Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Ny rapport om Portugal kom ut i går:

 

Siden de gjorde forandringer i sin politikk og ble mer liberale i 2001 har forbruket og særlig blant unge gått ned:

 

http://www.minervanett.no/liberalisering-leder-ikke-til-helvete/

 

 

Er ikke dette det samme som spikeren i kista for de som er mot liberalisering på området? Nå er Norge og Portugal to veldig forskjellige land hvor Portugal har vært tungt nede økonomisk i mange år nå. Norge er det mer sosial trygghet, og hva det skulle ha og si ved en evt liberalisering av politikken kan man spørre seg.

 

Normalt sett sier jo forskning at desto mer sosial uro i et land, desto mer rusmisbruk. Så vi kan kanskje få enda bedre resultater i vårt land med en mer liberal narkotikapolitikk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette det samme som spikeren i kista for de som er mot liberalisering på området?

 

Er bare enda en ting som de kan ignorere. Agendaen er ikke å minimere forbruk, poenget er å påtvinge deres egen moralisme over på alle andre. De driter i om folk misbruker narkotika, så lenge de kan peke på og skamme de, og føle seg bedre om seg selv.

Lenke til kommentar

 

Er ikke dette det samme som spikeren i kista for de som er mot liberalisering på området?

 

Er bare enda en ting som de kan ignorere. Agendaen er ikke å minimere forbruk, poenget er å påtvinge deres egen moralisme over på alle andre. De driter i om folk misbruker narkotika, så lenge de kan peke på og skamme de, og føle seg bedre om seg selv.

 

 

Ja, det er vel derfor de som har motsatt mening kaller det innhuman politikk... Ikke særlig menneskelig holdning. Å ville andre vondt kan man vel kalle det... Moralisme, for et negativt ladet ord det har blitt for meg.

Lenke til kommentar

Har dere sett en religionsdebatt før? Det spiller ingen rolle hvor mange gode og veldokumenterte argumenter man kommer med dersom meningsmotstanderene dine er religiøst overbeviste over at de sitter med svaret og at alle andre er syndere som man ikke kan høre på. Det nytter ikke å diskutere ruspolitikk med folk som har en nærmest religiøs overbevisning angående saken, de vil bare ignorere alt du kaster på dem og sitere gamle bøker om igjen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har trukket de paralellene ja, mye av det samme. Jeg syns faktisk dette temaet er enda verre, eller motstanderene,

 

Her er det ikke snakk om noe åndelig, det er kun tall mot tall, fakta mot fakta. De religiøse kan alltids henvende seg til det åndelige, det kan ikke de som argumenterer mot legalisering gjøre.

 

Eller tar jeg feil her? Du har jo helt rett, de holder jo på som religiøse, spiller kanskje ikke så mye rolle om det er noe åndelig. Det er kanskje ikke det som nødvendigvis er driveren, mer sin personlige overbevisning kanskje? Og at denne som Kerbox sier, denne moralismen eller overbevisningen skal prakkes over på andre.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Eller tar jeg feil her? Du har jo helt rett, de holder jo på som religiøse, spiller kanskje ikke så mye rolle om det er noe åndelig. Det er kanskje ikke det som nødvendigvis er driveren, mer sin personlige overbevisning kanskje?

 

Det er nok av ikke-åndelige forklaringer til hvorfor de holder på sånn. Ta en shot (eller ett drag) for det du kjenner igjen: List of cognitive biases. Se spesielt "The Backfire Effect".

Endret av Kerbox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny rapport om Portugal kom ut i går:

 

Siden de gjorde forandringer i sin politikk og ble mer liberale i 2001 har forbruket og særlig blant unge gått ned:

 

http://www.minervanett.no/liberalisering-leder-ikke-til-helvete/

 

 

Er ikke dette det samme som spikeren i kista for de som er mot liberalisering på området?

Nei det er det nok ikke. Vi vil ennå få mange innlegg fra forkjemperne av forbudet og straff. Disse maktkåte menneskene stopper nok ikke så lett, selv om de aldri så mye har feil. Det er for mye penger og makt i forbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det med psykoaktive stoffer som gjør at politikere og diverse nesten pisser i buksa når de hører om det? Jeg skjønner at noen giftige stoffer burde være ulovlige, ala ricin og blåsyre, hvor man kan ta livet av ett helt kontor via kaffekanna liksom. Tilogmed alkohol/tobakk hadde jeg skjønt. Men hvorfor er det så utrolig fælt at noen røyker en plante for en mild god rus, tar en sukkerbit med avfallsstoffet til en mugg for å åpne sinnet litt, eller spiser en liten sopp som vokser fritt i naturen? Når noen politikere snakker om narkotika, så virker det som at det er "euforien" de faktisk har problemer med, ikke det at den har noen potensielle diffuse skadevirkninger.

 

Kan det være fordi de er redde for at noen stoffer skal kunne gi oss en mulighet for å kontrollere vår egen lykkefølelse, og at vi skal innse at vi ikke trenger å jage penger for å oppleve det? Det er mange motstandere av legalisering som argumenterer med mulige problemer med "prestasjon" og "motivasjon", mener de egentlig dette i den økonomiske betydningen? Er de redde for at vi skal slutte å bry oss om å jobbe 40-50 timer i uka for å få kjøpt det vi tror kommer til å gjøre oss lykkelige?

 

Er iallefall sånn det føles noen ganger.

