Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

"Mens det er null som enda har dødd av cannabisoverdose"

 

Mistenker Bruce Lee for å være ærlig......han var jo ikke helt ukjent med nepalsk ubehandla hasj heller......skal visst være sterke saker med gud vet hvor mye bakterier i det.........kan også forklare hans hukommelsestap & paranoia de siste mnd før hans død.

Ubehandla hasj? Altså cannabis planta? dvs weed?

For å greie å ta overdose på hasj, må du røyke utrolig mye. Det kommer litt ann på hvor mye du veier, men har hørt rundt 2-4Kg Men jeg kan huske feil der.

Ivvertfall, så vil du ikke greie å røyke så mye, da du vil sovne lenge før. Og sovner du ikke av en eller annen merkelig grunn, dør du visst av kullosforgiftning før cannabissen.

 

Og hvis det var bakteriene som drepte han, kan ikke jeg skjønne hva de har med cannabis å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Kokain......neppe.

 

Han kutta ut weedrøyking og gikk over til weed i kaker.

 

Steroider.......ikke en umulighet nei.

 

Tror det har vært lignende tilfeller av celebral ødem dødsfall mht hasj i Nepal.....men det er nok veldig skjeldent fenomen.

Lenke til kommentar
Kokain......neppe.

 

Han kutta ut weedrøyking og gikk over til weed i kaker.

 

Steroider.......ikke en umulighet nei.

 

Tror det har vært lignende tilfeller av celebral ødem dødsfall mht hasj i Nepal.....men det er nok veldig skjeldent fenomen.

Haha, det er INGEN som noen gang har død av canabis (thc). :) Slutt å drit deg ut! Helt utrolig hvor uinformerte folk er. :nei:

Endret av Mauro
Lenke til kommentar

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...EBATT/711069989

 

"Slik røykeloven var et nødvendig tiltak, vil restriksjoner av cannabisbruk være nødvendig. (...)

Omsetting bør skje under offentlig kontroll, og det må utvikles strategier for å knekke den svarte økonomien. (…)

Det vil si en dreining fra behandling og straff av aktørene, til kontroll og regulering av markedet. Jag varen, ikke individet!"

 

Jeg er så enig! Det er godt at folk begynner å ta til vet. Håper bare politikerne får det med seg.

Lenke til kommentar
Kokain......neppe.

 

Han kutta ut weedrøyking og gikk over til weed i kaker.

 

Steroider.......ikke en umulighet nei.

 

Tror det har vært lignende tilfeller av celebral ødem dødsfall mht hasj i Nepal.....men det er nok veldig skjeldent fenomen.

 

Hvis du skal stille deg selv i fare for å dø av cannabis må du røyke 32ganger din egen kroppsvekt på relativt kort tid. Dvs at du må røyke/spise jævlig fort, og samtidig JÆVLIG mye. Hahaha.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Tror det har vært lignende tilfeller av celebral ødem dødsfall mht hasj i Nepal.....men det er nok veldig skjeldent fenomen.

Og sagt atter en gang, da er det bakteriene og ikke noe som eksisterer naturlig i Cannabis som forårsaker det. Selvom jeg tviler meget sterkt på at det er sant :)

Lenke til kommentar
Det er tydelig at endel av norges befolkning har gått rett til hundene!

 

Så var det Zink. Dersom dette er ekstrem moral, så er hele norges lover ekstrem moral. Det er du Zink som har et problem med å innordne deg det samfunnet du lever i, ikke jeg!

Samfunnet er ingen statisk størrelse men noe vi alle er med på å forme. Heldigvis er ikke lovverket så ekstremt og unyansert som deg. I dag kan du ha opptil 15 gram hasj på deg og betale et forelegg - Det har ikke alltid vært slik, og er ikke bra nok mener jeg. Det er nødvendig at myndighetene tar noe som mere ligner et virkelig ansvar og kontroll over omsetningen.

