Gå til innhold

Dell selger Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

Ser ikke helt hva enkelta har i mot linux jeg. Man må da ikke bruke det :) Hvis man vil spille spill, så holder man seg til Windows, har man lyst til å spare noen kroner på OS når man kjøper ny maskin, og man ikke bruker dataen til noe annet enn å høre på musikk, se på film, og surfe på nettet. Er jo Linux ypperlig. Etterhvert som man blir mer "avansert" er det ikke vanskelig og ta i bruk nye programmer. Synaptic har det meste, og for å gjøre det enkelt kan man bare skrive "sudo apt-get install <programm>"

 

Og det at mange tror det ikke er noen bra programmer i Linux, de tar på mange måter feil :) Greit nok, for enkelte er ikke Gimp, like bra som photoshop. Men hvis du ikke bruker noe annet en photoshop kan man jo skaffe seg en Windows eller en mac :) OpenOffice er like bra som MSOffice, det finnes ivertfall 3 msn klienter til Linux. Gaim (finnes også til windows) som er noe av det enkleste som finnes. Den har også støtte for IRC, Jabber, yahoo +++ :) Kopete er en msn klient som følger med KDE (et Desktop Envirement elns på engelsk) som er en helt vanlig msn. Også har man aMsn, som vistnok skal være helt lik msn messenger. (Personlig har jeg aldri prøvd den)

 

Men nå stikker jeg å spiser frokost :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkel i Seattle Post Intelligencer bl.a. med intervju av en 13-årig Ubuntu-bruker.

 

I artikkelen sier en talsperson for Dell:

Ubuntu is free, and machines pre-installed with it will be less expensive than PCs of the same configuration that come with Windows, Bolen said.

Dersom sitatet er registrert korrekt fra journalistens side, er dette et bevis på at Ubuntu-PC'ene til Dell faktisk blir billigere enn Windows-PC'ene. Hurra! :)

Lenke til kommentar
Husk at man slipper å kjøpe Microsoft Office, Photoshop, Paint Shop Pro, Norton antivirus osv også da... Blir en god del kroner av det.

8518749[/snapback]

Det må man da ikke til Windows heller.

8518799[/snapback]

Det er mulig det og jeg ser dere har diskutert det mye mens jeg var borte...

 

Poenget mitt er at mange av Dells kunder (og trolig alle deres forretningskunder) ønsker også forhåndsinstallert Officepakke, photoshop, anti-virus og det man trenger i virksomheten.

 

Så spørs det om Dell også vil tilby forhåndsinstallert openoffice, gimp og firefox på windows-maskiner... Gjør de det, vil såklart dette argumenet falle bort. Men slik det er i dag er alternativene MS Office, Paint Shop Pro (usikker på å om dell bundler photoshop) og Norton AV som tilsammen koster noen få tusenlapper.

 

Når det gjelder diskusjonen om hvor mange som bryr seg betydelig om å kunne spille de siste titlene på maskinene sine i råest mulig oppløsning, AA, AF, osv... Så mener jeg det må kunne leses ut av salgsstatistikken i grafikkbrikke markedet. Har ikke Intel rundt 70% markedsandel? Mens de fleste av resten kjøper andre kort i low- til mid-end-segmentet...

Lenke til kommentar

Så spørs det om Dell også vil tilby forhåndsinstallert openoffice, gimp og firefox på windows-maskiner... Gjør de det, vil såklart dette argumenet falle bort. Men slik det er i dag er alternativene MS Office, Paint Shop Pro (usikker på å om dell bundler photoshop) og Norton AV som tilsammen koster noen få tusenlapper.

8528897[/snapback]

 

Vel, nå er det Ubuntu de skal legge inn på maskinene og det hadde forundra meg stort om de la inn en helt strippa ubuntuversion. Det enkleste for Dell vil uansett, uten tvil, være å legge inn den normale ubuntuversionen, noe som vil si at OpenOffice, Gimp og Firefox er preinnstallert.

Lenke til kommentar
Så spørs det om Dell også vil tilby forhåndsinstallert openoffice, gimp og firefox på windows-maskiner... Gjør de det, vil såklart dette argumenet falle bort. Men slik det er i dag er alternativene MS Office, Paint Shop Pro (usikker på å om dell bundler photoshop) og Norton AV som tilsammen koster noen få tusenlapper.

