Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(OT svar til Zink)

 

 

Cannabis er ikke et rusmiddel som rydder opp i sosiale og personlige problemer, ingen rusmidler gjør det.

Å si ingen er feil, men ikke cannabis, psilocybin og LSD terapi med fagfolk derimot kan rydde opp i problemer.

Joda, skal ikke være for kategorisk hvis terapi også er med i bildet. Den type behandling er trolig regnet som kontroversiell fremdeles, men det kan nok være en mulighet ja :)

Nevnte det fordi jeg så dokumentaren (National Geographic) "Explorer - Inside LSD" for ett par dager siden, hvor forskere i USA nylig har fått statlig tillatelse til å se på psykisk behandling med LSD igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg ikke, men så er jeg av typen som ikke bruker rusmidler av noe slag uansett.

Greit nok, men du bryr deg i hvertfall såpass at du poster her med et synspunkt - bra det :)

 

Ser ikke på det som noe fremskritt hvis enda flere stoffer blir introdusert som lovlige, dog.

Og hvorfor ville ikke det være et fremskritt? Problemet er likevel at tunge stoffer er mere utbredt i dag enn noen gang før. Det svinger litt opp og ned, men skadene for den enkelte og samfunnet er betydelig og som det brukes mye ressurser på.

 

I samme slengen er cannabis forvist til den svarte økonomien, på linje med heroin osv. Hvis det heller ikke betyr noe for deg, siden du tilsynelatende ikke er berørt personlig, da er det vel lite å diskutere i denne saken...

Lenke til kommentar
Så fint. Men nå snakkes det vel at det ikke bare skal brukes til medisinske formål. At Per og Pål skal stå og røyke hasj utenfor ungdomsskolegården virker like fåfengt som at de blir lurt med til å prøve røyk og snus.

Hvis jeg tolket deg riktig: Slik det er i dag er det jo lettere å få tak i f.eks. hasj kontra røyk og snus for "Per og Pål i skolegården". Tror også ingen her er for at det skal selges i dagligvarebutikker, men heller noe ala vinmonopolet i dag med minimum 18 års grense. Jeg stemmer selv for 21 år eller høyere.

Lenke til kommentar
At Per og Pål skal stå og røyke hasj utenfor ungdomsskolegården virker like fåfengt som at de blir lurt med til å prøve røyk og snus.

 

Det som du her er imot, er det som skjer NÅ. Ikke missforstå, dette er selfølgelig ikke noe jeg ønsker heller.

Men dette kan i noe større grad unngås ved å legalisering med aldersgrense.

Lenke til kommentar
Nå er det forskjell på den fysiske påkjenningen av 20 stk. sigaretter pr. dag vis-a-vis en joint i ny og ne. Men at avgasser er skadelig for helsen er det ingen tvil om.

Helt klart, godt poeng :) Det er trolig rusmiddelet tobakk og papiret i jointen som dreper først og fremst. At den ene straffes og den andre går fri, det er et paradoks som sliter på troverdigheten og logikken bak. Da burde ihvertfall tobakken forbys imo. For selv om den gir svakere rus, så er den trolig mere giftig og vanskeligere å holde nede på et moderat forbruk.

 

Og hvorfor skulle vi legalisere cannabis av den grunn? Det er minimum 20 år for seint å si nå, at cannabis er et nytt rusmiddel som "vi ikke trenger", og som noen prøver å introdusere... Cannabis er et svært utbredt og mildt rusmiddel som de aller fleste ikke får problemer med, og på høy tid at vi finner ut hvordan det skal omsettes legalt.

 

edit: Dette er ikke noe som hverken moralistene eller de som lever av omsetning av cannabis m.m. liker å høre. Moralistene, fordi de klarer sjelden å se en sak fra flere sider. De kriminelle mister en viktig del av inntekten også fra de tunge stoffene, hvis cannabis ble legalisert.

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Hehe. Amsterdam en rolig by?

Okey, det er ikke mye bråk der, som i raning eller slåssing og slikt som jeg har opplevd, men det er utrolig mange folk.

Og i forhold til at det er så mange folk, syntes jeg nesten det var merkelig å ikke se en eneste slosskamp, eller poltibiler med blålys, eller stressa politifolk.

 

Er også en god del synlig politi i gatene, så man føler seg trygg.

