Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Vi kjøper utstyr av elektrikeren, vi legger selve boksene og rørene, men det er elektrikeren som kobler det opp selv om vi fint kunne gjort dette selv.

Synes disse her er ekle.

Å legge skjultanlegg er ikke bare å trekke rør i veggene.

De stedene jeg har vært borti som ufaglærte har lagt røranlegget er det et sant helvete å trekke.

Det værste tilfellet var et rørstrekk på 2 meter hvor jeg holdt på å sette fast både kabelen og trekkefjære.

Driten satt fast i begge ender og ville hverken inn eller ut.

Og det med PR 2x1,5.

8268827[/snapback]

 

Hmmm, jeg skjønner minimalt med strøm og rør, men gjør alt selv likevel :-)

Går stort sett greit, selv om jeg har svidd en dimmer og fått lekkasje i en rørkobling så langt.

 

Er jo litt gøy å gjøre ting selv, og ikke bare leie inn eksperter hele tiden...

 

PS: Tipper det er endel faglærtt handtverkere her som mekker sin egen PC, kanskje du heller skulle betalt meg et par tusen for å sette den opp for deg :-)

 

Min erfaring er at handtverkere slurver pga hastverk. Siden jeg kan så lite, så sørger jeg heller for å være ekstra nøye og gå opp i dimensjon/kvalitet på det jeg gjør selv...

 

 

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS: Tipper det er endel faglærtt handtverkere her som mekker sin egen PC, kanskje du heller skulle betalt meg et par tusen for å sette den opp for deg :-)

8277815[/snapback]

Det blir ikkje det same, er ikkje så mykje feil du kan gjere ved monteringa av ein PC, sjeldan det går ut over sikkerheten og.

Lenke til kommentar
Hmmm, jeg skjønner minimalt med strøm og rør, men gjør alt selv likevel :-)

Går stort sett greit, selv om jeg har svidd en dimmer og fått lekkasje i en rørkobling så langt.

 

Er jo litt gøy å gjøre ting selv, og ikke bare leie inn eksperter hele tiden...

Problemet med selvlagte skultanlegg er måten det er lagt på.

Folk tenker ikke på at krappe svinger på rørene kan bli nesten umulig å komme igjennom.

Det er også viktig at rørene er passe stram men ikke for mye, da kan de gå av under trekking.

 

Jeg la mitt første skjultanlegg når jeg var lærling og trakk det selv etterpå, lærte fort hvordan man ikke legger skjultanlegg av den opplevelsen.

Skjultanlegget ble trukket men det var ikke lett.

Lenke til kommentar

Det å ta hensyn til kaldsoner dreier seg om hvor i veggen rørene legges.

Krysser et rør fra innsiden av en yttervegg til utsiden av den kan det oppstå kondensproblemer og vann i rørene.

Samme kan skje når man krysser fra innsiden av tak til kaldsiden av det.

Trist om det skulle renne vann ut av stikkontakten eller taklampa.

Råteskader kan også oppstå om vanner renner fra veggboksen og inn i veggen, boksene er tross alt ikke vanntette.

 

Har hørt om at man kan motvirke denne effeketen ved å tette igjen rørene som krysser kald og varm sone slik at det ikke blir sirkulasjon i røret.

Har aldri prøvd det selv så skal ikke si at det er riktig.

Lenke til kommentar
Det å ta hensyn til kaldsoner dreier seg om hvor i veggen rørene legges.

Krysser et rør fra innsiden av en yttervegg til utsiden av den kan det oppstå kondensproblemer og vann i rørene.

Samme kan skje når man krysser fra innsiden av tak til kaldsiden av det.

Trist om det skulle renne vann ut av stikkontakten eller taklampa.

Råteskader kan også oppstå om vanner renner fra veggboksen og inn i veggen, boksene er tross alt ikke vanntette.

 

Har hørt om at man kan motvirke denne effeketen ved å tette igjen rørene som krysser kald og varm sone slik at det ikke blir sirkulasjon i røret.

