Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nikotin er forøvrig det mest fysisk avhengighetsskapende narkotiske stoffet som er mulig å få tak i på markedet i dag. Verken heroin, kokain, morfin eller andre narkotiske stoffer skaper like sterk avhengighet. Psykisk er det derimot kokain som rager høyest...

 

Hva er forskjellen på disse to typene avhengighet?

 

Kort forklart:

 

Fysisk avhengighet:

Kroppen blir avhengig pga. fysiske endringer. Du trenger stoffet for å kunne fungere normalt.

 

F. eks. koffein:

Koffein blokkerer adenosin (adenosin gjør deg søvnig).

Hjernen oppregulerer adenosinnivået for å kompensere.

Du må nå bruke koffein for å kunne fungere normalt. Hvis du slutter med koffein vil adenosinnivået være for høyt, ettersom det er oppregulert og ikke lenger blokkert, og du får abstinens. Du er nå fysisk avhengig.

 

 

Psykisk avhengighet:

Du synes noe er så kjekt at du har problemer med å slutte. Dette kan være det meste, som f. eks. WoW spilling. Forskjellen er at kroppen ikke trenger stoffet for å fungere normalt, det er ingen fysisk endring.

 

 

Wikipedia: Physical dependence

Wikipedia: Addiction#Psychological dependency

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer om den ene siamesiske tvillingen dør? Skal den andre personen drasse rundt med et ekstra hode og evt. andre ting de skulle dele da? :p

Mine tanker går i noen av de samme baner når jeg går på en kirkegård og ser på datoen ektefellene døde.

 

Finnes det siamesiske trillinger?

Nei og gudskjelov sier jeg :D

Endret av Petrvs Romanvs
Lenke til kommentar
mhm, trodde du måtte røyke i minst 3 månder før du ble avhengi av nikotin i motsettning til heroin som du kan bli avhengi av etter 4-8 ganger, 1 gangen hvis du er svak, for så å få abstinenster etter like lang tid, altså fysisk avhengi.

 

psykisk avhengihet trodde jeg var opp til deg selv og hvilket stoff du foretrekker.

 

Der la du det i grus...

 

Fysisk avhengighet er ikke det viktigste når man misbruker heroin/morfin, da kunne man bare tvansgsinnlagt folk i noen uker, og de hadde vært friske. Abstinenesene er heller ikke så ille, som en litt kjip influensa kanskje, abstinensene for alkohoholikere er feks mye mye verre (det er de direkte fysiske følgene av alkoholisme ogs)

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig det, en kar på jobb bestemte seg for å begynne å røyke. Han sprakk etter 3 uker og slutta igjen, fordi det smakte aldri noe godt uansett hvor mye han prøvde å bli avhengig.

 

Han ville bare finne ut hvorfor røykere syns det er så deilig med en røyk. Men jeg tror det er fordi nikotin-avhengigheten i hjernen skiller ut et lykkestoff når den får nikotin. vi som ikke røyker, trenger ikke nikotin for å få samme følelsen.

 

Røykerne liker å tro at de har det mye bedre enn oss fordi de kan "kose seg med en røyk etter maten", men sannheten er jo bare at de har en fysisk avhengighet som skiller ut dette "lykkestoffet" hver gang de tar seg en blås. Vi andre trenger ikke det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Mulig det, en kar på jobb bestemte seg for å begynne å røyke. Han sprakk etter 3 uker og slutta igjen, fordi det smakte aldri noe godt uansett hvor mye han prøvde å bli avhengig.

 

Han ville bare finne ut hvorfor røykere syns det er så deilig med en røyk. Men jeg tror det er fordi nikotin-avhengigheten i hjernen skiller ut et lykkestoff når den får nikotin. vi som ikke røyker, trenger ikke nikotin for å få samme følelsen.

 

Røykerne liker å tro at de har det mye bedre enn oss fordi de kan "kose seg med en røyk etter maten", men sannheten er jo bare at de har en fysisk avhengighet som skiller ut dette "lykkestoffet" hver gang de tar seg en blås. Vi andre trenger ikke det.

 

Det er jo litt det samme med at man blir rolig av å røyke også, realiteten er at røykere er mer urolig ellers, men de kommer ned til normalnivå når de røyker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mulig det, en kar på jobb bestemte seg for å begynne å røyke. Han sprakk etter 3 uker og slutta igjen, fordi det smakte aldri noe godt uansett hvor mye han prøvde å bli avhengig.

 

Han ville bare finne ut hvorfor røykere syns det er så deilig med en røyk. Men jeg tror det er fordi nikotin-avhengigheten i hjernen skiller ut et lykkestoff når den får nikotin. vi som ikke røyker, trenger ikke nikotin for å få samme følelsen.

 

Røykerne liker å tro at de har det mye bedre enn oss fordi de kan "kose seg med en røyk etter maten", men sannheten er jo bare at de har en fysisk avhengighet som skiller ut dette "lykkestoffet" hver gang de tar seg en blås. Vi andre trenger ikke det.

Det tror jeg ikke på. Jeg røyker ikke, men brukte snus i en del år. Nå har jeg sluttet, men får ikke samme "lykkestoffet" etter maten som når jeg kunne ta meg en prell. Klarer heller aldri å bli like avslappet som når jeg tok meg en prell.

Lenke til kommentar

Gimme a break. Du tror altså det er noe MAGISK i nikotinen som gjør at du føler deg lykkelig hvis du tar en "prell" etter mat?

Det er kun kjemikalier i hjernen. Du skaper en falsk avhengighet av et stoff som mennesket ikke har bruk for.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gimme a break. Du tror altså det er noe MAGISK i nikotinen som gjør at du føler deg lykkelig hvis du tar en "prell" etter mat?

Det er kun kjemikalier i hjernen. Du skaper en falsk avhengighet av et stoff som mennesket ikke har bruk for.

Mener ikke lykkelig. Skrev nok litt feil. Men avslappet. Dette har nok gjerne med at jeg alltid har (prøvd) holdt forbruket nede. Merket fort at gleden det forsvant om jeg snuste mer. Hold jeg det nede til rundt 1 boks i uka (veldig lite) så fikk jeg veldig bra effekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvor mange prosent vann består planeten vår av? ikke hvor mye vann som dekker overflaten, men hvor mange prosent vann det er på helt jorden.

Lenke til kommentar
Det tror jeg ikke på. Jeg røyker ikke, men brukte snus i en del år. Nå har jeg sluttet, men får ikke samme "lykkestoffet" etter maten som når jeg kunne ta meg en prell. Klarer heller aldri å bli like avslappet som når jeg tok meg en prell.

Det er fordi du har vendt deg til å være avslappet. Du får like mye velvære av å ikke snuse, bare at denne velværefølelsen fordeles utover dagen, og må ikke "trigges" av nikotin.

 

EDIT: Den teknikken din om å ikke bruke så mye snus er et tiltak du har tatt for å unngå avhengighet. Når du ikke er avhengig av nikotin, så får du et "endorfin-boost". Når du er avhengig av nikotin, så forsvinner det naturlige velværet og du trenger nikotinen for å få det.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Hva skjer om den ene siamesiske tvillingen dør? Skal den andre personen drasse rundt med et ekstra hode og evt. andre ting de skulle dele da? :p

Mine tanker går i noen av de samme baner når jeg går på en kirkegård og ser på datoen ektefellene døde.

Dødsårsaken der er vanligvis hjertefeil som følge av sorg, noe eldre kan dø av om ektefellen gjennom mesteparten av livet forsvinner og etterlater et gedigent tomrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...