Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

OT: din signatur  :dribble: , 100% stabilt.? hvordan har du fått denne hastigheten.?

Sitter ca 5500meter unna å har problemer med 1024/200... (å betaler for 2200/300)

8456778[/snapback]

 

Er så stabil en adsl kan være.

0,9 kobber hele veien, og nesten ingen annen trafikk på kabelen hjelper betraktelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er helt hårreisende å i det heletatt poste noe som oppmuntrer til å gjøre elektrisk arbeide sjøl! Jeg håper faktisk inderlig at alle hobbyelektrikkere får seg en skikkelig trøkk mens de står å kobler sjøl, og kanskje lærer. En ting er om dere som ikke vet hva dere holder på med driver å kobler i eget hus, å huset brenner ned. TIL PASS FOR DERE, og gjett hva, dere får ikke igjen ei eneste krone fra forsikringselskap, og enda verre så blir dere kanskje bli krevd for regress også! det mange ikke vet er at et elektrisk anlegg anngår ikke bare ditt hus, en jordfeil kan raskt spres, via jordsmonn, vann, kloak og e-verksnett. og om jordinga i ditt hus ikke er i orden setter du ikke bare ditt eget, ungene dine og kjerringa som står i dusjen sitt liv. men du står i fare for å spille jeopardy med resten av nabolaget og alle som er kobla på trafokretsen din. det er like uforsvarlig som å kjøre bil uten kontroll, for det er nettop det dere som ikke er faglærte mangler: kontroll!

Endret av TormodK
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg har problemer med at folk gjør noe sjøl for er det noe elektrikere og såkalte fagfolk fra e-verk mangler så er det noe man i gamle dager kalte yrkesstolthet.

 

Gjennom årene har jeg bodd på steder hvor det har vært jord-feil. Ikke i mitt hus, men i nabolaget så det kan måles hos meg.

Det ene stedet meldte jeg ifra 4 ganger på to år. Siste gangen fikk jeg beskjed om at de var klar over det og at det var i en av deres trafoer.

Slik hadde det vært i mange år. Ja, ja tenkte jeg , kanskje på tide å få gjort noe med det.

 

Det ble heller ikke gjort noe med det de neste 4 påfølgende år heller.

 

Etter det flyttet jeg og i det "nye" huset fant jeg ut at her var det enda verre. Jordfeil på begge faser. Litt snodig med 197v til jord på ene og 206v til jord på andre. Da dette ble meldt ifra fikk jeg bare beskjeden om at slik var det i hele gata og hadde vært slik lenge pga gammelt kabel-nettverk. Og slikt hadde de jo ikke tid til å ordne med.

 

Så kjære moralens arbeidere og paragraf-ryttere: Rydd opp i egne rekker først så har dere kommet langt på vei. Det finnes også såkalte "faglærte elektikere med mange års erfaring" som aldri skulle fått tatt i en kabel og skrutrekker.

 

Mvh

Otte

Endret av Otte
Lenke til kommentar
ikke enkelt å rette jordfeil når anleggseieren (din sure nabo) nekter å ha folk i huset å måtte betale for opprettingen... ;)

8532801[/snapback]

 

 

 

da er ikke annleget hans i orden og strømmen kuttes enkelt og greit.

skulle da tro at en jordfeil som setter liv i fare på et helt nabolag burde være mere en god nok grunn til å forsvare det.

Lenke til kommentar
Angående dette med pris på elektroutstyr. Var nettopp innom rørleggeren, og skulle kjøpe en "T". Tror den er 2". Denne kostet 130 kr, for en plastdings, også klages det over priser på elektromateriell, bare ta en tur til rørleggeren, så er det likt der!

8533499[/snapback]

 

På enkelte varer virker det rett og slett ikke som at prisene henger på greip.

En eksotisk spennende vare kan godt ha samme pris som "T" en og koste like mye å produsere uten at vi reagerer, fordi vi ikke har et forhold til hvor mye den burde koste.

Enkle rørdeler, ledninger osv, har de fleste av oss et visst forhold til, og vet med sånn med fingeren i været hva som burde være "riktig" pris

 

Godt at jeg kjenner en del rørlegger så jeg i alle fall får litt hyggeligere priser, men kjenner desverre ingen eletrikkere. Har prøvd å få broren min til å bli det, men han skal gå på almenn ...

Lenke til kommentar
Angående dette med pris på elektroutstyr. Var nettopp innom rørleggeren, og skulle kjøpe en "T". Tror den er 2". Denne kostet 130 kr, for en plastdings, også klages det over priser på elektromateriell, bare ta en tur til rørleggeren, så er det likt der!

8533499[/snapback]

 

Det er en uting, jeg vil betale for arbeidet, ikke sponse arbeidet med å kjøpe deler...

