Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Er bare snakk om installasjon her jo. Tenk på alle som monterer i PC. 10-14 åringer som driver med modding av PS/Xbox/PC. Selv om det 'bare' er 3-500 W effekt i en PC, så trengs bare en brøkdel av dette for å skape en brann, drepe et menneske el.l.

 

Men her er det ingen regler... (vel, det er jo det da men ingen følger dem...)

 

Så til alle trikkere... Dersom du ikke har greie på EMC, spektrumanalysator, oscilloscope osv så bør du levere inn PC'en din til en som er elektronikker for modifisering. Eller til en ITK person dersom du skal oppgradere noe. La fagfolkene gjøre dette for deg.

 

Eller er det kanskje mer forståelig hvorfor folk vil prøve å gjøre ting selv? Å installere et skjermkort for 800kr er ikke verre enn å montere et stikk til samme pris.

 

Samme diskusjonen treffer man blant bilmekanikere, snekrer, rørleggere, IT, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser ikke helt sammenhengen...

 

Du dauer ikke av å ta på 12v på pcn...

Strømfosyninger er kortslutningsikkret osv...

Brann blir det heller neppe...

 

Å ja, det er om installasjon, som overskriften sier...

Feilinstallasjon 400v er livsfarlig...

Modding av pc, ikke farlig...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Enig med Scorpioen84 her, synest ikkje du kan samanlikne ein PC med husinstallasjon. Er du riktig uheldig kan komponenter i PCen få stor varmeutvikling, men etter det eg har erfart er det mest på grunn av komponentfeil, det skal godt gjerast å montere eit skjermkort feil. Skulle du prøve å putte det ned i ein PCI-slot vil ikkje det føre til noko dødsbrann.

 

Montering av ein PC er Plug&Play, med visse unntak (som f.eks. CPU), det er ikkje det same med ein stikkontakt. Der på du tenke på antal millimeter som blir avisolert, at du ikkje lager hakk i leiaren, at du ikkje skrur det så hardt til at leiaren blir skada, at du bruker riktig tverrsnitt osv osv...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Alle som driver butikk har avanse på utstyret de selger.

Vi har liten fortjeneste på timene mens på matriellet ligger inntjeninga.

Prøv å gå til advokat så skjønner du.

I tillegg koster kontorlokaler, bilhold og lagerhold som fort spiser opp den totale fortjenesten.

For spesielt intereserte er det fult mulig å hente ut regnskapet til bedrifter i brønnøysundregisteret.

Lenke til kommentar

100% bare.?

 

om jeg husker prisene riktig tror jeg jeg leste PR 2x2,5mm - 7,6kr innkjøp, 24kr utsalg...

315%..? Ikke uvanlig...

 

Desuten er det selvfølgelig ikke elektrikeren men firmaet som bestemmer avansen...

Mindre enmansbedrifter eller AS har ofte lavere avanse på matriell...

 

Men som perp sier, det er materialet som er inntekten, dårlig butikk å selge uten å tjene på det...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
PR er et ekstremt dårlig eksempel for å regne ut avansen på utstyret generelt.

BTW. hva tror du dressmann betaler for skjorta de tar 159.- for?

8300591[/snapback]

 

Det er en forskjell på steder der man betaler for produktet, og der man betaler for arbeid, jeg timesbetaler ikke en dressman-fyr for å hjelpe meg velge skjorte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei men til jengjeld kosta skjorta 1,50 i innkjøp.

 

EDIT:

Men er det greit så kan vi jo fort ta 1200.- i timen og 10% påslag på materiellet.

8300718[/snapback]

 

Heh, 1200 i timen faktisk, tydligvis for få elektrikere i landet om man kan ta den slags timerater, det er mange jobber som ikke selger utstyr med både høyere utdannede og ettertraktet ekspertise som tar vesentlig mindre enn det i timen :)

 

Litt sånn relatert: kan man reelt sett kjøpe utstyret selg og leie inn folk for arbeidet? Eller blir det sabotert slik at det i praksis er vansklig? Jeg er egentlig ikke så stor fan av at en tjeneste/vare skal drive å sponse en annen. (kanskje med unntak av de gangene den sponsende tingen er noe jeg ikke trenger :))

 

AtW

Lenke til kommentar

I praksis kan det bli sabotert eller kompensert med høyere timepris.

Er du heldig finner du deg et firma som utfører jobben.

 

EDIT.

Vi må også garantere i 5 år for utstyret vi selger samt fremlegge dokumentasjon på om spørsmål skulle dukke opp.

Noe Clas eller biltema ikke gjør.

Så vi selger ikke bare utstyret men også sikkerheten rundt det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Prisen på PR er likevell reel... ;)

 

Stikk ol er det rundt 100%-150% avanse på ja....

8300730[/snapback]

 

Prisen du betaler for stikk-kontakten er likevel piss i havet i forhold til hva elektrikeren tar for å installere stikk-kontakten.