Har aldri prøvd det selv så skal ikke si at det er riktig.

8280769[/snapback]

 

Ja, det e rmye å ta hensyn til, desverre slurves det ofte med slikt, både blant faglærte og ufaglærte. Personlig driver jeg med akustikk, og der er det også mye håndverksarbeid som gjøres på en måte som ødelegger dempingen (inluldert det elektriske arbeidet).

 

AtW

Lenke til kommentar
Innfeltspotter med spottkasser er en sikker lydspreder mellom etasjeskillet.

Nå finnes det brannsikre spotter for montering rett i isolasjonen slik at lydspredning mellom etasjene ikke blir noe problem.

8280822[/snapback]

 

Det er ikke bare spotter som ødelegger, er man feks ikke forsiktig med plasseringen av uttak som er på hver sin side av veggen, så gjør man mye skade.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er snakk om helt vanlig lydvegg mellom leiligheter.

Skulle rør krysse denne veggen vil røret fungere som lydbro mellom leilighetene.

Monteres f.eks. veggbokser rett overfor hverandre på hver side av veggen vil det også gjøre at lyd transporteres letter gjennom veggen på dette stedet.

Skulle det da gå et rør fra den ene boksen til den andre er i praksis lydveggen borte.

Lenke til kommentar
I kva samanheng er det snakk om ATW? Lydstudio, hifianlegg i 100k-klassen?

8281836[/snapback]

 

Som per sier, det er snakk om helt vanlige husvegger og lyddemping mellom disse, lager du bare en svakhet i en vegg, så er alt mer eller mindre ødelagt, selv om veggen ellers har utmerket demping av lyd. Montering av uttak fr elektrisk er bare en av mange ting som kan ødelegge, å bygge hus der "alt" er ivaretatt er langt ifra noen triviell oppgave.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vi kjøper utstyr av elektrikeren, vi legger selve boksene og rørene, men det er elektrikeren som kobler det opp selv om vi fint kunne gjort dette selv.

Synes disse her er ekle.

Å legge skjultanlegg er ikke bare å trekke rør i veggene.

De stedene jeg har vært borti som ufaglærte har lagt røranlegget er det et sant helvete å trekke.

Det værste tilfellet var et rørstrekk på 2 meter hvor jeg holdt på å sette fast både kabelen og trekkefjære.

Driten satt fast i begge ender og ville hverken inn eller ut.

Og det med PR 2x1,5.

8268827[/snapback]

 

Legger rør med kabler i :tease:

Veldig praktisk :thumbup:

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar
Vi kjøper utstyr av elektrikeren, vi legger selve boksene og rørene, men det er elektrikeren som kobler det opp selv om vi fint kunne gjort dette selv.

Synes disse her er ekle.

Å legge skjultanlegg er ikke bare å trekke rør i veggene.

De stedene jeg har vært borti som ufaglærte har lagt røranlegget er det et sant helvete å trekke.

Det værste tilfellet var et rørstrekk på 2 meter hvor jeg holdt på å sette fast både kabelen og trekkefjære.

Driten satt fast i begge ender og ville hverken inn eller ut.

Og det med PR 2x1,5.

8268827[/snapback]

 

Legger rør med kabler i :tease:

Veldig praktisk :thumbup:

8282974[/snapback]

 

Helt til den dagen en polakk peprer røra dine med gipsskruer :D

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

okay.. hehe, snakket litt av egen erfaring ;)

Er stor forskjell på snekkerne. Noen er veldig nøye og merker tydelig hvor vi (og rørleggerne) har røra våre, andre spiller lotto.

 

Ferdigtrekte rør er innmari kjekt, men det er en del som da tenker "jaja, jeg trenger ikke trekke om denna driten, så om det er noen stygge vinkler eller grisehaler, har ikke det noe å si for meg.".

En dag det faktisk MÅ trekkes om, sitter man der.. anlegg der de har brukt stive rør er geniale å trekke om.. Men de er jo som regel fra 80tallet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...