Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har fått litt lite søvn de siste to dagene, og har ikke fått sovnet før rundt 6-7 har ikke klart å våknet før 13-14 tiden på dagen.

Så jeg lurer på hva som er lurest

A. Gå å legge meg og rulle i senga til jeg sovner og så stå gjenta denne syklusen helt fram til skolestart da jeg må stå tidlig, eller

B. Jeg døgner, dvs at jeg er våken fram til neste kveld slik at det blir lettere å sovne tidligere. Og dermed stå opp tidligere.

 

Hva synes dere høres smartest ut?

Den beste måten å komme inn i en fast søvnrytme på, om du har bittelitt viljestyrke, er å rett og slett sette på vekkerklokken relativt tidlig om morgene. I første omgang kanskje klokken 11. Så stiller du den gradvis bakover morgen etter morgen. Når du får altfor lite søvn fordi du måtte stå opp "tidlig" vil du bli naturlig trøtt og legge deg tidligere om kvelden.

 

Hva slags mat og drikke innholder masse B-vitaminer? Bortsett fra øl da, selvfølgelig.

Hvor har du det fra at øl har B-vitaminer? De kildene jeg klarer å finne på Google (inkludert Wikipedia) ser ut til å trekke dette i tvil.

 

EDIT: Trodde dette skulle bli auto-merget med innlegget over. Oh, nevermind.

 

EDIT: Jeg slo sammen innleggene manuelt for deg. Auto-sammenslåing skjer bare hvis én bruker poster innlegg mindre enn 3 minutter etter hverandre. Hilsen Simen1

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags mat og drikke innholder masse B-vitaminer? Bortsett fra øl da, selvfølgelig.

Hvor har du det fra at øl har B-vitaminer? De kildene jeg klarer å finne på Google (inkludert Wikipedia) ser ut til å trekke dette i tvil.

Gjæren som brukes i bryggeprosessen er rik på B-vitaminer. Ølgjær selges i ren form som et B-vitamintilskudd. Dessuten gjæres øl av korn, som også inneholder en del B-vitamin, men det må sies at alkohol i seg selv er negativt for opptak og utnyttelse av enkelte B-vitamin typer.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Hvorfor har vi buser?
Snørr er en blanding av vann, proteiner, enkle sukkerarter og bakteriedrepende stoffer som produseres av slimhinnene i nesa.

 

 

Snørr er en del av immunforsvaret. Det utfører sin oppgave ved å fange støv, bakterier, pollen, virus og lignende slik at det ikke følger med lufta ned i lungene når vi puster.

 

Snørret sitter fast på små flimmerhår som nesa er full av, slik at det ikke følger med ned i lungene. Etterhvert vil snørret tørke inn rundt partiklene som det har fanget, og blir til det vi kaller en «buse», «busemann» eller «bøbb».

http://no.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8rr

Lenke til kommentar
Det er teoretisk mulig å skvise ut uendelig mange volt av en usbport, men effektkravet er ufravikelig når man ser på sertifiserte usb-enheter, ser man på effekt over tid kan man aldri gå over 2.5VA

Hvordan får du til at man kan skvise uendelig mange volt av en USB port? Spenningsregulatoren vil alltid forsøke å holde spenningen ut på en USB port så tilnærmet lik 5V som mulig uansett belastning (pluss minus 5% er kravet).

 

Det med 2.5VA stemmer, det tilsvarer, som jeg sa 0.5 Ampere ved 5 Volt. Du kan selvsagt i veldig korte øyeblikk trekke mer strøm enn det (merk, strøm altså ampere, ikke volt), men over tid må det ikke være mer enn det. Du kan heller ikke trekke uendelig strøm over et veldig veldig kort øyeblikk, da strømmen naturlig begrenser seg til utgangsresistansen på strømforsyningen og resistansen i ledningene frem (og spenningen synker som resultat av det).

 

Det er riktignok noen host enheter som tillater mer enn 0.5 Ampere på en port.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Gjæren som brukes i bryggeprosessen er rik på B-vitaminer. Ølgjær selges i ren form som et B-vitamintilskudd. Dessuten gjæres øl av korn, som også inneholder en del B-vitamin, men det må sies at alkohol i seg selv er negativt for opptak og utnyttelse av enkelte B-vitamin typer.

Går ikke mesteparten av B-vitaminene med i bunnfallet etter bryggingen, altså ikke i selve ølet? Tror det kommer litt an på hvilken øltype vi snakker her.

Lenke til kommentar
Gjæren som brukes i bryggeprosessen er rik på B-vitaminer. Ølgjær selges i ren form som et B-vitamintilskudd. Dessuten gjæres øl av korn, som også inneholder en del B-vitamin, men det må sies at alkohol i seg selv er negativt for opptak og utnyttelse av enkelte B-vitamin typer.

Går ikke mesteparten av B-vitaminene med i bunnfallet etter bryggingen, altså ikke i selve ølet? Tror det kommer litt an på hvilken øltype vi snakker her.

Det vil jeg tro, uansett vil det nok ha løst seg noe ut i det ferdige ølet.

Lenke til kommentar
Ville toget mitt fungert i virkeligheten? Hvorfor, evt. hvorfor ikke? :)

Nei, det ville ikke fungert. Magneten ville bare ligget der og blitt dratt inn mot toget, den ville ikke flyttet toget en millimeter. For at det faktisk skulle fungert måtte magneten vært festet på et annet objekt som flytter seg i forhold til toget, for eksempel på et annet tog.

 

Ellers har vi faktisk magnetdrevne tog i virkeligheten. På disse togene er det magneter både i selve toget og i skinnegangen, og disse magnetene skifter hele tiden "pol" slik at toget stadig blir trukket fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...