 

Det er når jeg hører om sånne gnitne kunder at jeg er glad for å jobbe i industrien. :)

 

Rozon: Elektronikk inngår i elektrikerutdannelsen, så å snekre sammen en pc er ikke noe problem.

En pc går under SELV "Safety Extra Low Voltage", som ikke har noen krav om fagbrev, så den eneste forskjellen på lovligheten når en elektriker og en IKT utdannet jobber med hardware, er at elektrikeren har lov til å rote inni strømforsyningen også.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
En pc går under SELV "Safety Extra Low Voltage", som ikke har noen krav om fagbrev, så den eneste forskjellen på lovligheten når en elektriker og en IKT utdannet jobber med hardware, er at elektrikeren har lov til å rote inni strømforsyningen også.

8304975[/snapback]

 

erte modus på...

 

Jeg tror ikke elektrikere er kvalifisert til på en sikker måte å utbedre PC strømforsyninger, og de bør derfor overlate dette til fagfolk slik at ingen livsfarlig situasjoner oppstår.

 

erte modus av...

 

Ironien er selvsagt at selv om man lovlig kan reparere svært avanserte (og potensielt brannfarlige) konstruksjoner som henger rett på nettet, så kan man ikke engang på lovlig vis ta av lokket på et stikk.

Endret av kons
Lenke til kommentar

Vedr. prisen på PR-kabel. Jeg fikk nettopp innstalert en utendørs kontakt, med PR 2x2.5/2.5 mm kabel. Jeg ble fakturert for Kr. 50,40+MVA pr. meter. Finnes det ingen grenser for hvor mye en installatør kan ta for delene ? (Hva er maks. dere som jobber i bransjen tar for PR 2x2.5/2.5 kabel til "vanlige" småkunder) ?

Mvh.

NAB.

Lenke til kommentar
Rozon: Elektronikk inngår i elektrikerutdannelsen, så å snekre sammen en pc er ikke noe problem.

En pc går under SELV "Safety Extra Low Voltage", som ikke har noen krav om fagbrev, så den eneste forskjellen på lovligheten når en elektriker og en IKT utdannet jobber med hardware, er at elektrikeren har lov til å rote inni strømforsyningen også.

 

Det er ikke krav om fagbrev i noen yrker. Ei heller som elektroinstallatør.

 

Og den elektrikeren som roter inne i strømforsyningen fortjener en karamell. Det er elektronikere sin jobb. Hvilken elektriker kan noe som helst på komponentnivå egentlig? Koble en ledning mellom to skruepunkter burde enhver oppegående person klare...

 

Bilmekanikere jobber med 15.000-20.000 volt de... det er tøffe gutter det!

 

PS! Leses med smil rundt munnen... God påske!

Lenke til kommentar
Rozon: Elektronikk inngår i elektrikerutdannelsen, så å snekre sammen en pc er ikke noe problem.

En pc går under SELV "Safety Extra Low Voltage", som ikke har noen krav om fagbrev, så den eneste forskjellen på lovligheten når en elektriker og en IKT utdannet jobber med hardware, er at elektrikeren har lov til å rote inni strømforsyningen også.

 

Det er ikke krav om fagbrev i noen yrker. Ei heller som elektroinstallatør.

 

Og den elektrikeren som roter inne i strømforsyningen fortjener en karamell. Det er elektronikere sin jobb. Hvilken elektriker kan noe som helst på komponentnivå egentlig? Koble en ledning mellom to skruepunkter burde enhver oppegående person klare...

 

Bilmekanikere jobber med 15.000-20.000 volt de... det er tøffe gutter det!

 

PS! Leses med smil rundt munnen... God påske!

8306459[/snapback]

 

En elektroinstallatør må ha fagbrev, og alle elektrikerfirma må ha en autorisert installatør. En elektromontør må også ha fagbrev (han som kommer inn i huset ditt og spikrer kabel). Det er derfor elektrikerene ikke har blitt overkjørt av billige polakker.

 

Man har komponentlære på grunnkurs, så får det være opp til den enkelte å bedømme om han kan nok til å utbedre eller rette feil i en strømforsyning.

 

At ikke alle oppegående personer klarer å koble en ledning mellom to skruepunkter finnes det mange eksempler på. Bare se i tråden med bilder av arbeidet til "hobbyelektrikere".

 

Spenningen som bilmekanikerene jobber med er ikke noe store greier. En statisk utladning når du feks lukker bildøra, ligger som oftest ett sted mellom 10 og 15 kV.

Høy strøm derimot, det er farlige greier. Du kan selv teste dette ved å sette en finger på l1 og en på l2 i et TN nett, så kan du stikke fingeren borti en tennplugg. (Dette vil selvfølgelig være brudd på FSE L, og forholdet må meldes videre til DSB).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...