Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

 

Staten Norge har pr 1 Januar gjort det nesten umulig hente cannabis medisin fra utlandet for Norske pasienter, eneste landet som har innført slike regler i etterkant.

 

Før kunne man hente for inntil 1mnd med medisin fra utlandet, nå er det 1uke.

 

Med andre ord de har gjort det såpass vanskelig at det vil koste en pasient som ønsker holde seg lovlig 3x så mye som å kjøpe det ulovlig.

 

 

Norge :w00t:

 

Ikke at det skulle forundre meg ett øyeblikk, men har du noe link/kilde på dette? Hvem er det som står ansvarlig for disse hårreisende avgjørelsene på våre vegne liksom..

 

 

http://www.legemiddelverket.no/Nyheter/Andre/Sider/Narkotiske-legemidler-på-reise---nye-regler-fra-1.-januar-2016.aspx

 

Kvalme staten er det som står bak, de prøver kvele alle muligheter for lovlig bruk av cannabis, leger i Norge tør nesten ikke snakke om cannabis.

 

De tar fra folk som får medisinsk cannabis både jakt muligheter / våpen, samt bil lappen, de bruker alt de kan for å gjøre livet kjipt for de som får det.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske irriterende å se på politipatruljen når dem drar bort til ett hus med noen ungdommer for at en eller annen nabo hadde lukta noe som minnet om hasj. Du ser politiet smygtitter inn gjennom vinduet en liten stund for så å gå inn med grunnlag for at dem kunne lukte noe som minnet om hasj. Dem fant dog ingen hasj, så om dem røyka eller ikke gud veit.

Men uansett syntes jeg Politiet heller skal bruke ressursene sine på viktigere ting enn noen ungdommer som sitter rolig sammen og har en hyggelig tid sammen. Var verken bråk eller støy, og det irriterer meg veldig at Politiet får lov til og holde på sånn.

Har ikke noe godt forhold til politiet, å nei jeg røyker ikke hasj, har heller aldri gjort noe krimminelt. Men har blitt utsatt for grovt vold av 5 personer som banket meg på byen etter at jeg gikk imellom dem daa jeg så dem prøvde og dra henne med seg mens dem kalte henne ei jævla hore.
Dette skjedde like etter at alle utestedene hadde stengt, da det burde vært normalt at politiet var i sentrum og passet på.

Hvor var dem egentlig? Jo dem sto på den andre siden av sentrum og bøtelgte bilister som kjørte på innkjøring forbudt etter ett vist kl slett. Der hadde dem alltså stått i nærmere 4 timer på en typisk lørdagskveld som alle vet det kan oppstå bråk og vold.

Jeg ble banket så kraftig at jeg ble sendt rett til legevakta med blodig ansikt og flere sparke merker over hele kroppen, hadde 2 uker som jeg måtte gå på kraftige smertestillende.

Politiet råda meg til og anmelde hendelsen, noe jeg gjorde da det var flere vitner, tilogmed en vakt og videokamera.
saken ble henlagt etter en måneds tid pågrunnet bevisets stilling.

Men å trakassere mennesker som sitter rolig i sine private hjem uten å plage noen og gi bøter til folk i hytt å pine, enn heller å faktisk klare og oppklare saker er for meg helt utrolig.
Hva er grunnen til dette?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I'll just leave this here.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wJUXLqNHCaI

Fyren har et poeng men ødelegger det når han avfeier hele den andre siden. Faktum er at avhengighet selvsagt også er fysisk— det er ikke «feil». Han oppkonstruerer i tillegg en motpart som egentlig ikke finnes. Det er ikke kontroversielt i dag for en forsker å hevde at det sosiale rammeverket har en viktig innflytelse på hvordan avhengigheten utvikles.
Lenke til kommentar

Fyren har et poeng men ødelegger det når han avfeier hele den andre siden. Faktum er at avhengighet selvsagt også er fysisk— det er ikke «feil». Han oppkonstruerer i tillegg en motpart som egentlig ikke finnes. Det er ikke kontroversielt i dag for en forsker å hevde at det sosiale rammeverket har en viktig innflytelse på hvordan avhengigheten utvikles.

 

 

Feil film. jeg vet hvilken film du tror det er, men det er altså ikke denne jeg linket  til (dog laget av samme youtube kanal) , denne omhandler et litt annet tema. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

Fyren har et poeng men ødelegger det når han avfeier hele den andre siden. Faktum er at avhengighet selvsagt også er fysisk— det er ikke «feil». Han oppkonstruerer i tillegg en motpart som egentlig ikke finnes. Det er ikke kontroversielt i dag for en forsker å hevde at det sosiale rammeverket har en viktig innflytelse på hvordan avhengigheten utvikles.

 

Feil film. jeg vet hvilken film du tror det er, men det er altså ikke denne jeg linket til (dog laget av samme youtube kanal) , denne omhandler et litt annet tema.

