Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Relatert fun fact: Mye av det som er blått i naturen får ikke fargen sin fra et pigment, men fra den mikroskopiske strukturen til materialet - såkalt strukturfarge. Det er mulig at en samling koronavirus også ville gi en slik strukturfarge, men for at det skal fungere må nok virusene plasseres i et regulært mønster. Hvis de bare er i en tilfeldig samling ville de nok bare gitt en diffus refleksjon av lyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går et rykte om hvorfor BBC innførte romertall nederst på rulleteksten på sine programmer en gang på 70-tallet: For at folk ikke skulle skjønne at de så en reprise. Folk er ikke like kjapp i romertall som "vanlige" tall, så de skjønte ikke at MCMLXXVI betyr 1976 innen tallet forsvant fra skjermen ...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Kva er boksen rett bak hytta på lastebilen til?   Det kom spørsmål til meg på min youtube kanal, og no lurer eg også på kva det er til! 

Er det meir kjøling, også dieseltank? 

Dette er tuuung og laaaang transport,  heile sullamitten var 450 tonn, dei frakta ein trafo på 240 tonn. Link til youtube klipp i spoiler. 

image.thumb.png.52588e8d148abb879b1916104bb44f12.png

 

 

Spoiler

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rvenes skrev (På 20.6.2020 den 12.33):

Kva er boksen rett bak hytta på lastebilen til?   Det kom spørsmål til meg på min youtube kanal, og no lurer eg også på kva det er til! 

Er det meir kjøling, også dieseltank? 

Dette er tuuung og laaaang transport,  heile sullamitten var 450 tonn, dei frakta ein trafo på 240 tonn. Link til youtube klipp i spoiler. 

image.thumb.png.52588e8d148abb879b1916104bb44f12.png

 

 

 

Kan være hydraulikkpumpe, oljetank og oljekjøler. Det er kran bakerst på bilene hvis man ser filmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

72 000 kjøretøy per måned, si 850 000 kjøretøy i året. Forvaltningskostnad på ca. 4,70 kr per kjøretøypassering. Dette skal dekke fakturering, (manuell) skiltavlesing, IT-drift, vedlikehold, etc. 

Fjellinjen har driftskostnader på 1,63 kr per passering, Vegfinans har 0,84 kr. At driftsutgiftene er høyere i en oppstartsperiode er ikke unaturlig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mr.M skrev (10 minutter siden):

er Preikestolen sikker eller bare tidsspørsmål før den raser ned? full av sprekker og furer

(...) 

jeg skjønner ikke folk frivillig vil utsette seg for dette, en vakker dag tar fjellet med seg saueflokken ned i avgrunn..

i morgen, neste år, eller om fem år ?

https://www.tu.no/artikler/i-mange-tiar-har-man-fryktet-preikestolen-kan-rase-na-skal-geologistudent-katrine-24-undersoke-sprekken/39834idget blockquote

Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/naWaJ/preikestolen-slaar-sprekker

https://www.nrk.no/rogaland/kartlegger-sprekken-i-preikestolen-1.13694861

Den har jo stått der ganske mange år så rent statistisk så bør den kunne stå der ganske mange år til. Det virker ikke som noen umiddelbar fare, men jeg synes den er skummel likevel og holder meg til andre attraksjoner i stedet for.

Midt på en godværsdag er det nok mange på Preikestolen, men det er lite folk der på natta og vinteren. Årsgjennomsnittet er nok lavt. Så man bør nok frykte tsunamien mer enn å bli med en fallende Preikestol ned. Videre så antar jeg at det har dødd en del personer på/ved Preikestolen i årenes løp uten at Preikestolen har falt.

Frykt er ofte et irrasjonelt fenomen og dette er neppe noe unntak. Sikkert et godt utgangspunkt for en katastrofefilm!

Lenke til kommentar
frohmage skrev (19 minutter siden):

Tror bilturen dit er ekstremt mye farligere

jeg ville ikke kjørt bil hver dag hvis jeg hadde samme engstelse som for fjellet.

Gud har gitt oss en hjerne og instinkter, som gjør at vi naturlig burde unngå visse tingen, f.eks. den varsomheten vi kjenner for høyder etc. Å kalle det for "høydeskrekk" (i betydning irrasjonelt) er egentlig feil, siden det er et sunt instinkt.

for Preikestolen sin del, er det vel instinkt i en kombinasjon med fornuft/logikk, dvs. vi legger sammen 2+2 og innser at fjellrabben kan ramle ned.

Den såkalte Trolltunga som folk valfarter til, er ikke særlig mer smart å utfordre

r7clSue.png

en dag åker den ned også (forhåpentligvis uten at det står folk oppe på)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Frykt er ofte et irrasjonelt fenomen

det finnes det selvsagt eksempler på. Er mann redd for å stå "i høyden" på andre trinnet i gardintrappa (hvis man ellers er fysisk frisk) så er det irrasjonelt eller "sykelig"

Forøvrig har vi vel et element som "nytteverdi" også, som avgjør hvor mye risiko vi tar. Har formålet en praktisk nytteverdi strekker vi oss lenger. f.eks. man evt. "lider seg i gjennom" å stå øverst på dobbel-stigen å male i toppen av mønet på huset.

mens man f.eks. ikke er villig til risiko bare for opplevelsens skyld, som å spasere rundt ute på Preikestolen etc.

Nå i senere åra har vi vel fått fenomenet med såkalte adrenalin-søkere, som angivelig får "kick" av å gjøre hasardiøse og dumme ting. En slags avhengighet av å stadig oppleve noe nytt og mer ekstremt. Mange av disse møter døden tidlig.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

Nå i senere åra har vi vel fått fenomenet med såkalte adrenalin-søkere, som angivelig får "kick" av å gjøre hasardiøse og dumme ting. En slags avhengighet av å stadig oppleve noe nytt og mer ekstremt. Mange av disse møter døden tidlig.

Som å hoppe i fallskjerm, gå uten munnbind på bensinstasjonen, eller føde barn. Folk er gærne, men noen synes altså det er verdt risken de tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...