Gå til innhold

Dell selger Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

Kall det hva du vil, det relevante for brukeren er at disse programmene/spillene ikke er tilgjengelig på noen fornuftig måte i Linux. Hvem som har skylda endrer ikke det.

 

AtW

8519946[/snapback]

Det er likevel greit å legge skylda på de rette, siden noen flere kanskje skjønner at det å fortsette i Windows ikke endrer på noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem trenger dem store spill-selskapen? Det meste er konsoll-portinger uansett. Og glem ikke happypenguin, er en del flittige spillskapere der ute. Og mye av det dem lager er vel så nyskapende som det dem store får til med sine budsjetter. Men det er vel samme greia med urørt og platebransjen. Skal bli spennende å se prisene på det her:)

8520010[/snapback]

 

Jeg, og mange med meg, mener nok at det definitivt beste spillbiblioteket finnes på windows. Det betyr ikke at det ikke finnes bra titler på andre plattformer, men for de som spiller er det et ganske stort tap.

 

AtW

Lenke til kommentar
skulle bare ønske at ubuntu hadde støtte for spill, autodesk programmene, archicad, så hadde jeg gått over til ubuntu på dagen.

8519690[/snapback]

 

Nå er det ikke linux som ikke har støtte for spill, men spill som ikke støtter linux. Hadde spillutviklerne programert i OpenGL istedenfor DX hadde aldri spill vært noe problem i linux, Forøvrig er det mange native linux spill også, blant annet Quake, doom, enemy territory for å nevne noen.

 

Akkurat det samme gjelder vel autodesk programmene og archicad, disse støtter mangler støtte for linux, linux mangler ikke støtte for disse.

8519913[/snapback]

 

Kall det hva du vil, det relevante for brukeren er at disse programmene/spillene ikke er tilgjengelig på noen fornuftig måte i Linux. Hvem som har skylda endrer ikke det.

 

AtW

8519946[/snapback]

 

hadde det i heletatt vært mulig å fått dx til linux?

Lenke til kommentar
[..] husk at en andel av det man betaler for Windows i en Dell-maskin faktisk går i lomma til Dell - hele summen går ikke til Microsoft. Og dette er nok en av grunnene til at de hittil har ønsket å bundle OS - fordi de tjener noen ekstra kroner på det.

8519595[/snapback]

Joda, men man skal ikke glemme at siden Linux er gratis for Dell, betyr det at de ikke trenger å kjøpe lisensen i utgangspunktet (som med Windows), som jo vil forenkle en hel del økonomisk på utgiftssiden. Det vil vel også bety enklere logistikk for Dell - her er det ingen Windows-CDer som skal bestilles, håndteres på lager, føres mot regnskap, pakkes med maskiner, etc.

Lenke til kommentar

Dette er en veldig god nyhet. Nå er Dell XPS for første gang fristende for meg.

 

Gjennomsnittlige brukere driver ikke aktivt med spill, autocad og en del andre spesielle programmer. Men de fleste driver med skriving, regneark, surfing, nettbank, chatting, epost, musikk, video-titting osv. På alle disse områdene er Ubuntu ypperlig, faktisk på mange områder bedre egnet enn Windows. Installasjon og grunnleggende bruk i Ubuntu har også blitt svært enkelt.

 

Samtidig er det veldig få virus som biter på Ubuntu, så det er glimrende for brukere som ikke klarer å gjennomskue hva som er virus osv. Det er fin balanse mellom sikkerhet og spørsmål om administrasjonspassord. (langt mer elegant løsning enn XP og Vista) Pakkebehandling er noe de fleste som kan lese og styre mus vil meste etter noen få forsøk, også på dette punktet er Linux-distribusjoner mer brukervennlig enn Windows. Kort sagt får den jevne bruker gjort det aller meste uten å bruke terminal.

 

Så må folk ikke glemme at faktisk en del Windows-spill går brukbart i Wine (og Cedega). World of Warcraft, Diablo II og Warcraft III er noen som går ganske enkelt. Ellers er for eksempel Photoshop 7.0 mulig å kjøre gjennom Wine.

Lenke til kommentar
hadde det i heletatt vært mulig å fått dx til linux?

