Jump to content

Pels

Medlemmer
  • Content Count

    5521
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 :)

About Pels

  • Birthday 12/14/1986
  1. Etter det jeg vet er det at de internasjonale bruker SI-enheter.
  2. De senkes for å øke tillatt totalvekt. De blir nede i fart også. Men når lastebilen er tom så heves de for å hindre slitasje på dekk.
  3. Det er slike bremser t-banen i Oslo er blitt/skal bli utrustet med pga. glatte skinner når vått løv osv faller på skinnene om høsten.
  4. Det er magnet bremser, ingenting berører skinnene. http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current_brake
  5. Du kan bruke et IR termometer for eksempel.
  6. På samme måte som Titanic traff også? Isåfall, det ville ikke sunket. En fin bulk ville nok kommet, men derfor Titanic sank var fordi undersiden (skroget?) av båten var bygget av jern istedenfor metall, og hengslene forhastet de seg med å sitte på plass som gjorde at de løsnet lett ved et stort trykk. Hvordan vet jeg dette? Så en Titanic dokumentar to-tre uker tilbake, da tok de faktisk opp hva som ville skjedd med et moderne skip. Man lærte faktisk av Titanic sine konstruksjonsfeiler Jeg så også det samme programmet, på National Geographics. Men i motsetning til deg skjønte jeg hva de sa, for jeg kunne begrepene fra før og fikk derfor med meg poenget. Og poenget var rett og slett at skroget regelrett revnet i plateskjøtene fordi naglene som holdt platene sammen var laget i for dårlig stålkvalitet. Naglehodene brakk rett og slett av ved relativt lav belastning. At skroget virkelig revnet i plateskjøtene kom frem ved avhøret av en maskinist som overlevde forliset. Han var i maskinrommet da skroget revnet og sjøvannet fosset inn. Hadde naglene vært i rett stålkvalitet (som selvsagt ville utgjort en viss merkostnad ved byggingen av skipet) hadde Titanic kunnet seile videre til New York for egen maskin og alle ombord hadde vært reddet. Naglene var av dårligere kvalitet i fronten og akteren fordi arbeiderne måtte hamre naglene inn for hånd. Ved midten av skipet ble det brukt en slags naglemaskin og da brukte man mye sterkere stål. Den var derimot meget svær så man kunne ikke bruke den i fronten der skroget ikke var vertikalt (90 grader).
  7. Bestilte en pakke fra England som var verdt over 2000 kroner gjennom DHL. Fikk et brev i posten om hvor stort MVA-beløpet var og det står bare "dagsoppgjør" på det. Kommer de til å sende faktura senere?
  8. Du kan bestemme standard font i nettleseren, f.eks. Firefox verktøy->innstillinger->innhold->skrifttyper
  9. Det er pukk på taket for å beskytte takpappen mot solen.
  10. Du burde kanskje lese og lære litt mer om emnet istedenfor å spørre spørsmål som ikke gir mening.
  11. Noe sier meg at jeg trenger en ny blokk.
  12. og øynene våre kan ikke se i verken det ultrafiolette eller det infrarøde spekteret. Hvis vi skulle sett infrarødt og ultrafiolett ville jo alt vært et kaos av ville farger. Med vårt nåværende synssenter så ville det nok blitt oppfattet sånn, men hadde vi hatt et syn med et videre frekvensområde så ville vi også hadde et tilpasset synssenter i hjernen som hadde tolket disse ekstra fargene slik at totalopplevelsen ville vært ryddig. Mennesker med katarakt eller grå stær, som er en øyesykdom som rammer øyets linse, og velger å operere den bort kan se UV. Maleren Monet hadde den sykdommen og fikk sett UV noe som påvirket de senere malerinene hans.
  13. Her har du noen dimensjoner på pallene i USA. De har visst ikke én standard men mange. http://en.wikipedia.org/wiki/Pallet#North_American_pallets
×
×
  • Create New...