Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har et spørsmål om batterier:

Når et AA-batteri er 1,5V, og et C-Batteri også er 1,5V - hvorfor er ikke f.eks. bærbare musikkanlegg laget slik at de går på åtte-ti AA-batterier enn samme antall C-batterier? Varer C-batterier lenger fordi de er større?

 

Og når noe trenger seks AA-batterier for å fungere tenker jeg - hvorfor ikke bruke et nivolts-batteri og spare plass?

9254262[/snapback]

Enkelt forklart så er er varigheten til batteriene proposjonale med vekt og volum. Dvs. at 6 C-batterier varer lengre enn 6 AA-batterier som igjen varer lengre enn ett 9V-batteri. Forklaringen er egentlig litt mer komplisert siden det også handler om maks strømstyrke og det finnes forskjellige typer batteriteknologier med hver sin bestemte spenning, maksimale strømstyrke og kapasitet (Wh/kg).

 

Hvorfor står det ikke hvor mange milliamper de forskjellige Duracell-batteriene er på?

9254476[/snapback]

Det lurer jeg også på. Jeg skulle gjerne vist både maksimal anbefalt strømtrekk (mA) og kapasitet (Wh) på ikke oppladbare batterier. Frustrerende at det ikke står på pakken.

Lenke til kommentar

Merket at under føttene (Og til en viss grad i hendene) er det eneste stedet på kroppen hvor jeg kan presse nesten så hard jeg vil, uten å kjenne smerte. Logisk er jo det, siden føttene skal tåle hele kroppsvekten. Men er det noe spesielt med vevet mellom huden og skjelettet under foten? Eller er det en vanesak at vi nesten ikke kjenner smerte ved trykk under foten?

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Fordi det er forskjellige fabrikker som fremstiller det, og da blir det avvik. I en nylig tråd her på forumet ble det f.eks. påstått at Mack lagde landets beste cola, og jeg skal banne på at Fanta-en smaker bedre i Hellas (nå smaker vel forsåvidt all drikke best i bakrus på sydentur, men men).

Lenke til kommentar

Er egentlig Japan miljøsvin i motsettning til USA?

 

La oss tenke bil mellom de to landene. Jeg mener selv at Japan lykkes GRUNDIG mye mer når det gjelder den teknologien og å få mer ut av hestekreftene. Nå til dags er det få biler i USA som er under 8 sylindrer på hele 7-8 liter (7-8000 ccm) for å få normal ytelse. Sportsbilene pleier å ligge på 10-12 sylindrer i en motor som er helt vanvittig.

 

Mens i japan så klarer de å få sinnsyk ytelse av bare 4 sylindrer og mindre bensinforbruk. Sjeldent de japanske bilene er over 6 sylindrer samtidig som at de er langt mindre volum på sylindrene i forhold til USA med sine 7-8 liter. De fleste sportsbilene som jeg vet om ligger somregel fra 2-4 liter.

 

Er det ikke da Amerika som er de arge miljøsvinene?

Endret av Nrjey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...