Gå til innhold

Hobbyelektrikere, sikkerhet, utstyrsvalg: -debatt.


Gjest Slettet-45jaQkrH

Anbefalte innlegg

Vedr. prisen på PR-kabel. Jeg fikk nettopp innstalert en utendørs kontakt, med PR 2x2.5/2.5 mm kabel. Jeg ble fakturert for Kr. 50,40+MVA pr. meter. Finnes det ingen grenser for hvor mye en installatør kan ta for delene ? (Hva er maks. dere som jobber i bransjen tar for PR 2x2.5/2.5 kabel til "vanlige" småkunder) ?

Mvh.

NAB.

8305484[/snapback]

Skal ikke fortelle hva maksgrensa på PR er emn som sagt er det ikke noe godt eksempel for å regne ut fortjenesten elinstallatøren tar.

 

Det skulle vært en splitt mellom inkjøp av deler og timepris til elektrikere. Jeg betaler kr 550.- pr time + mva for en elektriker. Hvilke andre yrker har den timeprisen og (100-300%) fortjeneste på varene??

Å være elinstallatør og skulle basere seg på timebetalinga vil bli en heller dårlig butikk.

Det koster å drive business i Norge.

Derfor påslaget på matriellet.

Som sagt det er andre yrkesgrupper som tar mere i timebetaling.

ITfolk, advokater og bilverksteder f.eks.

Er ikke uvanlig med 1000.- timen.

Og her klages det på timeprisen til en elektriker som kommer med bilen full av utstyr.

Kartellvirksomhet? :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vedr. prisen på PR-kabel. Jeg fikk nettopp innstalert en utendørs kontakt, med PR 2x2.5/2.5 mm kabel. Jeg ble fakturert for Kr. 50,40+MVA pr. meter. Finnes det ingen grenser for hvor mye en installatør kan ta for delene ? (Hva er maks. dere som jobber i bransjen tar for PR 2x2.5/2.5 kabel til "vanlige" småkunder) ?

Mvh.

NAB.

8305484[/snapback]

Skal ikke fortelle hva maksgrensa på PR er emn som sagt er det ikke noe godt eksempel for å regne ut fortjenesten elinstallatøren tar.

 

Det skulle vært en splitt mellom inkjøp av deler og timepris til elektrikere. Jeg betaler kr 550.- pr time + mva for en elektriker. Hvilke andre yrker har den timeprisen og (100-300%) fortjeneste på varene??

Å være elinstallatør og skulle basere seg på timebetalinga vil bli en heller dårlig butikk.

Det koster å drive business i Norge.

Derfor påslaget på matriellet.

Som sagt det er andre yrkesgrupper som tar mere i timebetaling.

ITfolk, advokater og bilverksteder f.eks.

Er ikke uvanlig med 1000.- timen.

Og her klages det på timeprisen til en elektriker som kommer med bilen full av utstyr.

Kartellvirksomhet? :innocent:

8307766[/snapback]

 

De verkstedene jeg har vært på tar mindre enn 550 i timen pluss moms ihvertfall. De andre eksemplene du nevner er folk med høyere utdannelse. Det er vel ikke så veldig overraskende at de tar mer. Timesprisen på elektrikere er helt grei, men jeg må innrømme jeg ikke helt ser at det skal være nødvendig med påslag i tilegg til den timesbetalingen..

 

AtW

Lenke til kommentar

Itum i Trondheim tok 960.- eks mva i timen for to år siden.

Mercedes verksted ligger tett under 1000 lappen noen steder.

Verkstedet jeg benytter som ikke er merkeverksted tar under 500 eks. mva for timen så det er store variasjoner ute og går.

 

Og når det kommer til prisen for elektriker med matriell så har jeg sett regnestykket så det er i alle høyeste grad reelt.

Noe særlig mindre påslag og vi kan legge ned.

 

Det er kun enkeltmansforetak som kan holde lave priser fordi de har hjemmekontor og kun seg selv å betale for.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Vedr. prisen på PR-kabel. Jeg fikk nettopp innstalert en utendørs kontakt, med PR 2x2.5/2.5 mm kabel. Jeg ble fakturert for Kr. 50,40+MVA pr. meter. Finnes det ingen grenser for hvor mye en installatør kan ta for delene ? (Hva er maks. dere som jobber i bransjen tar for PR 2x2.5/2.5 kabel til "vanlige" småkunder) ?

Mvh.

NAB.

