Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det er cannabis som jeg diskuterer. Norge er på overdosetoppen i Heroin, ikke cannabis.

Det er riktig, men når Portugal har avkriminalisert cannabis uten at det hadde noen effekt på forbruket; hvorfor kan ikke da Norge følge Portugal sitt eksempel? Hvorfor skal man straffeforfølge fredelige mennesker som ikke gjør en flue fortred? Dessuten: når de som røyker cannabis i Norge må oppsøke langere, kan det ikke da tenkes at disse langerne ser sitt snitt til å tilby disse andre type stoffer? Evt. tror du det skjer at langerne selger cannabis av dårlig kvalitet? Tenk litt nå.

Lenke til kommentar

 

Det er cannabis som jeg diskuterer. Norge er på overdosetoppen i Heroin, ikke cannabis.

Det er riktig, men når Portugal har avkriminalisert cannabis uten at det hadde noen effekt på forbruket; hvorfor kan ikke da Norge følge Portugal sitt eksempel? Hvorfor skal man straffeforfølge fredelige mennesker som ikke gjør en flue fortred? Dessuten: når de som røyker cannabis i Norge må oppsøke langere, kan det ikke da tenkes at disse langerne ser sitt snitt til å tilby disse andre type stoffer? Evt. tror du det skjer at langerne selger cannabis av dårlig kvalitet? Tenk litt nå.

 

Portogal og Norge er forskjellige land. Det er ikke gitt at samme handling her vil gi samme resultat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Portogal og Norge er forskjellige land. Det er ikke gitt at samme handling her vil gi samme resultat.

Selvsagt er det forskjellige land, men mennesker er ikke så forskjellige. Si meg da: hva er grunnen til at suksesshistorien i Portugal ikke skal fungere i Norge? Skal man la være å følge gode eksempler kun med begrunnelse i at "Portogal og Norge er forskjellige land. Det er ikke gitt at samme handling her vil gi samme resultat."?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

Jeg ønsker at folk skal straffes for ikke-medisinsk bruk av Cannabis for å redusere bruken av rus i samfunnet. 

Bortsett fra at det fungerer mot sin virkning. :tease:

Jeg lurer litt på: hvorfor ønsker Hardrocktarzan å redusere bruken av rus, i dette tilfellet cannabis, i samfunnet? Hvorfor skal ikke folk kunne velge selv hva de ønsker å ruse seg på? 

Lenke til kommentar

Ja, men de var minimum 18 år i 1985 og INGEN ble spurt om bruk før dette. Eller hva?

 

"...age of exposure, especially during adolescence and young adulthood, was not queried. "

 

Seriøst liksom? 90% av de i studien kan ha startet når de var 12 og ingen vet det fordi ingen spurte. Ja jeg overdriver her, men poenget består.

 

Det er "garantert" noen som startet i tenårene før de ble 18. Men det er rett og slett ikke en del av studien. Det syns jeg er særdeles svakt og egentlig suspekt at de ikke spør om det. Hele studien er jo bygget på selvrapportering men de gadd ikke eller så det ikke som relevant å spørre om "age of exposure"? Det er bare ikke interessant for studien? Merkelig.

 

Jeg syns det er dumt. Ingen andre som reagerer på dette?

Hovedhensikten til studien var ikke å måle cannabis effekten, det var å måle hvilke livsstil faktorer som bidrar til hjerte sykdommer, ellers ville studien ha blitt utført på en annen måte. Heldigvis fikk disse forskere lære noe annet enn hensikten til den opprinnelig studien

 

Hva lærte vi? Vi lærte at risikoen til manglende verbale hukommelse øker hvis en røyker cannabis hver dag i flere år. Selv om flere kunne ha startet når de var unge, blir de verre hvis de røyker 15 år enn 5 år og selv om de sluttet å røyke når de var 22 år.

Hvis problemet var at det skadet ungdom men ikke voksne, ville korrelasjonen bli svak,fordi de som røykte som voksne ville vise lite korrelasjon OG de som røykte som ungdom ville ikke være verre etter 15år enn 10 år

 

Det kan være at cannabis skader folk mer å røyke som ungdom enn voksne, men studien indikere at det ikke finnes en stor forskjell

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ønsker at folk skal straffes for ikke-medisinsk bruk av Cannabis for å redusere bruken av rus i samfunnet. 

