Gå til innhold

Dell selger Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var det endelig mulig å kjøpe Dell med Ubuntu. :) Kikket litt på forskjellene mellom Windows og Ubuntu.

 

Inspiron E1505

Grunnkonfigurasjonen til Ubuntu ($599) er helt lik som Windows ($699), bortsett fra 512 MB RAM i stedet for 1 GB og Intel-grafikkort mot ATI-grafikkort. Du kan putte på ekstra minne, og prisen på Ubuntu blir da $649. ATI-grafikkort kan du ikke velge. Her får man med Vista Home Basic

 

Dimension E520

Her kunne man konfigurere ganske fritt, så jeg satte Windows-PC'en helt lik grunnkonfigurasjonen til Ubuntu-PC'en. Da ble Windows-PC'en på $679 og Ubuntu-PC'en på $599. Grunnkonfigurasjonen er med Intel-grafikkort, men du kan velge nVidia-grafikkort mot pristillegg. Med Windows kan du i tillegg velge ATI og dedikert lydkort. Her får man bare velge Vista Home Premium om konfigurasjonen skal være lik.

 

XPS 410

Endret skjermen til Samsung for at jeg skulle få det likt med Windows'en, og da ble prisen $849 for Ubuntu mot $899 for Windows. Du kan legge ganske mye mer til Windows-maskinen, enn Ubuntu-maskinen. Skjermkortvalget er kun ett med Ubuntu, nVidia Geforce 7300LE, mens man for Windows kan få helt opp til Geforce 8800GTX. Her følger også Vista Home Premium med.

 

I alle tilfeller er altså Ubuntu-maskinen billigst, men du har færrest konfigurasjonsmuligheter. Videre er det tydelig at Dell unngår ATI og dedikerte lydkort på Linux-maskinene.

 

Supportprisene for Ubuntu er $65 Starter Support i en måned, $125 for Basic Support i et år og $275 for Standard Support i et år.

 

Edit: En veldig tydelig reklame for Dells nye tilbud på forsiden deres. :)

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Fra 50$ (~300 kr) billigere enn Windows

Til 80$ (~480 kr) billigere enn Windows Vista Home Premium

 

Jeg er hverken fornøyd eller misfornøyd med det. Vista Home Premium OEM koster fra ca 900 kr å det burde være ennå litt mer å gå på selv om Dell får rabatt på Windows.

 

Ellers så er jeg positivt overrasket over at de velger å tilby FreeDOS i tillegg. Det visste jeg ikke før nå. Supporten virker OK priset med unntak av den minste (1 mnd for 65$); den synes jeg var litt dyr til å ha så kort varighet. Ellers så regner jeg med det går an å velge null support også.

Lenke til kommentar

Litt skuffet over at det er så få maskiner. Forstod det slik at de skulle tilby Ubuntu over hele linja.

 

En annen ting er at man må klikke seg inn via dell.com/ubuntu for å finne tilbudene. Hvis du velger customize på de maskinene på vanlig måte med å starte fra dell.com finner du jo bare Windows Vista.

 

Det holder rett og slett ikke i forhold til løftene.

Lenke til kommentar

Ja, det var skuffende at man ikke kan velge Ubuntu fra de vanlige sidene der man konfigurerer sin PC, men må inn på en spesiell nettside for Ubuntu. Antagelig er det gjort slik fordi man vil ha kontroll på hva folk kan velge av kombinasjonsmuligheter i en Linux-PC, men Dell har bommet stygt på hva folk forventer seg av enkelhet og oversikt i kjøpsprosessen. Folk vil lete etter Ubuntu på de vanlige sidene og ikke finne det. Her blir det storm...

Lenke til kommentar

Er veldig enig at det er problematisk at man ikke kan veldig Ubuntu på de vanlige sidene. Det første jeg tenkte når jeg hørte at Linux skulle tilbys, var at man fikk en egen radioknapp sammen med Windows ved valg av operativsystem. Men dersom dette blir en suksess, vil det nok skje i fremtiden når de får tilpasset modellene sine til Linux. Slik det er nå er ikke alle komponentene deres Linux-kompatible.

 

Jeg syns jeg de bør sette tilsvarende dette også på Windows-delen:

The main thing to note is that when you choose open source you don’t get a Windows® operating system. If you’re here by mistake and you are looking for a Dell PC with Windows, please use the following link.

Dvs. da med Ubuntu i stedet for Windows.

Lenke til kommentar
Ja, det var skuffende at man ikke kan velge Ubuntu fra de vanlige sidene der man konfigurerer sin PC, men må inn på en spesiell nettside for Ubuntu. Antagelig er det gjort slik fordi man vil ha kontroll på hva folk kan velge av kombinasjonsmuligheter i en Linux-PC, men Dell har bommet stygt på hva folk forventer seg av enkelhet og oversikt i kjøpsprosessen. Folk vil lete etter Ubuntu på de vanlige sidene og ikke finne det. Her blir det storm...

8696590[/snapback]

 

Det burde gjøres noe med ja, hvertfall når det ikke er noen klar link til linux engang, hvertfall ikke som jeg ser. Ser ut som dells linux pc'er blir mer for linuxbrukeren som vil støtte opp om prosjektet og ikke kommer til å hjelpe veldig på utbredelsen av linux til "den vanlige mannen i gata". Hadde jo ikke vært vanskeligere enn å legge inn ubuntu samme med windows os'ene og gi en popup/oppdatere siden og si ifra at noen av valgene er blitt gjort om pga. ting ikke er kompatible med ubuntu.

Lenke til kommentar
Litt skuffet over at det er så få maskiner. Forstod det slik at de skulle tilby Ubuntu over hele linja.

 

En annen ting er at man må klikke seg inn via dell.com/ubuntu for å finne tilbudene. Hvis du velger customize på de maskinene på vanlig måte med å starte fra dell.com finner du jo bare Windows Vista.

 

Det holder rett og slett ikke i forhold til løftene.

8696485[/snapback]

 

rom var ikke bygget på en dag som det heter seg.

Lenke til kommentar
Neida, men hvordan har Dell tenkt at dette skal bli en success når de gjemmer det bort på denne måten? Det virker på meg som om de ikke har noe tro på det selv, men bare har slengt opp noe fordi kundene har bedt om det.

8702065[/snapback]

Jeg skjønner dem egentlig på en måte. På den måten får de folk som aktivt søker Ubuntu og ikke folk som ringer inn uka etterpå og lurer på hvorfor scanneren fungerer. Ubuntu er ikke for folk flest ennå, fordi det ikke er nok utbredt. Høna eller egget problematikk.

Lenke til kommentar
rom var ikke bygget på en dag som det heter seg.

8698558[/snapback]

Du har jo rett i det. Og det er fortsatt en betydelig progresjon for Linux at verdens største PC produsent tilbyr ferdig installert GNU/Linux.

 

- Og de har faktisk en Ubuntu banner på forsiden på us.dell.com, selv om man må oppdatere siden en del ganger for å se den. Men savner en tydelig fast link til ubuntu seksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...