Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis jeg trykker på 'Vis nye poster', går inn på et emne, og trykker 'Vis nye poster' igjen, vises fortsatt tråden som ulest. Hvorfor det?

9209039[/snapback]

Det skjer ikke hos meg. Husker du å oppdatere siden "vis nye poster" og ikke bare blar deg tilbake til fanen med den siden på?

9209238[/snapback]

 

Nå fungerer det som det skal, det var sikkert bare noe pussig i går. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan utvikler mennesket seg nå etter dagens evolusjon? Blir vi smartere? Blir vi høyere? Får vi sterkere tenner? Får vi bedre hud? Noe annet?

 

EDIT: Tenker da litt på levemåten vi har nå med dagens teknologi forhold til det vi hadde før der vi var bønder alle mann. Det at vi tar til oss mye mer informasjon og at den gjennomsnitts levealderen har nesten doblet seg, fra rundt 40 år til rundt 70-80 (Ikke helt sikker på fakta her..)

Endret av Dot
Lenke til kommentar
Hvis man lager en enormt høy lyd et eller annet sted på jorda, vil lyden følge jordkurven eller fortsette rett frem til den ikke har noe å forplante seg i lenger?

9210026[/snapback]

Jeg mener å ha hørt at de høyeste lydene som har vært laget på jorda har fulgt jordas atmosfære hele veien rundt 3 ganger. Jeg husker ikke om jeg hørte det i en dokumentar om vulkanutbruddet på krakatoa i 1883 eller om det var en dokumentar om meteorittnedslaget i Tunguska i Sibir i 1908 der over 2000 kvadratkilometer med skog ble slått flat eller en annen hendelse. Men jeg bet meg i hvert fall merke i påstanden om at det enorme smellet gikk rundt jorda hele 3 ganger før det ble ikke hørbart lengre.

Lenke til kommentar
Hvordan utvikler mennesket seg nå etter dagens evolusjon? Blir vi smartere? Blir vi høyere? Får vi sterkere tenner? Får vi bedre hud? Noe annet?

 

EDIT: Tenker da litt på levemåten vi har nå med dagens teknologi forhold til det vi hadde før der vi var bønder alle mann. Det at vi tar til oss mye mer informasjon og at den gjennomsnitts levealderen har nesten doblet seg, fra rundt 40 år til rundt 70-80 (Ikke helt sikker på fakta her..)

9210842[/snapback]

Evolusjonen går ut på hvem som forplanter seg og fører slekta videre og hvem som ikke gjør det.

 

Siden man hverken trenger å være smarte, høye, ha sterke tenner eller bra hud for å formere oss så tror jeg evolusjonen går litt tregt for tida. Hvem som helst kan jo få unger. Men om det går i noen bestemt retning så tror jeg det går svakt i retning av at vi blir feitere, mer syke og kanskje ørlite penere. Med tanke på menneskeheten som helhet så blir vi stadig mer kinesisk og indisk. Det er de folkeslagene som øker mest i verden.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk vi etter lang tid vil bli høyere. Høyere menn er mer attraktive, og de igjen foretrekker kvinner som er så og så lavere enn seg selv.

 

Og tenk på alle som dør av overvekt. Dette vil kanskje føre til en utvikling av resistanse eller kanskje til og med tilpasning til en usunn livsstil.

 

I Afrika tror jeg folk utvikler immunitet mot HIV/AIDS.

 

Men dette er ufattelig lenge til, i hvertfall de øverste punktene.

Lenke til kommentar
Hvis man lager en enormt høy lyd et eller annet sted på jorda, vil lyden følge jordkurven eller fortsette rett frem til den ikke har noe å forplante seg i lenger?

9210026[/snapback]

Jeg mener å ha hørt at de høyeste lydene som har vært laget på jorda har fulgt jordas atmosfære hele veien rundt 3 ganger. Jeg husker ikke om jeg hørte det i en dokumentar om vulkanutbruddet på krakatoa i 1883 eller om det var en dokumentar om meteorittnedslaget i Tunguska i Sibir i 1908 der over 2000 kvadratkilometer med skog ble slått flat eller en annen hendelse. Men jeg bet meg i hvert fall merke i påstanden om at det enorme smellet gikk rundt jorda hele 3 ganger før det ble ikke hørbart lengre.

9210957[/snapback]

Krakatoa-smellets trykkbølger gikk 7 ganger rundt jorda, men er det det samme som at lyden gjorde det?

Lenke til kommentar

Apropos lydfrekvens ... jeg hadde en prat med en lydteknikker i natt, og grunnet et litt for høyt alkoholinntak fra hans side, var ikke alt han sa like klart. Det han skulle frem til, var at hvis man stiller inn bassfrekvensen på et visst nivå, kan man fremkalle visse følelser i mennesket. Han brukte et eksempel hvor et utested hadde hatt bassfrekvensen stilt inn feil, og dermed gikk barsalget dårlig, grunnet kvalme hos gjestene. Lydteknikkeren endret bassfrekvensen til et nivå som skulle gjøre gjestene kåte fremfor kvalme, noe som visst nok gjorde at dansegulvet fylte seg, og barsalget gikk så det suste.