8305484[/snapback]

Skal ikke fortelle hva maksgrensa på PR er emn som sagt er det ikke noe godt eksempel for å regne ut fortjenesten elinstallatøren tar.

 

Det skulle vært en splitt mellom inkjøp av deler og timepris til elektrikere. Jeg betaler kr 550.- pr time + mva for en elektriker. Hvilke andre yrker har den timeprisen og (100-300%) fortjeneste på varene??

Å være elinstallatør og skulle basere seg på timebetalinga vil bli en heller dårlig butikk.

Det koster å drive business i Norge.

Derfor påslaget på matriellet.

Som sagt det er andre yrkesgrupper som tar mere i timebetaling.

ITfolk, advokater og bilverksteder f.eks.

Er ikke uvanlig med 1000.- timen.

Og her klages det på timeprisen til en elektriker som kommer med bilen full av utstyr.

Kartellvirksomhet? :innocent:

8307766[/snapback]

 

De verkstedene jeg har vært på tar mindre enn 550 i timen pluss moms ihvertfall. De andre eksemplene du nevner er folk med høyere utdannelse. Det er vel ikke så veldig overraskende at de tar mer. Timesprisen på elektrikere er helt grei, men jeg må innrømme jeg ikke helt ser at det skal være nødvendig med påslag i tillegg til den timesbetalingen..

 

AtW

8307800[/snapback]

 

Da får du la mekanikere, advokater og it-folk ta seg av dine elektrikse installasjoner da. ;)

Lenke til kommentar
For at firmaet skal kunne gje montøren lønn, halde bil, verktøy på titusenvis, regnskap og alt det der så må det være avansement på delane. Er det så vanskeleg å forstå?

8307857[/snapback]

 

Det gjelder andre folk også, det er mange jobber der det er utstyr i hundretusenkroners-klassen eller mer, der det er høyt utdannede som gjør arbeidet, og der man ikke selger noen deler. Riktignok er det vanlig å få noe mer for arbeidet da, men en lønn på 550 kr + moms ser jeg ikke på som urimlig for håndverkerarbeid. Selvsagt vil mange benytte gode tider til å kune ta mer, men at det er noe must for å få det til å gå rundt har jeg liten tro på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva folk mener er rett eller ikke rett timebetaling spiller liten rolle i grunnen.

550 pr. time er ikke all verden om det bare var timene man skulle leve av.

Å drive helt ned mot 0 i overskudd er liten vits i og det er ingen firma som gjør heller, da legger de ned.

Er ikke så mange elektrofima som har mere en 10% overskudd i året faktisk.

Lenke til kommentar
Hva folk mener er rett eller ikke rett timebetaling spiller liten rolle i grunnen.

550 pr. time er ikke all verden om det bare var timene man skulle leve av.

Å drive helt ned mot 0 i overskudd er liten vits i og det er ingen firma som gjør heller, da legger de ned.

Er ikke så mange elektrofima som har mere en 10% overskudd i året faktisk.

8308022[/snapback]

 

Klart det spiller liten rolle, det er jo markedet som styrer det, nå er det gode tider, og man kan ta mye for den slags arbeid. Men når man diskuterer betalingen, så må man jo nesten ta utgangspunkt i hva man mener om saken. Jeg tror 550 i lønn er noe man fint kan leve med i et et marked med nok av arbeidsfolk, som er noenlunde fritt. Overskuddsprosenten sier ikke alt alene, når man fint kan være i bransjer med høy omsetning og liten risiko, der kan man tåle lite prosentuelt overskudd, og fortsatt få mye igjen for investerte penger og den risikoen man tar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror 550 i lønn er noe man fint kan leve........

Det er ingen elektrikere som får timebetalinga i lønn.

Tror de aller fleste ligger under 200.- i timelønn.

Resten går til avgifter, drift og sosiale utgifter.

8308083[/snapback]

 

Ja, er klar over det, bare en liten skrivefeil der. (dog er forsåvidt 200 i timen ganske bra lønn om man renger et år på 2000 timer som jeg mener å huske er det vanlige(?)).

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, er klar over det, bare en liten skrivefeil der. (dog er forsåvidt 200 i timen ganske bra lønn om man renger et år på 2000 timer som jeg mener å huske er det vanlige(?)).

 

AtW

8308137[/snapback]

 

2000 er vel litt mer enn det en vanlig 8-16 arbeidstager har. Noe mer rundt 1700-1750 burde vel bli rikitg

Lenke til kommentar
Ja, er klar over det, bare en liten skrivefeil der. (dog er forsåvidt 200 i timen ganske bra lønn om man renger et år på 2000 timer som jeg mener å huske er det vanlige(?)).