8520141[/snapback]

Joda, det jobbes med saken. :)

8520164[/snapback]

 

Kommer ann på hvordan Thyrfing mener. DX kan aldri komme inn i linux kjerna siden dette er kode som eies av MS og derfor kun finnes for MS sine operativsystemer. Derimot er det mulig på den måten Simen1 kommer med her, med en wrapper. Men i motsetning til å ha det i kjerna kan dette gi noe ytelsestap, helt avhengig av spillet egentlig.

 

I mine øyne er en wrapper mer en nødløsning enn en skikkelig løsning. Eneste skikkelige løsningen er om bruken av linux systemer øker slik at spillselskapene ser at det faktisk er markedsandeler her også. På den måten vil flere spillprodusenter gå over til å bruke OpenGL, noe som igjen vil føre til at spillene er helt plattformuavhengige, forutsatt at de ikke av en eller anna grunn skriver i ett språk som er laget kun for windows da selvsagt.

 

Når det er sagt finnes det faktisk mange morsome spill som fungerer nativ til linuxplattformen også. Blant annet kan det kjøpes en del linux spill på tuxgames pluss finne en del fine på happypenguin.

 

Som spillplattform står ikke linux noe som helst tilbake for windows ytelsesmessig, faktisk går de fleste bedre siden en normal linux distro bruker mindre ressurser enn hva XP/Vista gjør, altså mere frigitt til selve spillet. Hadde flere gjort som ID Software og skrevet OpenGL spill hadde nok linux vært mye mer utbredt siden det:

 

1: Er sikrere

2: Bruker mindre ressurser

3: Kan kjøre på det meste av maskinvare

4: Frigir mer av maskinvaren til oppgavene dine og ikke til operativsystemet

5: Er gratis.

Lenke til kommentar
Husk at man slipper å kjøpe Microsoft Office, Photoshop, Paint Shop Pro, Norton antivirus osv også da... Blir en god del kroner av det.

8518749[/snapback]

Det må man da ikke til Windows heller.

8518799[/snapback]

 

Vel, hvis du faktisk skal GJØRE noe med PC'n så må du jo ha programvare? :-)

Du mener vel antakelig at mye av GNU/Linux-programvaren også er tilgjengelig for windows, og joda det er den. Gimp og OpenOffice er gulle gode erstatninger også på windows. Og mac og vil jeg tro, uten at jeg har prøvd :-)

Avast! er en brillefin og gratis antivirus som gjør jobben uten å plage deg til døde med dilldall-meldinger, så joda - man kan slippe billig unna på windows også.

Lenke til kommentar
DX kan aldri komme inn i linux kjerna siden dette er kode som eies av MS og derfor kun finnes for MS sine operativsystemer.

8520286[/snapback]

Aldri si aldri. DirectX er et sett med APIer og (delvis) dokumentert funksjonalitet som det går an å tilpasse seg i et hvert OS. I prinsippet kan man derfor ta DX-kall og lage tilsvarende funksjoner i OpenGL f.eks. Det er dog ikke enkelt, mest fordi maskinvareprodusenter av skjermkort o.l. ikke vil jobbe med Open Source-mijøet for å få til kompatibilitet. Hm... Når jeg tenker meg om, har vel Microsoft kanskje hatt et samarbeid her med utstyrsleverandører som andre kan se langt etter. Enda en urettferdighet EU kan ta tak i..?

 

Ellers bør konsumenter stå på og kreve at spill blir laget for OpenGL istedet for DirectX. Hvis folk sto sammen om dette, ville ikke Microsoft kunne styre markedet slik de vil.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Neinei, en (vakker?) dag kan det hende vi faktisk ser DX i linuxkjerna, selv om jeg tviler sterkt siden jobben med å utvikle dette vil være enorm. Men selvsagt, med nok ressurser og tid kan det en dag skje. Men frem til den dagen det er det samme om ett spill har brukt OpenGL eller DX vil jeg holde meg til å kun kjøpe spill som har brukt OpenGL api'et. Rett og slett for å gjøre en liten innsats for å få spillprodusentene til å skrive med OpenGL istedenfor DX.

Lenke til kommentar

I følge denne artilkelen hos itavisen, så ser det ut som Linux maskinene kun blir tilgjengelig i Usa (i alle fall til å begynne med).