Bortsett fra at det fungerer mot sin virkning. :tease:

Jeg lurer litt på: hvorfor ønsker Hardrocktarzan å redusere bruken av rus, i dette tilfellet cannabis, i samfunnet? Hvorfor skal ikke folk kunne velge selv hva de ønsker å ruse seg på? 

 

Jeg ønsker ikke at rus skal bli mer tilgjengelig fordi det gjør at flere mennesker lettere kan få et problematisk forhold til rusmidler.

Lenke til kommentar

 

Portogal og Norge er forskjellige land. Det er ikke gitt at samme handling her vil gi samme resultat.

Selvsagt er det forskjellige land, men mennesker er ikke så forskjellige. Si meg da: hva er grunnen til at suksesshistorien i Portugal ikke skal fungere i Norge? Skal man la være å følge gode eksempler kun med begrunnelse i at "Portogal og Norge er forskjellige land. Det er ikke gitt at samme handling her vil gi samme resultat."?

 

Det portugisiske folk har en annen (rus)kultur enn oss i Norge. Jeg viser til drikkevanene i Portugal og andre søreuropeiske land kontra Norge.

Lenke til kommentar

https://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/marijuana

 

http://www.thestranger.com/seattle/what-smoking-weed-does-to-teen-brains/Content?oid=20884581

 

http://www.apa.org/monitor/2015/11/marijuana-brain.aspx

 

Mener det har vært oppklart for mange år siden at cannabis er svært uheldig for en ikke ferdig utviklet hjerne.

Det anbefales at man ikke røyker før fylte 25 år, men utsalget der cannabis har blitt legalisert og regulert har grensen blitt satt på lik linje med sprit - på 21 år. 

 

Det er uansett en stor forbedring kontra dagens utsalg - der alle som har litt cash kan kjøpe uansett alder.

 

Slik er rusbruken

26 prosent av elevene på videregående i Asker svarer at de minst én gang har brukt hasj eller marihuana det siste året. Andelen i Bærum er 23 prosent, mens landsgjennomsnittet er på 9 prosent.

I Bærum sier 55 prosent av elevene på videregående at de kan skaffe stoffet i løpet av to til tre dager. I Asker er andelen 57 prosent, mens landssnittet er på 44 prosent

 

http://www.budstikka.no/nyheter/nyheter/stadig-flere-unge-soker-narko-hjelp/s/2-2.310-1.8404602

 

Lenke til kommentar

Denne naive tankegangen om at å regulere utsalget med lov skal liksom hindre mindreårige å få tak i cannabis. Det er ingen rusmiddel som mindreårige har mer tilgang på en alkohol og tobakk til tross for at de er regulert av myndighetene.

 

Jeg tror du driter i om 16-åringer snuser eller ikke. Akkurat som jeg tror du driter i om folk røyker hasj eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne naive tankegangen om at å regulere utsalget med lov skal liksom hindre mindreårige å få tak i cannabis. Det er ingen rusmiddel som mindreårige har mer tilgang på en alkohol og tobakk til tross for at de er regulert av myndighetene.

 

Jeg tror du driter i om 16-åringer snuser eller ikke. Akkurat som jeg tror du driter i om folk røyker hasj eller ikke. 

Vel akkuratt det tror du feil om.

Lenke til kommentar

Så klart det ikke hindrer de å få tak i det de ønsker. Men det hindrer at livet deres blir ødelagt i ettertid av et skittent rulleblad og utsettelse på førerkort.

Et statlig utsalgsted vil også utkonkurrere og overta majoriteten av markedet som gjør at dagens langere må finne på noe annet å gjøre.

Et produkt som blir smuglet inn i landet vil også bli vanskeligere å selge videre til distributører og resultatet vil etter min oppfatning bli noe lignende dagens alkohol salg.

Noen har et bryggeri i kjelleren som kanskje benytter seg mest av det selv men også selger noe til bekjente.

