Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vel, du kan jo prøve å kaste ut en kilo bomull og en kilo bly fra et fly og se hva som lander først og hva som gjør mest skade på bakken ;)

 

Teorien din gjelder kun hvis man ser bort i fra luftmotstand, noe man ikke kan her. Formen er sterkt avgjørende for hvor stor luftmotstanden og dermed hastigheta blir.

9246123[/snapback]

Men hvis bomulla hadde samme form som blyet, f.eks. en kube på 5x5x5 cm, så ville de falle like fort uansett om blyet omså veide 10 kilo mer, stemmer ikke det?

 

Og er det ikke nettopp luftmotstanden som bestemmer dette?

Nei, det stemmer ikke. Poenget med eksemplet var at formen har mye å si for luftmotstanden og dermed hastigheta. Siden 1kg bomull ikke kan komprimeres til 5x5x5cm så blir det bare rart å anta at det kan det.

 

1kg materiale A faller kun like fort som 1kg materiale B dersom luftmotstanden er lik.

 

Hvis vi sammenlignet to objekter med samme form men med ulik vekt. f.eks en pingpongball og en stålkule med nøyaktig samme diameter og samme overflateruhet så vil ikke de falle like raskt. Vel, de vil falle like raskt i vakuum, men ikke i fri luft. Både vekt og luftmotstand bestemmer fallhastigheten. Hvis du ser på objektet som faller så er det to krefter som påvirker det: Tyngdekraften trekker det nedover og luftmotstanden bremser det opp (trekker i motsatt retning av bevegelsen). Når man slipper objektet så har det null luftmotstand i starten men en tyngde som trekker det nedover med en kraft på f.eks 10N. Etter hvert som hastigheten øker så øker luftmotstanden. Tyngdekraften forblir konstant. Til slutt balanseres tyngdekraften mot luftmotstanden slik at begge kreftene er like. Hastigheten blir konstant. Såkalt "terminal velocity" eller slutthastighet. Hva som blir slutthastigheten bestemmes altså av begge kreftene.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dessuten vil mindre hagl gjøre mindre skade. Prøv f.eks å sammenlign ved å kaste 1kg sand i været over deg og prøv deretter med 1kg småstein.

9246123[/snapback]

Den er grei. Dette har med kinetisk energi, sant? Samme som at folk som blir skudd på film kan fly milevis bakover, men det stemmer ikke.

9248124[/snapback]

Jepp, det har å gjøre med kinetisk energi. Men jeg ser ikke helt hvorfor du sammenligninger med ufysiske filmeffekter.

 

Den kinetiske energien til en eller annen fallende gjenstand som treffer deg avhenger av masse og hastighet. Jo større stein som faller jo større blir hastigheten på grunn av balansen mellom tyngdekraft og luftmotstand. Mange små steiner har mye større luftmotstand enn en stor selv om de til sammen veier like mye. En stor stein faller dermed raskere enn mange små. Siden en stor stein har både høyere hastighet og større vekt enn en liten så vil den store ha mer kinetisk energi og gi større skade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor mange grader er det i en sigarett som blir røykt? tenkt å teste på armen min, men vil gjerne vite hvor varmt det er.

9248315[/snapback]

Ca 800-900 grader Celsius når den ligger i fred og gløder for seg selv.

Ca 1000-1200 grader Celsius når man suger luft gjennom den så den lyser opp.

Lenke til kommentar
hvor mange grader er det i en sigarett som blir røykt? tenkt å teste på armen min, men vil gjerne vite hvor varmt det er.

9248315[/snapback]

Ca 800-900 grader Celsius når den ligger i fred og gløder for seg selv.

Ca 1000-1200 grader Celsius når man suger luft gjennom den så den lyser opp.

9248411[/snapback]

Er det andre eller trjde grads forbrennig da?

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig å lage et bilde på paint, så du bare får bildet, ikke kantene rundt og. Si f.eks at du skal lage en stjerne, og ikke ha de kantene rundt, så jeg kan legge stjerna oppå et annet bilde, uten kanter?
KoffeinKanin: Paint har hverken "Clone stamp" eller gjennomsiktighet eller lag. Da blir det komplisert å gjøre sånn du vil med det bildet.

