Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Kor skal ein kaste CDer? Tenkjer da i søpla. Spesialavfall? plastikk? Vanleg søppel? Bur i Tromsø så eg må vite kva for ein pose eg ska putte de i

9242275[/snapback]

 

Er det ikke Hålogaland Resursselskap i Tromsø også?

 

Så valgene dine er matsøpla eller den for resten?

 

Eller har dere annet system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke Hålogaland Resursselskap i Tromsø også?

 

Så valgene dine er matsøpla eller den for resten?

 

Eller har dere annet system?

9242698[/snapback]

Nei, er ikke Hålogaland Ressursselskap som har renovasjonen her. Det er Perpetuum Mobile, og det er et himla sorterings styr.

 

Mat, plast, rest, papir og lett kartong. Alt skal sorteres i forskjellige poser med ulike farger, sånn at sorteringsmaskinen kan plukke ut hva som skal hvor.

 

Jeg slenger de i rest jeg. Er jo aluminumsfolie (?) i de så de kan jo ikke smeltes om til annen plast.

Lenke til kommentar
Når man ser på solen og nyser, så blir det blokkering av nerve og øyenerven blir overstimulert osv. Det vet jeg ,

 

[b}men så kommer spørsmålet , hvis man nyser uten å se på solen, hvorfor nyser man da ? Har det noe mening ?[/b]

9236318[/snapback]

 

Gjentar meg selv :)

9244305[/snapback]

 

Fordi du har noe irriterende i nesa kanskje? Som er hovedgrunnen til at folk nyser i det hele tatt...?

 

Red.: En kompis fortalte meg at man kan se på registreringsnr. på bil når bilen skal på EU-kontroll. Stemmer det?

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

9244305[/snapback]

 

Fordi du har noe irriterende i nesa kanskje? Som er hovedgrunnen til at folk nyser i det hele tatt...?

 

Red.: En kompis fortalte meg at man kan se på registreringsnr. på bil når bilen skal på EU-kontroll. Stemmer det?

9244728[/snapback]

 

jeg har hørt det jeg og at vis den har det og det nr så skal den på den og den tiden på året men husker ikke hvordan den var

Lenke til kommentar
2. Hvem oppfant tanksen? Har hørt at den første tanksen var lagd av tyskerne med Mercedes Motor, men har også hørt at det fantes tanksen under middelalderen, som var trekasser med hull i slik at bueskytterne kunne skyte ut av dem, og de var dyttet av slaver, hvilket utsagn er riktig?

9242454[/snapback]

 

Jeg tror jeg forklarte litt dårlig i spm 2 der, men jeg håper noen forstår den :)

Endret av mastergamer
Lenke til kommentar
Det har seg nå slik at USA reddet første verdenskrig fordi de hadde tankser...

9245185[/snapback]

 

eeeeerh, no.

 

 

 

- Jeg har en videofil og en lydfil. Lydfilen inneholder et annet språk enn det som er på filmen, hvordan får jeg til å skifte?

Lenke til kommentar
1: hva skjer med den gamle assfalten når de legger ny?

 

2: hvis man skyter ret opp med en hagle, vil haglene som kommer ned treffe med dødelig fart?

9245397[/snapback]

1. Har du ikke sett at de legger den nye asfalten oppå den gamle? Asfalt slites ut og veibanen blir tynnere og tynnere

 

2. Når kula stopper og kommer ned igjen så har den jo mista all krafta ifra hagla. Da er det kun tyngdekraften som gjelder. Det blir akkurat som om du skal sleppe en pitteliten stein høyt oppe fra. Så nei, en kule kan nok ikke drepe på den måten.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
En kompis fortalte meg at man kan se på registreringsnr. på bil når bilen skal på EU-kontroll. Stemmer det?

 

Det bakerste tallet avgjør når den skal på EU-kontroll.

 

Eg kom på en ting med det samme, fins det en nettside der eg kan skrive inn et registreringsnummer til en bil, også få info om hvem det er som eier bilen osv.. ? Eller om det er andre måter å finne det ut på?

Endret av Narrie
Lenke til kommentar
1: hva skjer med den gamle assfalten når de legger ny?

Noe blir liggende under, noe blir skrapt av. Det som skrapes av er de høye partiene på veien mellom sporene. Det gjøres for å rette ut veien før den nye asfalten legges. Det som skrapes av går inn til et slags verksted eller liten fabrikk der det males opp og blandes med tjære og fersk asfalt. Den nye blandingen blir brukt som asfalt igjen. Hurra for resirkulering :)

 

2: hvis man skyter ret opp med en hagle, vil haglene som kommer ned treffe med dødelig fart?

9245397[/snapback]

Haglene vil komme ned igjen etter hvert ja, men neppe med dødelig fart. Farta bestemmes av haglenes "terminal velocity". Stål (som brukes i haggel nå for tida) er ca 8 ganger tyngre enn is. Is-haggel med den samme størrelsen faller jo ganske ubehagelig raskt. Jeg vil anslå at stålhaggel faller ca 2-3 ganger så raskt på grunn av den større tettheten. Kombinasjonen av 2-3 ganger så raskt og 8 ganger høyere vekt vil nok gi en ganske smertefull opplevelse med omtrent 16-24 ganger kraftigere treff enn is-haggel gir. Det er godt mulig at man kan få sår i huden av å bli truffet, men jeg tror ikke de trenger særlig langt inn i kjøttet. Med andre ord skadelig men ikke dødelig. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...