 

Du skriver: "Å bli kriminell og jages av politiet derimot, for å bruke cannabis, står ikke i forhold til skadene av rusmiddelet rett og slett. I "ditt totalitære dustesamfunn" vil trolig slik argumentering bety det samme som oppfordring til bruk av narkotika, og være forbundet med dødsstraff." Du blir kriminell og jages idag.... det stemmer det. Narkotika settes i forbindelse med vinningskriminalitet, det er forbudt å håndtere/omsette.

Ikke bare vinningskriminalitet, men omsetning av narkotika settes også i forbindelse med støtte til Al-Qaida og lignende terrororganisasjoner. Slik at pengene vi kjøper hasj for i dag, kan gå til å finansiere de ekstremistene som vil påtvinge oss Sharia-lover og prestestyre så fort som mulig. Ser du ikke fordelene med at myndighetene tar kontroll der heller, eller er det bare plass til straff + straff og atter straff i hodet ditt?

 

Å mene at argumentasjon mot f.eks. hasj (om vi holder oss til kun det) er å oppfordre til bruk beviser bare dine prepubertale problemer med å forholde deg til autoriteter/myndigheter.

Det prepubertale lar jeg ligge, men her skjønte jeg faktisk ikke hva du mener rent logisk... Det jeg mente var, at hvis man lever i et diktatur (som "ditt") og agiterer for legalisering. Der vil jeg tro at slik agitasjon oppfattes som oppfordring til å bruke narkotika, og automatisk kvalifiserer til dødsstraff.

 

At du har problemer med å forholde deg til hva som er rett og galt og vil at dritten skal tillates skal ikke gå ut over andre som ikke muligens(!) ikke klarer å forholde seg til stoffene like bra som du kanskje gjør.

Selvsagt har jeg problemer med autoriteter som straffer, når det jeg gjør ikke er å oppfatte som en kriminell handling. Problemet er den svarte økonomien, det er i den forbindelse jeg blir kriminell først og fremst.

 

Hvis sønnen din mot formodning skulle tilhøre den lille andelen som får problemer med bivirkninger av hasj, ja da skulle det være desto enkelere for vedkommende å ligge unna. At han evt. skulle gå tapt i en akutt psykose, nei det får være grenser for krisemaksimering... Det er tvert imot uansvarlig å utsette en mengde mennesker for et diktaturlignende regime fordi landets ledelse mangler fantasi og mot til å ta de nødvendige grep.

Lenke til kommentar

Vi må da ha prøvd forbuds-systemet lenge nok nå, til å skjønne at det ikke funker særlig bra. Man trenger da ikke være rakett-kirurg for å skjønne det....

Hvis man setter opp fordeler og ulemper ved forbudet:

 

Fordeler

- Avskrekker en del personer å bruke cannabis. (Om dette i praksis fungerer kan jo diskuteres)

 

- Forsøke å "verne" samfunnet mot et stoff som MULIGENS er mindre (eller like) skadelig som et nåverende lovlig og "akseptert" stoff. (Om dette i praksis fungerer kan også diskuteres)

 

 

Ulemper

 

- Opptar store deler av politiets ressurser, som ellers kunne blitt rettet mot ordentlig kriminalitet. Er jo ingen hemmelighet at de har ressursmangel.

 

- Millioner av kroner blir årlig brukt til å straffe og arrestere brukere. Disse pengene kunne gått til mye viktigere ting.

 

- Å straffe et stort antall brukere er en unødvendig belastning for rettssystemet. (og fengselene)

 

- Man kriminaliserer en stor del av befolkningen som egentlig ikke er mer kriminelle enn alle andre. Det er ellers meget sjelden i den norske lovgivningen at man blir straffet for å "skade" seg selv.

 

- Brukere må oppsøke kriminelle og tvilsomme miljøer for å anskaffe, noe som igjen kan føre til at de blir presentert for sterke stoffer og harde kriminelle.

