Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt en mini-oter for stang forleden og planlegger å bruke en vanlig en snart.

 

Men så kom jeg på å tenke at å fiske med mange fluer samtidig kanskje er ulovlig, muligens jeg husker å ha hørt noe slikt.

 

Er snakk om elv med et vann, som har laks.

 

NOen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk meg noen LED lommelykter i går. På papiret står det at man ikke skal se direkte på lyset på grunn av "LED radiation" Trodde det bare var laserpekere som ga nok stråling til og skade øyet.. Hva slags stråling er det snakk om, og er det skadelig? Har vanlige lommelykter dette og, eller er det bare med LED?

9236691[/snapback]

Det er snakk om strålingstypen kalt lys i det blå og lilla spekteret. For mye av det er ikke bra da man kan bli snøblind/sveiseblind. Man bør ikke stille på sola i lang tid og ikke stirre rett inn i en lommelykt av den samme grunnen selv om faren er noe mindre pga mindre UV og mindre lysstyrke generelt.

Lenke til kommentar
Kan hunder ha noe lignende downs syndrom? Grunnen til at jeg spør er fordi eks-samboeren til fetteren til mamma (langt ute :wee:) har en hund som er relativt dum. Den har også et meget spesielt utseende, ganske flat i ansiktet og mer hyeneformet kropp ifhorold til søsknene. Så derfor lurer jeg på om den faktisk har et syndrom på samme måte som menneskene har, mulig?

9232255[/snapback]

Synes det var snedig og usvart jeg :(

Lenke til kommentar

§ 9a-3. Det psykososiale miljøet

 

Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.

 

Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.

 

Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

 

 

3.6. Nærmiljø og samfunn

 

Barns medvirkning i det indre liv i barnehagen kan være første skritt for å få innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Den skal legge vekt på å styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, natur, kunst og kultur, arbeidsliv, tradisjoner og levesett. Barn skal medvirke i å utforske og oppdage nærmiljøet sitt. Barnas ulike erfaringer fra hjem, omgangskrets og reiser vil kunne gi kunnskap om ulike samfunn. Fagområdet omfatter også medienes betydning for barns hverdag.

 

Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna

- utvikler tillit til egen deltakelse i og påvirkning av fellesskapet

- erfarer at alle mennesker, uansett alder og forutsetninger, inngår i og bidrar til barnehagens fellesskap

- blir kjent med og deltar i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet

- opplever at det tas like mye hensyn til gutter og jenter

- blir kjent med noen historiske endringer i lokalmiljø og samfunn

- utvikler forståelse for ulike tradisjoner og levesett

- blir kjent med at samene er Norges urbefolkning og får kjennskap til samiske fortellinger, sagn og andre deler av samisk kultur og hverdagsliv.

 

For å arbeide i retning av disse målene må personalet

- følge demokratiske prinsipper i det daglige arbeidet

- arbeide for at alle barn får erfare at de er verdifulle og viktige for fellesskapet

- sørge for at barna erfarer at deres valg og handlinger kan påvirke situasjonen både for dem selv og for andre

- gi barna begynnende kunnskap om betydningen av menneskerettighetene, spesielt barnekonvensjonen

- arbeide med likestilling mellom gutter og jenter og sørge for at begge kjønn får varierte utfordringer og like mye oppmerksomhet

- sørge for at barn utvider sin forståelse om kulturelle likheter og forskjeller og arbeide for et inkluderende miljø som motvirker mobbing og rasisme

- være oppdatert og opptatt av samfunnet og vise interesse for barns bomiljø og lokalmiljøets mange muligheter

- bruke nærmiljøets ressurser til gode opplevelser og læringsmuligheter tilpasset barnas forutsetninger og interesser og sørge for at barnehagen bidrar aktivt i nærmiljøet

- gi barna anledning til meningsfylte møter med personer, arbeidsplasser og institusjoner i barnehagens nærmiljø og sørge for at barna får bearbeide og utdype sine opplevelser

- bruke litteratur og medienes muligheter for å utvide og utdype barnas erfaringer og læring

- bidra til at barna kan forholde seg nysgjerrige og kritiske til det som formidles gjennom mediebildet.

 

 

+ http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...l&emne=rasisme&

 

Det er de lovene som finnes om rasisme. Ellers gjelder jo de andre norske lovene

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kor skal ein kaste CDer? Tenkjer da i søpla. Spesialavfall? plastikk? Vanleg søppel? Bur i Tromsø så eg må vite kva for ein pose eg ska putte de i

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

1. Hvilket folk var det første til å betale med sedler og mynter?

 

2. Hvem oppfant tanksen? Har hørt at den første tanksen var lagd av tyskerne med Mercedes Motor, men har også hørt at det fantes tanksen under middelalderen, som var trekasser med hull i slik at bueskytterne kunne skyte ut av dem, og de var trykket av slaver, hvilket utsagn er riktig?

Endret av mastergamer
Lenke til kommentar
Er tyngdekraft kun tilknyttet masse, altså at det avhenger av det?

9237830[/snapback]

Ja, det er masse som skaper tyngdekraft. Uten masse ville det ikke vært noe tyngdekraft. Det betyr også at to ting med masse tiltrekker hverandre. F.eks to store steiner. Men tyngdekaften mellom to normale steiner er så ekstremt liten at den ikke er målbar. Steiner med en diameter på en kilometer (asteroider) har nok tyngdekraft til å tiltrekke hverandre svakt slik at de kan finne på å klumpe seg sammen hvis de ikke krasjer for fort.

 

Hva slags materiale består testiklene av?
Kjøtt og blod.

9241853[/snapback]

Kjøtt er muskler og det har vi ikke i testiklene. Blod er flytende væske som finnes i alle organer uten at man sier at organet er bygget opp av blod. Testikler består av en eller annen form for cellevev uten at jeg vet noe bestemt navn på det vevet. Du finner en detaljert beskrivelse her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Testicle#Internal_structure

 

Kor skal ein kaste CDer? Tenkjer da i søpla. Spesialavfall? plastikk? Vanleg søppel? Bur i Tromsø så eg må vite kva for ein pose eg ska putte de i

9242275[/snapback]

Restsøpla. Det kan ikke gjennvinnes som plast på grunn av de mange lagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...