Gå til innhold

Dell selger Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

NevroMance treffer spikeren på hodet; alle hardwareprodusenter har lyst til å være på listen til Dell over ”mulig hardware”, det er tross alt største pcselger i usa, og 3 største i verden.

 

Uten tvil det beste ved dette i mine øyne. Og ved bred støtte i hardware markedet kommer software markedet etter også. Som video-redigering, spill, bilde-behandling (fra digital kamera), media-applikasjoner osvosv... Tror Linux får en FIN oppsving nå.

 

Flott! Konkurranse er bare bra for forbrukeren.

 

Smart av Dell egentlig. Får MYE god PR i Linux miljøet framover. Og det er ikke akkurat noen liten gruppe.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kan bli en slags moderne linux revolusjon, bare markedet øker etterspørselen etter linux OS om det blir mer almennt kjent.

8519032[/snapback]

Jeg tror de fleste ikke trenger å betale en krone for å få gjort det dem skal i Windows heller.

 

For min egen del bruker jeg disse programmene i Linux:

OpenOffice - Windowsversjon

Gaim/Pidgin - Wv

Rhythmbox - Mange gode gratis spillere i Windows.

Firefox - Wv

Thunderbird - Wv

Azureus - Wv, samt man har uTorrent som er bedre

FrostWire - Wv

Ripping - Grip, Audiograbber er et bra program for Windows

Video - VLC, Wv

The Gimp - Wv

Gpdf - Gratis alternativer for Windows her også.

Brenneprogrammer - Innebygde Gnome. Finnes også gratis alternativer for Windows

 

...Det var sånn røflig. Antivirus trenger man heller ikke til Windows om man har litt vett i behold, ellers finnes det OK gratis alternativer for det også.

Lenke til kommentar

Veldig gledelig nyhet! :D

 

Det viser seg at Dell og Canonical har jobbet med å få Ubuntu til å gå på Dell-PCer i et par måneder, så de har vel da hatt tilgang til maskinvare å teste ut Feisty på hos Canonical. Jeg er enig med dem som sier at noe av det viktigste med dette er at mer maskinvare blir Linux-kompatibel - i tillegg til at Linux selvsagt også får sjansen til å bli mer kompatibel på forskjellig maskinvare. Men Dells initiativ vil antagelig få smitteeffekt til andre, hvis dette blir en suksess. Da tror jeg produsentene av skjermkort, trådløse kort, o.l. blir tvunget til å lage drivere til Linux også.

 

Offisielle meldinger fra Dell og Canonical:

 

http://direct2dell.com/one2one/archive/2007/05/01/13147.aspx

http://www.ubuntu.com/news/dell-to-offer-ubuntu

 

Noen utenlandske nyhetsartikler om denne saken:

 

http://searchenterpriselinux.techtarget.co...1253364,00.html

http://news.com.com/Dell+picks+Ubuntu+for+..._3-6180419.html

http://www.desktoplinux.com/news/NS8661763902.html

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Vi kjenner til mozilla produktene, gimp osv. Så jo da, det finnes enkelte programmer som er gratis og uten reklame for windows også. Men omfanget er betydelig større hos Linux. Jeg kan nevne en rekke programmer som blir kjøpt av windowsbrukere som det finnes tilfredsstillende eller bedre alternativer under Linux, helt gratis. Gidder ikke å lage en lang liste bare for å imøtegå sånn kverulering…

8519254[/snapback]

Jeg vet ikke hvem vi skal kalle kverulant. Det var ikke omfanget som ble diskutert, men om Windows-brukere "måtte" kjøpe dyr programvare i tillegg til Windows. For 90% av brukerne holder gratisalternativene for Windows lenge, det er det som er det viktige. Det blir litt som å overtale Joe Avarage om at Linux er best fordi den har en fantastisk kjerne. Uinteressant.

Lenke til kommentar

Dette var en skikkelig glad-nyhet :)

 

Nå har jeg enda en grunn til å kjøpe en Dell bærbar. Forhåpentligvis blir det ikke lenge til :p

 

Noen som vet når dette blir tilgjengelig i Norge og hvilke modeller det blir? Jeg håper på at Latitude-serien får denne muligheten.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvem vi skal kalle kverulant. Det var ikke omfanget som ble diskutert, men om Windows-brukere "måtte" kjøpe dyr programvare i tillegg til Windows. For 90% av brukerne holder gratisalternativene for Windows lenge, det er det som er det viktige. Det blir litt som å overtale Joe Avarage om at Linux er best fordi den har en fantastisk kjerne. Uinteressant.