8528897[/snapback]

Vel, nå er det Ubuntu de skal legge inn på maskinene og det hadde forundra meg stort om de la inn en helt strippa ubuntuversion. Det enkleste for Dell vil uansett, uten tvil, være å legge inn den normale ubuntuversionen, noe som vil si at OpenOffice, Gimp og Firefox er preinnstallert.

8555504[/snapback]

Nå pratet vi vel egentlig om besparelsen med Ubuntu i forhold til å kjøpe Windows, hvor alternativene i dag er dyre proprietære programmer. Får man muligheten til å velge OpenOffice.org, Gimp, Firefox, osv sammen med Dells Windows-maskiner også, vil jo prisforskjellen mellom å velge Ubuntu og Windows falle betydelig.
Lenke til kommentar

Det er jo veldig bra dersom Dell-folkene virkelig lærer seg Ubuntu.. Gjetter på at en god del kommer til å bytte over fra Windows på egne maskiner når dem ser hvor mye mer smertefritt det meste går.

 

Selv gruer jeg meg til de få gangene det er nødvendig å starte PC'en i windows. Men det blir heldigvis stadig lengre mellom hver gang det er nødvendig :) Men jeg skjønner jo at folk som spiller en del fremdeles bruker windows..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe.. Det må nok være en feiltolkning. Jeg regner med at 1% = 20.000 maskiner. Ikke at de regner med å selge Ubuntu med 1% av 20.000 maskiner, altså 200 maskiner.

 

Men selv om 1% = 20.000 maskiner så høres tallet lite ut. Dell er jo en av de største PC-produsentene i verden og da selger de vel laaangt mer enn 2 millioner PCer i året? Er det noen som har tall på hvor mange PCer de selger per år?

 

Redigert: Jeg fant ut at de solgte for 14,4 milliarder dollar det første kvartalet i år. Hvis vi regner et gjennomsnitt på 1440 dollar (ca 8650 kr) per PC inkludert annet utstyr så får vi et rundt og pent tall på antall PCer i første kvartal: 10 millioner. Dvs. 40 millioner PCer per år. En prosent av dette er 400.000 PCer per år. Merk: dette er grove anslag så det er står fullt åpent for flisespikking på tallene om noen føler for det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

den artikkelen der er en smule svak.

 

for det første, hva støtter windows av kodeker utav av boksen?

 

fint lite annet en microsoft sine windows media...

 

og jeg vi påstå det er en fordel å få folk til å kjøpe postscript skrivere ;)

 

alt i alt, jeg er ikke overrasket. men det var ett øyeblikk jeg lurte på om jeg leste ett propagandaskriv fra MS :p

Lenke til kommentar
Om man ikke trenger Windows så får man jo refundert pengene for lisensen. Det var i fjor snakk om ca 50% av OEM-pris, siden det er den prisen Dell betaler. Dette er en mulighet microsoft gir oss gjennom lisensavtalen og er i teorien ikke leverandør-avhengig, selv om enkelte leverandører sikkert kan være vanskeligere å ha med å gjøre enn andre. Dell og HP er i hvert fall ganske enkle å ha med å gjøre på dette punktet.

 

Dette er egentlig kun teoretisk da det i praksis var EKSTREMT tungtvindt å få til, kan hende det egentlig var ment som indirekte P.R. fra Dell sin side. Prøvde å få dette til men var et helvette og de gjorde det så kronglette at jeg ga opp. Sikkert mange som har vilje til å bruke X-antall timer på å få tilbake ~640,- ish kr. Det hadde ikke jeg!

Kjempe bra at de "selger" med ubuntu, absolutt et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Ja, det kan virke som man krever mye mer av Linux enn Windows før man kaller det brukervennlig. Men problemet blir jo at selv om ikke Windows støtter mye codecs out-of-box, så støtter den de mest brukte. Nemlig wmv/a og mp3.

8675517[/snapback]

 

og begge deler kan fint erstattes med frie alternativer. men hvorfor det ikke blir gjort (i det minste i WM* sammenheng) er ett åpent spørsmål med like mange svar som det er parter...

 

EFN er vel for eksempel i evig diskusjon med NRK angående deres bruk av WM* på deres web-tjenester.

 

mp3 er en annen historie. i teorien er det fullt mulig å legge med støtte for denne kodeken. men i praktisk blir det vanskelig fordi det er noe juridisk språk ute å går angående kommersiell bruk vs ikke-kommersiell bruk...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...