Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Når det kommer til vaskerom så er ikke det pr. definisjon noe våtsone ut fra elektriske forskrifter og normer så sikringsskapet kan fortsatt stå der det står.

Vil du alikavel ha sikringsskapet vekk så bygg det inn i en klasse med dør eller som du selv foreslår bygg et lite rom til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva om han skal ha ein tørketrommel der inne? Ei vaskemaskin produserer jo i utgangspunktet ikkje så mykje fuktighet, noko ein tørketrommel derimot gjer. Det blir ganske mykje damp og fuktighet i lufta med tørketrommel.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Når det kommer til vaskerom så er ikke det pr. definisjon noe våtsone ut fra elektriske forskrifter og normer så sikringsskapet kan fortsatt stå der det står.

Vil du alikavel ha sikringsskapet vekk så bygg det inn i en klasse med dør eller som du selv foreslår bygg et lite rom til det.

8313712[/snapback]

 

Det er ikke våtrom selv med varmtvannsbereder, sluk i gulv og et uttak for vann på vegg?

Det gjorde jo jobben min mye lettere. Sikringeskapet (og strømmåler) har allerede en kasse rundt seg, så det burde være ok.

Ser at hovedstrømledningen (regner med at det er det iom at det er en svær ledning, diameter på 2-3 cm) kommer inn under sikringeskapet/kassen, og ligger utenpå veggen, kan det være et problem?

Lenke til kommentar

Da er det vel krav til ventilasjon.

Greier tørketrommelen å gjøre det så fuktig i rommet at det kondenserer på veggene er det noe fundamentalt feil med ventilasjonen i rommet og tørketrommelen skulle aldri ha stått der.

 

EDIT:

Våtromsnormen sier i grunnen hva kravet til ventilasjon på vaskerom skal være.

Kravet er forresten hentet ut fra plan og bygningsloven.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Kva om han skal ha ein tørketrommel der inne? Ei vaskemaskin produserer jo i utgangspunktet ikkje så mykje fuktighet, noko ein tørketrommel derimot gjer. Det blir ganske mykje damp og fuktighet i lufta med tørketrommel.

8313740[/snapback]

 

Kondenstørketrommel eller riktig utlufting burde vel være løsningen på det problemet?

Lenke til kommentar
Inntakskabelen er vanntett og fult lovlig å grave ned i bakken.

8313767[/snapback]

 

Ordla meg kanskje litt dårlig, vet ikke om det er inntakskabel. Leiligheten min får strømmen via et hovedsikringsskap for hele bygget.

Den kabelen jeg tenkte på regner jeg går inne i huset hele veien fra "hovedskringeskapet" og til mitt sikringeskap. Men siste delen av den ligger ikke skjult, derav utenpå veggen (men alikevel inne i huset)

Lenke til kommentar

Uansett så skal alle kabler forlagt åpent være vanntett.

Vanlig PR er godkjent for utendørs bruk så ser ikke helt problemet.

Om det er noen som har noen konkrete normer/forskrifter som sier noe annet så kom gjerne med det.

Jeg vet ikke absolutt alt men fra mitt ståsted høres dette ut som intet problem.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Tror nok regnestykket blir som følger:

Snekker 50 000.-

Flislegger 35 000.-

Rørlegger 15 000.-

Elektriker 20 000.-

Dass 25 000.-

Boblekar 25 000.-

Innredning 15 000.-

8313219[/snapback]

"jeg skal ha en stikk og en lampe i taket..."

Får ikke den jobben for 20.000..

Men 4000 hadde blitt vell billig ja... ;)

Lenke til kommentar
Om reglene blei myknet opp var det ikke bare de som faktisk har peiling som ville prøve seg, også mange som ikke har anelse hva de holder på med.

Har i grunnen sett nok eksempler på det.

 

jeg tror elektrisk startede branner vil øke betraktelig.

8313374[/snapback]

 

nja, fra mitt ståsted er det muligens en akseptabel risiko, gi folk nok tau (også til å henge seg om det er det de ender opp med å gjøre) ... :)

Om vi gjør noe idiotsikkert i dag kommer det til å komme en ny forbedret generasjon idioter.

 

Er det ikke uansett slik at veldig mange driver med småfusking i dag?

Er det ikke da bedre å sørge for at det som uansett gjøres slik blir bedre en å bare kjøre på med at det er ulovlig (fy, fy) ??

 

For min del kan det gjerne fortsatt være såkalt ulovlig, men holdningene som vises rundt hvor alvorlig det er er helt ute av proposjon. Hva med å få avlegge en forenklet prøve, så får man etterpå lov å gjøre småting selv? Burde holde med noen få timer undervisning for å dekke det enkleste.

