Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Cannabis er ikke noe vidunderkur, den har sin kostnad for kroppen den også med f.eks betydelig hjerneatrofi brukt over en 10-års peiode, men det må også være lov å sammenligne bivirkningene med moderne farmakologi. Kan man gå av en 5-6 medisiner med tildels forferdelige bivirkinger og tvilsom primærvirkning med en type balansert cannabis med standardisert innhold av THC/CBD ved grundig gjennomgang av livssituasjon og tidligere hendelser så bør det tale for muligheter. Det bør selvfølgelig reguleres godt, da misbrukspotensialet absolutt ligger der. CBD har bl.a. lovende virkning på epilepsi.

 

http://tidsskriftet.no/article/3289375/

 

Tror heller ikke det nødvendigvis er noen vidundermedisin mot alt man måtte lide av, selv om det jo udiskutabelt hjelper mot flere kjente sykdommer som DaniNichi nevner over her. Mitt største problem med det hele er at det nå beviselig ikke farlig nok, ihvertfall i min bok, til at noen skal kunne nekte andre voksne mennesker til å benytte seg av det om ønskelig. Dette er litt uavhengig av om det virker som noe kur mot sykdom eller ikke, det handler om personlig frihet til å kunne gjøre det man vil så lenge inntaket ikke går ut over andre mennesker.

 

At ikke medisinsk cannabis heller er lovlig i Norge og andre land, er for meg totalt absurd. Noens snobbete prinsipper skal altså få forrang foran andres sykdom og smerte, det er ikke mange år til verden innser hvor galt dette blir tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en del av et problem som i stor grad ble skapt 18. Juni 1971. Richard Nixon startet "War on Drugs" som en metode å forhindre overdoser i USA som var 5.doblet (!) på 10 år i USA fra 1960 til 1970. Norge fulgte.

 

(...)

 

Nå sitter vi med resultatet. Fulle fengsler med personer som ikke ville vært der ellers, mye mer bruk og prinsippene våre...

War on Drugs er jo en kjempesuksess.

 

Siden den ble lansert har man fått 1,5 millioner nye svarte, unge mennesker som kan jobbe gratis for stat og næringsliv, uten sykefravær og med shitloads av disiplin. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har nå møtt to mennesker i mitt liv med MS, hvor begge bruker (ulovlig) cannabis for å fungere. Den ene av de mottar også den sprayen som er tidligere nevnt her, men den er visst ikke veldig effektiv for han.

 

Det ene eksempelet så jeg selv da vi driver i samme bransje og denne fyren er innom stadig, han var nesten helt stiv i alle ledd og hadde veldig vanskelig for å bevege seg og store smerter. Da jeg så han en stund senere hadde han allerede røyket cannabis en stund, han fikk det av en av sine ansatte som nærmest bønnfalt han å ihvertfall prøve. Han var veldig mye løsere i leddene, fortsatt plager til de grader, men vesentlig bedre bevegelse, mindre smerte og bedre søvn.

 

Medisinsk cannabis må sørenmeg skje snart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cannabis er ikke noe vidunderkur, den har sin kostnad for kroppen den også med f.eks betydelig hjerneatrofi brukt over en 10-års peiode, men det må også være lov å sammenligne bivirkningene med moderne farmakologi. Kan man gå av en 5-6 medisiner med tildels forferdelige bivirkinger og tvilsom primærvirkning med en type balansert cannabis med standardisert innhold av THC/CBD ved grundig gjennomgang av livssituasjon og tidligere hendelser så bør det tale for muligheter. Det bør selvfølgelig reguleres godt, da misbrukspotensialet absolutt ligger der. CBD har bl.a. lovende virkning på epilepsi.

 

http://tidsskriftet.no/article/3289375/

 

 

Cannabis does not cause anxiety and depression, study finds

 

Scientists have found no link between cannabis use and mental health problems in a study of 35,000 people

http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/12162534/Cannabis-does-not-cause-anxiety-and-depression-study-finds.html

Lenke til kommentar

Den studien kan ikke akkurat sies å være noe definitivt holdepunkt for videre forskning eller påstander.

 

"The researchers looked at the prevalence of marijuana use among participants, then assessed their rates of mental health problems three years later"

så har vi

"Users of the drug were found to be three times more likely to have alcohol problems and twice as likely to smoke cigarettes"

 

Som tilsier at det er en indirekte årsak til mentale problemer siden alkohol er en bevist årsak til det og cannabis fører til alkoholproblemer.

 

Når man heller ikke følger godt med på forbruk og andre ting i livene til deltagerne i den gitte tidsperioden så kan man ikke trekke konklusjoner. Det sto heller ingenting om hvordan oppfølgingen skjedde. Det er ikke vanskelig å spille normal ;)

 

Alt i alt så sier vel den studien at det er veldig farlig å bruke cannabis og er egentlig en studie som gir et godt argument for fortsatt forbud.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

"Users of the drug were found to be three times more likely to have alcohol problems and twice as likely to smoke cigarettes"

 

Som tilsier at det er en indirekte årsak til mentale problemer siden alkohol er en bevist årsak til det og cannabis fører til alkoholproblemer.

 

 

Fortelle litt mer om hvordan du tilsier at Cannabis fører til alkoholproblemer er du grei :)

 

 

 

Den største ulempen er ofte at folk ikke dør. Det er så få som dør i dag at alt av dårlige gener blir videreført. Kutt ut så og si alt av medisinering og få menneskerasen genetisk sterke igjen  :w00t:

 

Galskap, ikke akseptert og fryktet. 

Men samtidig helt sant.