 

- Smugle- og salgsvirksomhet er store penger, og forsyner kriminelle miljøer med midler. Nye kriminelle gjenger kan også oppstå på grunn av denne lukerative undergrunnsvirksomheten.

 

- Unge kan lett og ukontrollert få tilgang til cannabis. Langere sjekker ikke ID. Dette kunne i stor grad vært unngått om det hadde vært en statlig regulering, og kontroll av alder ved kjøp.

 

- Kriminelle tilsetter andre uheldige og skadelige stoffer for å øke sin økonomiske vinning. Dette kunne vært unngått ved statlig kvalitetskontroll.

 

- Staten går glipp av millioner av kroner ved ikke å sette avgift på cannabis. Disse kronene kunne gått til mye nyttig.

 

 

Når det er så mange flere ulemper enn fordeler (og de få fordelene er usikre), er da dette så vanskelig å forstå da?

 

Det handler om frihet til å kunne velge selv. Å kunne velge bort alkohol på en lørdagskveld, og heller velge noe som ikke skader meg no mer, uten å bli sett ned på og kastet i fengsel. Jeg bryr meg da ikke om hvor mye smør feite folk har på brødskiva si. Jeg bryr meg da ikke om hvor mye salt folk putter i grøten. Jeg kan da kutte av meg leggen fra kneet og ned om jeg føler for det. Skulle jeg ikke da få lov til å ta meg en blås om jeg ønsker det?

Skulle ønske folk kunne legge ned avisen, få opp øynene litt, og slutte å forbinde marijuana-røykere med heroinister som subber rundt på plata. De aller aller fleste som røyker cannabis er HELT VANLIGE FOLK SOM ALLE ANDRE!

Leger, prester, forskere, banksjefer, politikere, forfattere, familiemødre, lærere.....u name it! og ja, selvfølgelig slappe dagdrivere som liker å gå til NAV å få penger (men det ville de muligens gjort uansett om de hadde røyka eller ikke). Og det er desverre disse som folk oftest ser, selv om de er en biiiitteliten del av kaka.

Jeg mistenker også at de "200.000" som bruker cannabis i det landet her, i praksis er mange mange flere ettersom det pr. dags dato er en straffbar handling.

Jeg personlig vet ikke om mange som hadde svart "ja, det gjør jeg" hvis telefonen hadde ringt og noen ville vite om de røyker hasj. Man "innrømmer" jo ikke et lovbrudd sånn uten videre, uansett hvor anonymt det nå enn skulle være...Spesielt ikke den store gruppen som skulle vært interessant å ha med i statistikken. (legene, lærerne, politikerne, fedrene osv.) Jeg personlig har da ikke blitt tatt med i statistikken. Kjenner heller ingen andre som har blitt spurt. Synd. Skulle noen ganger ønske at marijuana-røykere gikk med et stort rødt kryss i panna, sånn at motstanderne fikk se hvor mange normale, oppegående og bra folk som liker å ta seg en blås i nye og ne.

Og så kommer millionkroners-spørsmålet: HVORFOR NEKTE DEM DET???

Endret av Blomdido
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så lite om cannabis i media egentlig?

Du mener media her på berget? Tja, kanskje fordi tema berører så mange sider ved samfunnet, forskning og prinsipper i norsk strafferett? Cannabis forbindes også av mange med "spredning" til heroin og rushelvete + en brutal/skremmende svart økonomi. Men er det så lite egentlig, jeg bare plukker litt her og der:

 

Nytt parti - DnC, Det norske Cannabisparti

Heftig hasjdebatt på nett

Ga hasjplante til politiet

Hasj på resept

 

Hvis en blar litt tilbake i historien, så er det slående hvor likt debatten var for et drøyt ti-år siden og nå:

Professor emeritus doctor juris Johs. Andenæs reagerer

Johs. Andenæs - Drømmen om et narkotikafritt samfunn

 

Akkurat som med sos.prof. Willy Pedersen i år, gikk også jus.prof. Johs. Andenæs i 1996 offentlig ut etter og ha endret oppfatning. Andenæs var en av de "tyngste" i strafferett her i landet, og tidligere en av de som gikk inn for meget harde straffer.