 

Savner veldig helhetsbildet av hvilke risikovurderinger som ligger bak.

Og her tror jeg faktisk elektrikere generelt bør kjenne seg kallet, om det er slik at målet er sikrerer norske hjem så bør ikke svaret være fy det er ulovlig du MÅ kjøpe dette av meg til ørten tusen, men heller, ... klart jeg kan se over det du har gjort, og neste gang si ifra før du starter så avtaler vi hvordan det bør gjøres ...

Lenke til kommentar

Før du kaller sikkerhetsrisikoen ut av proposjoner les disse to PDF dokumentene.

De sier en hel del om branntilløp og årsaken til det grundig.

Med maks hastighet på 4 felt motorvei med skille mellom kjørefeltene på 100 km/t tror du det noen gang vil bli lovlig å tukle med elanlegget for ufaglærte?

Forskriftene blir desværre bare mere og mere omfattende og kravet om dukomentasjon på det man gjør blir bare strengere og strengere, noe menigmann ikke kan ivareta.

http://www.dsb.no/File.asp?File=PDF/2007/R...varmgang_el.pdf

http://www.dsb.no/File.asp?File=PDF/2007/R...nnbarhet_el.pdf

 

EDIT.

Elsikkerhet #69 fra DSB

Fra side 20 og utover står det en del uhell blant elektrofagfolk.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Før du kaller sikkerhetsrisikoen ut av proposjoner les disse to PDF dokumentene.

De sier en hel del om branntilløp og årsaken til det grundig.

Med maks hastighet på 4 felt motorvei med skille mellom kjørefeltene på 100 km/t tror du det noen gang vil bli lovlig å tukle med elanlegget for ufaglærte?

Forskriftene blir desværre bare mere og mere omfattende og kravet om dukomentasjon på det man gjør blir bare strengere og strengere, noe menigmann ikke kan ivareta.

http://www.dsb.no/File.asp?File=PDF/2007/R...varmgang_el.pdf

http://www.dsb.no/File.asp?File=PDF/2007/R...nnbarhet_el.pdf

8314308[/snapback]

 

Når jeg linker til disse to dokumentene lenger oppe i tråden å sier de er lesverdige... da tror jeg kanskje jeg har lest dem ?

 

Vet at dette tema fort hisser opp stemningen, beklager om det tas personlig, men jeg vil gjerne ha litt debatt rundt dette så jeg setter ting litt på spissen.

Tror ikke at kravet til dokumentasjon av alt nødvendigvis bedrer kvaliteten, og når DSB selv ved tilsyn finner at papirene ikke er utfylt av installatørene i nesten 50% av tilfellene sier det jo litt det og. (finner ikke link til der jeg så det nå, har lett)

 

At det skal være 100km/t på norske 4 felts veier er en annen sak som også er helt bak mål.

Merkelig å lande i Norge etter en tur i Tyskland, siste man gjør før man går på flyet er å kjøre opp mot 200km/t på omtrent samme vei som vi har her. (ikke at det er ufarlig, men at noe som der er dagligdags og i praksis ikke farlig er her bedømt som så farlig at man bør havne i fengsel. (godt eksempel på en lov (forskrift?) som er alt for streng)

Lenke til kommentar

Å forhindre skade på liv og eiendom er vel grunn god nok for de strenge reglene.

At bedrifter som tar seg betalt for å utføre jobben fagmessig ikke følger de forskriftene de er pålagt er i grunnen veldig trist og bør sees veldig strengt på.

 

Linkene du linket til tidligere synes jeg beskriver brannfaren perfekt samtidig som det bekrefter at det ikke nødvendigvis er så enkelt som folk skal ha det til.

Var det så enkelt hadde ikke den delen av elektriskbranner eksistert, noe de alikevel gjør.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Elsikkerhet #69 fra DSB

Fra side 20 og utover står det en del uhell blant elektrofagfolk.

8314308[/snapback]

Jeg lette også etter den der...

 

fra side 29 å utover er verd å lese...

fra side 44 er det historier fra privatpersoner som har fått strømgjennomgang...

 

merk at alt er innen samme år, å tenke på at bare noen prosenter av alle strømgjennomganger blir raportert...

 

Merk at ingen elektrikere har omkommet...

Merk at mange skader er fallskader etter strømgjennomgang..

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Barn skadet ved kontakt med spenningsførende deler i stikkontakt

Ved en ulykke i et privat hjem den 30. april fikk et 2 år gammelt barn alvorlige

brannskader på en hånd. Det er uklart hvordan ulykken skjedde, men det ser ut

for at barnet har blitt utsatt for strømgjennomgang da det stakk en eller to miksmastervisper

inn i en stikkontakt.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
17. juli omkom en 63 år gammel bonde da han ble utsatt for strømgjennomgang

under montering av vatningsanlegg.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
5. juli omkom en 54 år gammel selvstendig næringsdrivende, som sannsynligvis

hadde kommet for nær eller i berøring med en 22 kV luftlinje.

