Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Eg synest ikkje du kan samanlikne det å skifte ein stikkontakt med å skifte ein PSU. I ein PC er du aldri i nærheten av spenningsførande leiarar, iallefall ikkje 230V. Det er Plug&Play, på same måte som når du plugger ein lampe i stikkontakten, aldri i kontakt med spenningsførande leiarar, du må heller ikkje skru noko som helst.

 

Det finnes forskrifter for korleis du skal skifte ein stikkontakt, ikkje ein PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg synest ikkje du kan samanlikne det å skifte ein stikkontakt med å skifte ein PSU. I ein PC er du aldri i nærheten av spenningsførande leiarar, iallefall ikkje 230V. Det er Plug&Play, på same måte som når du plugger ein lampe i stikkontakten, aldri i kontakt med spenningsførande leiarar, du må heller ikkje skru noko som helst.

 

Det finnes forskrifter for korleis du skal skifte ein stikkontakt, ikkje ein PSU.

8333102[/snapback]

Elektrikeren monterer heller ikke stikk på en spenningsførende leder om han kan unngå det. Og i vanlige hus kan man det...

 

Jeg sammenligner dem ikke. Jeg sier de går under samme forskrift.

 

I PSU er det 230V, og 230V der er like farlig der som i stikket. Og husk sikkerhet er ikke bare ting som dreper deg. Ikke alle forskriftene er laget for å redde livet til elektrikeren.

 

Det er vel ikke vanskelig å forstå at 230V @ 10A er 2300VA. 2300VA er mye effekt. Det er det du får inn gjennom stikket, enten du skrur i det eller du kobler til en lampe med kontakt. Om brannen blir i veggen din, eller noe annet sted spiller vel ingen rolle?

 

Jeg synes det er sjokkerende at dere synes det er uvesentlig hva man gjør etter stikket. Det er jo tross alt etter stikket de aller fleste branner og ulykker oppstår. TV, skjøteledninger, komfyr, etc.

Lenke til kommentar
FAST elektrisk utstyr vil si stikkontakter osv, ikke den elektriske tannbørsten eller pcn, som er tilkoblet med støpsel, det er ikke fast og kan flyttes...

8331311[/snapback]

 

Alt elektrisk utstyr er underlagt forskriftene. Du snakker igjen bare om installasjon, og den kan være fast eller ikke. Utstyr du kobler til er også underlagt forskrifter, som igjen eier og bruker er ansvarlig for at blir oppfylt.

 

At det skal være mer lovlig å skifte PSU i en PC (eller reparere denne) enn å skifte ut et stikk i veggen finner jeg helt tåpelig. Det jeg kobler til stikk har like mye og farlig energi som det er i stikket. Hvorfor differensiere?

 

Det burde vært laget en revisjon av forskriftene for å muliggjøre å selv gjøre arbeid med samme dokumentasjonskrav som elektrikere, samt klarere retningslinjer. Gjerne med et pålagt 'sikkerhetskurs' som basis.

8333065[/snapback]

Faste elektriske einstallasjoner ligger under FEL (Forskrifter for Elektriske Lavspentanlegg) mens PSUen er underlagt FEU (Forskrifter for Elektrisk Utstyr).

En PSU er laget for å kunne plugges fra og til uten bruk av verktøy.

Å bytte denne er ingen større fare en å bytte panelovnen på veggen hjemme.

Plugge fra støpselet, skru ned ovnen, montere opp en ny og plugge den til igjen.

Kan du i noen av tilfellene komme borti spenningsførende deler ved bytte av PSU eller støpslet panelovn?

Nei ikke pr. definisjon og derfor er dette fult lovlig å gjøre for menigmann.

 

EDIT:Om brannen starter i bordlampa eller koblingsboksen i veggen spiller en stor forskjell.

Lampa trekker du ut av stikken om den skulle ta fyr mens skjultanlegget får du ikke slått av like fort.

Kanskje er skapet låst og nøkkelen henger på nøkkelknippet kona har med seg på jobb osv.

Elektrisk utstyr anbefales desuten å plugges fra når det ikke er i bruk, noe som ikke er så enkelt for fastinstallasjonen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg sammenligner dem ikke. Jeg sier de går under samme forskrift.

 

Jeg synes det er sjokkerende at dere synes det er uvesentlig hva man gjør etter stikket. Det er jo tross alt etter stikket de aller fleste branner og ulykker oppstår. TV, skjøteledninger, komfyr, etc.

8333313[/snapback]

Kva forskrift er det då du meiner?

