Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei ligger kun inne, kommer en kabel opp fra bakken og inn i en boks å boden vår ("nytt" hus så alt kommer fra bakken) Tviler ikke på at den kan trekke vann var bare det at jeg ikke tenkte på at gummi og kobber trakk vann.

 

Men før så hadde jeg jo en sort/rød høytalerledning ut vindu nede, rundt hushjørnet opp i andre etsajen og inn vindu. Men det er jo ikke noe jeg var så nevneverdig stolt av.

Endret av Ducklink
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å advare alle mennesker bosatt i Østfold. Jeg har tenkt å åpne en gammel båndopptager selv. Det er masse ledninger inni der og livsfarlig og det bør absolutt gjøres av en fagmann som skal ha 1200 -1400 kroner for å skru av bakstykket og skifte en ledningstump. Og hva hvis jeg setter ledningen feil vei?

Vil da verden, slik vi kjenner den, gå under. Jeg er for fagfolk og forsåvidt fagorganisering også, men ikke dytt tantementalitet ned i halsen på folk som prøver å gjøre noe sjøl. Edison hadde bare ikke fått løyve til å finne opp lyspæra i dette overbeskyttede, hysterisk gjennomregulerte landet vårt. Og hvis det er slik at folk brenner opp som følge av at de handler på Maxbo, så får de få lov til det. Det er en pris å betale for frihet! Og jeg synes fagfolk som spotter andre som prøver å bygge noe sjøl virker snørrete. Når du får betalt for kontrollen og feilrettinga hva s er da problemet?Disse folka gjør det ikke for noen annen grunn enn å spare penger for å slippe å låne/arbeide seg ihjæl og heller være sammen med unga sine. :dremel

Lenke til kommentar
Trodde det var snakk om at den skulle ligge ute et stykke.

Er i hvertfall fortalt av en nettverksekspert på Allsell at vanlig innendørs Cat5 kabel trekker vann.

8342119[/snapback]

 

Stemmer, en std. cat5 har ikke lang levetid utendørs.

Men har sett flere steder at våre kjære kompetente elektrikere har gravd ned slike kabler som inntak til hus.

 

Edit:leif

Endret av s13
Lenke til kommentar

Om noen med fagbrev graver ned en cat5 el. utendørs bør du spørre om å få bevis på fagbrev...

Det er ikke mulig for noen som har hatt teorien å gjøre noe slikt...

Problemet bruker å være at montør går veldig langt med jordkabel etter man er gjennom yttervegg...

 

...men ikke dytt tantementalitet ned i halsen på folk som prøver å gjøre noe sjøl.

antagelig vis det tåpeligeste innlegget jeg har lest på lenge..

 

Uansett, hva er galt med å advare mot å bryte loven og liv og helse.?

Brenner huset ned pga DEN stikkontakten du selv har satt opp koster det deg 2millioner om det er det huset er forsikret for, din nyføtte baby døde av røykforgiftning og du er ilagt bot for å bryte norsk lov... Men du/dere ser fortsatt ikke poenget med forskriftene? 2bad...

 

Å oppfordre til å hoppe utfor stupet eller advare mot å hoppe utfor stupet.?

Nevnte jeg at det ikke er lov å hoppe utfor det stupet..? :ermm:

Nei sånn tantepropaganda skal vi ikke ha, bare hopp.! :roll:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

De fleste tilfellene av dette, har vært i rekkehus, hvor de har lagt kablene i bakken fra hver leilighet og inn til fordeleren til Telenor.

At det har vært gjort (personlig eller under oppsyn) av faglærte elektrikere er uten tvil.

Mener en elektriker også har en viss del med svakstrøm også i fagbrevet sitt, i så fall er dette meget talentløst.

Kom heller ikke å si at det ikke kan utgjøre noen fare, da en beboer kan gå rundt med alarm som ikke er til å stole fullt så mye på.

Lenke til kommentar

At Cat 5 ikke tåller å ligge utendørs er desværre ikke viden kjent.

