Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Høyere tilgang - Mer misbruk. Det finnes en del bygder der igang tilgangen = 0.

 

Og hvorfor skulle avkriminalisering av mengder til personlig bruk øke tilgangen på de få plassene i Norge hvor tilgangen er dårlig? For øvrig kan man bestille omtrent det man vil innenlands og få det i posten. Finnes det virkelig bygder igjen i Norge hvor tilgang/bruk = 0?

 

Som jeg har sagt mange ganger før; det som bestemmer forbruket av rusmidler er ikke straff eller trusler, men sosiale normer innen miljøer. Er man i et miljø der alle andre synes at å røyke hasj/bruke "narkotika" gjør deg til en taper, så kommer du trolig ikke til å gjøre det. Er man i et miljø der bruk er normalen, er risikoen stor for at man havner i "narkohelvete" og takker ja til et trekk på et nach eller lignende...

 

En avkriminalisering av narkotika til eget forbruk vil spare politi og lignende for enormt mange årsverk (og åpne for at flere søker hjelp om de får problemer) og også tvinge politi til å etterforske "ekte" kriminalitet i stedet for å skrive ut forelegg til "tilfeldige" (brudd på straffelovens § 162 er begått av de aller fleste under 35 i f.eks Oslo, om du blir tatt eller ikke går mest på flaks/uflaks og forsiktighet).

 

Ved avkriminalisering til eget bruk (slik det er i mange land nå) vil fortsatt salg og besittelse av større mengder være ulovlig. Jeg ser ikke helt automatikken i at tilgangen dermed vil øke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er for legalisering av cannabis og dekriminalisering av psykedeliske som stoffer

 

hva tenker dere andre om dekriminalisering av psykedeliske stoffer?

Jeg er for avkriminalisering av psykedelika, samt bruk av psykedelika som legemiddel.

 

Var i Seattle for noen uker siden, for øvrig. Eneste plassen jeg kjente lukta av cannabis var rundt meg selv. Vi bestilte 8 gram på døra gjennom Winterlife Coop, som er et "lovlig" selskap som kjører ut marijuana til de som har lyst på det og som er over 21 år.

 

Med andre ord: det at noe er legalisert er tydeligvis ikke synonymt med at det røykes overalt. Langt flere som røyka i Los Angeles og San Francisco, der det IKKE er lovlig.

Lenke til kommentar

http://pando.com/2014/01/07/how-colorado-disrupted-the-drug-war/

 

En god artikkel om hvordan de fikk igjennom legalisering i Colorado. Ett interessant poeng var at de fokuserte på å utdanne folk om at cannabis er mindre farlig enn alkohol på alle områder (ganske konklusivt, se siteringer i artikkelen), og det hjalp visst veldig. Så det er noe å tenke på om vi legaliseringstilhengere skal stifte ett forbund en dag. Tror den kognitive dissonansen blir for stor for folk flest, når de lærer at alkohol er farligere men fortsatt lov.

Endret av Kerbox
Lenke til kommentar

http://www.denvergov.org/Portals/720/documents/statistics/2014/UCR_Citywide_Reported%20_Offenses_2014.pdf

 

ALL kriminalitet foruten brannstiftelser og tyveri har sunket (drapsraten har sunket dramatisk) siden cannabis ble legalisert i Colorado.

 

Litt vanskelig å se utifra de tallene om det er snakk om statistisk signifikante endringer, eller vanlige variasjoner fra år til år. Men er godt å vite at det i allefall ikke endte opp med dommedag og en flom av psykopater som dreper og voldtar, som noen skal ha oss til å tro.

Lenke til kommentar

Det har nok ingen direkte sammenheng, nei. Her er tallene tilbake fra 2005 og til idag. At flere av de valgte (det er 49 lovbruddskategorier tilsammen) viser en nedgang i årets første måneder skal vi ikke legge vekt på. Litt lenger tid må nok reformen få på seg...

 

post-52698-0-18111400-1400359471_thumb.png

 

Merk: De er tilpasset så de skal synes på det samme diagrammet, så mord og brannstiftelser etc. er ganget opp betydelig. Tidligere år er også beregnet fra helårstallene, siden det ikke finnes månedstall (og jeg neppe hadde giddet å regne på dem).

