Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Strengt tatt er alkoholbruken i Norge mild i forhold til resten av Europa, så det er et lite fornuftig argument her.

Faktisk er det et godt argument, fordi vi har grunn til å tro at helseeffekten av et lavere forbruk er positiv. Jo mindre alkoholbruk, jo færre alkoholrelaterte skader. Men her er det mange som sier at legalisering fører til kombinasjon, ikke til utbytting. Det er vanskelig å avgjøre. Når det gjelder gjennomsnittsbrukeren vil jeg tro at mange vil drikke mindre og på den måten føre til at statistikken viser mindre skader.

Lenke til kommentar
Strengt tatt er alkoholbruken i Norge mild i forhold til resten av Europa, så det er et lite fornuftig argument her.

Var det ikke en undersøkelse gjort i høst/sommer en gang, der det kom frem at Norge har et lavt alkoholforbruk, men flere skader per liter alkohol enn andre nasjoner i den testen?

Lenke til kommentar
Finnes det virkelig noen som tror at THC kan gi en person overdose?

Er nok mange uopplyste som tror det. Hvis du derimot kobler spørsmålet til undersøkelsen om overdosedødsfall, så sier den at det ble funnet THC i kombinasjon med bl.a. alkohol hos 4 av de 35 som døde av legale stoffer. Hvilket av disse som var dødsårsaken er uklart.

 

Det virker naturlig at en nedbrutt person med svak helse som drikker mye og røyker er utsatt, enten det gjelder tobakk eller hasj. Jeg visste ikke at det er mulig å dø av bare Benzodiazepiner heller (28 funn), eller Acetylsalisylsyre for den del, så tipper på kombinasjon med andre stoffer der også. Omstendighetene, alder /helsetilstand osv. sier undersøkelsen ingenting om.

 

Problemet ligger jo i det at THC er et sløvende stoff, og vi vet ikke virkningen det vil ha på den norske kulturen å innføre dekriminalisering eller legalisering av stoffet i Norge. Det er en mulighet for at dette vil svekke utdanningssystemet vårt og gjøre oss enda dummere enn vi allerede er, noe jeg vil påstå ikke er en positiv ringvirkning.

Den norske kulturen og utdanningssystemet rett i dass... Er det ikke ca 30% som dropper ut av videregående skole i dag, eventuelt, hva er så bra med det? Tror du at vi endrer personlighet, mister herredømmet over oss selv og går til grunne?

 

Hvis du mener at vi ikke må endre straffepolitikken ang. cannabis fordi risken er for stor, så er jo det et greit standpunkt og i tråd med status quo... så får vi ikke endret noenting. Jeg tror det er en kombinasjon av internasjonale avtaler (hestehandel) sammen med myter og feighet som holder liv i dagens urett.

 

Derimot er det stor sannsynlighet for at legalisering av cannabis vil hindre folk i å komme i kontakt med tyngre droger, samtidig som man får en viss kontroll på mengden og potensen til de forskjellige stoffene som eventuelt ville blitt solgt.

Det er spesielt de yngre jeg er bekymret for, rekrutteringen til tunge stoffer, kriminelle og voldelige miljøer. Bortsett fra uretten i seg selv som rammer alle brukerere av cannabis i dag, så ville det bli enklere å distansere seg fra disse miljøene. Vi som har vært med noen år kjenner til fellene og er ikke så utsatt lenger, men det er altfor kostbar erfaring som ligger bak. Det burde ikke fortsette slik, nå som både forskningen og vi vet mer enn nok til å legalisere.

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...