 

Edit: Interessant, brukere av cannabis er visst tryggere i trafikken enn ikke-brukere. Kanskje vi burde lovpålegge cannabis-bruk for folk med sertfikat.

Endret av Kerbox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Edit: Interessant, brukere av cannabis er visst tryggere i trafikken enn ikke-brukere. Kanskje vi burde lovpålegge cannabis-bruk for folk med sertfikat.

 

Utifra det jeg leser fra den studien så viser det at de som bruker cannabis har lavere sjanser for å dø i trafikklulykker, dette skyldes at de som bruker cannabis føler at de kjører vesentlig fortere enn det de egentlig gjør, det sier ingen ting om hvorvidt det er større sjangse for å bli utsatt for en trafikkulykke.

 

Jeg har sett folk som har vært ruset på cannabis og det er ikke til å komme unna at de jeg observerte hadde vesentlig tregere reaksjonsevner enn personer som ikke er ruset. Så utifra min erfaring så vil det tilsi at de som er ruset vil holde lavere hastigheter, og samtidig reagere saktere på uforutsette ting, hvor da den lavere hastigheten vil gi de bedre tid på å reagere.

 

Så spørsmålet på om de vil unngå en ulykke vil da være avhengig av hvor mye saktere man kjører og hvor mye tregere man reagerer.

Om disse faktorene tilsammen gir en kortere stoplengde enn en person som ikke er ruset og kjører i vanlig hastighet har så har det noe for seg om ikke så har det ikke noe for seg, sett i sammenheng med antall ulykker. Dødsulykker vil sansynligvis reduseres da de lavere hastighetene er mindre dødlige om man ikke skulle rekke å reagere. Forutenom ved påkjørsel av fotgjengere da selv lave hastigheter som regel har dødlig utfall.

 

Så min oppfatning er at man ikke burde ruse seg på cannabis, eller andre rusmidler for den saks skyld når man skal føre et kjøretøy.

 

Men jeg er alikvel for å legalisere eventuelt ha et statstyrt salg av cannabis, da jeg tror dette vil være en bedre løsning enn et forbud, slik som det er idag kan hvem som helst skaffe seg cannabis, og det er ikke spesielt vanskelig. Bedre med et kontrolert salg til personer som er myndige, så får man heller ha noe strengere regler angående videresalg til mindreårige, f.eks blir man tatt for det får man ikke lov til å kjøpe mer for en periode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Edit: Interessant, brukere av cannabis er visst tryggere i trafikken enn ikke-brukere. Kanskje vi burde lovpålegge cannabis-bruk for folk med sertfikat.

 

Så min oppfatning er at man ikke burde ruse seg på cannabis, eller andre rusmidler for den saks skyld når man skal føre et kjøretøy.

 

Jeg er så klart helt enig med deg i det, skrev det litt tongue-in-cheek. På den andre siden så er kanskje frykten mange har for cannabis og trafikk ikke fullt så alvorlig som de skal ha det til. Er mange som er skeptisk til at det ikke finns noe bra "promille-test" for THC, men en enkel reaksjonstest på stedet burde jo holde.

 

Ellers også enig med resten av det du skriver!

Endret av Kerbox
Lenke til kommentar

"Breathalyzer" for THC finnes, men har visst vært vanskelig å utvikle. Det var vel et amerikansk selskap som utviklet en velfungerende versjon i fjor, den er muligens ikke på markedet ennå, men den finnes så argumentet burde til dels utgå. Nå er vel cannabisbruk vanligst i hjemmet(?) og folk har kanskje både mindre behov og lyst til å kjøre bil etter å ha tatt seg en blås...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å dele informative artikler om rusfeltet på facebook flere ganger. Får aldri en eneste likes eller kommentar. Tror folk er for feige å ha et standpunkt i saken og er redd for fordommer. Selv merker jeg at jeg driter mer og mer i hva andre mener om meg, om folk ikke vil omgås meg fordi jeg har meninger så kan jeg heller klare meg uten de.

Endret av Hyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å dele informative artikler om rusfeltet på facebook flere ganger. Får aldri en eneste likes eller kommentar. Tror folk er for feige å ha et standpunkt i saken og er redd for fordommer. Selv merker jeg at jeg driter mer og mer i hva andre mener om meg, om folk ikke vil omgås meg fordi jeg har meninger så kan jeg heller klare meg uten de.

Jeg har også delt en god del på facebook, får et par likes av og til men folk er direkte redde pga de har familie og sånt.

for bare noen måneder siden satt ejg hos en kamerat der bestekameraten av han igjen var der og jeg ble kamerat med han og, etter ei stund så ha at jeg delte slike cannabis/marijuana bilder og sånt (positive og informative ting) og han sa direkte til meg at han ville ikke være venn med meg på facebook så lenge jeg delte slike ting pga familien hans og sånt.

Jeg har flere kamerater og veninner som sier det samme, ejg spør dem, hvorfor liker du ikke artikkelen (eller bildet) og de sier pga familien.

syns det er utrolig synd.

Men har et par kamerater på facebook som ikke bryr seg og liker og deler like mye som jeg gjør

Lenke til kommentar

Jeg har i grunnen samme erfaring. Ikke bare ang. rus, forresten. Alt som er kontroversielt. Jeg mister ingen venner av det, de bare ignorerer akkurat de postene. (Med noen hederlige unntak.)

 

Geir :)

Jeg er veldig opptatt av rusdebatten og har delt mye av slike saker. Dessverre endte det opp med at min kristne svigerinne gikk til samboeren min og lurte på om jeg hadde et rusproblem.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...