Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den grad det er interessant hva som skjer utenlands (etter min mening avgjørende for Norge), er USA et sted der stadig flere delstater fremmer forslag om å dekriminalisere eller legalisere Cannabis. Jeg tror det er noe i det man sier om at den politiske debatten endrer seg fordi saken har blitt en del av velgerjakten. Jeg ser sammenhengen med mangelen på generell interesse for legalisering blant nordmenn, som grunnen til at så få politikere er interessert i å reflektere over dagens situasjon.

 

De siste årenes oppmykning av medisinsk cannabis i USA har antakelig også virket mot tidligere skremselpropaganda og ført til at flere mener forbudet straffer urettferdig. NORML estimerer følgende antall medisinske brukere:

California NORML estimates that some 300,000 Californians are legal medical marijuana patients as of 2007. An estimate by Fred Gardner published in O'Shaughnessy's, Winter/Spring 2007, puts the number at 350,000, based on a survey of physicians.
Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne annet enn at dette er godt nytt. Det er noe sånt jeg har ventet på:) Et offentlig utvalg som ser på saken med nye øyne, uten gamle fordommer. Flott :w00t: Enhver politiker som våger å ta i dette emnet, har min respekt

 

Men i VGs artikkel står dette "- Det er meningsløst å bruke politi og straff mot syke folk, sier Ap-representanten fra Østfold."

Hva mente han med syke folk, tror dere?

 

Edit: Korrektur

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Narkomani er en sykdom,så narkomane er syke.

Så overser han kanskje bruk og ser på alt som misbruk. Ikke vet jeg, men når han fremlegger det slik eller uttaler seg slik så vil det kanskje gjøre argumentene hans sterkere. Det er jo tross alt "syke" folk man straffer. :p

 

Forslaget er igrunnen bra, men jeg tror ikke det vil bety noe. Skal ikke se bort ifra at en politiker svarer på det snart, og det er langt ifra sikkert at h*n vil dele samme syn og heller forsvarer politikken man kjører i dag. Argumenter som at vi gir opp viss vi liberaliserer rus, hva slags signal det vil gi viss man liberaliserer narkotika etc vil kanskje og dukke opp. Vi lever tross alt i ett land der politikere har ment\mener at hamp bør være forbudt pga viss man legaliserer det vil det gi feil signal osv. Herregud.. :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke spørsmålet er OM det blir legalisering, men NÅR. Interessant er også hvilke stoffer som da legaliseres, cannabis og noen former for psykedelika bør helt klart legaliseres. Dog er jeg mer tilhenger av en reseptordning\gratis utdeling ala Sveits når det kommer til heroin. Avkriminalisering av alle stoffer bør uansett gjennomføres. Jeg er temmelig sikker på at avkriminalisering av alle stoffer, legalisering av enkelte stoffer og reseptordning for f.eks heroin vil føre til en rekke positive virkninger som langt lavere kriminalitet, mange kriminelle miljøer vil bukke under osv. Bl.a viser statistikk en reduksjon på 20-30% i vinningskriminalitet for Sveits vedkommende etter innføringen av heroinordninga.

Lenke til kommentar

Uansett om dette fører til noe eller ikke synes jeg dette er veldig positivt. Ikke bare det at media har begynt å skrive om saken, men det at en politiker for et ledende parti tør å snakke om avkriminalisering er et viktig steg i riktig retning.

 

Jeg tror ikke dette er tilfeldig heller. Flere og flere begynner å få opp øynene for at straff om kriminalisering kanskje ikke er det eneste alternativet, og flere begynner å engasjere seg. Jeg tror ikke alle politikerene er enig i den narkotikapolitikken som føres i dag, men så lenge flertallet av befolkningen er for skal det mye til at de vil risikere velgere på å ta debatten.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at Klassekampen har hatt div cannabis artikler i papirutgaven sin den sisste tiden. Senest i dag var det to sider om at Willy Pedersen tror hasj vil behandler på lik linje som tobakk om 15 år. Han mener da at både sigaretter og cannabis vil bli solgt på apoteket.

Lenke til kommentar

Det er flott at det virker som at det er mer og mer fokus på dette :)

Vi hører stadig mer om det i diverse aviser og at stortingsrepresentanter tør å stå ut med meningene sine. Får bare håpe dette fører til flere og flere debatter, også på TV.

Men det er viktig at representantene for legalisering ser normal ut og ikke ser ut som raddiser.. De som er mot legalisering er sånne type folk som dømmer boka utfra omslaget. Derfor bør de ikke få den fordelen.

Lenke til kommentar
Narkomani er en sykdom,så narkomane er syke.

Så overser han kanskje bruk og ser på alt som misbruk. Ikke vet jeg, men når han fremlegger det slik eller uttaler seg slik så vil det kanskje gjøre argumentene hans sterkere. Det er jo tross alt "syke" folk man straffer. :p

 

Forslaget er igrunnen bra, men jeg tror ikke det vil bety noe. Skal ikke se bort ifra at en politiker svarer på det snart, og det er langt ifra sikkert at h*n vil dele samme syn og heller forsvarer politikken man kjører i dag. Argumenter som at vi gir opp viss vi liberaliserer rus, hva slags signal det vil gi viss man liberaliserer narkotika etc vil kanskje og dukke opp. Vi lever tross alt i ett land der politikere har ment\mener at hamp bør være forbudt pga viss man legaliserer det vil det gi feil signal osv. Herregud.. :p

 

And there it is.

 

- Totalt uansvarlig, sier Høyres helse-talsmann.
- Vi ønsker ikke å endre narkotikapolitikken i en så radikal retning, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet til Dagsavisen.

 

Og det gamle argumentet, det vil føre til flere narkomane etc..

 

http://www.dagbladet.no/2009/11/25/nyheter...tinget/9192543/

Lenke til kommentar

Så teite politikerne er.

 

Det er et totalt uansvarlig forslag som, hvis det blir gjennomført, vil eksponere en større del av ungdomskullene for narkotiske stoffer, og det vil føre til at det blir flere narkomane i Norge, sier Høyres Bent Høie.

 

For som vi vet; eksponering=avhengihet. Dessuten kan ingen velge å ikke prøve.

Trur de har en skudd tankegang om at hvis noe bli legaliser kommer det automatisk til å bli tigjengelig for alle overalt.

 

Rusforskerne er enig med Ap-politikeren fra Østfold.

 

Menlikevel så tar de feil? Hvorfor blir ikke forskjerne, de som vet mest, hørt?

Lenke til kommentar

Trykk på linken så ser du:)

Vår mann klarte seg bra, og kom med mange gode argumenter. Han virket dog noe nrvøs. Krfu-mannen Kjell Ingolf kom prøvde å overkjøre folk med sleipe kommentarer og gamle argument fra den siden, som ventet.

Håper på flere sånne fremover:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...