 

Fra: http://catb.org/~esr/writings/world-domina...nation-201.html

Dell estimates its share of the PC market at 50%, but Dell doesn't make its own laptops and laptops outsell desktops. The largest manufacturer of laptops is actually a Taiwanese company called Quanta Computer, which manufactures almost 1/3 of the world's laptops for other companies to rebadge as Inspirons, Thinkpads, and Powerbooks. Quanta even makes iPods, yet this company is also the OEM for the Linux-based One Laptop Per Child project.

Bedre hardware støtte o.l kan jo også smitte over på andre "produsenter", så dette kan se riktig bra ut.

Lenke til kommentar
Vi kjenner til mozilla produktene, gimp osv. Så jo da, det finnes enkelte programmer som er gratis og uten reklame for windows også. Men omfanget er betydelig større hos Linux. Jeg kan nevne en rekke programmer som blir kjøpt av windowsbrukere som det finnes tilfredsstillende eller bedre alternativer under Linux, helt gratis.

8519254[/snapback]

Det var ikke omfanget som ble diskutert, men om Windows-brukere "måtte" kjøpe dyr programvare i tillegg til Windows. For 90% av brukerne holder gratisalternativene for Windows lenge, det er det som er det viktige. Det blir litt som å overtale Joe Avarage om at Linux er best fordi den har en fantastisk kjerne. Uinteressant.

8519307[/snapback]

Dere har jo i grunnen rett begge to. All GPL programvare for GNU/Linux er fri kildekode, og kan derfor kompileres, og brukes gratis i XP/Vista. Slikt sett har Rattlebattle helt rett. På den andre siden har Govassa helt rett fordi i realiteten er applikasjoner en jungel for den jevne MS bruker. Hadde flere vært klar over alternativene så hadde nok salget av MS-Office gått mye tregere. Med en god linux distro er det bare å lete rundt i menyene, så er stort sett alt en trenger der, og trenger man ny software, så er terskelen for å finne og installere GPL programvare så uendelig mye lavere enn i MS.

 

Kall det hva du vil, det relevante for brukeren er at disse programmene/spillene ikke er tilgjengelig på noen fornuftig måte i Linux. Hvem som har skylda endrer ikke det.

 

AtW

8519946[/snapback]

De er stort sett tilgjengelige på opp til flere fornuftige måter. Når det gjelder spill kan du bruke en symbolsk sum ($15) og få cedega som støtter de mest populære directX spillene:

http://cedega.com/gamesdb/

wine støtter out-of-the-box alle spillene jeg er interessert i nå, i tillegg støtter det Photoshop 7.0 visstnok perfekt, for de som ikke får dekket behovet med Gimp (og det er rimelig få vil jeg påstå).

Når det gjelder CAD får du markedsledende software:

http://en.wikipedia.org/wiki/ProEngineer

Hva mer var det som manglet?

 

Som forbruker bør det være åpenbart at man foretrekker en plattformuavhengig leverandør på software, ingen grunn til å binde seg til en OS leverandør for hver software, det blir jo et mareritt til slutt dersom ikke alle bruker samme OS, hvilket fordrer OS-monopol, og det er forbrukere ihvertfall ikke tjent med. Så kan man si at det driter vel jeg i, men det burde du selvfølgelig ikke. Hvis alle kun ser fram til sin egen nesetipp, så vil samfunnet ganske så snart bli et uholdbart sted å være.

Endret av Del
Lenke til kommentar
De er stort sett tilgjengelige på opp til flere fornuftige måter. Når det gjelder spill kan du bruke en symbolsk sum ($15) og få cedega som støtter de mest populære directX spillene:

http://cedega.com/gamesdb/

wine støtter out-of-the-box alle spillene jeg er interessert i nå, i tillegg støtter det Photoshop 7.0 visstnok perfekt, for de som ikke får dekket behovet med Gimp (og det er rimelig få vil jeg påstå).

Når det gjelder CAD får du markedsledende software:

http://en.wikipedia.org/wiki/ProEngineer

Hva mer var det som manglet?

 

Som forbruker bør det være åpenbart at man foretrekker en plattformuavhengig leverandør på software, ingen grunn til å binde seg til en OS leverandør for hver software, det blir jo et mareritt til slutt dersom ikke alle bruker samme OS, hvilket fordrer OS-monopol, og det er forbrukere ihvertfall ikke tjent med. Så kan man si at det driter vel jeg i, men det burde du selvfølgelig ikke. Hvis alle kun ser fram til sin egen nesetipp, så vil samfunnet ganske så snart bli et uholdbart sted å være.

