Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Virket som en teit forskningsrapport. Bare fordi at de ikke trodde det kunne ha noe med tobakk, alkohol, fedme eller andre plager å gjøre så måtte det være cannabis?

 

Ikke at jeg skal avfeie enhver negativ virkning rundt cannabis... Blir jo teit det også. Ingenting er bra for alt.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at riktig info, vil føre til mindre missbruk, det tror jeg er riktig, men ikke nok.

 

Men det at cannabis kan gi deg psykiske problemer er et omdiskutert tema, og etter det jeg har lest meg til er det like mye for, som imot som er "bevist", eller forskere har kommet frem til.

 

Som du sier har nederland libelarisert mye rart, men narkopolitikken der er ikke 100%.

Etter det jeg har skjønt, så er det meste av det som selges på coffeshops og lignende fra det svarte markedet.

 

Staten vil tjene masse penger hvis de legaliserer, og dyrker frem cannabisen selv, og selger den.

De kan fint med stort overskudd selge cannabisen under dagens gatepris, på ca 100kr grammet.

Da vil en også konkurere med det svarte markedet, og seff vil jo folk kjøpe det som er enklest å få tak i, tryggest og billigst...

Det er så mange grunner for legalisering, og at staten vil tjene er en. Dessuten får man folk bort fra dealerne som selger kokain og heroin i samme slengen. Lovlig, proff cannabis vil også være mye renere, og trenger ikke være full a kjære.

 

Men samtidig er jeg er libertarianer, så jeg ønsker ikke noe skatt eller veldig lite på værken alkohol, tobakk eller cannabis. Så burde ikke staten selge, private bedrifter burde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du sier at riktig info, vil føre til mindre missbruk, det tror jeg er riktig, men ikke nok.

 

Men det at cannabis kan gi deg psykiske problemer er et omdiskutert tema, og etter det jeg har lest meg til er det like mye for, som imot som er "bevist", eller forskere har kommet frem til.

 

Som du sier har nederland libelarisert mye rart, men narkopolitikken der er ikke 100%.

Etter det jeg har skjønt, så er det meste av det som selges på coffeshops og lignende fra det svarte markedet.

 

Staten vil tjene masse penger hvis de legaliserer, og dyrker frem cannabisen selv, og selger den.

De kan fint med stort overskudd selge cannabisen under dagens gatepris, på ca 100kr grammet.

Da vil en også konkurere med det svarte markedet, og seff vil jo folk kjøpe det som er enklest å få tak i, tryggest og billigst...

Det er så mange grunner for legalisering, og at staten vil tjene er en. Dessuten får man folk bort fra dealerne som selger kokain og heroin i samme slengen. Lovlig, proff cannabis vil også være mye renere, og trenger ikke være full a kjære.

 

Men samtidig er jeg er libertarianer, så jeg ønsker ikke noe skatt eller veldig lite på værken alkohol, tobakk eller cannabis. Så burde ikke staten selge, private bedrifter burde.

 

Enig! :thumbup:

Det er ikke statens oppgave å bestemme over hva vi skal få lov til å spise, eller drikke. Heller ikke røyke. Det er ikke deres oppgave å bestemme over dette, og hva folk skal få lov til, og ikke få lov til å putte i sine egne kropper. Vi har selv ansvaret for vår eget helse. Statens oppgaver skal kun være å ivareta våre negative rettigheter, slik som retten til liv, retten til eiendom, retten til å leve i fred, og retten til å disponere sine egne penger og eiendom som man selv vil... :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Cannabis use and violence: Is there a link?

 

Er det bare meg som synes det var en ekstremt svak studie? Her er mine issues:

 

- De skriver i artikkelen at en fordobling av cannabisbruk kan øke vold med 4%, men studien konkluderer med at 10% økning i cannabisbruk kan øke vold med 0.4%. Er en rart ekstrapolering, tviler data'ene støtter artikkelens tall.

 

- 0.4% økning høres ikke akkurat viktig nok ut til å bruke masse ressurser på problemet. Er vel snakk om ett par ekstra slåsskamper, blir overdøvd av alkoholvold ville jeg tro.

 

- Er bare snakk om ungdom her. Tviler det er relevant når man begynner i voksen alder.

 

- Er absolutt ingen kontroll i studien over andre rusmidler som brukes samtidig, eller hvor mye eller lenge de røyker for hvert tilfelle.

 

- Ingen kontroll over mentale og sosiale problemer, depresjoner, angst, hjemmeproblemer, fattigdom, ect. Studien nevner i en bisetning at volden kan skyldes slåssing under kjøp av dop, virker som en av de mer plausible årsakene.

 

Kanskje hvis vi hadde legalisert, regulert og utdannet folk ordentlig, så hadde ikke disse ungdommene fått tak i cannabis så lett via kriminelle miljøer. Er ikke noe som er ett større problem enn at vi ljuger ungene rett i trynet over hvor farlig cannabis er.

