Gå til innhold

Dell selger Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MP3 er patentert den også. Microsoft og Apple betaler royalties til mannen som har patent på det. Grunnen til at MS og Apple gjør det, er nok fordi det er såpass utbredt.

8676104[/snapback]

 

trodde det var en non-profit lisens ute å gikk. altså at så lenge en ikke tjente på produktet som kunne spille av mp3 så trengte en ikke betale. enkodere er en annen historie iirc.

 

en annen sak er jo at programvarepatenter bare gjelder i usa...

Lenke til kommentar
Ny annonsering fra Dell om lanseringen av Ubuntu senere idag.

8688173[/snapback]

 

Priser med Windows:

Dimension E520 - $369 - $969 (avhengig av komponenter)

XPS 410 - fra $899

Inspiron E1505 - fra $699

 

Priser med Linux:

Dimension E520 - fra $599

XPS 410 - fra $899

Inspiron E1505 - fra $599

 

Som vi ser er Inspiron E1505 (laptop) $100 billigere med Linux, mens XPS 410 (desktop) har lik pris. Skjønner ikke helt hvorfor. Dimension E520 (desktop) starter sikkert med kraftigere komponenter i Linux-tilfellet, derfor prisforskjellen der.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Hehe.. Det må nok være en feiltolkning. Jeg regner med at 1% = 20.000 maskiner. Ikke at de regner med å selge Ubuntu med 1% av 20.000 maskiner, altså 200 maskiner.

 

Men selv om 1% = 20.000 maskiner så høres tallet lite ut. Dell er jo en av de største PC-produsentene i verden og da selger de vel laaangt mer enn 2 millioner PCer i året? Er det noen som har tall på hvor mange PCer de selger per år?

 

Redigert: Jeg fant ut at de solgte for 14,4 milliarder dollar det første kvartalet i år. Hvis vi regner et gjennomsnitt på 1440 dollar (ca 8650 kr) per PC inkludert annet utstyr så får vi et rundt og pent tall på antall PCer i første kvartal: 10 millioner. Dvs. 40 millioner PCer per år. En prosent av dette er 400.000 PCer per år. Merk: dette er grove anslag så det er står fullt åpent for flisespikking på tallene om noen føler for det.

8663225[/snapback]

 

Nå selger vel Dell også en del mer enn bare pc til privatkunder.

Lenke til kommentar
Ny annonsering fra Dell om lanseringen av Ubuntu senere idag.

8688173[/snapback]

 

Priser med Windows:

XPS 410 - fra $899

 

Priser med Linux:

XPS 410 - fra $899

8688219[/snapback]

 

Må si jeg ikke likte den helt, personlig ville jeg da kjøpt den med windows, ikke godtatt lissensavtalen, fått tilbake pengene og lagt inn en GNU/Linux distro. For de fleste vil det jo ikke være aktuelt å kjøpe noe med linux (skummelt) så lenge det koster det samme med windows (trygt).

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Priser med Windows:

XPS 410 - fra $899

 

Priser med Linux:

XPS 410 - fra $899

8688219[/snapback]

 

Må si jeg ikke likte den helt, personlig ville jeg da kjøpt den med windows, ikke godtatt lissensavtalen, fått tilbake pengene og lagt inn en GNU/Linux distro. For de fleste vil det jo ikke være aktuelt å kjøpe noe med linux (skummelt) så lenge det koster det samme med windows (trygt).

8689075[/snapback]

 

Det er mulig det ikke lar seg gjøre lenger å få penger tilbake for Windows, siden man også har Linux som valg.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Priser med Windows:

XPS 410 - fra $899

 

Priser med Linux:

XPS 410 - fra $899

8688219[/snapback]

 

Må si jeg ikke likte den helt, personlig ville jeg da kjøpt den med windows, ikke godtatt lissensavtalen, fått tilbake pengene og lagt inn en GNU/Linux distro. For de fleste vil det jo ikke være aktuelt å kjøpe noe med linux (skummelt) så lenge det koster det samme med windows (trygt).

8689075[/snapback]

 

Det er mulig det ikke lar seg gjøre lenger å få penger tilbake for Windows, siden man også har Linux som valg.

8689159[/snapback]

 

Tviler på at dell kan fjerne den muligheten, siden det står i OEM lissensavtalen til MS. Kan jo hende MS har endret på dette, men tror egentlig ikke det. Uansett vil det vel gi mindre linuxsalg av XPS enn hva det kunne vært siden de koster det samme. Hvis min mor skal kjøpe seg pc tror jeg det kun er en ting som skal få hu til å velge linux, og det er pris.

Lenke til kommentar
Det er mulig det ikke lar seg gjøre lenger å få penger tilbake for Windows, siden man også har Linux som valg.

