Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det noen som er immune mot myggstikk? Altså, de blir stukket, men det hovner ikke opp og klør.

9235001[/snapback]

Ja, jeg tror det. Mener å huske at vi på barneskolen en gang gikk ut i skogen, og en lærer skulle da vise hvordan myggen stikker. Det gjorde ikke noe for denne læreren å bli stukket, fordi ho ikke ville kjenne annet enn stikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nøytronet nødvendig for atomet?

8832717[/snapback]

Nøytronene utgjør ganske nøyaktig halvparten av massen til atomene (protonene den andre halvparten, elektronene har veldig liten masse i forhold). Jeg vil derfor anta at det ville vært en betydelig forskjell om de forsvant.

8832821[/snapback]

Forskjell ja. Men ville dette har hatt en avgjørende betydning. Vil de eksplodere som det gjør når man deler et atom egentlig? :)

8833087[/snapback]

et vanlig hydrogen-atom har ingen nøytroner =), så det er fint mulig. Men Hydrogenet har bare ett proton da=p

9229949[/snapback]

Nøytronet er viktig for at kjernen skal være stabil. Protoner frastøter hverandre på grunn av samme ladning samtidig som andre krefter holder kjernen sammen. Frastøtingen vil ta overhånd om det blir for mange protoner i forhold til nøytroner slik at kjernen splittes (fisjon, radioaktivitet). Hydrogen er i en særstilling sånn sett. Det har jo kun et proton og kan jo ikke splittes.

 

Grovt anslått så må det være omtrent like mange protoner som nøytroner for at kjernen skal være stabil. Her er litt mer lesestoff, blant annet med en graf av hvilke kombinasjoner av protoner og nøytroner som er stabile.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at rotter og griser har 99% likt DNA som mennesker? greit, grisen har vi et par likheter med, men rotter?

9233764[/snapback]

Egentlig er det forbløffende mange likheter når man tenker på at:

mennesker og mygg har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

mennesker og sjiraffer har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

mennesker og bendelorm har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

mennesker og solsikker har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

mennesker og krabber har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

mennesker og tang har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

mennesker og flaggermus har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

mennesker og dinosaurer har en viss likhet i genene (jeg vet ikke hvor mye)

 

Alle levende vesener på jorda som har DNA (dvs. at virus utelukkes, noen definerer også virus som liv) har fellestrekk i DNA og dermed visse likheter. F.eks at alle har celler og cellene er bygget opp relativt likt. For noen av oss, pattedyrene er til og med celletypene like, dannelsen av kroppen forbløffende lik i starten, antall lemmer like, antall organer i kroppen like, alle har ryggrad, hode med øyne og ører, osv. Svært mange fellestrekk når man egentlig tenker på det.

 

Går det ann å tatooere tunga?

 

Og hvordan skrives tattoering, tipper jeg har stavet det galt..

9234405[/snapback]

Jeg mener jeg har sett bilde av en tatovert tunge en gang.

 

Stavemåten er lett å finne ved å bruke Firefox med bokmålsordbok. Mulig det finnes en tilsvarende stavekontroll i Opera også uten at jeg vet det sikkert.

 

Hvordan skal man vaske sokker hvis man ikke har et putevar å ha de i?

9235160[/snapback]

De forsvinner egentlig ganske sjeldent. Jeg tror de fleste forsvinningssaker kommer av mødre som sorterer sokkene feil og legger de i feil klesskap. I de få reelle forsvinningssakene jeg har opplevd hadde vaskemaskinen min "spist" sokkene. Dvs. de hadde sneket seg ut av trommelen mellom døra og trommelen forbi gummipakninga. Sokkene ble funnet igjen i vannpumpa. Dette skjedde ofte med en ca 20 år gammel vaskemaskin jeg hadde før, men har bare skjedd en gang med den nå 3 år gamle nye vaskemaskina.

 

Apropos vaskemaskin så håper jeg alle har fått med seg det geniale lydopptaket fra Saltdalen da en mann skulle reparere vaskemaskina si for ørtende gang. Hele historien med lydopptak.

Lenke til kommentar

Fikk meg noen LED lommelykter i går. På papiret står det at man ikke skal se direkte på lyset på grunn av "LED radiation" Trodde det bare var laserpekere som ga nok stråling til og skade øyet.. Hva slags stråling er det snakk om, og er det skadelig? Har vanlige lommelykter dette og, eller er det bare med LED?

Lenke til kommentar
Hvordan skal man vaske sokker hvis man ikke har et putevar å ha de i?

9235160[/snapback]

De forsvinner egentlig ganske sjeldent. Jeg tror de fleste forsvinningssaker kommer av mødre som sorterer sokkene feil og legger de i feil klesskap. I de få reelle forsvinningssakene jeg har opplevd hadde vaskemaskinen min "spist" sokkene. Dvs. de hadde sneket seg ut av trommelen mellom døra og trommelen forbi gummipakninga. Sokkene ble funnet igjen i vannpumpa. Dette skjedde ofte med en ca 20 år gammel vaskemaskin jeg hadde før, men har bare skjedd en gang med den nå 3 år gamle nye vaskemaskina.

 

Apropos vaskemaskin så håper jeg alle har fått med seg det geniale lydopptaket fra Saltdalen da en mann skulle reparere vaskemaskina si for ørtende gang. Hele historien med lydopptak.

9236558[/snapback]

Vel, utifra utseende å dømme, er denne maskinen rundt 20 år den og.

Er ikke helt sikker på den gummipakningen mellom døra og trommelen, den virker litt tvilsom, så jeg tror jeg slenger sokkene inn i en tøypose, bare for å være sikker.

Har ikke råd til å kjøpe så sinnsykt med sokker :!:

 

Oh yes, har hørt den lydfilen flerfoldige ganger :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...