Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Vel, Hamas f.eks. beveger seg bevisst nærme sivile slik at når de blir beskutt av Israel så blir Israel hengt ut i media for å skyte på sivile osv.

Har jeg forstått det rett?  :ermm:

9207814[/snapback]

Ja nettopp.

Militære grupper bruker uskyldige sivile som skjold.

Hadde alle væpnede grupper blitt enige om å holde krig og skuddvekslinger utenfor sivile områder, hadde vi sluppet to ting. Totalt kaos for sivile etter krigen, og vi hadde fått minimale sivile tap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, Hamas f.eks. beveger seg bevisst nærme sivile slik at når de blir beskutt av Israel så blir Israel hengt ut i media for å skyte på sivile osv.

Har jeg forstått det rett?  :ermm:

9207814[/snapback]

Ja nettopp.

Militære grupper bruker uskyldige sivile som skjold.

Hadde alle væpnede grupper blitt enige om å holde krig og skuddvekslinger utenfor sivile områder, hadde vi sluppet to ting. Totalt kaos for sivile etter krigen, og vi hadde fått minimale sivile tap.

9207847[/snapback]

 

Og norge støttet Hamas etter dette?

Lenke til kommentar
Og norge støttet Hamas etter dette?

9207899[/snapback]

What?

Følger ikke så sinnsykt nøye med på Midt-Østen konflikten, men Norge har vel aldri støttet Hamas?

9207912[/snapback]

Ikke jeg heller :!:

 

Men trodde støttet hamas på en eller annen måte(og norge var alene om det trodde jeg).

men dette blir vel litt offtopic i denne tråden.

Lenke til kommentar
Fins i det hele tatt et absolutt vakuum? Sorte hull? Er det bevist?

9207270[/snapback]

Nei, i praksis er ingen steder i universet der det finnes absolutt vakuum eller absolutt null temperatur. Men det er mange plasser med med nesten vakuum og nesten 0K.

 

Sorte hull er full av masse og suger til seg stadig mer. Noe av det som suges inn "fordamper" ut igjen også. Det er ikke absolutt vakuum rundt de sorte hullene.

 

Hvorfor blir ikke alle regjeringer i alle land i verden enige om at all form for krig skal skje i ubefolkete områder, sånn som de gjorde det i første verdenskrig?

Når de ikke er på talefot likevel og ønsker fienden alt ondt så inngår de ikke avtaler om å være snille med hverandre. ;) Hadde de vært på talefot og løsningsorientert så ville det jo blitt fred. ;)

 

Hva tar filteret på sigaretter bort av faenskapet vi puster inn?

9207511[/snapback]

Hovedsaklig tjære. Hvis du åpner et brukt filter så ser du den brunsorte fargen. Det er tjæra. Litt av tjæra slipper uansett gjennom filteret. Hvis det ikke filtreres så vil mer av tjæra feste seg i lungene og raskere gi sorte lunger med redusert kapasitet og økt kreftrisiko.

___________________

 

Spørsmål: Hvor lang tid tar det før et par nedrøkte og tjærefylte lunger renses opp dersom man slutter å røyke?

Lenke til kommentar

Uansett. Hvorfor føles det ut som tiden går fortere når vi sover? En natt med 8 timers søvn føles ut som 10 minutter. How come?

9194189[/snapback]

 

Fordi du er bevisstløs kanskje.

9194387[/snapback]

 

Man er da virkelig ikkje bevisstløs når man sover...

 

Edit: ødelagte quoten.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Lurer jeg også på. Kanskje feber er noe mer enn bare at vi blir varme...?

 

Se på små barn, de kan jo ofte få feberanfall. Ehm. Tror jeg hadde et poeng her et sted... :hmm:

 

EDIT: Sist gang drømte jeg at jeg måtte noe forferdelig på do, og ikke rakk fram. :ermm:

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Spørsmål: Hvorfor er brød så mye dyrere i Tromsø enn i Trondheim?

 

Den billigste kneipen koster 5-10 kroner i Trondheim og ca 15 kroner i Tromsø

Vanlige brød koster 10-20 kroner i Trondheim og 20-30 kroner i Tromsø

De beste brødene koster 20-30 kr i Trondheim og 30-35 kroner i Tromsø

 

Nå sammenlinger jeg Obs med Obs og Rema med Rema.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvorfor er brød så mye dyrere i Tromsø enn i Trondheim?

 

Den billigste kneipen koster 5-10 kroner i Trondheim og ca 15 kroner i Tromsø

Vanlige brød koster 10-20 kroner i Trondheim og 20-30 kroner i Tromsø

De beste brødene koster 20-30 kr i Trondheim og 30-35 kroner i Tromsø

 

Nå sammenlinger jeg Obs med Obs og Rema med Rema.