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trukke det blir nødvendigvis noe mindre krim i Chicago med lovlig tjall ;)

 

Hva baserer du det på?

 

Jeg ser det som sannsynlig at kriminaliteten vil gå ned drastisk i Chicago. Mest fordi en god del eksisterende kriminalitet vil bli gjort lovlig (er veldig mange som sitter i buret for ikke-voldelig narkotika lovbrudd i USA), men også fordi mesteparten av Chicago sin voldelige kriminalitet er på grunn av narkotikagjenger, som vil miste en stor bit av sin inntekt eller bli dyttet ut til andre deler av USA hvor narkotika fortsatt er ulovlig.

 

Mitt håp er at ettersom narkotikapolitikken blir mer liberal og kontrollert i fler stater, så vil den voldelige narkotikakriminaliteten bli konsentrert opp i de gjenværende statene, slik at man får mexico tilstander noen steder. Dette vil forhåpentligvis også få the feds og congress til å revurdere litt.

Endret av Kerbox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.aftenbladet.no/meninger/Dagens-cannabis-enda-farligere-3424591.html

 

Her er det alt for mye svada til at jeg kan kritisere alt nå, men en ting kom jeg til å tenke på.

 

La meg postulere at antall tilhengere av pro-legalisering vil trende mot 50% etterhvert som saken blir mer belyst og debattert. Det fordi man vil få fler aktive på pro-legaliseringssiden som kan gi motargumenter til den høylytte og emosjonelle anti-doping gjengen, og dermed nå fram til de menneskene som ikke har tenkt så mye over saken, men som er mottakelige for logikk. Dermed så vil meningene følge en "bell-curve" som ligner IQ-kurven, delt fint ett sted rundt midten. Jeg tror ikke man kan gjøre så mye for å endre holdningene til de fleste som ligger på undersiden av 100, men det trenger man heller ikke så lenge man har med noen.

 

Hvis vi i Norge som påstått ligger så lavt som 10-20% for pro-legalisering, så er vel det kanskje fordi vi har blitt trent til å akseptere forbud for alt, har hatt en veldig sterk anti-doping propagandamaskin gående i media, og nordmenn synes endring er veldig skummelt. Hvordan ellers kan du forsvare påstanden at alkohol bare er lovlig fordi det er lovlig? Men som de sier, man føler en endring i vinden.

 

Vil ende med å påpeke at selvfølgelig er det ikke helt ufarlig med cannabis, og hvis denne damen har fått inntrykket at det er "bildet" vi prøver å få fram så er hun litt på villspor. Mye av det vi gjør for å gjøre livet mer verdt å leve er litt farlig! Skjønner ikke hvorfor det skal være ett problem.

Endret av Kerbox
Lenke til kommentar

Det er litt flaut å lese hva denne blondinen ved navn Mina Gerhardsen klarer og skrive av tøv, hun er blond og det leser vi.

Først av alt, hasj er ikke sterkere nå en for 25 år siden. Sier man slikt til eldre frikere så ler de av deg. Det er skunken som er sterkere, altså langt mer THC. Hasjen er faktisk dårligere, stort sett Marokk. Før i tiden hadde vi lys og mørk Liban, syrer, svarting osv. Markedet var større.

De fleste som røyker cannabis er helt vanlige mennesker og det går bra med dem. Slik det gjør med de aller fleste som drikker giften alkohol.

Forbudet virker ikke, om hensikten er å redusere bruk og skader. Forbudet skader mer og fler en rusmidlene. Noe blondinen ikke forstår ser jeg. Mulig hun bør lese Den Gode Fiende før hun ytrer seg om noe hun ikke kan.

Forebygging i Norge skader og ødelegger mennesker. Dette skjer gjennom straff. Når politiet tar en person så er livet stort sett ødelagt. Dette er hva man kaller forebygging i det moralske straffekåte Norge. En skam.

