Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krfu-mannen Kjell Ingolf kom prøvde å overkjøre folk med sleipe kommentarer og gamle argument fra den siden, som ventet.

Som for eksempel at andre land som har prøvd å avkriminalisere av fått en økning i bruk av "narkotika".

 

Hørte det samme, så jeg skrev en mail til Kjell Ingolf for å høre hva han hadde å si.

 

post-195894-1259241388_thumb.jpg

 

Jeg har sendt et svar på dette også men har ikke hørt noe fra han enda...

 

Mitt svar lød som følger (i grove trekk):

 

Hva er vitsen med et forbud? Det har jo vært forbudt i femti år, og aldri har vel så mange brukt cannabis som nå?! Det går med store ressurser, livnærer en svart økonomi og den vanlige mannen i gata blir kriminalisert om han vil ha noe å røyke på.

 

Du nevner Portugal som et eksempel. Jeg har kilder som viser at forbruk og overdoser gikk ned etter at alle stoffer ble "legalisert" for 5 år siden. Myndighetene kan sette inn større ressurser der det virkelig trengs, og alt er vist bare fryd og gamen. Hadde du satt deg inn i forholdene i Portugal før debatten ville du nok ikke brukt akkurat det eksemplet, vel?

 

Kilder

 

http://www.scientificamerican.com/article....criminalization

 

http://www.salon.com/opinion/greenwald/2009/03/14/portugal/

 

Edit: I svaret sitt refererer Kjell Ingolf til en artikkel i "Actis", og etter litt snoking kom jeg frem til at det nok er denne siden han mener...

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Det er sant at det er høyere prevalens blant skoleelever i Portugal enn i Norge, men blant den generelle befolkningen er bildet noe annet. Både årlig og månedlig prevalens er høyere i Norge enn i Portugal (alle aldersgrupper). Blant yngre (15-24 og 15-34) er det høyere prevalens i Norge enn i Nederland. http://www.emcdda.europa.eu/stats09/gpsfig1 http://www.emcdda.europa.eu/stats09/gpsfig3

 

Vis gjerne dette til Ingolf.

Endret av Syntaxterror
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp andre episoden i NRK-serien Slanger i paradis. Den handler om narkotikakriminaliteten i Norge. Disse bakmennene tjener utrolige med penger på salgene og de blir aldri tatt. Politiet retter søkelyset mot smådealerne på gata og brukerne. Ved en legalisering ville vi blitt kvitt dette og bakmennene måtte funnet seg noe annet.

 

Glenn Bjerke som er en av de store narkobaronene sitter i fengsel i dag. Han forteller historien sin. 43:47 ut i episoden forteller han om hvordan politiet helt misforstår hvordan narkobandene er bygget opp.

 

Link. Jeg anbefaler å se hele den episoden. Meget interessant og forteller om hvor jævla kynisk den bransjen er.

Lenke til kommentar

Jeg syntes at det var litt interessangt når jeg flyttet til Kanada og så på marijuana kulturen her. Jeg kjenner ikke en eneste person her som ikke røyker, og mens det fortsatt er ulovlig her, så er sjansen liten for at du kommer til å bli tatt. Det er til og med dager hvor du kan røyke det åpent i parken uten at politiet bryr deg. Det er ikke et stoff som skaper sterke utageringer, det bare pasifiserer forbrukeren, noe som burde jo vœre gladelig velkomment i sterke populasjon regulerende samfunn.

 

Pluss, så er det gøy, sosialt, og ikke like dyrt som alkohol!

 

Det er klart at den kulturelle historien i det europeiske samfunn er at arbeiderklasse rusmidler blir sterkt kritisert av de som tradisjonelt lager lovene. For eksempel, så pleide gin å vœre ulovlig i England under 1900 tallet, mens whiskey, som var hovedsakelig drukket av de øvre klassene, var fullt lovlig.

 

Det er også litt komisk at de mange av de europeiske land med sterkt konservative regjering er mest imot det, tatt i betraktning at de i konservativ politikk mener at mindre statlig regulering av individet er best. Det samme med de politiske partiene her i Norge, de mest høyreorienterte virker å vœre sterkest imot.

Lenke til kommentar

Hei, Vale, ja, jeg bor i Kanada som student. Good times...

 

Mushrooms, jeg har faktisk en venn som har fått resept på marijuana pga dårlig fordøyelse, og jeg er veldig sikker på at man kan få det for å kurere dårlig apetitt også. Det er ialtfall et ganske åpenbart symptom av å vœre "høy". Men muligheten din til å få resept på marijuana spørs litt på legen din, siden de vil kanskje foreslå noe annet, basert på dems personlige preferanser og forhold til stoffet. Når man kjenner litt til cannabis nettverket her så er det lett å finne leger som kan hjelpe deg med å få det hvis de føler at det ville vœrt bra for deg.

