Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan tenke meg at om man ikke har noe annet til rådighet for øyeblikket kan alohol gis til mindreårige som har fått metanolforgiftning.

9252811[/snapback]

Hvilken nytte har det?

Vil Etanolen tvinge metanolen ut av leveren?

 

 

eller at de ikke vil sove

9252828[/snapback]

Det har man piller til =)

 

Tror nok det er lettere å pjotte en pille opp i ræva på en liten ustyrlig unge enn å tvinge i han et glass med Whiskey :!:

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Hvorfor er Tekst-TV i så lav oppløsning?

9252304[/snapback]

Utviklingen av Tekst-TV startet for ca 35 år siden og det kommersielle gjennomslaget kom for ca 25 år siden. Oppløsningen bærer preg av hva som var svært bra på den tiden. Heldigvis har verden gått videre siden den gangen og vi har fått langt mer fleksible løsninger for lignende type formidling, blant annet internett med HTML, og med det har det fulgt nye og bedre oppløsninger. Tekst-TV har beholdt sin gamle oppløsning for å være bakoverkompatibel med gamle TVer.

Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg at om man ikke har noe annet til rådighet for øyeblikket kan alohol gis til mindreårige som har fått metanolforgiftning.

9252811[/snapback]

Hvilken nytte har det?

Vil Etanolen tvinge metanolen ut av leveren?

9252852[/snapback]

Om man får i seg metanol vil leveren ved hjelp av enzymet alkoholdehydrogenase nedbryte metanolet til stoffer som er veldig skadelige for kroppen. Etanol hemmer utviklingen av alkoholdehydrogenase, noe som gjør at disse farlige stoffene ikke kan dannes lenger.

 

(Hadde om det i muntlig eksamen.)

 

Er det aldersgrense på å drikke og/eller være i besittelse av alkohol?

 

Står på Wikipedia at det ikke er aldersgrense på å drikke alkohol i Norge.

9252985[/snapback]

Det mener jeg på er feil. Mener å ha lest i Norges lover at man må være 18 for å være i besittelse av alkohol. Er man 16 eller over kan man allikevel besitte alkohol uten videre konsekvenser annet enn at man blir fratatt det på stedet.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

korleis gjer eg "sittande roing med strikk"? Har det på eit treningsprogram, men eg hugsar ikkje korleis eg gjorde den.

 

Om det er ein anna tråd eg bør spørje i så vis veg :p

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om batterier:

Når et AA-batteri er 1,5V, og et C-Batteri også er 1,5V - hvorfor er ikke f.eks. bærbare musikkanlegg laget slik at de går på åtte-ti AA-batterier enn samme antall C-batterier? Varer C-batterier lenger fordi de er større?

 

Og når noe trenger seks AA-batterier for å fungere tenker jeg - hvorfor ikke bruke et nivolts-batteri og spare plass?

Endret av Meits
Lenke til kommentar
Jeg synes det er helt greit med lavoppløselig Tekst-TV: det tvinger TV-kanalene til å fatte seg i korthet.

 

BBC (datamaskinen, ikke TV-selskapet) hadde en videomodus som var Tekst-TV, og den lave oppløsningen var en stor fordel dengangen 32 KB RAM var mye.

9252929[/snapback]

Jeg har ingen formeninger hvorvidt oppløsningen er bra eller dårlig da jeg aldri bruker Tekst-TV. Jeg synes bare det var litt merkelig at den ikke er høyere i disse dager.

 

Jeg har et spørsmål om batterier:

Når et AA-batteri er 1,5V, og et C-Batteri også er 1,5V - hvorfor er ikke f.eks. bærbare musikkanlegg laget slik at de går på åtte-ti AA-batterier enn samme antall C-batterier? Varer C-batterier lenger fordi de er større?

 

Og når noe trenger seks AA-batterier for å fungere tenker jeg - hvorfor ikke bruke et nivolts-batteri og spare plass?

9254262[/snapback]

Radioer o.l. krever en del strøm, derfor bruker man som regel C- eller D-batterier siden disse varer lengre enn, for eksempel, AA-batterier.

Grunnen til at 9V batterier ikke blir brukt så ofte er fordi de har lav kapasitet, altså blir de fort tømt.

 

Hvorfor står det ikke hvor mange milliamper de forskjellige Duracell-batteriene er på?

Lenke til kommentar
Noen som vet om det finnes mutanter rundt om i verden som har spesielle evner?

9254444[/snapback]

Drastiske mutasjoner er for det meste uheldige avvik, manglende evner heller enn noe ekstra. Det mest "evnete" er kanskje folk som har pels, de har jo evnen til å klare seg på fjellet uten ullundertøy. Ellers er det vel mest snakk om evnen til å få jobb på sirkus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...