Det er snart på tide og få stoppet kjeften på slike som blondinen. Slike mennesker skader debatten. Jeg sier ikke at rus er ufarlig, men slik satemet er i dag, så er det svært skadelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg er for det meste enig med de argumentene som vedrører cannabis. Jeg liker bare ikke argumentasjonsteknikken din med å tråkke på en motdebatant fordi hun er kvinne og blond. Man angriper ballen, ikke personen.

Jeg er møkk lei politikere og andre som synser i vei om cannabis. At de ikke forstår seg på rusfeltet, at de ikke forstår hva som skader, at de ikke ser og forstår politiet og deres oppgave. Da er man blond eller rett og slett mindre begavet uten kunnskap på området. Ja jeg kjenner rusfeltet meget godt. Har de siste 25 år jobbet i alt fra gata til behandling. Den politikken vi har drevet på med i mer en 40 år har skapt så mye elendighet og drept så mange mennesker. At det nå er på tide å tenke nytt. Blondinen fra AP tenker ikke mye nytt, gammelt oppgulp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er møkk lei politikere og andre som synser i vei om cannabis. At de ikke forstår seg på rusfeltet, at de ikke forstår hva som skader, at de ikke ser og forstår politiet og deres oppgave. Da er man blond eller rett og slett mindre begavet uten kunnskap på området. Ja jeg kjenner rusfeltet meget godt. Har de siste 25 år jobbet i alt fra gata til behandling. Den politikken vi har drevet på med i mer en 40 år har skapt så mye elendighet og drept så mange mennesker. At det nå er på tide å tenke nytt. Blondinen fra AP tenker ikke mye nytt, gammelt oppgulp.

Ja for all del, de har ikke peiling på hva de snakker om, og lager lover/regler basert på utdatert og mangelfull informasjon og kunnskap.

 

Og hvordan gjør man noe med det?

 

Velg en:

1. Man informerer og underviser.

2. Man benytter skjellsord og lignende.

 

All din erfaring og ekspertise er totalt meningsløs om du går rundt og kaller folk for idioter og duster og blondiner og lignende. Ingen tar deg seriøst om du oppfører deg som en 14-åring som ikke får twist-posen sin av mamma. Ønsker du forandring, må du behandle motdebatant med respekt og samtidig tilintetgjøre samtlige argumenter de har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er møkk lei politikere og andre som synser i vei om cannabis. At de ikke forstår seg på rusfeltet, at de ikke forstår hva som skader, at de ikke ser og forstår politiet og deres oppgave. Da er man blond eller rett og slett mindre begavet uten kunnskap på området. Ja jeg kjenner rusfeltet meget godt. Har de siste 25 år jobbet i alt fra gata til behandling. Den politikken vi har drevet på med i mer en 40 år har skapt så mye elendighet og drept så mange mennesker. At det nå er på tide å tenke nytt. Blondinen fra AP tenker ikke mye nytt, gammelt oppgulp.

Ja for all del, de har ikke peiling på hva de snakker om, og lager lover/regler basert på utdatert og mangelfull informasjon og kunnskap.

 

Og hvordan gjør man noe med det?

 

Velg en:

1. Man informerer og underviser.

2. Man benytter skjellsord og lignende.

 

All din erfaring og ekspertise er totalt meningsløs om du går rundt og kaller folk for idioter og duster og blondiner og lignende. Ingen tar deg seriøst om du oppfører deg som en 14-åring som ikke får twist-posen sin av mamma. Ønsker du forandring, må du behandle motdebatant med respekt og samtidig tilintetgjøre samtlige argumenter de har.

 

Jeg kaller ikke folk for tullinger eller idioter. Jeg sitter daglig og hører på leger (psykiatere) psykologer og andre fagfolk jeg jobber sammen med. De forholder seg til fordommer og myter på lik linje som store deler av befolkningen. Av og til dukker det opp en fra disse yrkesgrupper med et mer modernisert større syn. De beste fagfolkene er ofte sosiologer og kriminologer. Leger kan ofte lite om rus, bortsett fra hvordan de fungerer på kroppens organer. Men for å forstå, må man se hva de gjør på gata under illegale forhold. Alle vet at rusmidler uansett hva kan skade kroppens organer. Men når man ikke vet forskjellen mellom skunk og hasj, ja da bør man holde kjeft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...