Gå til innhold

Dell selger Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

Ja, jeg spurte henne. Hun fikk beskjed om å oppdatere Firefox, hun godtok det og nå dette. Jeg vet jeg ikke vil klare å ordne dette, for stor feilmelding, så nå står det i å bygge en ny datamaskin som er kompitabel med XP eller Vista siden jeg aldri opplever slik tulball igjen.

8518014[/snapback]

For stor feilmelding? Og du VET på forhånd at du ikke kan løse det? :ermm:

 

Hvordan oppdaterte hun? Inni Firefox eller med Ubuntu's oppdateringsapplet/synaptic?

 

Om jeg ikke tar helt feil, så går det ikke engang an å oppdatere Firefox inne fra Firefox, rett og slett fordi en vanlig bruker ikke har rettigheter til å endre programfilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er virkelig gode nyheter, særlig for open source generelt! Jeg ser for meg at vi om noen år kan se tilbake på dette som det øyeblikket som sendte ubuntu ut til vanlige mennesker, ikke bare nerder som oss.

Som sakt over vil dette gi bedre hardware støtte, samt tvinge ubuntu teamet til å komme med hyppige oppdateringer, (som om de ikke gjorde det fra før) og er Dell noe til firma gir de Ubuntu folka laptoper slik at de kan skreddersy nyere utgaver av Ubuntu, som igjen gjør ubuntu bedre for alle!

Lenke til kommentar

Dette er jo bare en fantastisk god nyhet..hvis de får det til å fungere 100% på laptoper, inkludert tricky ting som hibernate og suspend-modus.

 

Det kjipe med linux på bærbare er at du bare klarer å få 90% av tingene ting å fungere skikkelig, og de siste 10% irriterer man seg endel over (webcam, enkelte kortlesere, hibernate/suspend, mediaknapper, etc).

 

Betyr dette at de også tilbyr support på Linux? Eller er du "on your own" hvis du velger Linux? (Edit: En support-avtale gjennom Canonical er vel da kanskje en mulighet for noen kroner ekstra..?)

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Dette er en kjempe god nyhet, selv om jeg ikke tror dell vil selge alt for mange pcer med ubuntu på. Det jeg synes er viktigst er at dell nå kommer til å bygge pcer som er 100 % kompatible med linux. Siden det neppe er lønsomt å ha forskjellige komponenter i windows og linux maskiner er det da sannsynlig at ALLE pcene fra dell nå kommer til å være mer eller mindre linux kompatible, så selv om ikke forhåndsinstallert ubuntu skulle ta av får man en viktig grobunn for senere bruk av linux.

 

Skulle dette bli en suksess og ubuntu pcene oppnår 5-10% av det totale salget (noe som er ganske høyt, men langt i fra umulig) er man på og vei til at bug #1 er fikset (bug #1 i ubuntu handler om at microsoft har for stor markedsandel).

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes hardware-støtten i Linux er grei nok som den er? Jeg ser heller for meg at Dell vil shippe Linux på laptoper med Nvidia-skjermkort og Intel WLAN-kort osv, i stedet for å f.eks bruke ndiswrapper på "Dell"-kortene sine osv.

 

Så det jeg prøver å si, jeg vil heller tro at Dell setter sammen maskiner som per dags dato er kompatibel med Feisty Fawn fremfor å pushe frem brukbare linux-drivere fra alle de andre hw-produsentene (selv om de i bunn og grunn vil kunne gjøre det ubevisst).

 

Just my 0.02€

8517950[/snapback]

 

Joda, Dell kommer til å selge med den hardwaren de allerede har som støtter linux, men hvis dette blir en hit vil jo også andre hardwareprodusenter se dette og ta etter. Altså sørge for bedre linux støtte på det de produserer slik at disse også kan få være med på dell sine maskiner.

 

Ser forresten ut som neste maskina mi blir en Dell nå, helt kongearbeid.

Lenke til kommentar
Betyr nok ikke lavere pris, ikke mange kronene iallefall.

MS "sponser" dell fordi de har ms produkter på maskinene sine.

8518273[/snapback]

 

Man kan jo få refundert windows lisensen, så det er vel rimelig å anta at dell faktisk må ut med noe for windows lisensen selv etter supsidier. Likevel blir det vel ikke snakk om noe sørig mer enn et par hundre kroners forskjell, men på 4000 kroners pcer er jo det fort en del prosenter...