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes det er helt hårreisende å i det heletatt poste noe som oppmuntrer til å gjøre elektrisk arbeide sjøl! Jeg håper faktisk inderlig at alle hobbyelektrikkere får seg en skikkelig trøkk mens de står å kobler sjøl, og kanskje lærer. En ting er om dere som ikke vet hva dere holder på med driver å kobler i eget hus, å huset brenner ned. TIL PASS FOR DERE, og gjett hva, dere får ikke igjen ei eneste krone fra forsikringselskap, og enda verre så blir dere kanskje bli krevd for regress også! det mange ikke vet er at et elektrisk anlegg anngår ikke bare ditt hus, en jordfeil kan raskt spres, via jordsmonn, vann, kloak og e-verksnett. og om jordinga i ditt hus ikke er i orden setter du ikke bare ditt eget, ungene dine og kjerringa som står i dusjen sitt liv. men du står i fare for å spille jeopardy med resten av nabolaget og alle som er kobla på trafokretsen din. det er like uforsvarlig som å kjøre bil uten kontroll, for det er nettop det dere som ikke er faglærte mangler: kontroll!

8532391[/snapback]

 

Ja helt enig. Håper også alle uautoriserte som skifter dekk på egen bil kræsjer og brenner sakte opp. De vet ikke hvor potesielt farlig det er å miste et hjul i det man kjører forbi en barnehage full av unger. Det er er ikke bare bare å skru ut 4 bolter og skru dem inn igjen.

 

Ja håper at alle som lever uautoriserte liv dør....(vel ikke nødvendig å håpe på egentlig....)

 

 

space

Lenke til kommentar
ikke enkelt å rette jordfeil når anleggseieren (din sure nabo) nekter å ha folk i huset å måtte betale for opprettingen... ;)

8532801[/snapback]

 

 

 

da er ikke annleget hans i orden og strømmen kuttes enkelt og greit.

skulle da tro at en jordfeil som setter liv i fare på et helt nabolag burde være mere en god nok grunn til å forsvare det.

8532981[/snapback]

 

Det største problemet her er vel at feilen ligger i netteiers anlegg og ikke noen av naboene.

 

Noen gang hørt om leverandører som holder sine egne opprettede lover/betingelser ovenfor menigmann?

Her har de unntak og klausuler som gjelder for dem selv når loven må holdes av den vanlige mann i gata.

 

Tror ikke at du kan bruke at du ikke har arbeidskraft eller at det blir for kostbart å holde anlegget iorden som unnskyldning ovenfor e-verket.

 

Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Angående dette med pris på elektroutstyr. Var nettopp innom rørleggeren, og skulle kjøpe en "T". Tror den er 2". Denne kostet 130 kr, for en plastdings, også klages det over priser på elektromateriell, bare ta en tur til rørleggeren, så er det likt der!

8533499[/snapback]

 

På enkelte varer virker det rett og slett ikke som at prisene henger på greip.

En eksotisk spennende vare kan godt ha samme pris som "T" en og koste like mye å produsere uten at vi reagerer, fordi vi ikke har et forhold til hvor mye den burde koste.

Enkle rørdeler, ledninger osv, har de fleste av oss et visst forhold til, og vet med sånn med fingeren i været hva som burde være "riktig" pris

 

Godt at jeg kjenner en del rørlegger så jeg i alle fall får litt hyggeligere priser, men kjenner desverre ingen eletrikkere. Har prøvd å få broren min til å bli det, men han skal gå på almenn ...

8533574[/snapback]

 

 

Har et eksempel på hvor ille prisene egentlig kan variere.

 

Kjøpte en vare, jordet stikkontakt, i en butikk. Sjekket prisen hos den lokale elektrikeren som rett og slett hadde ganget utsalgsprisen inkl moms som jeg ga med 2. Etter en liten sjekk var det stort sett på alt innen innstallasjon-materiell.

 

Og ja, produktet var identisk, Elko.

 

Er det rart ting blir dyrt?

Lenke til kommentar

Bare for å dra opp en gammel sak, neida er for å diskutere noe jeg synes er viktig, så poster jeg dette bildet som har vært postet før:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=140674

 

(Jeg regner med at dette er lagt av en såkalt fagmann.)

 

Jeg mener da å huske at kobberet ikke skal synes sånn som her? skal vel bare være isolasjon å se men ingen isolasjon inne i festepunktet. :hmm:

 

Det som jeg synes er ille er når man har betalt massevis av penger for at en fagmann skal komme å gjøre det også kan han/hun ikke jobben sin. Sier ikke at det gjelder alle elektrikere, de aller fleste er kjempe flinke :thumbup:.

 

Men det er skrekk eksemplene! :no:

 

Har et par stykker som skal gå sterkstrøm i klassen min som jeg håper stryker til eksamen. Han ene har jeg jobbet på gruppe med flere ganger og han klarer ikke alltid å skru til skruene i det hele tatt.. Bare vrir på skrutrekkern i 30 sek. og regner med at det sitter. Så kommer læreren å går over brette, napper løst i jord ledningen og voops den var vist HELT løs den...

 

-Bountyhunter

Lenke til kommentar

Det enste som er feil her er at veggboksen er herpet.

Stikkontakten har IP graden sin når den er montert.

Dette er helt vanlig med bruk av fjerklemmer desværre.

Man dytter inn lederen og trekker litt tilbake for å få god kontakt, da blir resultatet slik.

Er forresten Peha stikk.

Monterer slike i bøtter og spann selv.

Du skal forresten ikke rote med stikken slik uten 500V isolerhansker og vernebriller.

Eventuelt slå av strømmen før du begynner

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...