Lenke til kommentar

De som ikke dør av strømgjennomgang har som oftest ikke varige men av gjennomgangen, men fortsatt forskes det på senskader ved strømgjennomgang, fordi senskadene vet vi for lite om enda om det er noen da.

 

EDIT:

I lys av at fagfolk har hatt alle disse uhellene, hvordan skal da skadestatistikken se ut om lovverket blir myknet opp og hvermansen får tukle med fastinstallasjonen sin?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Å forhindre skade på liv og eiendom er vel grunn god nok for de strenge reglene.

At bedrifter som tar seg betalt for å utføre jobben fagmessig ikke følger de forskriftene de er pålagt er i grunnen veldig trist og bør sees veldig strengt på.

 

Linkene du linket til tidligere synes jeg beskriver brannfaren perfekt samtidig som det bekrefter at det ikke nødvendigvis er så enkelt som folk skal ha det til.

Var det så enkelt hadde ikke den delen av elektriskbranner eksistert, noe de alikevel gjør.

8314515[/snapback]

 

Enkelt er det ikke alltid, men jeg har inntrykk av at endel problemer kommer av litt lite grundig arbeid, noe som fort kan være utført av en fagmann, folk er ofte mer grundige med sine egne ting, så enkle oppgaver som krever grundighet kan fort bli bedre gjennomført av meningmann om forholdene er de rette. Ikke for å disse noen men jeg tror folk lettere hadde svelget kostnaden (meg selv inkludert), om man var så og si garantert godt arbeid, det er generelt for mye dårlig håndverkerarbeid, personlig betaler jeg gladlig litt ekstra om jeg vet det er dyktige mennesker som utfører arbeidet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å montere fast elektrisk utstyr for privatpersoner, så enkel er loven...

Hvor står den loven når det kommer til å montere pc..?

 

Jeg bruker armbånd for jording og mekker ikke pc på teppegulvet heller...

Elektrikere har minst GK Elektro med elektronikfag å har forhåpentligvis interesse for faget så en elektriker er nok mere kompetent en legen til å "mekke pc"...

Uansett blir det ikke mulig å sammenligne med en elektrisk installasjon da det er loverk, normer og en utrolig stor haug med forskrifter som SKAL følges å står det ike  en anasvarlig elektrobedrift bak jobben med en samsvarserklæring så kan du, som hobbyelektrikker, miste erstattning etter millionbrann...

 

Å ja, jeg lar verksted skifte bremsene på bilen min med ABS & TC...

For jeg vil ikke drepe megselv eller andre i trafikken, det er kanskje lov å skifte selv, men jeg gjør det ikke, og kan det ikke, akkurat som ola normann ikke kan NEK med alle tilsvarende forskrifter utenad...

8309088[/snapback]

 

Det står nøyaktig samme sted for begge. En PC er et elektrisk utstyr.

Elektrisk utstyr: Gjenstander og materiell benyttet for produksjon, omforming, overføring, fordeling, bruk eller måling av elektrisk energi, dvs. maskiner, apparater, kabler, måleinstrumenter, beskyttelsesanordninger, installasjonsmateriell, bruksgjenstander, elektromekanisk utstyr m.v.

 

Videre: "Eier og bruker av elektriske anlegg og elektrisk utstyr skal påse at drift og vedlikehold av disse forestås av kvalifisert person."

 

Du kan lese mer i Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk. Du har den sikkert som tillegg til NEK400?

Lenke til kommentar
FAST elektrisk utstyr vil si stikkontakter osv, ikke den elektriske tannbørsten eller pcn, som er tilkoblet med støpsel, det er ikke fast og kan flyttes...

8331311[/snapback]

 

Alt elektrisk utstyr er underlagt forskriftene. Du snakker igjen bare om installasjon, og den kan være fast eller ikke. Utstyr du kobler til er også underlagt forskrifter, som igjen eier og bruker er ansvarlig for at blir oppfylt.

 

At det skal være mer lovlig å skifte PSU i en PC (eller reparere denne) enn å skifte ut et stikk i veggen finner jeg helt tåpelig. Det jeg kobler til stikk har like mye og farlig energi som det er i stikket. Hvorfor differensiere?

 

Det burde vært laget en revisjon av forskriftene for å muliggjøre å selv gjøre arbeid med samme dokumentasjonskrav som elektrikere, samt klarere retningslinjer. Gjerne med et pålagt 'sikkerhetskurs' som basis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...