Noen vil sikkert dyrke noen planter i kjelleren som de benytter seg av selv men også selger noe til bekjente.

Noen ungdom har falske legg som de benytter til å kjøpe alkohol, noen ungdom vil nok fortsatt ha falske legg som de kan benytte til å kjøpe cannabis. - MEN da er iallefall cannabisen slik som alkoholen regulert og kontrollert. Man kjøper ikke giftig sprit på polet og vil nok heller ikke kjøpe giftig cannabis på polet.

 

Men dette er en stor forskjell fra at hele markedet blir overlatt til mafian som tjener milliarder på barn ungdom samt voksne som det er i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow! Mengden av uinformerte/feilinformerte har (økt betydelig?) på den korte tiden jeg var borte?


 


Ved Legalisert Cannabis får Staten Cannabis-pengene.


Ved Ulovlig Cannabis får kriminelle organisasjoner Cannabis-pengene.


 


Hvem vil du støtte økonomisk? Staten eller Kriminelle organisasjoner?


 


 


 


Jeg skriver dette igjen til de som ikke har sett det før:


 


Enkelt og greit:


 


Ulovlig Cannabis:


Når Cannabis er ulovlig, er det kriminelle som styrer distribusjonen. De kriminelle organisasjonene "tukler" med Cannabisen for å tjene mer penger på den. Dette betyr at Cannabisen blir skitten og farlig, (som syntetisk Cannabis). Pengene de kriminelle tjener på den skitne Cannabisen går selvfølgelig til dem selv og hjelper dem til å bli større, ansette flere kriminelle, få mer makt, samt MYE annet. Ikke bare det, men for å få Cannabis, må man oppsøke disse kriminelle, som da vil sakte men sikkert lokke deg til andre farlige stoffer.


 


(Kanskje ikke rart at vi har så høye overdose-dødsfall i dag, siden vi faktisk bruker denne tilbakestående forbuds-politikken ovenfor.)


 


 


 


Legalisert Cannabis:


Når Cannabis er legalisert, vil staten kontrollere distribusjonen. Da vil Cannabisen holdes ren og naturlig, som betyr at Cannabisen blir nærmest harmløs, (om ikke helt harmløs). Pengene som blir tjent, (som er svimlende enorme mengder), går til staten og kan brukes til utrolig mye bra. Om man ønsker å få tak i Cannabis, går man da enkelt og trygt til et utsalgssted for Cannabis, der man kjøper den rene/naturlige Cannabisen uten at noen lokker/lurer deg til andre stoffer. Politiet kan bruke midlene sine bedre, og samfunnet vil ha et mye bedre og tryggere alternativ til rus enn Alkohol.


 


Det er forbudet som har vært problemet hele tiden, men siden folk har blitt utsatt for enorme mengder propaganda og løgn om Cannabis, virker det ut som at folk ikke klarer å se sannheten.


 


 


Ikke straff folk for å bruke et tryggere alternativ til Alkohol!


 


Ikke la de kriminelle organisasjonene bli enda mektigere!


 


Ikke la propagandaen og løgnene ta deg!


 


Det er forbudet som er problemet, IKKE Cannabisen!


 


Legaliser og Reguler!   :)


Endret av Zaxaton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette budskapet ditt er fortsatt vinklet samt ikke dokumentert og det er nesten uleselig. 

 

F.eks:

De kriminelle organisasjonene "tukler" med Cannabisen for å tjene mer penger på den. 

 

Hvordan tukler de med den? Hvor har du denne informasjonen fra? Hva gjør de med dråget for å tjene penger?

Det er en stor forskjell på at vi ikke vet hva som kan befinne seg i en ikke kontrollert stoff og det å påstå at stoffet blir tuklet med.

Jeg har hørt historier fra folk som har hørt historier, og tviler ikke på at det finnes noen tilfeller.

 

Dette betyr at Cannabisen blir skitten og farlig, (som syntetisk Cannabis). 

 

Syntetisk cannabis er ikke cannabis. Det lukter ikke som cannabis og det ser ikke ut som cannabis.