8519307[/snapback]

Vel, mange snakker jo varmt om brukervennlighet, og hvor viktig det er for å gi et OS utbredelse utover hardbarka geeks.

 

Ta en sammenlikning:

 

Med Ubuntu kan du installere OSet, eller rettere sagt distroen, på kanskje et kvarter eller noe? Har ikke sjekka med stoppeklokke :p Og da har du en flunka ny distro med masse nyttig programvare ut av boksen, som Gaim, OpenOffice, Gimp osv. All software og drivere er selvsagt også i nye versjoner og trenger derfor ikke tidkrevende oppdateringer.

 

Med Windows tar installasjonen lengre tid, og det trengs flere reboots. Deretter bruker man ofte masse tid på installasjon av drivere med enda flere reboots. Også kommer oppdateringer til Windows, med enda en eller flere reboots. Programvaren som følger med er stort sett ræva, og man må derfor bruke tid på å lete opp og laste ned andre alternativer. F.eks: Messenger som følger med er utdatert, så man kan bl.a. laste ned MSN Live Messenger isteden, og den ser jo grusom ut med masse stygg reklame hvor noe kan tweakes vekk mens resten må patches, så da må man finne en patch - bare pass på å laste ned en trygg patch og ikke noe spyware/virus-infisert drit. Andre bundlede programmer er også ubrukelig, som Paint :!: og WordPad :!: :!: . Igjen sitter man der med programmer som egentlig bare er waste, og man må laste ned eller kjøpe andre dugelige programmer (f.eks. OpenOffice eller MS Office).

 

Alt er liksom så mye enklere på Linux pga. de geniale pakkesystemene så man får all softwaren levert og oppdatert uten noe styr. Mange frie programmer ser også penere ut på *nix siden de bruker toolkits som GTK, som passer bedre inn i GNOME enn på Windass (etter min mening da ;) )

Lenke til kommentar

Dette er et bra tiltak fra Dell :)

 

Det blir spennende å se i hvilken grad det gjør store utslag på prisen; husk at en andel av det man betaler for Windows i en Dell-maskin faktisk går i lomma til Dell - hele summen går ikke til Microsoft. Og dette er nok en av grunnene til at de hittil har ønsket å bundle OS - fordi de tjener noen ekstra kroner på det.

 

Så hvis de tjener f.eks. 150 kroner pr. preinstallerte Windowsmaskin så er det jo fort store summer som de da går glipp av og som må dekkes på andre måter hvis salget av maskiner med 'gratis' OS tar av. Hvis de da ikke legger på et installeringsgebyr o.l. på gratis OS for å dekke inn dette.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Betyr nok ikke lavere pris, ikke mange kronene iallefall.

MS "sponser" dell fordi de har ms produkter på maskinene sine.

8518273[/snapback]

 

Man kan jo få refundert windows lisensen, så det er vel rimelig å anta at dell faktisk må ut med noe for windows lisensen selv etter supsidier. Likevel blir det vel ikke snakk om noe sørig mer enn et par hundre kroners forskjell, men på 4000 kroners pcer er jo det fort en del prosenter...

8518530[/snapback]

 

øh... Rett meg om jeg er helt på jordet nå, men tjener ikke da jeg som kunde mer på å kjøpe meg en "Windows PC" og få refundert lisensen på denne for å så bruke Ubuntu? :whistle: Var det et trekk på 50% ca pga OEM? En liten katastrofe for dell dette med de kundene som velger dette alternativet.

 

Må som sagt si at dette er ganske så historisk. Feisty Fawn som jeg nettopp har oppgradert til virker som er stor forbedring fra Edgy allerede. Håper at vi kan se et større utslag av dette i neste utgave av Ubuntu pga Dell :)

 

Som det ble poengtert før her: Tittelen "Dell selger Ubuntu Linux" er noe missvisende. en kompiss av meg som gjerne ville hatt den forandret..

Lenke til kommentar
@Langbein: På de punktene der er jeg helt enig. Nå begynner vi å snakke om argumenter for GNU/Linux.