 

AtW

8308137[/snapback]

 

2000 er vel litt mer enn det en vanlig 8-16 arbeidstager har. Noe mer rundt 1700-1750 burde vel bli rikitg

8308196[/snapback]

 

Ok, mulig jeg driter meg ut på det, i min kontrakt står det at det er regnet 2000 timer i året, selv om jeg jobber vanlige dager, det er vel medregnet ferie osv, men man får jo betalt for ferie også.

 

AtW

Lenke til kommentar
PS: Tipper det er endel faglærtt handtverkere her som mekker sin egen PC, kanskje du heller skulle betalt meg et par tusen for å sette den opp for deg :-)

 

Det blir ikkje det same, er ikkje så mykje feil du kan gjere ved monteringa av ein PC, sjeldan det går ut over sikkerheten og.

8279084[/snapback]

De som jobber montering av datasystemer vil nok mene det er mye som kan gjøres feil - på samme måte en faglært elektriker mener kobling av stikkontakter kan gjøres feil.

 

ESD er sentralt ved jobbing med elektronikk generelt. Alle som jobber med elektronikk jobber i sikre omgivelser, og mange får kurs for å lære om emnet. "Hvermansen" aner ikke hva dette er, og det kan ødelegge hardware for mange tusen kroner om ikke ting gjøres rett. For å ikke snakke om senskader som kan oppstå etter måneder og år.

 

Jeg skal villig innrømme det neppe setter liv i fare å mekke sin egen pc. Men jeg undres om noen av dere elektrikere f.eks. egenhendig bytter bremser på bilen. Dette er såvidt jeg vet 100% lovlig, dog ikke forsvarlig i følge deres tankesett, da det potensielt går utover sikkerheten til passasjerene.

 

Hvis dere ikke er en gjeng hyklere, blåser dere noen tusen kroner for skift av bremseskiver på autorisert verksted, uavhengig om bilen er ny Mercedes eller et gammelt skrap. På samme måte vi, hvis dere får det slik dere vil ha det, skal blåse masse penger for å få lagt opp en simpel, ekstra stikkontakt på gutterommet. Begge jobbene er ganske overkommelige for de fleste med vett til å lese verkstedmanualer/standarder.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å montere fast elektrisk utstyr for privatpersoner, så enkel er loven...

Hvor står den loven når det kommer til å montere pc..?

 

Jeg bruker armbånd for jording og mekker ikke pc på teppegulvet heller...

Elektrikere har minst GK Elektro med elektronikfag å har forhåpentligvis interesse for faget så en elektriker er nok mere kompetent en legen til å "mekke pc"...

Uansett blir det ikke mulig å sammenligne med en elektrisk installasjon da det er loverk, normer og en utrolig stor haug med forskrifter som SKAL følges å står det ike en anasvarlig elektrobedrift bak jobben med en samsvarserklæring så kan du, som hobbyelektrikker, miste erstattning etter millionbrann...

 

Å ja, jeg lar verksted skifte bremsene på bilen min med ABS & TC...

For jeg vil ikke drepe megselv eller andre i trafikken, det er kanskje lov å skifte selv, men jeg gjør det ikke, og kan det ikke, akkurat som ola normann ikke kan NEK med alle tilsvarende forskrifter utenad...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Jeg skal villig innrømme det neppe setter liv i fare å mekke sin egen pc. Men jeg undres om noen av dere elektrikere f.eks. egenhendig bytter bremser på bilen. Dette er såvidt jeg vet 100% lovlig, dog ikke forsvarlig i følge deres tankesett, da det potensielt går utover sikkerheten til passasjerene.

 

Hvis dere ikke er en gjeng hyklere, blåser dere noen tusen kroner for skift av bremseskiver på autorisert verksted, uavhengig om bilen er ny Mercedes eller et gammelt skrap. På samme måte vi, hvis dere får det slik dere vil ha det, skal blåse masse penger for å få lagt opp en simpel, ekstra stikkontakt på gutterommet. Begge jobbene er ganske overkommelige for de fleste med vett til å lese verkstedmanualer/standarder.

Vel nå for tida bytter jeg nesten ingenting på bilen min selv, har ikke noe plass å skru og har i grunnen ingen problemer å betale de som kan det for å få jobben gjort.

 

Men har tidligere skrudd en del, også på bremsesystemet på gamle biler.