 

Veldig sein edit, om noen leser tilbake hit noen gang: Danish psychiatrist attacks Norwegian study

Endret av Kerbox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Alokohol vs cannabis......hva forårsaker mest drap/dødsfall pr år ?

 

Likevel skal cannabis demoniseres (men som sagt , alt med måte......ikke hver dag)

 

De burde gjort kokain lovlig også (men bare liten mengde til eget bruk)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2014/06/17/kultur/kronikk/meninger/cannabis/legalisering/33882865/

 

Artikkelforfatteren mener liberalisering kan gi økt rekruttering av unge og at vi ikke har noen data som tilsier noe annet.

 

For kun få uker siden kom jo tall i fra Portugal som viser at det er en nedgang i bruk i alle aldersgrupper for alle stoffer. Vil jo si vi har data.

 

Cannabismotstandere er eksperter på å ta dårlig vitenskap og vri det til å virke veldig relevant, og synes alltid det er veldig "alvorlig" at vi ikke gidder å ta de seriøst.

 

Se her også, fra NRK.no i går: Cannabis overrepresentert i drap

Er jo helt elendig bruk av statistikk, og så tar de inn ett par helt radikale rusmotstandere for å synse om meningsløse tall. Hva faen er dette, FOX News?

 

Eneste jeg kan trøste meg med er at de aller fleste oppfatter dette som svært useriøst, og vil få en mer liberal holdning som konsekvens. De ødelegger bare for seg selv med all denne skremselspropagandaen.

Endret av Kerbox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi vil se langt mere slike cannabiskritiske oppslag framover tipper jeg. Og det er ikke opplagt at de ikke virker på folk flest, eller i det minste våre politikere. Det siste er mer enn nok for å stoppe alle planer om liberalisering.

 

Du har sikkert rett ja. Jeg er for optimistisk over hvor rasjonelle folk er i blandt. Har nok lest for mye om legaliseringen i Colorado i det siste.

Lenke til kommentar

 

Vi vil se langt mere slike cannabiskritiske oppslag framover tipper jeg. Og det er ikke opplagt at de ikke virker på folk flest, eller i det minste våre politikere. Det siste er mer enn nok for å stoppe alle planer om liberalisering.

 

Du har sikkert rett ja. Jeg er for optimistisk over hvor rasjonelle folk er i blandt. Har nok lest for mye om legaliseringen i Colorado i det siste.

 

Det er nok langt frem til legalisering i Norge, men i USA skjer det ting. I Alaska og Oregon kommer cannabis sannsynligvis til å bli legalisert ved neste avstemning, i Oregon kunne dette skjedd allerede ved forrige anledning da ja-siden tapte med under 2% av stemmene. I New York kommer medisinsk marijuana sannsynligvis til å bli legalisert ganske snart; til sammen skal en god håndfull stater stemme over temaet innen 2016, og ja-siden er stor og vokser veldig fort i dette landet. Hvorfor ja-siden vokser kan jeg bare spekulere i. Kanskje folk ser at legalisering har fungert fint, kanskje populærkulturen har påvirket folk, hvem vet.

 

Hvordan man skal gå frem her til lands blir mer interessant. På et eller annet vis må man sannsynligvis følge samme løypa som i USA, altså dekriminalisering -> medisinsk marijuana -> legalisering. Å gå fra dagens regelverk med absolutt forbud til dekriminalisering vil være det største og tyngste steget, men også det viktigste. Vi ligger mange år bak andre land som har dekriminalisert eller legalisert cannabis, og det kommer til å ta lang tid å komme i mål...

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange ganger vi har hørt at legalisering er bare noen få år unna. Jeg er sikker på Tom Waits For Alice har hørt det siden tidlig 70-tall.

Her om dagen hørte jeg at det skulle skje innen 2030, men personlig tror jeg det er alt for tidlig å håpe på.

Forbud er så mye enklere å selge enn skadereduksjon.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på Tom Waits For Alice har hørt det siden tidlig 70-tall.

 

Av venner som hadde tid og ork til å mene noe mellom dragene, ja. :wee:

 

Men da var det hele så nytt i Norge at ingen egentlig tenkte på fremtiden. Det var litt mer troskyldig og "cowboy og indianer"-preget. Hasjen i Oslo ble i hovedsak solgt i Slottsparken, og burde vært lett å splintre, men politiets spanere fikk ikke dispensasjon fra kles- og hår-reglementet. De så ikke ut som Eirik Jensen, men som mormonere, komplett med slips.

 

Den gangen trodde vi i grunnen på at det var "litt farlig". Ingen med troverdighet (les uten langt hår og pannebånd og t-skjorte fra Woodstock) hadde sagt noe annet. Og våre helter (Jimi, Janis, ...) døde jo som fluer av ulike stoffer på den tiden.

 

Ikke hadde vi internett heller som kunne gi uavhengig informasjon. Bare Gateavisa, og de beveget seg også tidvis i en annen tidssone enn resten av oss.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...