 

Syntetisk cannabis er et stoff som skal ha noenlunde tilsvarende virkning som ekte cannabis via en kombinasjon som ikke var ulovlig da stoffet ble introdusert på det internasjonale markedet, det er potensielt livsfarlig og har vært med på å skade cannabisen sitt rykte ved at det blir sidestilt med den ekte varen.

Bruk definisjoner som K2, Spice eller syntetisk dop. Det har ikke noe med Cannabis å gjøre.

 

--

 

Har ikke tid eller ork til å gå igjennom resten av innlegget ditt, men skal du preke så iallefall forhold deg til fakta. Nå minner du mer om Mina Gerhardsens repeterende propaganda og nytter ingen.

 

Det skal sies at jeg ellers er grovt sett enig i budskapet ditt, men ikke hvordan du fremmer det. (Ikke minst at hvert annet ord er uthevet).

Lenke til kommentar

Dette budskapet ditt er fortsatt vinklet samt ikke dokumentert og det er nesten uleselig. 

 

F.eks:

De kriminelle organisasjonene "tukler" med Cannabisen for å tjene mer penger på den. 

 

Hvordan tukler de med den? Hvor har du denne informasjonen fra? Hva gjør de med dråget for å tjene penger?

Det er en stor forskjell på at vi ikke vet hva som kan befinne seg i en ikke kontrollert stoff og det å påstå at stoffet blir tuklet med.

Jeg har hørt historier fra folk som har hørt historier, og tviler ikke på at det finnes noen tilfeller.

 

Dette betyr at Cannabisen blir skitten og farlig, (som syntetisk Cannabis). 

 

Syntetisk cannabis er ikke cannabis. Det lukter ikke som cannabis og det ser ikke ut som cannabis.

 

Syntetisk cannabis er et stoff som skal ha noenlunde tilsvarende virkning som ekte cannabis via en kombinasjon som ikke var ulovlig da stoffet ble introdusert på det internasjonale markedet, det er potensielt livsfarlig og har vært med på å skade cannabisen sitt rykte ved at det blir sidestilt med den ekte varen.

Bruk definisjoner som K2, Spice eller syntetisk dop. Det har ikke noe med Cannabis å gjøre.

 

--

 

Har ikke tid eller ork til å gå igjennom resten av innlegget ditt, men skal du preke så iallefall forhold deg til fakta. Nå minner du mer om Mina Gerhardsens repeterende propaganda og nytter ingen.

 

Det skal sies at jeg ellers er grovt sett enig i budskapet ditt, men ikke hvordan du fremmer det. (Ikke minst at hvert annet ord er uthevet).

 

Nydelig eksempel på en som leste, men ikke forstod det jeg skrev?

 

Det at de "tukler" med Cannabisen er vel noe alle vet? De presser olje ut av Hasjen for å tjene dobbelt på salg, de plukker ut krystallene som inneholder det mest aktive virkemiddelet (THC) slik at de kan fordoble fortjenesten på de illegale salgene sine. De kan også veldig lett legge til andre midler i Cannabisen som kan gjøre deg fysisk avhengig, noe man ikke blir av vanlig, ren og kontrollert Cannabis.

 

Jeg har ikke påstått at syntetisk Cannabis er det samme som ekte Cannabis, da får du lese posten min en gang til, der det klart og tydelig står:

"Dette betyr at Cannabisen blir skitten og farlig, (som syntetisk Cannabis)." Altså var syntetisk Cannabis et eksempel på at Cannabisen blir tuklet med, og hvilke farlige versjoner av Cannabis som blir introdusert til befolkningen ved å opprettholde et forbud.

 

Om man bare bruker litt fornuft og logisk tenkning, kan man lett se at det jeg skrev i min forrige post er fakta. Man kan også se så "klart som en solfylt dag" at andre land som allerede har kommet med alternative løsninger på rus, fungerer TUSEN ganger bedre enn vår ruspolitikk. Da må vi endre på den "oppkastlignende" ruspolitikken vi har i dag, slik at vi kan redde liv!