 

Eg har aldri påstått at det er uvesentlig kva ein gjer etter stikkontakten, det eg vil fram til er at det ikkje er nødvendig å ha ein elektriker for å skifte PSU i ein PC.

Lenke til kommentar

Lønna er jo tross alt også bestemt av lokale forhold.

Oslo har høyere elektrikerlønninger en Trondheim som fremdeles har mye bedre betalt en Mo I Rana.

Alle følger tariffen mens i større byer er det også lokale tillegg.

Bor man i ei byg en eller annen plass får man med stor sansynlighet betalt etter tariff og ikke ei krone mer.

Lenke til kommentar
Faste elektriske einstallasjoner ligger under FEL (Forskrifter for Elektriske Lavspentanlegg) mens PSUen er underlagt FEU (Forskrifter for Elektrisk Utstyr).

Begge er hjemlet i Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr. Det var sånn jeg mente det.

 

En PSU er laget for å kunne plugges fra og til uten bruk av verktøy.

Å bytte denne er ingen større fare en å bytte panelovnen på veggen hjemme.

Plugge fra støpselet, skru ned ovnen, montere opp en ny og plugge den til igjen.

Kan du i noen av tilfellene komme borti spenningsførende deler ved bytte av PSU eller støpslet panelovn?

Nei ikke pr. definisjon og derfor er dette fult lovlig å gjøre for menigmann.

 

PSU er en delkomponent og er ikke underlagt de samme forskrifter som feks en komplett PC er. Å montere flere delkomponenter sammen til et apparat vil kunne defineres som å produsere, og FEU er gjeldene. Da gjelder krav om samsvarserklæring osv.

 

I tillegg er også Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk gjeldene siden de begge går under samme lov. Denne gjelder visstnok bare dersom man skal selge produktet... Hvor mange PC sjapper har en serviceelektronikker i bakhånd?

 

Dette trenger du selvfølgelig ikke for å plugge ut en panel ovn.

 

EDIT:Om brannen starter i bordlampa eller koblingsboksen i veggen spiller en stor forskjell.

Lampa trekker du ut av stikken om den skulle ta fyr mens skjultanlegget får du ikke slått av like fort.

Når det brenner slukkes ikke denne med å trekke ut kontakten. Men jeg ser at du da kan springe å hive denne i badekaret eller noe... :p Poenget er vel at du ikke er hjemme eller på beina når det begynner å brenne...

 

PS! Grunnen til at jeg skriver i denne tråden er alle Gr.L personene som vil hindre folk i å gjøre ting selv, og henge dem ut istedet for å hjelpe dem å få det rett i første omgang. (Jeg peker ikke til noen på forumet, jeg kjenner nok elektrikere)

 

Jeg jobber med helt andre forskrifter til vanlig, så tolkningene mine er kanskje ikke helt rette... :p

Lenke til kommentar

Hvor i en PC kommer man til spenningsførende deler slik man gjør når man fikler med elanlegget i et hus.

Ut fra det du skriver så kan folk heller ikke kjøpe seg et sett med møbelspotter, montere det i toppen av overskapene og plugge det i stikkontakten, blir akkurat det samme.

Manne i gata kan heller ikke plugge til et byggestrømsskap med apparatinntak og stikkontakter.

Så lenge det ikke er noen koblinger som skal utføres er det fult lovlig å holde på med selv.

PSU er en delkomponent og er ikke underlagt de samme forskrifter som feks en komplett PC er. Å montere flere delkomponenter sammen til et apparat vil kunne defineres som å produsere, og FEU er gjeldene. Da gjelder krav om samsvarserklæring osv.

Men denne delkomponenten skal på ingen måte kobles på noe vis, kun plugges til.

Ingen koblingsklemmer som skal skrues til med rett moment eller fare for å berøre spenningssatte komponenter når man arbeider med den.

En PSU er idiotsikker å jobbe med så lenge den ikke åpnes eller fysisk ødelegges.

Samme gjelder for nattbordlampa di.

Hadde du derimot vært nødt til å koble noe kunne saken stilt seg annerledes.

Kunne fordi det er enkelte ting som er unntatt samsvarserklæring og CE merking.

Bestiller du elektriker får å plugge til nattbordlampa di?

Den er jo en del av et belysningssystem på rommet ditt.

Bestiller du elektriker for å koblet opp DVDspilleren til TVen osv.

DVDspilleren er jo også en delkomponent på lik linje med en PSU.

