Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Spørsmålet koker ned til: synes dere det er ok at mange skal få leke seg med hasj når dere vet at noen går til helvete med det?

Ja, det skjer med et svært lite antall og i tillegg er de som dette skjer med ofte de som brukte det i ung alder. Hvis man får fjernet tilgangen til barn kutter en vekk mye av dette. For de eldre som bruker det gjorde de et eget valg og får ta ansvar for det, selv.

Det blir seriøst som å forby nøtter og straffe de som spiser det fordi noen som vi ikke vet på forhånd blir syke og tilogmed dør av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet koker ned til: synes dere det er ok at mange skal få leke seg med hasj når dere vet at noen går til helvete med det?

Ja, det skjer med et svært lite antall og i tillegg er de som dette skjer med ofte de som brukte det i ung alder. Hvis man får fjernet tilgangen til barn kutter en vekk mye av dette. For de eldre som bruker det gjorde de et eget valg og får ta ansvar for det, selv.

Det blir seriøst som å forby nøtter og straffe de som spiser det fordi noen som vi ikke vet på forhånd blir syke og tilogmed dør av det.

Jeg snakker ikke om straff, men at de tok et valg og får ta konsekvensene om de gjorde et dårlig valg. Da i form av for eksempel søvnmangel eller depresjon om du vil.

Lenke til kommentar

Korleis er det egentleg med strafferammene på dette feltet no?

Ein kjem framleis i strafferegisteret - berre for minimal besittelse?

 

Nei eg tykkjer det er sørgeleg at Noreg held fram med denne strenge politikken. For meg treng dei ikkje gjere det lovleg, men eg tykkjer iallefall dei kunne la vere å kriminalisere/kaste bort ressurser på vanlege oppegåande mennesker. Eg kjenner utruleg mange som driv med dette, og har egentleg ikkje noko imot det. Folk må få velje sjølve - så lenge det ikkje er snakk om liv og død. På sikt er det kanskje det, ja. Men ein kan jo tross alt døy av fedme som følge av å ete for mykje sjokolade óg. Over tid.

Og alkohol! Ikkje få meg til å byrje!

Lenke til kommentar

@TomTom:

 

De negative effektene med cannabis og hasj bør man ta på alvor. Og det stemmer også, men det er egentlig er argument for legalisering ser du.

Nyere forskning viser at de negative effektene som du siterer kommer fra cannabistyper med høyt innhold THC og lite CBD (cannabinoider). Den nyere forskningen viser at cannabinoider er ekstremt viktig å balansere i forhold til mengde THC. Og når mengden er balansert forsvinner de negative effektene fullstendig. Ja, faktisk vil cannabisen da ha en anti-psykotisk virkning! Det betyr at cannabis plutselig blir medisin mot psykiske lidelser!

 

Så lenge cannabis er ulovlig er det ingen måte å kontrollere hva innholdet i det som selges på gata er. Selgerne er mer opptatt av å tjene penger logisk nok og de tjener penger på cannabistyper som har høy mengde THC siden det er det som gir selve rusen. Men da øker også risikoen for at det gir psykotiske virkninger. Hadde det vært lovlig hadde man kunnet kontrollere innholdet i det som selges og dermed hindre fullstendig at noen tipper over :)

 

Plutselig finner det INGEN argumenter mot legalisering :) Bortsett fra at det er skadelig på lungevevet, men det finnes måter å unngå forbrenning av det også så det siste argumentet utgår på en måte.

Lenke til kommentar

Mer og mer tyder på at det har vært holdt en urettmessig skremselskampanje mot cannabis og de som bruker det. I dag er det svært mange som har prøvd det uten dermed å oppfatte seg som kriminelle. Konsekvensene for de som blir tatt er likevel ubehagelige, og straffen etter min mening unødvendig og moralsk diskutabel. Den bidrar også til frykt og i noen tilfeller til sosial isolasjon, som en direkte følge av loven.

 

Vi må tørre å se mer på fakta og kanskje åpne for andre måter å håndtere sosiale problemer på. Er det sånn at forbud og straffereaksjoner gjør mer nytte enn skade? Hvordan har andre tiltak i andre land påvirket situasjonen? Det skjer mye på forskningssiden for tida og det skjer stadig politiske endringer på rusfeltet. Det finnes mange tunge argumenter for at straff er en lite effektiv og ofte urettferdig måte å løse problemet på.

 

Informasjonen som er nødvendig kommer ikke godt nok fram. Cannabisbruk i tidlig alder og ungdomstid er skadelig. Mange ulovlige rusmidler er likevel beskjedent risikable for voksne. Det dummeste vi kan gjøre er å servere løgner eller ekstreme tilfeller som generelle, som at alle som prøver cannabis vil gå over på sterkere stoffer. Dette gjennomskuer ungdommen så lett, og det bidrar dessuten til at tilliten som foreldre og andre voksne trenger blir svekket.

 

Et fåtall av de som ruser seg utvikler et rusproblem. Dette er likevel en alvorlig situasjon for de det gjelder. Disse må tilbys hjelp. Resten må respekteres som de frie og ansvarlige individene de er. Mistenkeliggjøringen og stigmatiseringen har masse triste bivirkninger, der den verste er at noen lukker seg inne og ikke tør snakke. Er det virkelig verdt det?

 

Hvis jeg skulle ha ett hovedpoeng med alle innleggene i denne tråden, så må det være hvor håpløst det er å kriminalisere et svært antall mennesker som ikke har gjort noe annet ulovlig enn å røyke cannabis. Konsekvensene av å kalle disse menneskene kriminelle har etter min mening mye større og alvorligere konsekvenser enn noen av skadevirkningene rusmiddelet har i seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Mens det er null som enda har dødd av cannabisoverdose"

 

Mistenker Bruce Lee for å være ærlig......han var jo ikke helt ukjent med nepalsk ubehandla hasj heller......skal visst være sterke saker med gud vet hvor mye bakterier i det.........kan også forklare hans hukommelsestap & paranoia de siste mnd før hans død.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...