Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å tro at skolesystemet og samfunnet går til grunne av en legalisering blir nesten litt for enkelt synes jeg. Mange trodde det om Nederlands lovendring også først og nøyaktig det motsatte skjedde jo. Vet ikke angående skolesystemet dog, men det er lite som indikerer at det har skjedd også.

 

Statistikken viser at siden lovendringen har antall heroinister stått stille. Med andre ord, det er tilnærmet de samme menneskene som er heroinister i dag som det var da (om de lever enda).

Mens i Storbritannia har antall heroinister økt med, hva? 2000% på samme tidsperiode?

Enda større er tallet sannsynligvis i Norge.

 

Dette beviser jo teorien om at enklere tilgjengelighet for det svakeste stoffet bidrar til å skjerme folk fra de tyngre stoffene, som vi har ment hele tiden. Dette blir nærmest som en debatt mellom Darwinister og kreasjonister, håpløs med andre ord. De som er mot legalisering nekter å se fakta og de bevisene som gang på gang blir lagt på bordet.

Lenke til kommentar
Det å tro at skolesystemet og samfunnet går til grunne av en legalisering blir nesten litt for enkelt synes jeg. Mange trodde det om Nederlands lovendring også først og nøyaktig det motsatte skjedde jo. Vet ikke angående skolesystemet dog, men det er lite som indikerer at det har skjedd også.

 

Sa aldri at det ville gå til grunne, men at det muligens ville lide. Holdningen til mange ungdommer nå til dags er skummel nok fra før av, uten at de bruker THC. Jeg merker det selv på kamerater som røyker hasj fra gang til gang at de er ekstremt demotiverte. Gjør omtrent ingenting, og har ingen ambisjoner.

 

Det er vel ingen som hevder at legalisering av THC vil føre til at flere tar heroin? Det sier jo seg selv at enten færre eller samme mengde vil gjøre det, som følge av at færre kommer i kontakt med et kriminelt miljø med tyngre droger når de kan kjøpe cannabis i en butikk.

 

Som sagt er jeg i prinsippet for legalisering, men jeg frykter ringvirkningene.

Lenke til kommentar

Jeg ser hva du mener og faren er ganske reell. Men jeg er selv overbevist om at de vanligste ringvirkningene, som du også nevner, som demotivasjon, ingen ambisjoner osv er der til en viss grad på grunn av forbudet. Det høres kanskje litt søkt ut, men jeg har også kompiser som nøyaktig det samme har skjedd med, både før og nå.

 

For det første, kjøper man hasj i dag må man som kjent ta kontakt med et kriminelt miljø.

Noe som betyr at det er litt stress med å skaffe, samt at det koster litt. Virkningene av det er at man ønsker å få så mye ut av det som mulig. Så man bruker diverse piper og bonger og alskens tull som bare øker mengden THC man får i seg. Og mengden THC man får i seg har direkte årsak i de ringvirkningene du prater om. Eller på "folkemunn" det å bli "innrøyket".

Det er først da disse bivirkningene finner sted. En person som ikke misbruker det får ikke disse virkningene. Derfor må bedre holdninger til for å hindre misbruk. Og et ganske viktig poeng er det at vi har en tendens til å være mindre interessert i en ting når vi har det enkelt tilgjengelig. Det er litt merkelig men det er akkurat det som skjedde i Nederland. Først økte omsetningen av hasj betraktelig og "alle" skulle prøve. Så dabbet det litt av og normaliserte seg. Og dermed endret holdningene seg også siden det etterhvert ble så vanlig såsi.

 

Med andre ord, holdningskampanjer kombinert med strenge regler tror jeg er veien å gå.

Alt fra aldersgrense til tidspunkt man kan kjøpe på. Samt nulltoleranse for rus i trafikk, jobb og skole. Dette ville ha tvunget folk til å ha et bedre forhold til det. Ta meg selv som et eksempel. Jeg har god erfaring med misbruk av hasj, dog har dette bare vært i perioder, men jeg har likevel selv merket de bivirkningene du prater om. Og dette fungerte temmelig dårlig i sammenheng med jobb og utdanning. Derfor endret jeg mønster fullstendig. F. eks at jeg sjeldent røyker i ukedagene. Og om jeg gjør det så røyker jeg aldri mer en én "dose", eller étt trekk om du vil. Dette hindrer at jeg blir innrøyket og derfor får jeg ikke disse bivirkningene. Av og til har det skeiet litt ut og da merker jeg det ganske godt på motivasjonen på jobb. Og der kommer også samvittigheten inn. Jeg klarer ikke å sitte på og vite at jeg ikke yter en dritt. Derfor hjelper samvittigheten på å endre holdningene.