9208547[/snapback]

Huh, sinnsykt dyre brød i Tromsø da.

Butikken jeg jobber i litt ute på landet har samme priser som dere har i Trondheim, og vi får tilsendt brød fra Bakehuset i Tromsø.

 

De har sikkert bare blåst opp prisen siden folk må ha brød.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på: hvem var det som fant på og bestemte at året på planeten deles inn i 365 dager og at dagen deles i 24 timer og en time deles i 60 minutter osv.

 

Er litt interessert i hvordan dette gikk for seg også

9208579[/snapback]

Keiser Cæsar bestemte ihvertfall det med 365 dager. Jeg tror egypterne (for tusen år siden) bestemte timene ihvertfall. :)

 

Hadde dette på skolen i år, men husker ikke mye :whistle:

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Simen1, kan det ha noe med at bakeriene er blitt mer sentraliserte, og det er dyrt å frakte ting over så lange avstander som det ofte er i nord?

9208618[/snapback]

Brødene bakes i Tromsø så det skal ikke være noe særlig lang frakt fra bakeriet til butikkene. Mel koster omtrent det samme i Tromsø som i Trondheim. Det er mange andre tunge varer som også koster det samme så frakt av mel kan neppe utgjøre noen stor pris.

 

Huh, sinnsykt dyre brød i Tromsø da.

Butikken jeg jobber i litt ute på landet har samme priser som dere har i Trondheim, og vi får tilsendt brød fra Bakehuset i Tromsø. De har sikkert bare blåst opp prisen siden folk må ha brød.

9208832[/snapback]

Jepp, jeg er sjokkert. Hvis de har blåst opp prisen så bør jo konkurranse fra andre bakerier utkonkurrere de som blåser opp prisene. Hvis prisene blåses opp av alle bakeriene sammen så er det ulovlig prissamarbeid som konkurransetilsynet bør ta en nærmere kikk på.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på: hvem var det som fant på og bestemte at året på planeten deles inn i 365 dager og at dagen deles i 24 timer og en time deles i 60 minutter osv. Er litt interessert i hvordan dette gikk for seg også

9208579[/snapback]

Årets inndeling kom ganske av seg selv. Dvs. et døgn er jo en selvdefinert tid (fra det mørkeste tidspunktet på natta til det mørkeste tidspunktet neste natt.) Et år er også en definert tid (fra midt på vinteren til midt på neste vinter). At det tilfeldigvis er 365 dager i løpet av et år er altså noe som har å gjøre med jordas bane rundt sola. Det er ikke noen som bestemte tallet 365 bare for gøy.

 

Timer og minutter er det litt værre med. Der er det ikke noen logisk inndeling så der må noen ha funnet ut at 24 var et pent tall. (2 dusin) Det står litt om hvorfor det er sånn her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hour#History

http://en.wikipedia.org/wiki/Minute

http://en.wikipedia.org/wiki/Second#Historical_origin

 

Hvis jeg trykker på 'Vis nye poster', går inn på et emne, og trykker 'Vis nye poster' igjen, vises fortsatt tråden som ulest. Hvorfor det?

9209039[/snapback]

Det skjer ikke hos meg. Husker du å oppdatere siden "vis nye poster" og ikke bare blar deg tilbake til fanen med den siden på?

Lenke til kommentar
Jepp, jeg er sjokkert. Hvis de har blåst opp prisen så bør jo konkurranse fra andre bakerier utkonkurrere de som blåser opp prisene. Hvis prisene blåses opp av alle bakeriene sammen så er det ulovlig prissamarbeid som konkurransetilsynet bør ta en nærmere kikk på.

9209168[/snapback]

Det er ikke så mange bakerier i Tromsø.

 

Jeg vet bare om to, i tillegg til de utallige butikk bakeriene som finnes.

 

Bakehuset og Steike Godt.

Steike Godt er såkalte luksusbrød, og Bakehuset har et stort utvalg i alle prisklasser.

Lenke til kommentar
Hvis man lager en enormt høy lyd et eller annet sted på jorda, vil lyden følge jordkurven eller fortsette rett frem til den ikke har noe å forplante seg i lenger?

9210026[/snapback]

 

Energi forsvinner jo aldri, den bare forårsaker en ny aksjon som forårsaker en ny reaksjon og så videre. Det gjelder vel lydenergi såvel som annen energi. Kanhende sommerfugleffekten er relevant også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...