Lenke til kommentar

Bedre support til utstyret blir ett stort pluss, får bare håpe at det blir populært nok, slik at det kan komme flere native spill til linux, liker ikke å f.eks være tvunget til å bruke en DX9-10 wrapper (eller tilsvarende) når jeg skal spille i linux. Greit nok, jeg får det til, men spill som jeg kan legge inn native er mye, mye likere...

Lenke til kommentar
Betyr dette at de også tilbyr support på Linux? Eller er du "on your own" hvis du velger Linux? (Edit: En support-avtale gjennom Canonical er vel da kanskje en mulighet for noen kroner ekstra..?)

8518108[/snapback]

 

Det skal bli mulig å velge support fra Canonical har jeg lest. Blir vel et radiovalg når du setter sammen PC'en din, enten med support fra Canonical for X antall ekstra kroner eller uten support.

Lenke til kommentar
Dette er jo bare en fantastisk god nyhet..hvis de får det til å fungere 100% på laptoper, inkludert tricky ting som hibernate og suspend-modus.

 

Det kjipe med linux på bærbare er at du bare klarer å få 90% av tingene ting å fungere skikkelig, og de siste 10% irriterer man seg endel over (webcam, enkelte kortlesere, hibernate/suspend, mediaknapper, etc).

8518108[/snapback]

På min Dell M65 fungerer både kortleseren, hibernete/suspend og mediaknappene. Kortleseren kan f.eks. brukes til innlogging hos Norsk Tipping. Men jeg måtte riktignok installere et program fra buypass - noe som tok ca.3 minutter.

 

Webkamerastøtte er derimot litt dårlig generelt sett.. MS Lifecam VX-6000 fungerer ikke selv over ett år etter utgivelsen... Det er sikkert litt pga. MS tviholder på spesifikasjonen, men både sensorbrikken og brokretsen i kameraet er identifisert, så det kommer nok noe snart :)

Lenke til kommentar
Dette er jo bare en fantastisk god nyhet..hvis de får det til å fungere 100% på laptoper, inkludert tricky ting som hibernate og suspend-modus.

 

Det kjipe med linux på bærbare er at du bare klarer å få 90% av tingene ting å fungere skikkelig, og de siste 10% irriterer man seg endel over (webcam, enkelte kortlesere, hibernate/suspend, mediaknapper, etc).

 

Betyr dette at de også tilbyr support på Linux? Eller er du "on your own" hvis du velger Linux? (Edit: En support-avtale gjennom Canonical er vel da kanskje en mulighet for noen kroner ekstra..?)

8518108[/snapback]

På mine to Dell bærbare, en Latitude X1 og en XPS, virker absolutt alle komponentene inkl. hurtigtastene på tastaturet ut av boksen med Ubuntu Feisty Fawn. - Det eneste som mangler drivere er 56k modemet. - Det har jeg ikke møtt en person siden 1998 som har hatt bruk for.

 

Problemet er at det sikkert ikke blir billigere idet hele tatt, når de blir subsidiert for å legge med ekstra programvare på windows.

8517735[/snapback]

Husk at man slipper å kjøpe Microsoft Office, Photoshop, Paint Shop Pro, Norton antivirus osv også da... Blir en god del kroner av det.

 

 

Dessuten hvis folk får med seg det at Ubuntu er virus, spyware og adware fri så tror jeg det vil markedsføre seg nesten av seg selv...

Lenke til kommentar
Dette er en kjempe god nyhet, selv om jeg ikke tror dell vil selge alt for mange pcer med ubuntu på. Det jeg synes er viktigst er at dell nå kommer til å bygge pcer som er 100 % kompatible med linux. Siden det neppe er lønsomt å ha forskjellige komponenter i windows og linux maskiner er det da sannsynlig at ALLE pcene fra dell nå kommer til å være mer eller mindre linux kompatible, så selv om ikke forhåndsinstallert ubuntu skulle ta av får man en viktig grobunn for senere bruk av linux.

 

Skulle dette bli en suksess og ubuntu pcene oppnår 5-10% av det totale salget (noe som er ganske høyt, men langt i fra umulig) er man på og vei til at bug #1 er fikset (bug #1 i ubuntu handler om at microsoft har for stor markedsandel).

8518188[/snapback]

 

Dell's forettnignside bygger jo på at de hele tiden tar de komponentene de får tak i, på en måte. Derfor skjer det ofte at det sitter f.eks. forskjellige HD'er o.l. i de samme produktene. Men, skal bli spennende å se hvordan de får til det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...