8519549[/snapback]

 

Skal man diskutere pro-con linux/windows her nå da?

 

Den diskusjonen har jo blitt tatt 100 000 000 000 000 før på internet... (gratulerer, du vant en bil).

 

Jøsses. Kverulant ja...ingen tvil.

Lenke til kommentar
Skal man diskutere pro-con linux/windows her nå da?

 

Den diskusjonen har jo blitt tatt 100 000 000 000 000 før på internet... (gratulerer, du vant en bil).

 

Jøsses. Kverulant ja...ingen tvil.

8519684[/snapback]

Litt merkelig at jeg er enig med Langbein og langt på vei med Govassa, hvis jeg er så innmari kverulant. ;) Jeg diskuterer hva faen jeg vil for deg.

Lenke til kommentar
skulle bare ønske at ubuntu hadde støtte for spill, autodesk programmene, archicad, så hadde jeg gått over til ubuntu på dagen.

8519690[/snapback]

 

Nå er det ikke linux som ikke har støtte for spill, men spill som ikke støtter linux. Hadde spillutviklerne programert i OpenGL istedenfor DX hadde aldri spill vært noe problem i linux, Forøvrig er det mange native linux spill også, blant annet Quake, doom, enemy territory for å nevne noen.

 

Akkurat det samme gjelder vel autodesk programmene og archicad, disse støtter mangler støtte for linux, linux mangler ikke støtte for disse.

Lenke til kommentar
skulle bare ønske at ubuntu hadde støtte for spill, autodesk programmene, archicad, så hadde jeg gått over til ubuntu på dagen.

8519690[/snapback]

 

Nå er det ikke linux som ikke har støtte for spill, men spill som ikke støtter linux. Hadde spillutviklerne programert i OpenGL istedenfor DX hadde aldri spill vært noe problem i linux, Forøvrig er det mange native linux spill også, blant annet Quake, doom, enemy territory for å nevne noen.

 

Akkurat det samme gjelder vel autodesk programmene og archicad, disse støtter mangler støtte for linux, linux mangler ikke støtte for disse.

8519913[/snapback]

 

Kall det hva du vil, det relevante for brukeren er at disse programmene/spillene ikke er tilgjengelig på noen fornuftig måte i Linux. Hvem som har skylda endrer ikke det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det lille og enkle poenget mitt er;

Det finnes en stor brukermasse som ikke har noe behov med pcen utover å surfe&skrive.

 

Videre har vi dem som har større behov, men som ikke kjenner til alle gratisprogrammer som finnes. Mange kjøper Nero siden de ikke vet om alternativer, ev. henter den hos Kaptein sabeltann. Og for dem som kjenner til alternativer så er disse ofte med reklame ev. nedjusterte versjoner.

 

Så har vi dem som har behov som faktisk ikke kan dekkes av gratis programmer. Det er en grunn for at det finnes i dag et betydelig salg av software til Windows plattformen. For mange av disse programmer finnes det er tilsvarende eller bedre gratis alternativ for Linux. Digikam er for eksempel bedre enn PS Elements.

 

Felles for de tre gruppene mine er at alle vil få et positivt inntrykk av Linux dersom Dell presenterte en oversikt over de fullversjoner av programmer de helt fritt kan laste ned, uten reklame osv. Til og med dem som ikke har noe behov utover surfe&skrive vil like det de ser – sånn er folk bare.

 

Problemet er dem som ser på listen og ikke finner det de er ute etter… For øvrig er jeg ening ang ”kjernen”, det kunne ikke interessert de fleste mindre vil jeg tro.

8519739[/snapback]

Det er gode poenger. Mange, meg inkludert, får vite om alternativer de ikke visste eksisterte gjennom å installere en Linux-distribusjon. Mange av programmene har jeg senere også brukt i Windows de gangene jeg må bruke det.

Lenke til kommentar

Hvem trenger dem store spill-selskapen? Det meste er konsoll-portinger uansett. Og glem ikke happypenguin, er en del flittige spillskapere der ute. Og mye av det dem lager er vel så nyskapende som det dem store får til med sine budsjetter. Men det er vel samme greia med urørt og platebransjen. Skal bli spennende å se prisene på det her:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...