9248023[/snapback]

1. Åpne et nytt bilde og tegn stjerna. Alt du IKKE vil ha maler du i en egen farge (f. eks. rosa).

2. Trykk Ctrl+A, Ctrl+C.

3. Åpne bildet du vil sette inn stjerna på.

4. Velg den fargen du brukte i stad (f. eks rosa) som bakgrunnsfarge ved å høyreklikke på den i fargepaletten.

5. Trykk Ctrl+V

6. Under verktøypaletten ser du nå to bilder av en sylinder, en kule og en kube. Trykk på det nederste bildet.

7. Bakgrunnen på det innlimte bildet er nå gjennomsiktig. Dra det rundt med musa til det er der du vil ha det og klikk utenfor markeringen.

 

Hvis du vil lage flere stjerner kan du holde inn ctrl mens du drar og slipper. Hvis du vil male med stjerner holder du inne shift mens du drar.

Lenke til kommentar
2. Hvem oppfant tanksen? Har hørt at den første tanksen var lagd av tyskerne med Mercedes Motor, men har også hørt at det fantes tanksen under middelalderen, som var trekasser med hull i slik at bueskytterne kunne skyte ut av dem, og de var dyttet av slaver, hvilket utsagn er riktig?

9242454[/snapback]

 

Jeg tror jeg forklarte litt dårlig i spm 2 der, men jeg håper noen forstår den :)

9245175[/snapback]

 

quoter meg selv igjen...

Lenke til kommentar
Noe jeg har fundert på i det siste er, må bedrifter som jamba, biip o.l. skaffe seg rettigheter til å selge sangene de selger som ringetoner? Tenker hovedsakelig på sangene de reklamerer som realtones, men er jo også interresant å vite om det gjelder poly/monofoniske toner.

9248960[/snapback]

Så klart må de det, det er rettigheter på alt nå for tiden!

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig å lage et bilde på paint, så du bare får bildet, ikke kantene rundt og. Si f.eks at du skal lage en stjerne, og ikke ha de kantene rundt, så jeg kan legge stjerna oppå et annet bilde, uten kanter?
KoffeinKanin: Paint har hverken "Clone stamp" eller gjennomsiktighet eller lag. Da blir det komplisert å gjøre sånn du vil med det bildet.

9248023[/snapback]

1. Åpne et nytt bilde og tegn stjerna. Alt du IKKE vil ha maler du i en egen farge (f. eks. rosa).

2. Trykk Ctrl+A, Ctrl+C.

3. Åpne bildet du vil sette inn stjerna på.

4. Velg den fargen du brukte i stad (f. eks rosa) som bakgrunnsfarge ved å høyreklikke på den i fargepaletten.

5. Trykk Ctrl+V

6. Under verktøypaletten ser du nå to bilder av en sylinder, en kule og en kube. Trykk på det nederste bildet.

7. Bakgrunnen på det innlimte bildet er nå gjennomsiktig. Dra det rundt med musa til det er der du vil ha det og klikk utenfor markeringen.

 

Hvis du vil lage flere stjerner kan du holde inn ctrl mens du drar og slipper. Hvis du vil male med stjerner holder du inne shift mens du drar.

9249005[/snapback]

Jeg tror du misforsto litt, eller jeg forklarte feil, men det jeg skal med dette, er å lage mann, som jeg skal legge over en strek, sånn at ikke "firkanten" rundt mannen dekker over linja, men at jeg bare har mannen :wee::)

Lenke til kommentar
Noe jeg har fundert på i det siste er, må bedrifter som jamba, biip o.l. skaffe seg rettigheter til å selge sangene de selger som ringetoner? Tenker hovedsakelig på sangene de reklamerer som realtones, men er jo også interresant å vite om det gjelder poly/monofoniske toner.

9248960[/snapback]

Så klart må de det, det er rettigheter på alt nå for tiden!

9249419[/snapback]

Var det jeg trodde, men noen som vet hva de må ut med i gjennomsnitt per sang? Når jeg har hørt på The Simpsons audio commentry snakker de ofte om at noen sanger var for dyre. Lurer derfor hvor mye det må koste de, vis The Simpsons som tjener fett ikke har "råd" til det, lurer jeg på hvordan det går med små selskaper som bare selger mobilting har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...