Lenke til kommentar

Nå er vi jo inne på Amsterdam, så da kan vi jo fortsette en liten stund. Hvor mange av de innfødte tror dere benytter seg av coffeshops på regulær basis, f.eks. 1 gang i uka? Hvordan ser "ikke-brukere" på "røykere"? Er det vanlig å se folk som drasser med seg fete jays rundt omkring, eller holder de seg på "dertil egnede steder"? Og, ikke minst, hvordan ser den gjengse amsterdamer på turister som bruker oppholdet kun til å henge på forskjellige coffeeshops?

De som føler for det kan jo forsøke seg på en karakteristikk av hvordan Amsterdam som by har blitt påvirket av ordningen, med tanke på menneskelige relasjoner, helse, kriminalitet o.l.

 

Hva med tyngre stoffer og Amsterdam? Hadde det vært hold i gateway theory, så må det jo være en overflod av narkomane der. Er det riktig som jeg hører, at det flyter av de fleste droger i byen?

 

Noen som vet litt om holdningen til tyngre narkomane og andre mennesker som har havna mer eller mindre utpå, forresten? Amsterdam må jo være en av de aller mest frilynte byene på kontinentet, og det skulle ikke forundre meg om de har noe bra på gang på dette feltet også. Norges behandlig av og holdning til denne gruppen er jo bare å skamme seg over!

 

Edit: kun korrektur

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Nå er jo Amsterdam en diger turistfelle, så tror ikke folk har så mye imot turister der, det er jo det mange lever av.

Det er heller ikke lov til å røyke jays ute, akkurat som alkohol på offentlig sted her i Norge. Du får ingen bot, men får bare beskjed om å dra til en coffeshop eller hotellrommet.

 

Jeg var innom noen andre byer i nederland, og så da mange som kunne vert våre foreldre som satt på coffeshops, akkurat som om man stikker ut på en pub i norge for å ta seg en pils eller to. Men over alt, så følte jeg meg velkommen.

 

Går du rundt i Amsterdam så kommer du nesten garantert til å gå forbi folk som bare står og sier "cocain, extecy, amfetamin osv..." Jeg pratet aldri med noen av disse, men det er tydeligvis ganske lett å få tak i, men man vet jo ikke om man blir hustla da.

 

Vi tok toget rundt, og møtte på en som sto å røyka en jay i døra på toget, og ingen brydde seg overhodet.

Lenke til kommentar

Dette fant jeg.

 

What about this new law banning smoking in public places?

 

Smoking tobacco in enclosed public spaces will become illegal as of 1st July 2008. It's not yet clear how this will work. There is talk of special smoking areas being permitted. It's also thought that the ban only applies to tobacco so pure cannabis would be permitted. See the forum for discussion and up-to-date news.

 

http://www.coffeeshop.freeuk.com/FAQ.html

Lenke til kommentar

Det stemmer, det er ikke LOV egentlig i Amsterdam. Men Politiet sier selv at de foretrekker at coffeshops selger, for da vet Politiet hvem selgerne er og hvilke kvalitet det er. Dette sier en Politimann i en dokumentar jeg så. Men de tar fra deg jointen eller hiver den dersom du står midt i gata og røyker, og blir tatt for det selvfølgelig. Men de hiver deg ikke i fengsel.

Normal folkeskikk er å spørre de som eier stedet som er nærmest om det er lov å tenne på en joint. Da jeg var der gikk vi litt utenfor selve red light og satte oss ned ved et litt finere sted. Broren min spurte servitøren om det var greit å fyre opp denne, men hun ba oss bare om å gå to meter lenger bort, nede ved elva :) Sa det på en helt lun måte og vi aksepterte det selvfølgelig. Ingen komplikasjoner overhodet. Jeg la også merke til langere som forsøkte å selge hva det måtte være og jeg så ikke en eneste en som stoppet opp. Det er ganske tydelig at langerne sliter der nede. Og når det i tillegg er dokumentert at antallet heroinister har stått på stedet hvil siden 70-tallet så sier det seg selv hvilken effekt lovgivningen har hatt. Mens i norge har antall heroinister økt med over 1000% på samme tidsperiode.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er lov å røyke cannabis utendørs i Amsterdam må dette være en relativt ny lov.

Nei, som det ble nevnt ovenfor så er cannabis tydeligvis ikke på papiret lovlig i Nederland. Hvis jeg har forstått det riktig så er det avkriminalisert, og politet og politikerne har kommet til enighet om å bare se en annen vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...