 

På resept får vanligvis marijuana frø som man kan gro selv hjemme, eller så får man jointer (innrullet marijuana, samme som rulletobakk).

 

Det har vœrt litt debatt her siden marijuana som man får fra staten har vœrt dårlig kvalitet, så det er mange som har valgt til å finne sine egne frø, tatt i betraktning av at vi har vakre British Colombia som står for nesten 2/3 av cannabisen ("BC Bud") i Kanada, og det er generellt lett å få tak i det her.

 

Ting som marijuana hjelper for (ialtfall som jeg kan huske) er MS, fordøyelse, depresjon(ikke med sinnslidelser), insomnia, og som en generell smertestillende etter ting som cellegift og slikt. Det er sikkert mye mer, men det er de jeg kan huske.

 

Jeg tror at Norges forhold til cannabis er litt annerledes enn Kanada delvis fordi at i Norge er det for det meste hasj, som er mye sterkere og har mye høyere THC nivå enn marijuana. Men dette kunne jo blitt enkelt løst med statlig regulering.

Lenke til kommentar
Jeg tror at Norges forhold til cannabis er litt annerledes enn Kanada delvis fordi at i Norge er det for det meste hasj, som er mye sterkere og har mye høyere THC nivå enn marijuana. Men dette kunne jo blitt enkelt løst med statlig regulering.

 

Må ikke glemme at kvaliteten på hasjen varierer, og er langt ifra god selv om den funker.

Pot i norge er normalt sett sterkere enn hasjen, så at hasj er sterkere blir ikke helt riktig. Kvaliteten varierer ekstremt, sitter ihvertfall med det inntrykket.

Lenke til kommentar

Problemet i dette landet er uvitenhet og manglende debatt rundt emne.

Vi som vet hvordan det burde ha vært kan snakke så mye vi orker om hvor på trynet regelverket er, men det kommer ingen vei. Politikerne tar så vidt tak i saken, skur det fra seg, så tar det en god stund før det blir tatt opp igjen.

Når hasj/mariuhana kom til Norge hadde det allerede vært ulovlig og forfulgt i USA i 30 år, det tar tid å rette opp.

 

 

"Visste du at: Hasj og marihuana gjør at du blir tregere, konsentrerer deg dårligere og orker mindre "

-Sitat fra Antidoping.no

Skal man være seriøs aktør innenfor tema _antidoping_ bør man da vite hva man snakker om!

 

"Det er ingen prestasjonsfremmende effekt ved bruk av marihuana eller hasj. Bruk kan tvert imot gjøre at en idrettsutøver blir tregere, konsentrerer seg dårligere og orker mindre. Prestasjonseffekten kan være negativt påvirket i opptil ett døgn etter bruk."

-Ett døgn ja, antidoping. Man blir ikke kronisk treig av cannabis slik som dere fremstiller det.

Dessuten, er det noen som noen gang har prøvd å løpe f.eks 3000 meter i cannabis rus? Hvis man hadde løpt rundt en 400 meters bane og fått en Red-Bull hver runde, eventuelt noe chips :love:, kanskje man hadde prestert som en stjerne?

 

–"Det er viktig å endre holdningene til de unge. Vi må skremme dem litt. De fleste tenker jo på heroin når de ser menneskene på Plata, og ikke hasj. Men de må huske at alle starter et sted. Det er viktig å fortelle ungdom at om man blir avhengig, da er løpet kjørt."

Artikkel Aftenposten

Nei nei nei! "Gateway" teorien ble funnet opp av de samme folkene som sa du ble morder og voldtektsmann,

tror folk på det?

 

Aftenposten: Stasjonsjef i Politiet kan sakene sine?

–"Det er viktig å ta dem. Forsvinner kjøperne, er det ikke penger å tjene for selgerne, da forsvinner markedet. Det er vårt mål. Derfor kommer vi til å slå knallhardt ned på kjøpere."

Det går ikke å stoppe hasj/cannabis bruk! Markedet vil alltid være der!

 

Hvis kongeriket Norge kunne solgt meg noe å røyke på skulle jeg gjerne kjøpt, da hadde vi sluppet lugubre dealere og organisert kriminalitet ville mistet en god del av pengene sine.

 

Nei, disse uvitende holdningene er håpløse å få omvendt. Jeg er redd for at vi må bare vente på at de eldre dør ut, eller at Obama kanskje får gjort noe fornuftig på andre siden av havet, da følger kanskje Norge (med sine rævslikkende politikere kremt fredspris kremt) følge etter.