8522620[/snapback]

 

At du kan kjøre et fåtall av windows-spillene, med redusert ytelse er ikke tigjengelighet på en fornuftig måte i mine øyne. Om du absolutt vil ha det kan jeg sikkert liste opp spill jeg bruker som ikke støttes. Jeg er kanskje litt "feig", jeg setter pris på at Linux blir mer pop, da det tvinger fram mere standariserte løsninger. Men jeg kjører fortsatt windows selv....

 

EDIT: lagt til en setning

EDIT 2: fjernet litt unødvendig quoting.

EDIT 3: klarte ikke å få til qoutinga skikkelig nei, kanskje på tide å tenke før man poster for en gangs skyld :)

 

AtW

Lenke til kommentar
At du kan kjøre et fåtall av windows-spillene, med redusert ytelse er ikke tigjengelighet på en fornuftig måte i mine øyne.

Av det jeg har sett/hørt/erfart så er ytelsestapet overraskende lite. Nå er det jo nok folk her inne som mener at 10% mer ytelse er verdt en haug penger, subsidiært en uke med overklokk-tweaking. Personlig mener jeg vel at det ikke er der det stikker, forskjellen på 8 eller 16x anisotrop filtering er ikke det som gjør meg lykkeligere.

Om du absolutt vil ha det kan jeg sikkert liste opp spill jeg bruker som ikke støttes.

Ja, men det blir litt useriøst all den tid at det finnes nok av konsollspill som ikke er tilgjengelig på XP/Vista. Poenget er at faktisk enormt mange spill, og de aller fleste populære spill, funker helt fint, og skal vi få til en god trend der, så må flere over på plattformen.

Jeg er kanskje litt "feig", jeg setter pris på at Linux blir mer pop, da det tvinger fram mere standariserte løsninger. Men jeg kjører fortsatt windows selv....

Så lenge det er det beste valget for deg så er det helt OK for meg, jeg er kanskje idealist, men jeg tror at det er mange nok som er best tjent med GNU/Linux til at hvis bare de kommer over så er det nok til å vippe vektskåla både når det gjelder driverutvikling, plattformuavhengig software og endelikt for lukkede formater/standarder.

Lenke til kommentar

nå er det vel aldri ett krav at alle skal over på linux fort som fy. for dem som verdsetter spill på pc så vil nok windows fortsatt være en selvfølge. men for dem som først og fremst bruker pc som en nyttegjenstand, og enten gir pokker i spill eller spiller via konsoll, så vil nok dell med linux være ett alternativ.

Lenke til kommentar
nå er det vel aldri ett krav at alle skal over på linux fort som fy. for dem som verdsetter spill på pc så vil nok windows fortsatt være en selvfølge. men for dem som først og fremst bruker pc som en nyttegjenstand, og enten gir pokker i spill eller spiller via konsoll, så vil nok dell med linux være ett alternativ.

8525048[/snapback]

Og nettopp dette gjelder en lang rekke brukere, spesielt PCer som brukes på jobb, skole o.l, men også mange hjemmebrukere er lite interessert i spill. Da jeg startet med data på 80-tallet var det jo nettopp pga spill, men etterhvert som utviklingen har gått framover og internett har blitt allemannseie, er det mange som bruker PCen til helt andre ting og aldri spiller :thumbup:

 

Laptoper har også blitt mer og mer populært, og flesteparten av laptoper i omløp er rett og slett for dårlige til å spille noe annet enn gamle spill.

 

Derfor vil jeg at folk tenker seg litt om i framtida før de slenger ut med påstander om at linux er for folk med "enkle databehov" o.l. fordi det er himla galt. Vi snakker om et mer enn kraftig nok unix-liknende OS som kan brukes til omtrent alle slags tunge dataformål, fra 3d-animasjon, videoredigering/composition, programmering, servertjenester... og i tillegg er det selvfølgelig også ypperlig for uerfarne brukere med lette behov, da grensesnittet gjerne oppfattes som enklere og renere enn Windows. Midt i blinken for fatter'n som bare surfer litt og skal sjekke mailen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...