Lenke til kommentar
Ok, mulig jeg driter meg ut på det, i min kontrakt står det at det er regnet 2000 timer i året, selv om jeg jobber vanlige dager, det er vel medregnet ferie osv, men man får jo betalt for ferie også.

 

AtW

8308269[/snapback]

 

I følge SSB er det vel 230 arbeidsdager i året, dette kan da ganges opp mot antall timer arbeid pr dag.

Uansett så var vi litt utenom topic nå, så vi kan la det ligge :)

 

For å snakke litt om topic så ser jeg klart at enkelte personer ønsker å gjøre enkelte ting selv.

Selv så har jeg det slik at jeg ønsker å lære mye. Det som er synd/bra (alt etter som man ser på dette) er at jeg faktisk ikke har lov til å teste ut det jeg har lært gjennom teorien i praksis, selv om det kun skulle vært for å koble opp, for deretter å koble ned igjen.

 

Det er som mange andre her har sagt ingen heksekunst å skulle gjøre enkelte av tingene som ikke her lov for menigmann, men det er viktig å vite om egne begrensninger.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å montere fast elektrisk utstyr for privatpersoner, så enkel er loven...

8309088[/snapback]

Det at en ting står i loven betyr jo ikke altid at det dermed er riktig (for alltid).

Mange rare og i dag uforståelige ting som en gang har stått i lovene.

 

Det kan se ut som denne loven (er det en lov eller "bare" en forskrift?) er for streng, den begrenser for mye hva folk kan gjøre og gir (uten god nok grunn) en liten gruppe monopol. Om man skal være stygg kan man antyde at noen har vært flinke til å få loven slik det passet dem best.

 

Misforstå nå rett, jeg synes også at mye av det som en elektriker gjør bør de fleste holde seg unna. Men det de fleste jeg ser her på forumet ønsker å gjøre er ikke de avanserte greiene, de vil bare legge et stikk ekstra osv. Det er faktisk begrenset hvor mye kunnskap man må ha for å gjøre dette riktig. Slik tenker hvertfall jeg, og jeg føler meg mer en kompetent til det, selv om jeg innser at det kanskje ikke formelt er tilfelle.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å montere fast elektrisk utstyr for privatpersoner, så enkel er loven...

8309088[/snapback]

.....

 

Misforstå nå rett, jeg synes også at mye av det som en elektriker gjør bør de fleste holde seg unna. Men det de fleste jeg ser her på forumet ønsker å gjøre er ikke de avanserte greiene, de vil bare legge et stikk ekstra osv. Det er faktisk begrenset hvor mye kunnskap man må ha for å gjøre dette riktig. Slik tenker hvertfall jeg, og jeg føler meg mer en kompetent til det, selv om jeg innser at det kanskje ikke formelt er tilfelle.

8311217[/snapback]

Joda, jeg har misforstått deg rett, men vil bare si;

de som evt. setter opp en ekstra stikk selv, har nok helt sikkert kunnskap nok til og spikre en kabel på veggen og skru inn to skruer til stikken.

men, det de fleste ikke veit/ ikke tenker over, er f.eks; "kan jeg legge 2x 1,5mm2 der, eller må jeg legge 2x 2,5mm2"? osv. du skjønner nok poenget mitt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har et spørsmål. Vet ikke om det passer her, men tar det her likevel.

I leiligheten jeg bor i for øyeblikket er det et støpsel som har falt ut av veggen, selve ledningene står i, men den hvite plastdingsen inni er brukket (se bilde).

Er det noe fare ved å ha det slik (Støpselet brukes ikke)? Tenkte på å bare slenge på en liten bit med dobbeltsidig teip i topp/bunn, men vet ikke om det er noe særlig lurt?

 

Støpselet var løst da jeg flyttet inn, men det gikk da an å sette tilbake igjen. Over tid har det blitt sparket borti av forbipasserende (trangt der), slik at nå faller det ut straks ut igjen når man setter det på plass.

Hvor mye vil det koste for en elektriker å smekke det på plass igjen? Er det mitt eller huseiers problem?

 

Takker for svar

post-15150-1175730579_thumb.jpg

Lenke til kommentar

siden man kan se kobberet stikke fram (fra kontakten) vil jeg si: ja det er farlig. om noen snubler og får handa (eller noe annet) i kontakt med lederene kan de få en stygg karamell (brannsår osv. :nei: ).

 

skulle ikke tro at det vil koste over 1000,-.

 

er mest sannsynelig huseiers problem, men hør med han/hun om å få elektrikker for å fikse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...