8689159[/snapback]

Jeg ser ikke noen grunn til at de skal diskvalifisere for å få pengene tilbake for en Windows man ikke trenger.

 

Ubuntu er bare ett av "en hel galakse" med Linux-OS. I tillegg har vi alle som hverken vil ha de windows-versjonene de blir pådyttet eller Linux, men f.eks Mac OSX, BSD, Solaris osv.

Lenke til kommentar
Ny annonsering fra Dell om lanseringen av Ubuntu senere idag.

8688173[/snapback]

 

Priser med Windows:

XPS 410 - fra $899

 

Priser med Linux:

XPS 410 - fra $899

8688219[/snapback]

 

Må si jeg ikke likte den helt, personlig ville jeg da kjøpt den med windows, ikke godtatt lissensavtalen, fått tilbake pengene og lagt inn en GNU/Linux distro. For de fleste vil det jo ikke være aktuelt å kjøpe noe med linux (skummelt) så lenge det koster det samme med windows (trygt).

8689075[/snapback]

 

Jeg vil anta at specs'ene her ikke er like. Som kjent er det en del hardware som ikke er spesielt godt støttet i Linux. Kan tenkes at den billigste windows-maskinen leveres med hw som ikke er spesielt linux-vennlig.

Lenke til kommentar
Det er mulig det ikke lar seg gjøre lenger å få penger tilbake for Windows, siden man også har Linux som valg.

8689159[/snapback]

Jeg ser ikke noen grunn til at de skal diskvalifisere for å få pengene tilbake for en Windows man ikke trenger.

 

Ubuntu er bare ett av "en hel galakse" med Linux-OS. I tillegg har vi alle som hverken vil ha de windows-versjonene de blir pådyttet eller Linux, men f.eks Mac OSX, BSD, Solaris osv.

8689436[/snapback]

 

Det er helt logisk at det fremdeles skal gå an å gjøre det siden OEM-avtalen åpner for det, men jeg tenkte kanskje Dell blir mer motvillig til det enn tidligere.

Lenke til kommentar
Jeg vil anta at specs'ene her ikke er like. Som kjent er det en del hardware som ikke er spesielt godt støttet i Linux. Kan tenkes at den billigste windows-maskinen leveres med hw som ikke er spesielt linux-vennlig.

8689486[/snapback]

 

Tror du ikke da de hadde kalt den noe annet? For å understreke at det faktisk ikke er samme maskin? Mener det blir feil å kalle den det samme om det i bunn og grunn er to forskjellige maskiner. Nå kan det godt hende du har rett, ikke vet jeg, men hvertfall sånn jeg tenker.

 

 

Det er mulig det ikke lar seg gjøre lenger å få penger tilbake for Windows, siden man også har Linux som valg.

8689159[/snapback]

Jeg ser ikke noen grunn til at de skal diskvalifisere for å få pengene tilbake for en Windows man ikke trenger.

 

Ubuntu er bare ett av "en hel galakse" med Linux-OS. I tillegg har vi alle som hverken vil ha de windows-versjonene de blir pådyttet eller Linux, men f.eks Mac OSX, BSD, Solaris osv.

8689436[/snapback]

 

Det er helt logisk at det fremdeles skal gå an å gjøre det siden OEM-avtalen åpner for det, men jeg tenkte kanskje Dell blir mer motvillig til det enn tidligere.

8689503[/snapback]

 

Kan godt hende de blir litt motvillige ja, men skal jo uansett bare være å slenge lissensavtalen i bordet, så har de plutselig ikke mer å krangle om.

Lenke til kommentar
Jeg vil anta at specs'ene her ikke er like. Som kjent er det en del hardware som ikke er spesielt godt støttet i Linux. Kan tenkes at den billigste windows-maskinen leveres med hw som ikke er spesielt linux-vennlig.

8689486[/snapback]

 

Tror du ikke da de hadde kalt den noe annet? For å understreke at det faktisk ikke er samme maskin? Mener det blir feil å kalle den det samme om det i bunn og grunn er to forskjellige maskiner. Nå kan det godt hende du har rett, ikke vet jeg, men hvertfall sånn jeg tenkte

 

Dell muliggjør i veldig stor grad egenkonfigurering av maskinen. Alle prisene er "starting at"-priser, dvs. at grunnkonfigurasjonen kan være forskjellig mellom Linux- og Windows-maskiner. Det merkes spesielt på Dimension E520 med en prisforskjell på $140 for billigste maskin for hvert OS.

 

Uansett får vi se resultatet kl. 4 pm CST (hvilken tidssone er det?). :)

 

Edit: Skrev feil forkortning for tidssonen.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...