 

Stå på folkens!

Lenke til kommentar

@micheck

Velkommen til tråden

 

At mediene speiler saken skjevt er ingen nyhet. Vet ikke om de dreier seg om uvitenhet eller noe annet. En konspirasjon, kanskje? Opptil flere har, som jeg ser det, mye å vinne på en videreføring av de siste femti års politikk. En politisk debatt om emnet er også fraværende... Vet ikke, men tror det foregår mye i koridorene som ikke akkurat gagner saken. Mistenker mye lobbyvirksomhet.

 

Er det noen som har tenkt på det praktiske aspektet ved en eventuell legalisering? Jeg mener, staten vil vel gjerne ha klørne sine i dette tenker jeg.... Og de har det jo med å legge skatter og avgifter på alt, og da vil vel prisene stige drastisk? Hvor mye er dere villig til å betale pr. g. statlig cannabis? Og om vi tenker oss en aldersgrense på 18 år, vil det bety at mindreårige slutter å bruke det? Jeg tror ikke det:) Så et svart marked kommer vi kanskje alltid til å ha?

Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis statlig cannabis kommer til å bli introdusert så kommer mest sannsyneligvis prisene på det svarte markedet til å kraftig redusert, og kommer til å vœre godt under prisen som staten krever. men samtidig så tror jeg de fleste ville betale staten, istedenfor å gå til det svarte markedet, ganske enkelt fordi at folk generellt holder seg til loven. i dette tilfellet hvor cannabis er ulovlig så gir staten ikke folk noe annet valg enn å gå til ulovlige distributører.

 

jeg tror at i tillegg så gir de kriminelle miljøene, som man må kontakte, kjøperene tilgang til hardere stoffer, noe som gir mer troverdighet til dette "gateway" argumentet, men basert på sosialisering, ikke det pseudovitenskapelig tullballet, tatt i betraktning at det er tilbakebevist for lenge siden.

 

men når det kommer til pris så tror jeg det beste ville vœrt å la folk kjøpe frø og gro det selv til personlig bruk, slik som det er med medisinsk cannabis i kanada. slik er ikke pris like stor bekymring, tatt i betraktning at man bare kan gro om og om igjen.

 

så lenge ikke det private markedet begynner genetisk manipulering av frø da :p

 

jeg tror at svartemarkedet for cannabis ville fungert veldig mye som det svarte markedet for alkohol. men jeg er ikke sikkert på hvor populœrt det er å kjøpe alkohol fra svarte markedet...

Lenke til kommentar

Synker prisene blir det svarte markedet nødt til å dumpe prisene, som du sier, og jo lavere prisene er, desto mindre attraktivt er det å drive med narkotikahandel. De risikerer tross alt fengselsstraff, og da må gevinsten være "verdt det". Glenn Bjerke sa det selv i Slanger i Paradis, som gikk på TV og som er linket til her i tråden. Får statlige utsalgssteder store deler av de kundene som helst holder seg til loven kommer narkoselgerne til å finne seg nye beitemarker, med stor sannsynlighet.

Lenke til kommentar

Man kan jo undres over hva som hadde skjedd i landet hvis det hadde blitt legalisert, men de som ikke røyker idag enten om det er voksne eller unge vil mest sannsynlig heller ikke gjøre det hvis det var lovlig, tror jeg da.

Det er fortsatt mange mennesker som ikke drikker en dråpe alkohol, tror ikke det hadde blitt en så drastisk endring i forbrukere av cannabis.

Hva det gjelder av pris, folk kommer til å røyke uansett hva det koster, og som Psykedelisk_Sosiologi sa: "de fleste ville betale staten, istedenfor å gå til det svarte markedet, ganske enkelt fordi at folk generellt holder seg til loven."

Hadde ikke det vært vakkert? :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at et lovlig marked er bedre på alle mulige måter. Men det er helt klart at rusbruk i Norge, hvis vi tenker alkohol, har en økende trend i løpet av de siste 20 årene, og det ville være naivt å regne med at vi kan vite noe sikkert om utviklingen. Derimot kan vi være nokså sikre på at cannabis vil føre til forsvinnende lite ressursbruk i helsevesenet sammenlignet med alkohol, selv om flere skulle begynne å bruke det. Uansett mener jeg arbeidet mot skadevirkninger og rusmisbruk er en egen sak, fordi vi har problemet både med og uten et lovlig marked. Det rettferdiggjør ikke den heksejakta og stigmatiseringen som foregår nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...