Wow, vel den har begynt å sirkulere igjen så jeg slo kjapt til. Takk for rettelsen.
Lenke til kommentar

Dette er en del av et problem som i stor grad ble skapt 18. Juni 1971. Richard Nixon startet "War on Drugs" som en metode å forhindre overdoser i USA som var 5.doblet (!) på 10 år i USA fra 1960 til 1970. Norge fulgte.

 

De reelle tallene på overdoser var ca 200 i 1960 og 1000 i 1970.

 

Før dette var det flere perioder med forbud rundt omkring på både knark, alkohol, gambling og andre ting som pene herrer og kirken anså som å være uvaner i mange land i Europa og ellers.

 

Felles for disse periodene er at i ettertid ser man at bruken av hva som ble forbudt eskalerte vanvittig.

 

Nå sitter vi med resultatet. Fulle fengsler med personer som ikke ville vært der ellers, mye mer bruk og prinsippene våre...

 

Etterpåklokskap er det nærmeste vi kommer eksakt viten...

 

Så ja..

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

Kronikk i Aftenposten: Marihuana er effektiv medisin!

 

"I dag opplever pasienter at fastlegen anbefaler dem å gå på gaten og kjøpe marihuana fordi lovlig tilgang er tilnærmet umulig. Vi har spesialister som sender sine pasienter til Nederland for å hente hjem cannabinoidmedisin lovlig, og vi har pasienter som ser en siste utvei i å dyrke planten selv for å ha kontroll med kostnader og kvalitet.

Det er nå på høy tid at cannabinoidmedisin løftes bort fra bakgater og hemmelige nettsider og inn i helsevesenet der den hører hjemme. Å gi alvorlig syke mennesker et så verdig liv som mulig, bør settes høyt, også når dette krever behandling med medisinsk marihuana."

 

Hvor mange leger og samfunnsvitere og what not må til før folket også i Norge krever en politisk endring mon tro?

Lenke til kommentar

Cannabis er ikke noe vidunderkur, den har sin kostnad for kroppen den også med f.eks betydelig hjerneatrofi brukt over en 10-års peiode, men det må også være lov å sammenligne bivirkningene med moderne farmakologi. Kan man gå av en 5-6 medisiner med tildels forferdelige bivirkinger og tvilsom primærvirkning med en type balansert cannabis med standardisert innhold av THC/CBD ved grundig gjennomgang av livssituasjon og tidligere hendelser så bør det tale for muligheter. Det bør selvfølgelig reguleres godt, da misbrukspotensialet absolutt ligger der. CBD har bl.a. lovende virkning på epilepsi.

 

http://tidsskriftet.no/article/3289375/

Lenke til kommentar

Kronikk i Aftenposten: Marihuana er effektiv medisin!

 

"I dag opplever pasienter at fastlegen anbefaler dem å gå på gaten og kjøpe marihuana fordi lovlig tilgang er tilnærmet umulig. Vi har spesialister som sender sine pasienter til Nederland for å hente hjem cannabinoidmedisin lovlig, og vi har pasienter som ser en siste utvei i å dyrke planten selv for å ha kontroll med kostnader og kvalitet.

Det er nå på høy tid at cannabinoidmedisin løftes bort fra bakgater og hemmelige nettsider og inn i helsevesenet der den hører hjemme. Å gi alvorlig syke mennesker et så verdig liv som mulig, bør settes høyt, også når dette krever behandling med medisinsk marihuana."

 

Hvor mange leger og samfunnsvitere og what not må til før folket også i Norge krever en politisk endring mon tro?

 

I følge min lege skal man ikke forvente mye fra Norske leger generelt ang cannabis som medisin, men finnes en del leger der ute som ser pasienter har nyte av det, men husk også at de ser ofte også alle de negative sidene også gjerne i stort overtall.

 

Cannabis er ikke noe vidunderkur, den har sin kostnad for kroppen den også med f.eks betydelig hjerneatrofi brukt over en 10-års peiode, men det må også være lov å sammenligne bivirkningene med moderne farmakologi. Kan man gå av en 5-6 medisiner med tildels forferdelige bivirkinger og tvilsom primærvirkning med en type balansert cannabis med standardisert innhold av THC/CBD ved grundig gjennomgang av livssituasjon og tidligere hendelser så bør det tale for muligheter. Det bør selvfølgelig reguleres godt, da misbrukspotensialet absolutt ligger der. CBD har bl.a. lovende virkning på epilepsi.

 

http://tidsskriftet.no/article/3289375/

 

 

Nå er forskning på cannabis så utrolig spred til alle kanter grunnet lover rundt det, men man kan med sikkerhet si at det kan hjelpe for

MS

Epilepsi 

Glaucoma 

Angst

Søvn 

ADHD 

PTSD 

 

samt man finner til stadighet nye ting

Cannabinoids in Experimental Stroke: A Systematic Review and Meta-Analysis

http://jcb.sagepub.com/content/35/3/348

 

 

The Pharmacologic and Clinical Effects of Medical Cannabis

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26103030

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...