Lenke til kommentar

 

"The researchers looked at the prevalence of marijuana use among participants, then assessed their rates of mental health problems three years later"

så har vi

"Users of the drug were found to be three times more likely to have alcohol problems and twice as likely to smoke cigarettes"

 

Som tilsier at det er en indirekte årsak til mentale problemer siden alkohol er en bevist årsak til det og cannabis fører til alkoholproblemer.

 

 

Eh, nei. Det er en sammenheng mellom alkoholproblemer og cannabisproblemer, men det sier ikke noe om at det ene fører til det andre. Det eneste man kan trekke ut av dette er at folk med rusproblemer har et problem med rus. Who knew?

Lenke til kommentar

Eh, nei. Det er en sammenheng mellom alkoholproblemer og cannabisproblemer, men det sier ikke noe om at det ene fører til det andre. Det eneste man kan trekke ut av dette er at folk med rusproblemer har et problem med rus. Who knew?

 

 

Hvilken sammenheng?

 

Eneste sammenhengen mellom de to jeg vet om er at cannabis har vist seg å være utmerket for å hjelpe til å tørrlegge alkoholikere.

 

http://www.unitedpatientsgroup.com/blog/2012/07/26/medical-marijuana-as-treatment-for-alcoholism-addiction/

Lenke til kommentar

 

Eh, nei. Det er en sammenheng mellom alkoholproblemer og cannabisproblemer, men det sier ikke noe om at det ene fører til det andre. Det eneste man kan trekke ut av dette er at folk med rusproblemer har et problem med rus. Who knew?

 

Hvilken sammenheng?

 

Eneste sammenhengen mellom de to jeg vet om er at cannabis har vist seg å være utmerket for å hjelpe til å tørrlegge alkoholikere.

 

http://www.unitedpatientsgroup.com/blog/2012/07/26/medical-marijuana-as-treatment-for-alcoholism-addiction/

 

 

Altså bare som en ren respons på utdraget som det ble vist til, om man tar det for god fisk så er fortsatt Belphegor sin oppsummering feilaktig. Men jeg har ikke lest rapporten, og ikke har jeg spesielt interesse av det da jeg ser på det som irrelevant i forhold til avkriminalisering/legalisering.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar utgangspunkt i artikkelen det er linket til så står det at de registrerte 35.000 folk som brukte cannabis, ventet 3 år og tok noen tester. Ikke så veldig riktig og statistikken man får kan sikkert vise X, men uten å vite bakgrunnen for hvorfor tallene blir som de blir så gir det lite mening. Å ha med alle faktorer er spesiellt viktig i forskning på legemiddler/ rusmiddler.

 

Blir som å gi noen en kreftmedisin, vente 3 år og få tilbake en kreftfri fyr. Tenk om han da har tatt en operasjon og fått behandling et annet sted i mellomtiden og ikke nevner det. Da vil det altså si at medisinen har kurert kreft... Ja, dårlig eksempel, men jeg synes ikke plankehuset ditt var bedre :p

 

Hvis det hadde blitt linket direkte til forskningsdokumentet så hadde jeg tatt utgangspunkt i det, kanskje det står noe bedre/ mer der.

Lenke til kommentar

 

Akkurat som en enkel plankebit kanskje er verdiløs i seg selv, men får man nok av de får man seg et hus.

er alle plankebitene råtne så kollapserer huset, men det er irrelevante til deg om cannabis skader eller ikke etter flere års bruk?

 

 

Identifiserer man en råtten plankebit så vet man jo at den er råtten, og man kan bytte den ut med en fin og fersk en. Og ja, i mine øyne er potensielt personlig skadeomfang irrelevant i forhold til å kriminalisere noe. Overforbruk av sukker og salt er skadelig etter mange års bruk. Skal vi forby det? Hva er skadelig? Hva er for skadelig? Hvem skal definere dette og diktere (eller forsøke på å diktere) andres personlige konsum?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vet du ikke at det er gjort ekstremt lite forskning på helsegevinster som kommer av cannabisbruk?

Det finnes få eller ingen insentiver, hverken fra stater eller private bedrifter, for at forskere skal kunne sette fokus på cannabis. Mye på grunn av at det fortsatt er tabu å snakke om i det offentlige.

 

Derfor er den sikreste kilden vi har på dette området erfaringer fra privatpersoner eller studier og spørreundersøkelser i mindre skala.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vet mer enn nok om cannabis og forskningen rundt det.

 

Å bruke den "sikreste" kilden er ikke et alternativ så lenge det ikke er en sikker kilde. En løgn kan være den sikreste kilden. Gud finnes fordi paven sier det, det er den sikreste kilden vi har....

Lenke til kommentar

 

 

Akkurat som en enkel plankebit kanskje er verdiløs i seg selv, men får man nok av de får man seg et hus.

er alle plankebitene råtne så kollapserer huset, men det er irrelevante til deg om cannabis skader eller ikke etter flere års bruk?

Identifiserer man en råtten plankebit så vet man jo at den er råtten, og man kan bytte den ut med en fin og fersk en. Og ja, i mine øyne er potensielt personlig skadeomfang irrelevant i forhold til å kriminalisere noe. Overforbruk av sukker og salt er skadelig etter mange års bruk. Skal vi forby det? Hva er skadelig? Hva er for skadelig? Hvem skal definere dette og diktere (eller forsøke på å diktere) andres personlige konsum?

Det er ikke alltid åpenbart at plankebitene råtne, det kan ta flere år til å vite at det setter livet ditt i fare. Men... Det er irrelevant. Got it.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...