Har selv spikret denne kabelen på vegg utendørs men etter å ha jobbe en del med kabling av nettverk har jeg blitt fortalt det av kompetente folk.

 

BTW når jeg tok fagbrevet var det ingenting om nettverk i praksisen min.

Det nærmeste jeg var svakstrøm var ringeanlegg og litt PLS.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva som skulle ligge i fagbrevet deres, men er ganske sikker på at det skal ligge litt generellt om svakstrøm der også, om det ikke har blitt forandret de siste årene.

Har selv fagbrev innen telekomunikasjon, og jobber med alt fra vanlige Telenor innstallasjoner til kabel-tv, radio linker osv.

Må bare få påpeke at jeg har sett veldig mye slett arbeid av elektrikere når det gjelder svakstrøm, mye dårlig rørtrekking også.

Synes det burde være vanlig praksis å i det minste prøve å legge en trekketråd i rørene før alt av vegger stenges.

Lenke til kommentar

Hemmeligheten med skjultanlegg er vel heller å legge rørene med såpas slakke bøyer at det blir lett å trekke.

Ser altfor mange som trekker røret 90 grader rundt hjørner og lignende.

Er nok med en slik bøy for å sitte bom fast.

Men uasett hvor slake bøyer det er så kan det alikavel bli vanskelig å trekke når strekkene er lang.

Silikonspray er tingen da.

 

Tror problemet er at det er nå utstrakt bruk av ferdigtrekte rør og nye lærlinger og nyutdanna elektrikere gir faen og tar hvertfall ikke lærdom av sine feil.

 

De gamle GUR gutta kunne jobben sin, er en drøm å omtrekke slike anlegg.

Lenke til kommentar

Ja, ser lett at eldre anlegg som oftest har bedre lagt rør.

Siste jeg var borti nå, var et opplegg som skulle være ferdig trekt med cat5, men hjalp lite når kabelen var ca 1m kortere enn røret den lå inni.

 

Akkurat strekt opp ca 200m med k-rør i et kontorlokale (ca 20 punkter), var en drøm å trekke i de (men tar meg god tid med å legge de selvsagt).

Lenke til kommentar
Det skulle vært en splitt mellom inkjøp av deler og timepris til elektrikere. Jeg betaler kr  550.- pr time + mva for en elektriker. Hvilke andre yrker har den timeprisen og (100-300%) fortjeneste på varene??

 

For meg virker dette veldig nære et kartell!  :hmm:

8306582[/snapback]

 

Hva med f.eks. tannleger.... De har jo ENDA høyere avanse, I TILLEGG til høyere timepris :hmm:. Kartell du liksom :roll: ....

Lenke til kommentar
Det skulle vært en splitt mellom inkjøp av deler og timepris til elektrikere. Jeg betaler kr  550.- pr time + mva for en elektriker. Hvilke andre yrker har den timeprisen og (100-300%) fortjeneste på varene??

 

For meg virker dette veldig nære et kartell!  :hmm:

8306582[/snapback]

 

Hva med f.eks. tannleger.... De har jo ENDA høyere avanse, I TILLEGG til høyere timepris :hmm:. Kartell du liksom :roll: ....

8382864[/snapback]

 

Tannlege er en lengre utdannelse, og i tilegg er det langt mindre vanlig å selge ting som tannlege. (ikke at jeg tror elektrikere genrelt er et kartellopplegg dog)

 

AtW

Lenke til kommentar
Varierer veldig etter klima, aller verst er mye direkte sollys.

Sett kabler som er irret tvert av etter 2 år, og sett eldre som er "like" fine.

8456224[/snapback]

Ja, å ligge helt i fred i jorden er ikke den verste sjebnen, men ikke forvent 15år til... Kabelen kan være både vanntrukket og ha dårlig isolasjonsmotstand...

 

 

OT: din signatur :dribble: , 100% stabilt.? hvordan har du fått denne hastigheten.?

Sitter ca 5500meter unna å har problemer med 1024/200... (å betaler for 2200/300)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...