 

Syntetisk Cannabis er kjemisk fremmet for å få en Cannabis-lignende effekt. Syntetisk Cannabis (som er livsfarlig) ble introdusert takket være forbudet!

 

Å sammenligne meg med Mina Gerhardsen blir bare dumt. Mina Gerhardsen spyr ut av seg propaganda og løgner, mens jeg prøver å informere, analysere og komme med fakta om Cannabis.

 

Å opprettholde et forbud mot Cannabis bare sørger for at de kriminelle kan leve som konger i sitt illegale super-marked, helt uten å bli forstyrret.

 

Jeg er ingen "dokument Junkie" som krever et dokument for å bevise at å skyte meg i hodet vil skade/drepe meg, og likt blir det her. Man trenger ikke dokumenter på alt, man kan bruke logikk, statistikker og sunn fornuft.

 

Kanskje flere burde begynne å bruke hodet? Slik at vi slipper kverulering fra folk som tydeligvis ikke skjønner skadeomfanget ved å opprettholde en forbuds-politikk.

 

Cannabis er et bedre og sunnere alternativ til Alkohol, så ikke straff folk for å velge et tryggere rusmiddel!

 

Legaliser og reguler!  :)

Endret av Zaxaton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg skrev som "hovedpost" i min tråd:

 

I dag er Norge verst, (eller iallefall blant de verste) i antall overdoser i Europa.
 
Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt.
 
Det Norske folk har begynt å se sannheten om at Cannabis er et mye bedre og sunnere
alternativ til alkohol. Dette fører til at stadig flere Nordmenn søker dette alternativet,
altså Cannabis. Å opprettholde forbudet mot Cannabis vil derfor være det dårlige
valget, og jeg skal bevise dette nå ved å beskrive to episoder:
Den ene episoden er det forbud mot Cannabis og den andre episoden er
det lovlig innenfor kontrollerte rammer.
 
Episode 1:
 
En mann på 24 år,(som vi fra nå av kaller Simon) finner ut at han vil ha et
tryggere alternativ til rus enn Alkohol.
Simon finner ut at Cannabis er et bedre og sunnere alternativ og vil bruke dette
istedet for Alkohol. Siden Cannabis er forbudt vil han da oppsøke en "Dealer"(langer)
som har Cannabis. Simon finner en "Dealer" som har Cannabis og kjøper dermed
av ham. Etter en stund begynner Simon å bli kjent med "Dealeren", og bare i løpet
av noen uker har "Dealeren" "forgiftet" Simon`s tanker og synspukter  så ekstremt
at Simon begynner å ta imot andre rusmidler som "Dealeren" tilbyr ham. Simon
blir tungt avhengig av disse andre stoffene som "dealeren" har "lurt" ham
til å prøve og ender opp som tung rusmisbruker og dør til slutt av overdose.
 
 
Sluttnotat på Episode 1:
 
En "Dealer" kan også selge "skitne" og syntetiske versjoner av Cannabis som gjør Cannabisen
dødelig farlig. En ren type Cannabis er mindre farlig enn Alkohol og er IKKE dødelig.
 
Episode 2:
 
En mann på 24 år,(som vi fra nå av kaller Truls) finner ut at han vil ha et
tryggere alternativ til rus enn Alkohol.
Truls finner ut at Cannabis er et bedre og sunnere alternativ og vil bruke dette
istedet for Alkohol. Siden Cannabis er lovlig innenfor kontrollerte rammer, går han til
et lovlig utsalgssted for Cannabis og kjøper dette her. Truls nyter litt Cannabis i ny og ne
under de kontrollerte rammene,(som også sørger for at Cannabisen holdes ren og naturlig)
mens han får latterkrampe av å tenke på hvor
dum og voldelig han ble av Alkohol. Truls lever sine mange år med en "glad" lever.
 
 
Sluttnotat på Episode 2:
 
Alle rusmidler har visse farer som kan følge med, men Cannabis er et mye tryggere,
sunnere og bedre valg for befolkningen enn Alkohol.
 
