Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Tilleggsspørsmål: Ved hvilken temperatur fryser Champagne og Vodka?

Merk at temperaturene var kvalifiserte gjetninger fra min side. Frysetemperaturene liquidus og solidus synker nok etter hvert som alkoholinnholdet øker. Jeg vil gjette på:

Champagne 12%: liquidus ca -10'C, solidus ca -20'C.

Vodka 40%: liquidus ca -40'C, solidus ca -60'C.

 

Jeg slang ei flaske vodka i dypfrysen en kveld, fordi jeg skulle ha den med på fest dagen etterpå.

Dette går vaneligvis bra.

Festen derimot ble avlyst, og flaska blei ikke tatt ut av fryseren før en uke senere.

Da var flasken stort sett frossen, untatt et lag på toppen, som jeg rengner med var ganske ren alkohol.

Dypfrysen hadde en temperatur på -18 - -22 en plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal jeg si til en kamerat for å overbevise han at Nibiru/planet x-greia bare er tull?

tock.gif Ingen har sett en slik planet, hverken NASA eller de hundre tusener av amatør astronomer rundt i verden. Han kan jo bare kjøpe et teleskop selv og begynne å lete.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Tilleggsspørsmål: Ved hvilken temperatur fryser Champagne og Vodka?

Merk at temperaturene var kvalifiserte gjetninger fra min side. Frysetemperaturene liquidus og solidus synker nok etter hvert som alkoholinnholdet øker. Jeg vil gjette på:

Champagne 12%: liquidus ca -10'C, solidus ca -20'C.

Vodka 40%: liquidus ca -40'C, solidus ca -60'C.

 

Jeg slang ei flaske vodka i dypfrysen en kveld, fordi jeg skulle ha den med på fest dagen etterpå.

Dette går vaneligvis bra.

Festen derimot ble avlyst, og flaska blei ikke tatt ut av fryseren før en uke senere.

Da var flasken stort sett frossen, untatt et lag på toppen, som jeg rengner med var ganske ren alkohol.

Dypfrysen hadde en temperatur på -18 - -22 en plass.

Hva hadde skjedd hvis man hadde drukket det?

Lenke til kommentar

Jeg oppbevarer vodka konsekvent i fryseren, og det har gått bra til nå. Riktignok så drikker jeg den ikke bar, så den blir jo litt "oppvarmet" når den blandes ut med brus som ligger litt over frysepunktet.

 

Jeg har likevel et annet spørsmål om frysing av væsker. Jeg åpnet nettopp en flaske brus som har stått på balkongen i -9 grader. Innholdet var helt flytende uten tegn til slush, isflak eller noe annet. Akkurat i det jeg åpnet den, frøs hele innholdet i løpet av et par sekunder. Hva er årsaken til dette?

 

Det var faktisk såpass fasinerende å se på dette, at jeg gikk ut og hentet en til brus bare for å se det igjen. *barnslig* :p

Lenke til kommentar
Jeg oppbevarer vodka konsekvent i fryseren, og det har gått bra til nå. Riktignok så drikker jeg den ikke bar, så den blir jo litt "oppvarmet" når den blandes ut med brus som ligger litt over frysepunktet.

 

Jeg har likevel et annet spørsmål om frysing av væsker. Jeg åpnet nettopp en flaske brus som har stått på balkongen i -9 grader. Innholdet var helt flytende uten tegn til slush, isflak eller noe annet. Akkurat i det jeg åpnet den, frøs hele innholdet i løpet av et par sekunder. Hva er årsaken til dette?

 

Det var faktisk såpass fasinerende å se på dette, at jeg gikk ut og hentet en til brus bare for å se det igjen. *barnslig* :p

 

Trykk i flasken gjør at innholdet ikke fryser selv om det er under 0 grader. Når trykket letter av at du åpner flasken synker trykket og innholdet kan fryse. Kullsyren i brusen kan også hjelpe til. Når den går fra å være løst opp i brusen til å være gass krever den energi, noe den tar fra brusen.

Lenke til kommentar
Jeg så State of the Union (1948) i natt og da hadde de en TV som jeg nekter å tro er ekte. Dere kan se den i bakgrunnen på bildene under. Er dette en ekte TV eller er det bare filmtriks? Hadde de prosjektorer for TV-signaler på den tiden?

[bilde]

[bilde]

Det er vel rett og slett bare ett speil, og en liggende tv-skjerm nede i "boksen". Du ser en slik en her

Lenke til kommentar
Trykk i flasken gjør at innholdet ikke fryser selv om det er under 0 grader. Når trykket letter av at du åpner flasken synker trykket og innholdet kan fryse. Kullsyren i brusen kan også hjelpe til. Når den går fra å være løst opp i brusen til å være gass krever den energi, noe den tar fra brusen.

Det som er litt rart, er at noen ganger har jeg to flasker av samme type som står på balkongen. Begge er uåpnet men kun den ene har fryst... Her er uansett en video av "fenomenet" (jeg tok bort lyden pga en litt overivrig tilskuer i bakgrunnen).

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Hva skal jeg si til en kamerat for å overbevise han at Nibiru/planet x-greia bare er tull?

tock.gif Ingen har sett en slik planet, hverken NASA eller de hundre tusener av amatør astronomer rundt i verden. Han kan jo bare kjøpe et teleskop selv og begynne å lete.

*Hvis* den planeten finnes og den faktisk kommer til å møte oss på det tidspunktet som blir oppgitt på div. nettsteder så skal den allerede være synlig med et amatørteleskop. Det er med andre ord ikke lenger mulig å holde den skjult for allmenheten. Problemet er at de som henger seg på sånne teorier mangler gjerne basiskunnskaper i astronomi og naturvitenskap og er derfor lite mottakelige for fakta. Å tvinge nødvendig kunnskap inn i hodene deres kan være en utfordring for å si det mildt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...