 

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar
Ingen som vet noe om hvor mange prosent av norges befolkning som biter negler? :whistle:

9211322[/snapback]

Undersøkelse med 633 svar hittil: Biter du negler?

Resultat: Ca 1/3 svarer ubetinget ja, Ca 1/3 svarer av og til, Ca 1/3 svarer nei.

 

Nå er kanskje ikke dette verdens mest representative og seriøst utførte undersøkelse men den gir sikkert en grei pekepinn.

Lenke til kommentar
Hvordan utvikler mennesket seg nå etter dagens evolusjon? Blir vi smartere? Blir vi høyere? Får vi sterkere tenner? Får vi bedre hud? Noe annet?

 

EDIT: Tenker da litt på levemåten vi har nå med dagens teknologi forhold til det vi hadde før der vi var bønder alle mann. Det at vi tar til oss mye mer informasjon og at den gjennomsnitts levealderen har nesten doblet seg, fra rundt 40 år til rundt 70-80 (Ikke helt sikker på fakta her..)

9210842[/snapback]

 

Her har du et utdrag fra Richard Dawkins bok, The Selfish Gene. :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vi har allerede stilt spørsmålet om hva som er de mest generelle attributter for et "godt" gen, og vi bestemte at "egoisme" var ett av dem.

Men en annen allmenn egenskap som vellykkede gener vil ha, er en tendens til å utsette sine overlevelsesmaskiners [kroppers] død i det minste til etter at de har formert seg. Noen av dine fettere og grandonkler døde utvilsomt som barn, men ikke en eneste av dine forfedre gjorde det. Forfedre dør ganske enkelt ikke unge!

 

Et gen som får sin innehaver til å dø, kalles et dødelig gen. Et halvdødelig gen har en slags svekkende virkning, slik at det gjør død av andre årsaker mer sannsynlig. Ethvert gen utøver sin største virkning på legemer i et spesielt stadium av livet, og dødelige og halvdødelige er intet unntak.

De fleste gener utøver sin virkning under fosterlivet, andre i barndommen, andre i ungdommen, andre i middelaldrende mennesker og endelig andre i alderdommen. (Tenk over at en larve og den sommerfuglen den forandrer seg til, har nøyaktig samme sett gener.) Det er åpenbart at dødelige gener vil ha en tendens til å fjernes fra genforrådet. Men like åpenbart er det at et dødelig gen som virker sent, vil være mer stabilt i genforrådet enn et dødelig som virker tidlig.

Et gen som er dødelig i en eldre kropp, kan fortsatt være vellykket i er genforråd, forutsatt at dets dødelige virkning ikke viser seg før etter at kroppen har hatt tid til å formere seg til en viss grad. For eksempel kan er gen som gjør at gamle kropper utvikler kreft, videreføres til et tallrikt avkom, fordi individene vil formere seg før de får kreft. På den annen side vil et gen som gjør at unge, voksne kropper utvikler kreft, ikke bli videreført til nytt avkom, og et gen som gjør at småbarn utvikler dødelig kreft, vil ikke bli videreført til noe avkom i det hele tatt. Ifølge denne teorien er da senilt forfall ganske enkelt et biprodukt av opphopningen i genforrådet av sentvirkende dødelige og halvdødelige gener som har fått lov til å slippe gjennom nettet av naturlig seleksjon, ganske enkelt fordi de er sentvirkende.

 

Det aspektet Medawar selv understreker, er at seleksjonen vil favorisere gener som har evnen til å utsette virkningen av andre, dødelige gener, og den vil også favorisere gener som har den virkningen å fremskynde gode geners virkning. Det kan hende at en stor del av evolusjonen består av genetisk styrte forandringer av det tidspunktet genaktiviteten inntrer.

 

Det er viktig å legge merke til at denne teorien ikke behøver å gjøre noen forutgående antagelser om at formering bare forekommer i bestemte aldrer, vil Medavar-teorien fort forutsi opphopningen i genforrådet av sentvirkende utslettende gener, og tendensen til å forplante seg mindre i høy alder ville følge som en sekundær konsekvens.

 

Som en sidebemerkning er et av de gode trekkene ved denne teorien at den fører oss til noen ganske interessante spekulasjoner. For eksempel følger det av den at hvis vi ønsker å forlenge menneskets levetid, finnes det to allmenne måter vi kunne gjøre det på. For det første kunne vi forby formering før en viss alder, la oss si før førti år. Etter noen århundrer med dette kunne minimumsalderen heves til femti, og videre i samme dur. Det kan tenkes at menneskets livslengde på denne måten kunne økes til flere århundrer. Jeg kan ikke forestille meg at noen på alvor ville innføre en slik politikk.

 

[...]

Lenke til kommentar

Sendte en pakke i posten, og varen manglet en uvesentlig liten ting, han sier han skal anmelde meg hvis han ikke får pengene tilbake.

 

Har han noe grunnlag for anemeldelse ? Varen er ny og i god stand ,er snakk om en forgasser, og tomgangskruen manglet. Jeg oppga ikke at skruen manglet.

 

 

Vi skrev ikke noe kontrakt, og jeg ikke skruen. Kan jeg bli anmeldt, og straffet ?

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...