 

Forskjellen er så enkel som dette:

Skal det kobles så skal fagfolk utføre jobben.

Plugg and play og hvemsomhelst kan utføre jobben.

I tillegg er det SELV spenninger man opererer med på sekundærsiden av PSUen.

 

Å sammenligne bygging av PC med å legge opp en ekstra stikk blir litt for søkt fra mitt ståsted da det ikke innebærer noe fare for liv eller eiendom å bygge en PC selv.

Det verste som skjer er at PCen ikke fungerer.

Det verste som skjer om en stikk installeres feil er død og brann.

Håper du ser forskjellen på disse to tingene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Til dere som er elektrikere:

Har dere noen ca. pris man kan regne å måtte ut med for å bytte ut det elektriske anlegget i et gammelt hus (fra 50-tallet)? Huset er på ca 160kvm og det skal ikke være skjult anlegg (regner med at det blir altfor dyrt). Kan man komme frem til et prisoverslag ved f.eks. å si x antall kroner per stikkontakt/koblingspunkt?

 

Og hvordan er det med hovedsikring. Denne er i dag kun på 25Amp. Er det bare å skifte hovedsikring til en som er større eller må man ha ny inntakskabel - enten fra stolpen ute eller fra inntaket på husveggen e.l.?

Er det i så fall elektriker eller e-verket som skal gjøre dette?

Lenke til kommentar

Prisen avhenger selvsagt av hvor i landet du bor men det skal være fult mulig å prissette hvert punkt samt nytt inntak og nytt sikringsskap eventuelt nytt innhold i det gamle skapet om det er stort nok.

Jo flere punkt installasjonen har jo billigere blir det pr. punkt.

 

EDIT:

Ring noen elektrikerfirma og spør om pris på jobben.

Da får du uavhengig tilbud fra hver av dem og du kan se om du har rå eller ikke.

Skulle det være et firma som er usansynlig mye billigere en de andre så skygg banen.

Kjempebillig er som oftest kjempedårlig, og det nytter ikke å klage når kjeltringene er borte med pengene og jobben er mangelfult utført.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kva trur dere forsikringselskapa hadde sagt vis DSB gjekk inn får å slakke på kravene? Forsikringselskapa er kun ute etter ein ting, det er å finne ein syndebukk så dei sparer penger.

 

Er anlegget installert forskriftmessig (FEL, NEK400 er kun ei norm) og dokumentasjon foreligger har "Støt og Stikk AS" sitt på det tørre. Har den delen skaden oppstod i blitt gjort av ein ufaglært og forsikringselskapet får vite om det blir det avkortning i forsikrings utbetalingen, eller i verste fall ingen utbetaling. Berre med tanke på det er det merklig at enkelte tør å gjer så mykje elektrisk arbeid på egenhånd.

Vanligvis går det greit, dei første 10åra, før alle dei dårlige koblingene har blitt så svidde og varmgangen så stor at huset tar fyr.

Heldigvis så jobber eg mest på industri og ombord i skip, men ein dag var eg innom 3 boliger og fann 2 seriøse brannfeller!

 

Alle som har tatt "Varme Arbeid" sertifikatet veit at forsikringselskapa er truandes til litt av kvart får å ikkje tape penger.

Lenke til kommentar
Prisen avhenger selvsagt av hvor i landet du bor men det skal være fult mulig å prissette hvert punkt samt nytt inntak og nytt sikringsskap eventuelt nytt innhold i det gamle skapet om det er stort nok.

Jo flere punkt installasjonen har jo billigere blir det pr. punkt.

 

EDIT:

Ring noen elektrikerfirma og spør om pris på jobben.

Da får du uavhengig tilbud fra hver av dem og du kan se om du har rå eller ikke.

Skulle det være et firma som er usansynlig mye billigere en de andre så skygg banen.

Kjempebillig er som oftest kjempedårlig, og det nytter ikke å klage når kjeltringene er borte med pengene og jobben er mangelfult utført.

8335617[/snapback]

 

Takker for svar. Bor i Østfold, så det er vel litt billigere her enn i Oslo.

Lenke til kommentar
Hei jeg har selv trukket telefonledningen(tlf+adsl) i huset, siden det var så små og pinglete ledninger som lå fra bakken så regnet jeg med at dette ikke var noe farlig?

Brukte cat5 kabel.

 

 

 

Jeg bør få en telemontør/elektrikker til å legge opp dette?

8342041[/snapback]

 

Dette tror jeg (men merk: tror jeg), ikke du trenger å ha folk for å gjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...