 

Så kan du kanskje spørre, hva med de som ikke har jobb? Det er der det er problematisk og det er der det er svært vanskelig for mange. Når man ikke har jobb, hva gjør man da om dagene? Hasj går jo direkte på belønningssenteret i hjernen, noe som fører til at "når man kjeder seg så røyker man". Det blir noe som hjernen automatisk sier til deg når du kjeder deg siden hjernen assosierer kjedsomhet med hasjrusen. Dette slipper man i stor grad om man har en jobb. Men de som ikke har det får et stort problem. Eller, problemet er vel så stort som man selv vil ha det til å være. Men det blir et problem uansett omfanget av det.

 

Men alt i alt er dette kun bagateller i forhold til de positive virkningene av en legalisering. Men vi må uansett ha disse ringvirkningene i bakhodet hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Ser at cannabisens fortreffelige sider fremdeles forsvarer. Nok en gang kommer det argumenter mot hele svineriet.

 

http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234073

Så er spørsmålet... Er cannabis den metaforiske høna eller egget?

Glemte du kanskje å lese det som stod der etter at du så overskriften?

"Det ser derfor ut til at sammenhengen mellom cannabisbruk og villet egenskade i denne aldersgruppen kan forklares med andre forhold enn effekten av cannabisbruken i seg selv."

Lenke til kommentar
Ser at cannabisens fortreffelige sider fremdeles forsvarer. Nok en gang kommer det argumenter mot hele svineriet.

 

http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234073

Nok en gang tar du ting ut av sammenheng for å skåre billig. Fordi det står også:

 

"Det er ikke Cannabis i seg selv som er årsaken til mer villet egenskade blant ungdom. De som bruker det er mer problembelastet enn ungdom generelt".

 

Det er nærliggende å tro at en 15-16-åring som "trøster seg" med cannabis og skader seg selv, har alvorlige problemer både hjemme og sosialt. Cannabis er ikke et rusmiddel som rydder opp i sosiale og personlige problemer, ingen rusmidler gjør det. Har man seriøse problemer i utgangspunktet, så virker det opplagt at hverken cannabisrøyking eller noe annet rusmiddel er positivt.

 

Jeg har heller ikke sett noen steder at det anbefales for barn å røyke, hverken hasj eller tobakk. Tvert imot. Det er viktig å understreke.

Lenke til kommentar
Bra argumentering, folkens! Liker retningen debatten ser ut til å ta, og sitter og ler litt over hvordan alle som er for å opprettholde forbudet får argumentene sine revet i filler :!:

Jeg er for total legalisering av cannabis.

 

Hvorfor?

 

Fordi min mening er at forbudet åpenbart ikke fungerer og fordelene med å legalisere cannabis er større enn ulempene, enkelt og greit ;)

Lenke til kommentar
Cannabis er ikke et rusmiddel som rydder opp i sosiale og personlige problemer, ingen rusmidler gjør det.

Å si ingen er feil, men ikke cannabis, psilocybin og LSD terapi med fagfolk derimot kan rydde opp i problemer.

Joda, skal ikke være for kategorisk hvis terapi også er med i bildet. Den type behandling er trolig regnet som kontroversiell fremdeles, men det kan nok være en mulighet ja :)

 

Her var det imidlertid snakk om 15-16-åringer, og det er vel tvilsomt at så unge kan (lovlig) behandles på den måten. Det viktigste er nok at disse unge menneskene blir sett av sine nærmeste, og at de generelt føler seg mere verdsatt av samfunnet enn de blir for tilfellet.

 

Det er også grunn til å tro at det kommer til som en ytterligere belastning, det faktum at cannabis er ulovlig. Dvs. at de som har problemer i utgangspunktet må gjemme seg, slik at foreldre og ansvarspersoner ikke aner hva ungdommen driver med. Man må huske at villet selvskade ofte er forbundet med skam og skyld og mentalt kaos, og det bidrar ytterligere til lidelse i ensomhet.

 

De som eventuelt drikker alkohol kan vanskeligere skjule forbruket, og vil på den måten mye tydeligere signalisere at de har problemer. Det er enklere å se og følge opp, slik at problemene eventuelt ikke blir så dype som for de som bruker cannabis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...