 
Informasjon:
 
Forbudet skaper bare problemer og åpner opp for "Dealerne" som lever
som konger i sitt svarte marked. Politiet bruker utrolig mye resurser,
penger og personell på å fange både brukere og "Dealere". Disse enorme
mengdene av resurser, penger og personell kunne vært brukt så utrolig mye
bedre. Man kan se på Episodene som "Løsning 1 (Simon)" og "Løsning 2 (Truls)".
"Løsning 1 (Simon)" har Norge brukt lenge og vi ser jo at dette ikke fungerer,
snarere tverdt imot. "Løsning 2 (Truls)" vil fungere, da man slipper kontakt med
den egentlige fienden, nemlig "Dealeren". Cannabis gir deg ikke automatisk
en vilje til å prøve andre stoffer, men siden Cannabis holdes ulovlig, vil folk oppsøke "Dealere"
som gjennom lang tid kan ha perfeksjonert sine metoder for å lure deg til andre stoffer. Ved en legalisering under kontrollerte forhold,
fjernes "Dealeren", som egentlig er hele problemet.
 
 
 
Uekte uttalelser om Cannabis:
 
 
Det finnes mange uekte/falske uttalelser angående Cannabis. Mye er ren propaganda og løgn. Noen eksempler:
 
 
1: "Cannabis fører bare til andre farligere stoffer"
 
2: "Man blir avhengig av Cannabis"
 
3: "Man slutter å fungere ved bruk av Cannabis"
 
4: "Man kan drikke seg dritings på Alkohol hver dag i 20 år, og få like mye skader som bare 1 år med Cannabis"
 
5: "Cannabis ødelegger deg innvendig og gjør deg sløv"
 
6: "Etter en stund er det ikke nok med Cannabis, og da vil man ha noe sterkere"
 
7 "Man får psykiske lidelser av Cannabis"
 
 
 
Vi kunne kommet med flere uekte/falske uttalelser også. Nå kan vi
gå igjennom listen å gi folket sannheten etter beste evne:
 
 
1: "Det er ikke Cannabisen som fører til andre stoffer, men "Dealeren", som lokker folk til farligere stoffer."
 
2: "Man blir ikke fysisk avhengig av Cannabis. Man kan bli Psykisk avhengig av Cannabis,
     men man kan bli Psykisk avhengig av omtrendt hva som helst, som å spise papir."
 
3: "Man slutter ikke å fungere ved bruk av Cannabis, men etter veldig langvarig super-overdrevent bruk,
     kan man oppleve visse hemninger som gjør at man blir litt "tregere". Men det er ikke permanent.
 
4: "Det er helt motsatt. Man kan røyke seg fjern som fy hver dag med Cannabis i 20 år, å få like mye skader
     som bare 1 år med Alkohol." Det er faktisk ikke sikkert det skader i det hele tatt.
 
5: "Cannabis er medisin og hjelper mot smerter, angst og depresjon og mange andre lidelser.
     Cannabis blir også brukt hos MS og ME pasienter for å få dem til å ha et mye bedre liv.
     man kan bli sløv ved en super-overdreven bruk, men sløvheten forsvinner etter en tid uten cannabis"
 
6: "Cannabis får deg ikke til å føle noen som helst tildragelse mot andre stoffer."
 
7: "Folk påstår at man kan ved en super-overdreven bruk daglig få diverse plager, men dette er ikke bevist.
     Det er faktisk et middel i cannabis som arbeider MOT at vedkommende får psykiske lidelser så lenge                              cannabisen er ren.
 
 
Det er på tide at vi slutter å nekte det Norske folk et sunnere alternativ til Alkohol.
 
Det er på tide at Politiet begynner å bruke sine resurser, penger og personell på viktigere ting enn bruk og salg av Cannabis.
 
Det er på tide at vi får en tryggere, bedre, sunnere, mer human og fornuftig politikk.
 
Det er på tide at vi sletter uekte/falske/løgnaktige uttalelser om Cannabis slik at vi kan få en ordning som fungerer.
 
Det er på tide at vi ødelegger "Dealere" og deres svarte milliard-marked.
 
Det er på tide at vi legaliserer og regulerer!  :)
Endret av Zaxaton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...