling" på norsk og "quick release coupling" på engelsk. Men svaret er forsåvidt nei; man vil alltid miste bittelitt vann (par dråper) med sånne koblinger.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
alkohol og sterke piller forsterker effekten av hverandre. er det da lettere å være uheldig ta overdose på piller om man har drukket? eller skal det ca like mye til uansett, litt avhengig av dagsform.

 

 

lurer enda.

 

om temperaturen stiger 5 C, stiger den da 5 F? eller er det slik som med km og miles? at 2km ikke er 2 miles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...