 

edit: typo

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Når det gjelder cannabis (Δ9-tetrahydrocannabinol) forbundet med overdosedødsfall i Oslo (2007), ble det registrert 4 funn hos totalt 109 døde. Tabellen viser imidlertid at hver av de døde brukte flere medikamenter, dvs. totalt 90 funn hos totalt 35 døde (heroinrelaterte overdosedødsfall er holdt utenfor).

 

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1909503

http://www.tidsskriftet.no/self.php?seks_i...92&a=tabell

 

Hvis staten tillater dyrking og salg i kontrollerte former, ville legale cannabisprodusenter mest sannsynlig ta markedet fra kriminelle. Og ikke minst al-qaida-lignende ekstremister som forsyner befolkningen vår med heroin o.l. Da ville politiet kunne frigjøre betydelige ressurser og trappe opp mot de som virkelig står for problemene.

 

Cannabis er så lite representert i dødsstatistikken, at de store omkostningene med dagens strafferegime må jo endres radikalt.

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig noen som tror at THC kan gi en person overdose? Det blir som å si at vann kan gi en overdose hvis det blir misbrukt (noe det kan, men vi snakker om en brukerdose som er mellom 2 og 3 ganger så stor som anbefalt i vannets tilfelle, og sikkert enda høyere når det kommer til THC).

 

Problemet ligger jo i det at THC er et sløvende stoff, og vi vet ikke virkningen det vil ha på den norske kulturen å innføre dekriminalisering eller legalisering av stoffet i Norge. Det er en mulighet for at dette vil svekke utdanningssystemet vårt og gjøre oss enda dummere enn vi allerede er, noe jeg vil påstå ikke er en positiv ringvirkning.

 

Derimot er det stor sannsynlighet for at legalisering av cannabis vil hindre folk i å komme i kontakt med tyngre droger, samtidig som man får en viss kontroll på mengden og potensen til de forskjellige stoffene som eventuelt ville blitt solgt.

Lenke til kommentar
Problemet ligger jo i det at THC er et sløvende stoff, og vi vet ikke virkningen det vil ha på den norske kulturen å innføre dekriminalisering eller legalisering av stoffet i Norge. Det er en mulighet for at dette vil svekke utdanningssystemet vårt og gjøre oss enda dummere enn vi allerede er, noe jeg vil påstå ikke er en positiv ringvirkning.

Vi kan ikke vite virkningen av noen kulturelle fenomener. Sosiale endringer er uforutsigbare. Facebook blir beskyldt for å ta fra samfunnet produktiv arbeidstid. Det er nok problemer å ta av, men ingen av oss kan forutse hva som kommer til å bli et problem og på hvilken måte.

 

Det vi uten videre kan si noe om, er helseeffektene av å variere helgefylla med andre rusmidler. Jeg tror ikke vi skal være for påståelige i noen som helst retning, men ville ikke være overrasket hvis folkehelsa tok seg opp fordi alkoholbruken går ned.

Lenke til kommentar
Problemet ligger jo i det at THC er et sløvende stoff, og vi vet ikke virkningen det vil ha på den norske kulturen å innføre dekriminalisering eller legalisering av stoffet i Norge. Det er en mulighet for at dette vil svekke utdanningssystemet vårt og gjøre oss enda dummere enn vi allerede er, noe jeg vil påstå ikke er en positiv ringvirkning.

Du må huske på at Cannabis er lett å få tak i over hele landet, så det blir ikke som å innføre et nytt rusmiddel, bare endre hva som selges, og hvordan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...